Permalänk
Medlem

Dataproblem Vid uppstart

Hej behöver lite hjälp nu från sweclockers medlemmarna ;).
Min kompis köpte ny dator och ville ha hjälp att Få den monterad Så jag tänkte att jag kunde hjälpa. Har monterat datorn i chassit med distansskruv m.m Kopplat i alla sladdar och Monterat om 1 gång, problemet är att hela datorn och allt startar men vi får varken bild eller hör nåt bios pip.
Sen när jag Monterade om datorn såg jag att några pinns på processorn var lite böjda.. Kan det ha att göra med det eller vad är det som krånglar?

Processor:AMD Phenom II X3 720 Black Edition
Moderkort:ASUS M4A78 PRO
Minne:Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Grafikkort:XFX Radeon HD 4870 512MB GDDR5
Hårddisk:Western Digital Caviar® Black™ 640GB
Nätaggregat:Corsair Powersupply 650W

Permalänk

Mycket möjlig att prollen är paj. Antingen det eller så stöder inte bios prollen och måste uppdateras. Kan också vara en felkoppling.

Visa signatur

Min rig: Phenom II 940 be | Gigabyte ma790fx-ds5 | kingston hyperX ram | asus hd 4850 | WD blue caviar 320GB | WD green caviar 1TB| CM storm sniper|| Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet ska starta med din CPU oavsett BIOS-version.

Hur var pinnarna böjda? Hur gick detta till?
CPUn ska med största lätthet trilla ner i sockeln, inget som helst kraft ska behövas. Den heter ZIF-sockel av en anledning: Zero Insertion Force.

Alla pinnar måste vara raka och passa i sockeln (givetvis) för att det ska fungera. Tänk på att statisk elektricitet är ett stort problem om du ska börja pilla direkt på pinnarna och böja rätt osv. Se till att vara riktigt jordad med armband eller liknande. Skadan kan iofs redan vara skedd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om pinnarna är böjda: försök att försiktigt rätta till dem igen. Mycket försiktigt. Fungerar ibland.
Gör en till koll så att alla sladdar sitter i, t ex extra strömförsörjning till processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Moderkortet ska starta med din CPU oavsett BIOS-version.

Hur var pinnarna böjda? Hur gick detta till?
CPUn ska med största lätthet trilla ner i sockeln, inget som helst kraft ska behövas. Den heter ZIF-sockel av en anledning: Zero Insertion Force.

Alla pinnar måste vara raka och passa i sockeln (givetvis) för att det ska fungera. Tänk på att statisk elektricitet är ett stort problem om du ska börja pilla direkt på pinnarna och böja rätt osv. Se till att vara riktigt jordad med armband eller liknande. Skadan kan iofs redan vara skedd.

Verkligen ingen aning hur det gått till.. För när jag Monterade av allt för att montera på såg jag att några var lite böjda Dock så vet jag inte hur detta skett då jag endast lagt processorn tillrätta och Spänt fast den. Detta går väl på hans garanti?

Permalänk
Hedersmedlem

Böjda pinnar går absolut inte på garantin. Det är ju fysisk åverkan. Kan du visa att pinnarna var böjda från fabrik, så möjligen. Jag har dock aldrig råkat ut för detta med många hundratals CPUer installerade.

Men försök förklara iaf! Är de böjda men går ner i sockeln eller är de böjda 90 grader och jäms med CPUn?

Edit: Är pinnarna böjda så att de inte passar i hålen går det inte att släppa ner CPUn utan kraft. Man måste alltid granska undersidan innan montering, då ser man direkt om något är fel. Gör man det ändå och trycker till (utan att räta upp pinnarna), samt därefter spänner fast kylflänsen, så är det handhavandefel.

Jag skriver inte detta för att vara taskig, utan endast som upplysning. Böjda men uträtade pinnar syns alltid vid granskning, och gör det mycket svårt att åberopa garanti.

För framtiden: Lugn och största försiktighet är det som gäller vid datormontering.

Hur som helst, testa att böja tillbaka pinnarna så att de passar i sockeln igen (om det går). Du har ju inte så mycket att förlora.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Böjda pinnar går absolut inte på garantin. Det är ju fysisk åverkan. Kan du visa att pinnarna var böjda från fabrik, så möjligen. Jag har dock aldrig råkat ut för detta med många hundratals CPUer installerade.

Men försök förklara iaf! Är de böjda men går ner i sockeln eller är de böjda 90 grader och jäms med CPUn?

Edit: Är pinnarna böjda så att de inte passar i hålen går det inte att släppa ner CPUn utan kraft. Man måste alltid granska undersidan innan montering, då ser man direkt om något är fel. Gör man det ändå och trycker till (utan att räta upp pinnarna), samt därefter spänner fast kylflänsen, så är det handhavandefel.

Jag skriver inte detta för att vara taskig, utan endast som upplysning. Böjda men uträtade pinnar syns alltid vid granskning, och gör det mycket svårt att åberopa garanti.

För framtiden: Lugn och största försiktighet är det som gäller vid datormontering.

Hur som helst, testa att böja tillbaka pinnarna så att de passar i sockeln igen (om det går). Du har ju inte så mycket att förlora.

Böjda jämt lite lite grann men som sagt jag var väldigt Försiktig Hur ska man bevisa att de var det då?
Får väl testa böja tillbaka då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Punkt1
Böjda jämt lite lite grann men som sagt jag var väldigt Försiktig Hur ska man bevisa att de var det då?
Får väl testa böja tillbaka då.

om dem var böjda när du öppnade det så ska du nog inte försöka böja tillbax dem... prova garatin nu..