Permalänk
Medlem

Ang. Bahnhof tjänster

Jag har lite funderingar på att byta från ComHem till Bahnhof som bredbandsleverantör.

Jag bor i Göteborg, och har fastnat för just detta företag då dem erbjuder högre hastigheter och lägre priser. Dem har ju fyra olika alternativ Gothnet, Zitius, Teracom och OpenNet.

Vilken ska man välja egentligen? Gothnet är ju ett stadsnät, hur fungerar det? Är det fiber, kabel eller tele? Delar alla i Göteborg på ett nät? Blir det inte rätt så begränsat? En lina på 100/100 kostar ju ynka 319kr/månad. Men hur mycket får man ut egentligen? Hur kopplas man till stadsnätet, genom kabel-tv uttag eller telefonuttag?

Vilken skulle ni välja? Eller har ni erfarenhet från något utav dessa? Eller allmänt om Bahnhof?

EDIT: Om det finns andra bättre bredbandsleverantörer som man kan ha som göteborgare, så posta gärna deras hemsida eller något liknande, så kan jag kika på dem.

Tack!

Permalänk
Medlem

Antar att du har ett nätverksuttag hemma? Annars får du nöja dig med comhem kabel eller nån leverantör via ADSL och då hade jag stannat hos comhem om jag vore du.

100Mbits tjänsterna är fiber.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

alltså vilket stadsnät har du? man kan inte välja stadsnät.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
alltså vilket stadsnät har du? man kan inte välja stadsnät.

Jag har Göteborg som jag nämnde :/

Permalänk
Medlem

Du är tvungen att bo i ett område/del/osv som är kopplat till ett stadsnät annars går det inte..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

som matte säger du måste bo i ett område där din bostadsrättsförening är kopplad till ett stadsnät, typ gothnet. Sedan därefter kan du välja bredbandsleverantör.

Jag har Gothnet/Bahnhof. Har "ensam" 100/100mbit.

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Medlem

Bahnhof > Gothnet med hästlängder. Gothnet har haft en hel del strul sista åren med långa driftstörningar utan vettiga förklaringar.

Det sunkiga är att om du väljer Bahnhof så går deras trafik fortfarande över Gothnets nät och om Gothnet strular så blir du drabbad.

Kusinen nere i götet svär rätt ofta över Gothnet

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|