Permalänk
Medlem

Dator fryser sig

Det är så att jag har varigt och pillat in ny kylning på CPUn och nu så fryser datorn sig. Det konstiga är att ju längre jag har datorn avstängd desto längre håller den sig igång innan den fryser. Det är både bild och mus+t-bord som fryser sig. Är inte säker men förmodligen även ljudet(har inte kört med ljud änn).

Spec kan ni hitta i sign och lycka till med att hjälpa mig

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Ge en filt åt den om den fryser

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Låter som ett solklart fall av värmeproblem. Ta och kolla temperaturen, troligtvis så är det bara att göra om och göra rätt med din nya kylning.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Det är solklart fall.

Kylaren sitter dåligt/snett. Ta loss och sätt fast den ordentligt. Använd händerna efteråt för att kontrollera att den sitter för det gå inte att sitta och titta.

Ju längre tid datorn är avstängd ju svalare blir processorn och därför tar det längre tid innan den blir varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robins
Ge en filt åt den om den fryser

tss

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Låter som ett solklart fall av värmeproblem. Ta och kolla temperaturen, troligtvis så är det bara att göra om och göra rätt med din nya kylning.

Grafikkortet blir iof ganska varmt, ska testa att sätta några fläktar vid in och utblåsen. Datorn är just nu öppen och min nya cpu kylare är vattenkylning vilket borde dra ner tempsen i lådan.

Återkommer med resultat

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är vatten om du satt fast kylaren dåligt/snett. Ta loss och sätt fast kylaren ordentligt. Gör om. Gör rätt.

Permalänk
Medlem

Men både occt och coretemp säger att jag har temps runt 40c och det med både occt och prime igång, vet inte om det kan vara nord/sydbryggan som blir överhettad. Kyllaren till dem känns faktiskt ovanligt kall, ska kolla upp det.
Körde dessutom ett stresstest på grafikkortet, det klarade runt 3min, förmodar att det inte var testet som orsakade frysningen eftersom grafikkortet borde dött direkt i annat fall.

Och sen har jag en fråga, ska inte datorn stängas av vid värmeproblem?

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Den kanske försöker och fryser istället.

Permalänk
Medlem

Kan vara glapp mellan kylaren och cpu:n eller för mycket kylpasta.
Ska vara ca 1 riskorns storlek med kylpasta.
Kylaren ska vridas något för att sprida kylpastan vid påsättningen. Behöver inte vara mycket men åtminstone ca 1 grad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Den kanske försöker och fryser istället.

ok

Yterligare 2 frågor: Finns det något program som mäter temps på nord/sydbrygga?

Kan det tänkas att HDDn blir överhättad, ligger ganska inklämd pluss att pumpen till vattenkylningen ligger precis intill( vet inte om den kanske absorverar värme), dock så har jag en 120mm fläckt som blåser direct på hårddisken

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Temperaturena brukar finnas om man går in i bios.

Pumpen för vatttenkylning ska vara igång redan då strömmen slås på alternativt innan den slås på. Bör finnas en forma av ondikator så att man ser temperaturen.
HDD:n ska nog inte stanna av lite kallt vatten som är inneslutet i slang mm.

Permalänk
Medlem

Min dator frös ibörjan och det visade sig vara för att min cpukylare satt fel eller inte funka. prollen blev helt enkelt för varm. bytte kylare och den funkade sedan dess perfekt

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kör med den gamla pastan? så att den inte har torkat

Permalänk
Medlem

Problem fixat, var grafikkortet som blev för varmt men IAF tack för hjälpen

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame