Permalänk
Medlem

Omskärelse

Senaste vårddebatten rör omskärelse av pojkar av andra än medicinska skäl samt hur en rad landsting och kirurger vägrar utföra dessa då de anser omskärelsen strida mot etiska regler.

Andra läkare och landsting gör dem då de hellre vill att det ska göras på ett bra sätt, utan fara för barnet, istället för lla de olagliga omskärelserna som äger rum runt om i landet.

Själv anser jag att omskärelse borde vara tillåtet i andra ändamål än strikt medicinska då detta delvis går in i religionsfriheten samtidigt som de läkare som är emot det har en stark poäng. Detta ska då finansieras genom att föräldrarna betalar vad det kostar, vilket i sig är en annan diskutabel fråga; vissa landsting gör detta gratis, andra tar upp emot 10 000:-.

Vad anser ni?

Permalänk
Medlem

Om det är ett medicinskt ingrepp, så är det helt okej tycker jag.

Men estetisk/kulturellt är jag helt emot, är det estetiskt ska det självklart betalas ur egen plånbok precis som bröstinplantat/botox och andra skönhetsoperationer. (Notera: Självklart måste man vara myndig för detta)
Kulturellt borde vara helt förbjudet, på samma sätt som könsstympning för tjejer är här i sverige.

Permalänk
Medlem

Att omskärelse skulle handla om religionsfrihet är ju bara löjligt. Ge barnen friheten att bestämma själva när de är i en lämplig ålder, typ 15 då eller något. Typ som en konfirmering, så kan de ju få presenter osv bara fördelar för barnet med andra ord.

Tycker det känns helt logiskt att föräldrarna inte ska ha rätten att skära i sin son efter sina religiösa övertygelser. Givetvis ska ju omskärelse finnas tillgänglig i samråd med läkare ifall den orsakar allvarliga problem avångon anledning.

Permalänk
Inaktiv

Individens bestämmande över sin kropp trumfar religionsfriheten. Rent etiskt tycker jag det är fel att tvinga på rituell kirurgi på ett så ungt barn.

Sen uppstår vissa problem om man skulle förbjuda det, tex att religiösa personer skulle protestera högljutt och utföra det på illegala osäkra kliniker utomlands.

Mitt förslag, en långsam övergång till förbud. Förbjud icke-auktoriserade att göra det (med en barnmisshandelsanmälan på folk som gör det trots allt) samt en avgift på vad den faktiska säkra proceduren kostar och lägg långsamt men säkert på punktskatt tills det blir väldigt få som gör det.
Därefter förbud.

Givetvis undantaget om det är för legitima medicinska skäl.

Permalänk
Medlem

Notera att diskussionen ej handlar om medicinska omskärelser (så man slipper gardera sig ifall man är emot den icke-medicinska).

Permalänk
Medlem

Det tillhör inte ett modernt samhälle att börja karva i en
bebis och en tradition som inte skall införas här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det tillhör inte ett modernt samhälle att börja karva i en
bebis och en tradition som inte skall införas här.

Problemet är att traditionen redan finns, det finns även lagar och straff som förbjuder dem, men det hindrar inte att de utförs ändå.

Permalänk

Inför åldersgräns som för mycket annat, och självklart skall var och en få betala sina skönhetsoperationer och liknande. Frågan är ens om våra statliga sjukhus skall bedriva "skönhetsoperationer" mer än i medicinsk syfte, t.ex. att någon skadar sig i en bilolycka och liknande?

Däremot privatägda, javisst har jag inget emot att folk gör en omskärelse, på samma sätt de kan skaffa en tatuering och piercing lite var stans. Jag tycker det är var och ens problem.
Orkar man inte vänta tills man blir tillräckligt gammal så kan man åka utomlands, precis som man idag kan göra diverse saker i andra länder.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Individens bestämmande över sin kropp trumfar religionsfriheten. Rent etiskt tycker jag det är fel att tvinga på rituell kirurgi på ett så ungt barn.

Sen uppstår vissa problem om man skulle förbjuda det, tex att religiösa personer skulle protestera högljutt och utföra det på illegala osäkra kliniker utomlands.

Mitt förslag, en långsam övergång till förbud. Förbjud icke-auktoriserade att göra det (med en barnmisshandelsanmälan på folk som gör det trots allt) samt en avgift på vad den faktiska säkra proceduren kostar och lägg långsamt men säkert på punktskatt tills det blir väldigt få som gör det.
Därefter förbud.

Givetvis undantaget om det är för legitima medicinska skäl.

om fallet skulle vara att dom åkte utomlands och gjorde det illegalt så borde såklart en lagstiftning finnas emot detta.
om detta upptäcks blir det polisanmälan, socialen och föräldrarna får inte längre ha vårdnad av sitt barn.
och såklart så kommer folk få reda på att ett barn är omskuren, då vi har obligatorisk idrott i skolorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Problemet är att traditionen redan finns, det finns även lagar och straff som förbjuder dem, men det hindrar inte att de utförs ändå.

då får man bryta traditionen, flyttar man till sverige så är jag av åsikten att man får anamma kulturen i viss mån, dvs lämna gamla värderingar kvar i sitt ursprungsland, inte trycka ner kvinnor osv, men det är en helt annan diskussion.

edit:
Bundy nämnde något om tatueringar, och en tanke ploppa upp i mitt huvud.

Ni som tycker omskärelse är okej pga kulturella orsaker, tycker ni att det skulle vara lika okej att tatuera spädbarn med diverse saker på kroppen, kanske en fyrkant i pannan, en cirkel på magen, eller en stjärna på handen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Problemet är att traditionen redan finns, det finns även lagar och straff som förbjuder dem, men det hindrar inte att de utförs ändå.

Nej det är det som är problemet när det kommer folk med kultur och levnadssätt som inte ens är i närheten av den de kommer till.

Permalänk
Avstängd

Skära ballen av småbarn känns lite medeltiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej det är det som är problemet när det kommer folk med kultur och levnadssätt som inte ens är i närheten av den de kommer till.

Har sina nackdelar, men det är inte huvudproblemet som sagt.
Jämför tex med USA där omskärelse av icke-medicinska anledningar börjar bli allt mer vanligt bland folk med samma kultur och levnadssätt som i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har sina nackdelar, men det är inte huvudproblemet som sagt.
Jämför tex med USA där omskärelse av icke-medicinska anledningar börjar bli allt mer vanligt bland folk med samma kultur och levnadssätt som i Sverige.

Förstår fortfarande inte varför vi skall tillåta det "bara för dom" gör det.
Vi gör det inte av tradition.
Varför skall en människa fråntas rätten att bestämma över sin egen kropp?
Varför skall vi tillåta det?

Permalänk
Medlem

Nej, jag anser inte att föräldrar pga sin religösa övertygelse ska få skära av förhuden på en liten bebis. Det är barbariskt och oetiskt.
Vill barnet själv när han är äldre så visst, då kan hans föräldrar beskosta det i så fall.

Ingen ska bli intvingad i sina föräldras religion mot sin vilja. Jag motsätter mig t o m dopet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Problemet är att traditionen redan finns, det finns även lagar och straff som förbjuder dem, men det hindrar inte att de utförs ändå.

Men om det utförs och är olagligt, är det inte bara att sätta dit föräldrarna för barnmisshandel då?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Medicinska skäl är en självklarhet, inga problem där. Ska det göras utöver detta ska följande gälla utan undantag:

1. Myndig. Kroppsliga ingrepp av estetiska/traditionella ska man inte kunna tvingas till.
2. Bekostas själv. Fullt ut av den som vill ha det gjort, inkl alla omkostnader och inte bara ingreppet i sig.
3. Ska aldrig utföras om det finns misstanke att det inte är helt frivilligt, d.v.s. att personen är pressad till det.

Sen kan man lägga fram det som att "det redan görs" och en massa annat men det är inte giltiga anledningar. Att tvinga småbarn till det ser jag som ingenting mindre än grov misshandel av föräldrarna och som minst bör de dömmas till fängelse för det. Min lilla onda röst i huvudet säger att jag gärna skulle vilja höra den ursäkt som används för att rättfärdiga att göra detta så jag kan klappa in lite vett i huvudet på dem. Att dessutom göra det utanför ett sjukhus är ju fail som föräldrar direkt.

Jag undrar hur viktigt det känns med den där lilla skinbiten om någonting går fel? Ursäkta språket men vad fan ska man använda som ursäkt då? Infektioner, narkoskomplikationer, kallbrand m.m. Saker som kan vara direkt livshotande. Säg att nått går fel, säg att ungen får amputera paketet eller kanske till och med dör i värsta fall. Jag undrar hur man som förälder rättfärdigar det för sig själv. Hur gör man för att komma fram till att några centimeter hud är värt den risken? Att man ens överväger det gör att man i mina ögon borde förbjudas att någonsin ha barn.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ska det göras utöver detta ska följande gälla utan undantag:

1. Myndig. Kroppsliga ingrepp av estetiska/traditionella ska man inte kunna tvingas till.
2. Bekostas själv. Fullt ut av den som vill ha det gjort, inkl alla omkostnader och inte bara ingreppet i sig.
3. Ska aldrig utföras om det finns misstanke att det inte är helt frivilligt, d.v.s. att personen är pressad till det.

Dessa punkter + det bud_bundy skrev om att det inte ska bedrivas på statliga sjukhus och jag är relativt nöjd.

En sak som jag undrar över, är varför folk har sådan annorlunda syn på omskärelse mellan pojkar och flickor? Rent moraliskt är det väl samma skit? Anser jag iaf.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Dessa punkter + det bud_bundy skrev om att det inte ska bedrivas på statliga sjukhus och jag är relativt nöjd.

En sak som jag undrar över, är varför folk har sådan annorlunda syn på omskärelse mellan pojkar och flickor? Rent moraliskt är det väl samma skit? Anser jag iaf.

Nja, det är lite olika konsekvenser.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nja, det är lite olika konsekvenser.

Omskärelse är väl knappast problemfritt?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Omskärelse är väl knappast problemfritt?

Hur skulle det innebära problem för en kille?

Förbjuder man det, ska man väl förbjuda allt med religion?
"I ett modernt samhälle" ska inte en kvinna tvingas att bära slöja!

sen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Skära ballen av småbarn känns lite medeltiden.

Du verkar ju inte ens veta vad omskärelse är för något...

Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Hur skulle det innebära problem för en kille?

Förbjuder man det, ska man väl förbjuda allt med religion?
"I ett modernt samhälle" ska inte en kvinna tvingas att bära slöja!

sen

Du verkar ju inte ens veta vad omskärelse är för något...

Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

När man skär i kroppen är det väl rätt självklart att man kan få komplikationer .
Jag tror alla människor mer eller mindre tycker samma sak, att man inte ska få göra vad dom vill med sina barns kroppar. Sen att man har blivit indoktrinerad till att inte reagera på vissa ingrepp. Ska man få tatuera sina barn efter sitt eget behag, eller ska barnet vid lämplig ålder ha rätten att bestämma själv om det vill ha en tatuering.
Ska man få töja deras öron?
http://www.altnation.com/forums/attachments/tattoos-piercings...
nackar?
http://www.fathom.com/course/21701788/21701788_neck.jpg
läppar?
http://www.africanconservancy.org/images/BodyArt/surmadisk1.g...
Hur långt bör man rimligtvis få gå av kulturella och religiösa skäl? Ingenstans med andras kroppar, enlig mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Hur skulle det innebära problem för en kille?

Förbjuder man det, ska man väl förbjuda allt med religion?

Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

1. Jag kan väl tycka att ett extremt smärtsamt ingrepp där man skär av en extremt känslig bit hud är ett problem, non?

2. Allt med religion inbegriper inte ett extremt smärtsamt övergrepp på små barn.

3. Nu tar vi det en gång till; omskärelse är ett extremt smärtsamt ingrepp där man skär av en bit hud som är extremt känslig, och tvingar små barn utan någon som helst förmåga att välja själv att utstå detta.

Hur är det rätt?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

Visst du hade citationstecken kring kristna värderingar, men detta har inget med våran religionsuppfattning att göra. Om kristna skulle göra omskärelse så skulle de flesta med samma åsikt tycka likadant, precis som att vi är emot extrema religiösa friskolor som föräldrar kan "tvinga" sina barn att gå.

Religionsfrihet är bra, men barns rättigheter att föräldrar inte bestämmer över deras kroppar är viktigare. Så om föräldrar vill tatuera in ett kors eller whatever på deras minderåriga barn, så skall de ej få göra detta, hur viktigt de än tycker det är för deras tro. Detsamma gäller om föräldrar kräver att barn skall slippa gå på naturvetenskapundervisningen, då de pratar darwinism. (vilket många föräldrar i usa inte gillar)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Hur skulle det innebära problem för en kille?

Infektionsrisk osv. Jag är ingen biologiexpert och det jag skrev var en fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Förbjuder man det, ska man väl förbjuda allt med religion?
"I ett modernt samhälle" ska inte en kvinna tvingas att bära slöja!

Det är skillnad på att bära ett klädesplagg med sin egen vilja och skära i ett spädbarn mot dess vilja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Du verkar ju inte ens veta vad omskärelse är för något...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omsk%C3%A4relse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

Nej. Det är för att vi lever i ett modernt samhälle där man inte använder sig av sådana här stenåldersmetoder.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har sina nackdelar, men det är inte huvudproblemet som sagt.
Jämför tex med USA där omskärelse av icke-medicinska anledningar börjar bli allt mer vanligt bland folk med samma kultur och levnadssätt som i Sverige.

Det har väl varit väldigt vanligt men har på senare år börjat ifrågasättas mer och mer?
Kvinnor vill omskära sina söner för att de inte ska bli mobbade i skolan m.m.
Äldre skäl har varit att det är lättare att hålla rent (och bortser ifrån 2 miljoner års utveckling) och att det försvårar onani.

I religiösa sammanhang handlar det om att visa Gud att man är troende att man är ödmjuk inför honom.

I mina ögon så är inget av de skälen ett riktigt skäl att karva bort förhuden på ett spädbarn med all risk för komplikationer som finns.
Det är även fullt jämförbart med att skära bort de yttre blygdläpparna på en kvinna.

Religion och tradition ska aldrig påverka ett barns fysiska yttre.
Inte ens nyckfulla idéer ska det.

Ta t.ex. idén att tatuera in namn och personnummer på alla småbarn när de föds.
Aldrig mer risk att barnen blir förväxlade och barn som rymmer eller kommer bort hittar alltid hem.
Smart idé ju. Varför ska vi inte tatuera bebisar om vi ändå kan skära bort fullt fungerade delar på dem bara för att?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Hur skulle det innebära problem för en kille?

Uhm, för det första sitter ju stor del av känseln i det området i just förhuden. Såg en dokumentär om omkärelse i USA, en läkare förklarade att folk utan förhud oftast behövde ha hårdare sex för att få samma känsla. Medan någon med förhud kunde få större känsla med "lugnt sex". Tycker det är något man bör få bestämma själv.

Sen kan vi ju dra in saker som infektioner och sådant vilket jag antar inte är nyttigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Förbjuder man det, ska man väl förbjuda allt med religion?
"I ett modernt samhälle" ska inte en kvinna tvingas att bära slöja!

Nu borde de inte få tvinga folk att bära slöja, men det är inte riktigt samma sak. Å ena sidan tar vi bort en bit av könsorganet vilket aldrig går att fixa, å andra sidan så har nån på sig en tygbit de kan ta av senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

Nej, jag är uppväxt med att alla galna religiösa ritter är dumma (speciellt dem när man trycker sin tro på sina barn), och de är ju så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Det är ju bara för att ni är uppvuxna med "kristna värderingar" ni tycker det är fel...

Det har ingenting med kristna värderingar att göra utan att varje individ har rätt att bestämma över sin egen kropp. Det är ingen som har sagt att man inte borde få göra det alls, utan att man ska få välja själv, och att eftersom det är ett ingrepp som görs bara för att man vill så ska man få bekosta det själv.

För min del har det även att göra med att jag finner det helt otänkbart att som blivande förälder utsätta mitt barn för riskerna med en operation av ingen annan anledning mer än att jag känner för det, ens om det är på ett sjukhus och ännu mindre om det är på ett vardagsrumsbord med en sunkig gammal kniv.

Bara det faktum att man väljer (för det är ett val) att sätta sin egna tro över sitt barns välmående är helt absurt. För även om riskerna är små, hur i hela friden ska man leva med det om något skulle gå fel?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bara det faktum att man väljer (för det är ett val) att sätta sin egna tro över sitt barns välmående är helt absurt. För även om riskerna är små, hur i hela friden ska man leva med det om något skulle gå fel?

Det är väl inte speciellt konstigt? Om jag trodde att en omskärelse skulle markera att min son var en av Guds utvalda och att det är ett krav för att han skulle komma in i himlen så skulle jag inte tveka. Då handlar det om min sons långsiktiga välmående, istället för hans kortsiktiga.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är väl inte speciellt konstigt? Om jag trodde att en omskärelse skulle markera att min son var en av Guds utvalda och att det är ett krav för att han skulle komma in i himlen så skulle jag inte tveka. Då handlar det om min sons långsiktiga välmående, istället för hans kortsiktiga.

Kommer han inte in i himmeln om han genomför det av fri vilja först som vuxen?
Kommer små barn som dött innan dom omskurits till helvetet?

Edit: jag förstår att föräldrarna oftast menar väl, men jag tycker inte att det är acceptabelt i modernt land.
Och eftersom ollonet är känligt har dom små liven ofta ont där, det finns en anledning till att vi skapades med förhud.
Desutom förlorar dom snoppmätningen mot dom med förhud när dom skall kissa, eftersom det mesta innan puberteten är skinn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är väl inte speciellt konstigt? Om jag trodde att en omskärelse skulle markera att min son var en av Guds utvalda och att det är ett krav för att han skulle komma in i himlen så skulle jag inte tveka. Då handlar det om min sons långsiktiga välmående, istället för hans kortsiktiga.

Ja, den smärta som är direkt sammanknippat med att skära i barnet kan jag förstå, men jag tänkte på de mer allvarliga konsekvenserna. Även om risken så bara är 1/100000 så finns den där. Infektioner, narkoskomplikationer, kallbrand med mera. Saker som i värsta fall kan ta livet av ett barn rätt enkelt. Visst det är inte så stor risk att det händer, men det händer. Den risken är visserligen mindre men finns där även på våra "moderna" sjukhus. Hur det är hemma i någon hobbyläkares vardagsrum vill jag inte ens veta. Och säg att nått skulle hända, säg att ungen får kallbrand. Hur i hela friden motiverar man det för sig själv när den enda anledningen till att man som förälder då offrat så mycket inte är mer än att man själv ville det? Och hur motiverar man det för sitt barn sen när de är gamla nog att inse vad man gjort?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.