Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
...

Jag skulle inte säga att barnets rättigheter åsidosätts "en aning". Mer av totalt avskalade och slängda åt sidan som en överkörd grävling. Jag finner för övrigt den motiveringen vara inget mindre än fullständigt nonsens. Hur kan man hävda religionsfrihet som anledning till att frånta en annan människa just detta? Men jag tror jag kan sammanfatta min åsikt i följande:

Precis som med alla ingrepp, små som stora så finns det risker. Dessa risker må vara mindre på sjukhus men de försvinner inte för det. Det är dessutom små barn vi talar om, det behöver inte vara själva ingreppet utan kan lika gärna vara en mindre miss gällande narkosen eller någon av alla sjukdomar och infektioner man kan få på sjukhus. Även om denna risk är försvinnande liten så är det helt bortom min förståelse hur man kan utsätta sitt barn för det. Man tar alltså denna risk för att tillfredsställa sig själv, inte för barnets skull. Kanske är det för att jag ska bli pappa själv och har fått en lite mer, vi kan kalla det insiktsfull, syn på det hela. Men barn utsätts för risker varje dag, så var är då speciellt med detta? Jo detta handlar inte om någonting annat än föräldrarnas vilja. Det är ren själviskhet, vilket gör det väldigt annorlunda. Jag anser att även om det bara är en på miljonen att det händer nått så är det gällande detta en för mycket för att tillfredställa en vuxen människas ego.

Gällande den religösa delen av det kan jag bara säga att det är fullt möjligt att göra ingreppet senare i livet. Må så vara att riskerna är större men då är det i alla fall ens eget val. Att tvinga sin religion på andra är själva kärnan i allting jag anser är fel med religion. Och ja, dop faller in i den kategorin också.

Gällande traditioner så finns det högar och åter högar med traditioner vi gjort oss av med eller som vi aldrig tagit till oss eftersom de helt enkelt är förlegade och inte värda en plats i ett modernt samhälle. Hedersvåld är en mindre trevlig tradition bland vissa kulturer, det tycker vi inte om. Inte heller kvinnlig omskärelse eller halsförlängning är någonting som är accepterat. Kinesernas gamla tradition av att binda kvinnofötter är jag rätt säker på räknas som misshandel om inte tortyr. Det är bara att välja och vraka. Vi är multikulturella i detta land men långt ifrån alla kulturers traditioner passerar ens vad vi anser vara acceptabelt, för att inte tala om godkända. Detta är en av de värre, om inte den värsta, som vi faktiskt tillåter och jag tycker ribban borde ligga högre.

Edit**
Om ignorans är att folk saknar förståelse för saker de inte förstår så tycker jag helt klart att föräldrar som saknar förståelse för att de inte själva förstår varför de gör någonting räknas. Kan de inte själva inse att det val de gör åt sitt barn handlar om dem själv och inte barnet så tycker jag ignorant är ett bra ord för att beskriva det hela.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är ju bättre att det genomförs lagligt och professionellt på sjukhus än att någon hemmafixare tar fram kniven.

Precis som det sagts i tråden så kommer ju ett förbud inte att hindra folk att göra det hemma alternativ åka utomlands vilket kan skada barnet mycket mer.

Föräldrarna gör dett av kulturella/religösa skäl vilket har gjorts i flera tusen år? vad säger att ett förbud i lilla sverige kommer stoppa deras värderingar?

Bara för att vi lever i ett "modern samhälle" betyder det ju inte att vi ska titta blint framåt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Om man med ett förbud kunde hindra att rituell omskärelse överhuvudtaget utfördes borde man förstås göra så. Som någon klokt påpekar är barnets rätt till självbestämmande överordnat föräldrarnas rätt att handla enligt religiösa eller traditionella värderingar. Så enkelt är det förstås inte. Rituell omskärelse utförs oavsett förbud. Man måste istället ställa skadeverkningarna av rituell omskärelse utförd av läkare på sjukhus mot skadeverkningarna av rituell omskärelse (måhända i mindre skala, förbud har förstås viss effekt) utförda av lekmän med rostig sax i patientens kök. Min personliga åsikt är att resonemanget då tippar mot ett tillåtande.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En rattfull person som kör in i ett träd ska givetvis ha ett straff från lagboken för sin lagöverträdelse. Därmed är själva den brottsliga handlingen borta ur leken och han har rätt till den skattefinansierade vården.

Samma sak med rökare och alkoholister, de får sina skador av staten sanktionerade droger och begår alltså inget lagbrott.

Även om de är retoriska frågor så är dessa skiljda från att medvetet vilja följa en tradition eller av hygienskäl. Då får man medvetet bekosta operationen också om det är så pass viktigt.

Bra poäng där, men vad beträffar alkoholister och rökare; även om deras drug of choice är tillåtna så kan en rökare inte påstå att denne inte visste om att rökning är väldigt dåligt för hälsan. Då är det ett medvetet val denne gör varje gång den röker vilket gör att jag personligen anser att jämförelsen ändå har viss legitimitet i frågan om vem som ska betala för skadorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag skulle inte säga att barnets rättigheter åsidosätts "en aning". Mer av totalt avskalade och slängda åt sidan som en överkörd grävling.

Nej då, verkligen inte, så överdrivet är det ändå inte.
[QUOTE] Jag finner för övrigt den motiveringen vara inget mindre än fullständigt nonsens. Hur kan man hävda religionsfrihet som anledning till att frånta en annan människa just detta? Men jag tror jag kan sammanfatta min åsikt i följande:

Precis som med alla ingrepp, små som stora så finns det risker. Dessa risker må vara mindre på sjukhus men de försvinner inte för det. Det är dessutom små barn vi talar om, det behöver inte vara själva ingreppet utan kan lika gärna vara en mindre miss gällande narkosen eller någon av alla sjukdomar och infektioner man kan få på sjukhus. Även om denna risk är försvinnande liten så är det helt bortom min förståelse hur man kan utsätta sitt barn för det. Man tar alltså denna risk för att tillfredsställa sig själv, inte för barnets skull. Kanske är det för att jag ska bli pappa själv och har fått en lite mer, vi kan kalla det insiktsfull, syn på det hela. Men barn utsätts för risker varje dag, så var är då speciellt med detta? Jo detta handlar inte om någonting annat än föräldrarnas vilja. Det är ren själviskhet, vilket gör det väldigt annorlunda. Jag anser att även om det bara är en på miljonen att det händer nått så är det gällande detta en för mycket för att tillfredställa en vuxen människas ego.

[/QUOTE]Om operationen utförs på spädbarn görs den i lokalbedövning, inte narkos, så där försvinner den risken. Men ja, risker finns med detta precis som med allt. Och återigen, det handlar om att minska riskerna för barn som annars ändå kommer få ingreppet utfört. Kan inte poängtera detta tillräckligt många gånger. Det handlar om att omskära på köksbord eller på operationssal, inte omskära över huvud taget eller ej. därför blir det nästan två diskussioner som pågår och då ä det extra viktigt att skilja mellan den ena och den andra.

[QUOTE]
Gällande traditioner så finns det högar och åter högar med traditioner vi gjort oss av med eller som vi aldrig tagit till oss eftersom de helt enkelt är förlegade och inte värda en plats i ett modernt samhälle. Hedersvåld är en mindre trevlig tradition bland vissa kulturer, det tycker vi inte om. Inte heller kvinnlig omskärelse eller halsförlängning är någonting som är accepterat. Kinesernas gamla tradition av att binda kvinnofötter är jag rätt säker på räknas som misshandel om inte tortyr. Det är bara att välja och vraka. Vi är multikulturella i detta land men långt ifrån alla kulturers traditioner passerar ens vad vi anser vara acceptabelt, för att inte tala om godkända. Detta är en av de värre, om inte den värsta, som vi faktiskt tillåter och jag tycker ribban borde ligga högre.
[/QUOTE]Sant, men skillnaden mot dem du nämner är, vilket Socialstyrelsen själva också kommit fram till, är att en korrekt utförd manlig omskärelse på ett spädbarn inte har sådana effekter att det anses vara den digniteten att denna tradition borde förbjudas, en tradition, som för övrigt till skillnad mot de du nämner, är starkt kopplad till religion.

[QUOTE]
Edit**
Om ignorans är att folk saknar förståelse för saker de inte förstår så tycker jag helt klart att föräldrar som saknar förståelse för att de inte själva förstår varför de gör någonting räknas. Kan de inte själva inse att det val de gör åt sitt barn handlar om dem själv och inte barnet så tycker jag ignorant är ett bra ord för att beskriva det hela.
[/QUOTE]Det handlar lika mycket om barnen som deras egna vilja, inte enkom föräldrarnas vilja och att påstå något annat är direkt fel. Säger det igen; föräldrarnas vilja har stor del i beslutet, men däri finns även barnets bästa som en stor bidragande faktor.

För att dra det hela till sin spets: föräldrar borde inte föra över några som helst traditioner, åsikter eller tycken till sina barn tills barnen gått ur den åldern då de är påverkningsbara för att helt få besluta vilka traditioner och åsikter de vill anamma när de nått lämplig ålder. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det är ju bättre att det genomförs lagligt och professionellt på sjukhus än att någon hemmafixare tar fram kniven.

Precis som det sagts i tråden så kommer ju ett förbud inte att hindra folk att göra det hemma alternativ åka utomlands vilket kan skada barnet mycket mer.

Föräldrarna gör dett av kulturella/religösa skäl vilket har gjorts i flera tusen år? vad säger att ett förbud i lilla sverige kommer stoppa deras värderingar?

Bara för att vi lever i ett "modern samhälle" betyder det ju inte att vi ska titta blint framåt.

Precis.

Förbud kommer om något bara driva processen djupare in i illegala omskärelser, med större kostnader för samhället i form av pengar för vård av skadade barn och även att det även ytterligare kan splittra svenskar från invandrare. Vill man ha ett långsiktigt förbud är detta det värsta man kan göra, då är det det motsatta som gäller, dvs förståelse, respekt och information för att få föräldrar at själva inte vilja omskära sina barn istället för att förbjuda dem med straff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förbud kommer om något bara driva processen djupare in i illegala omskärelser, med större kostnader för samhället i form av pengar för vård av skadade barn och även att det även ytterligare kan splittra svenskar från invandrare. Vill man ha ett långsiktigt förbud är detta det värsta man kan göra, då är det det motsatta som gäller, dvs förståelse, respekt och information för att få föräldrar at själva inte vilja omskära sina barn istället för att förbjuda dem med straff.

För det finns ju absolut ingen förståelse att följa de lagar och seder som gäller i det landet man kommer till?

Eftersom det som står i koranen är ett måste att följa för varje troende muslim så kommer de att göras oavsett vad deras nya hemland säger.

Du skriver "ytterligare splittra svenskar från invandrare".
Vad innebär det att muslimer har som mål är att bygga upp ett muslimskt samhälle i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
För det finns ju absolut ingen förståelse att följa de lagar och seder som gäller i det landet man kommer till?

Eftersom det som står i koranen är ett måste att följa för varje troende muslim så kommer de att göras oavsett vad deras nya hemland säger.

Vad innebär det att muslimer har som mål är att bygga upp ett muslimskt samhälle i Sverige?

Vad jag vet/hört är att det står i koranen att man ska respektera sitt nya lands lagar. Men det står ingenting i lagboken att omskärelse är ett lagbrott.

Finns ju redan idag kliniker (lagliga) som utför omskärelse för en mindre summa pengar.

Ok invandrare ska följa nya lagar och seder, men låt äga att 2 svenskar vill göra omskärelse på sitt barn då brister ju det argumentet.

Och vad är det som säger att invandrare som kommer "ska" bli svenskar? var och en har ju rätten att ha sina seder och religon. Eller är det ett undantag från "demokratin". Det går helt enkelt inte lära en gammal hund att sitta bara acceptera.

Jag menar om vi flyttar ner till saudi arabien inte fan skulle man gå runt i burka för att man anammar nya "seder".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Omskärelse är inte förbjuden enligt svenskt lag så där bryter de inte mot någon lag. Problemet där ligger i att de inte får information om detta och därför tror att köksbordskirurgi är enda alternativet i Sverige.
Vad beträffar att följa seder i landet man kommer till är det högst önsvärt, men det funkar inte så enkelt. Invandrare, oavsett härkomst och land de flyttar till kommer alltid ha kvar sina identiteter. Att revidera helt och avsäga sig sederna man vuxit upp med i 40-50-60 år är inte så enkelt som många vill framställa det som, gäller även svenskar (ta och kolla in svenskarna i Spanien till exempel).
Det är vidare inget som hindrar invandrare från att följa svenska seder trots att de har kvar några/många av sina egna traditioner.

[QUOTE]
[/QUOTE]Återigen, deras nya hemland förbjuder inte omskärelse. Det har varit lagligt i ca 8 år om jag inte missminner mig. Är inte ens säker om det ens varit olaglig med omskärelse av pojkar i Sverige då på den punkten får du rätta mig.
Det finns ingen konflikt mellan omskärelse och svensk lagen med andra ord.

[QUOTE]
[/QUOTE]Va?
Nu får du förklara hur du drar den slutsatsen ur det jag skrev.

Edit: Bara så alla är klara med det, omskärelse är inget som nämn i Koranen, utan i haditherna, inte det viktigast, men bara så man vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag vet/hört är att det står i koranen att man ska respektera sitt nya lands lagar. Men det står ingenting i lagboken att omskärelse är ett lagbrott.

Finns ju redan idag kliniker (lagliga) som utför omskärelse för en mindre summa pengar.

Ok invandrare ska följa nya lagar och seder, men låt äga att 2 svenskar vill göra omskärelse på sitt barn då brister ju det argumentet.

Och vad är det som säger att invandrare som kommer "ska" bli svenskar? var och en har ju rätten att ha sina seder och religon. Eller är det ett undantag från "demokratin". Det går helt enkelt inte lära en gammal hund att sitta bara acceptera.

Jag menar om vi flyttar ner till saudi arabien inte fan skulle man gå runt i burka för att man anammar nya "seder".

Om jag skulle flytta och har 50 kristna länder att välja mellan,
så väljer jag saudi arabien. Smart.

Permalänk
Citat:

Bra poäng där, men vad beträffar alkoholister och rökare; även om deras drug of choice är tillåtna så kan en rökare inte påstå att denne inte visste om att rökning är väldigt dåligt för hälsan. Då är det ett medvetet val denne gör varje gång den röker vilket gör att jag personligen anser att jämförelsen ändå har viss legitimitet i frågan om vem som ska betala för skadorna.

Men då borde vi utöka så att alla skönhetsoperationer är gratis, vilket är ett himla slöseri på pengar. För varför skall skönhetsoperationen omskärelse vara ett undantag? Att skattepengar i sjukvården skall gå till "religiontrams" är helt fel, speciellt när vi är på god väg att utesluta kyrkan ur allt annat. Man behöver inte betala kyrkoskatt, man behöver inte gå till kyrkan på skolavslutning etc.

Sedan allt prat om risker så mig veterligen vad jag kan läsa om omskärelse så är det inte så stora risker, föräldrar utsätter dessutom barn för många andra risker så jag tycker inte argumentet är så starkt.

Citat:

För att dra det hela till sin spets: föräldrar borde inte föra över några som helst traditioner, åsikter eller tycken till sina barn tills barnen gått ur den åldern då de är påverkningsbara för att helt få besluta vilka traditioner och åsikter de vill anamma när de nått lämplig ålder. Eller?

Man skall skilja på extrema traditioner och bara små traditioner som inte påverkar så mycket. T.ex. var det många ungdomar förr i sverige som inte fick göra något på vilodagen (söndag), inte ens spela kort. Detta anser jag knappast höra till god barnuppfostran.
Däremot små traditioner som jultomten, ja det är då inte många barn som får permanenta skador efter honom.
Omskärelse klassificerar jag som en extrem tradition då den ger en permanent skada.

Citat:

Ja det är ett stort problem, men det är barns rättigheter som vi får offra. Och religion och tradition skall inte på något sätt gå före barns rättigheter.

Annars sverige går mot ett land där vi mer kör över traditioner, att ens släkt på en viss mark har jagat morkulla i ett par hundra år, är inget som helst hinder mot att förbjuda denna tradition. Djurens precis som barns rättigheter skall stå över traditionen.
Där vissa nu i sverige inte bara vill ha omskärelse utan halal-slakt utan bedövning

Citat:

Men det står ingenting i lagboken att omskärelse är ett lagbrott.

De behöver inte skriva ut att just en specifik kroppsdel är olagligt att operera bort permanent på småbarn. Nu har de dock gjort raka motsatsen och gjort denna operation laglig.

Citat:

var och en har ju rätten att ha sina seder och religon. Eller är det ett undantag från "demokratin". Det går helt enkelt inte lära en gammal hund att sitta bara acceptera.

Ingen har rätt att stå över lagen, dock får man ha sina seder och traditioner hur man vill så länge man följer våran lag. Det finns en massa svenska seder som har blivit förbjudna, det är bara för oss f.d. utövare av dessa seder att acceptera.
Demokrati betyder folkstyre, d.v.s. folket skall få bestämma. Inte att folk skall få stå över lagen bara för att det är en sed.

Citat:

När man flyttar till ett nytt land så får man gött följa de regler som finns uppsatta i landet, gör man inte det kan man åka riktigt illa ut i vissa länder.
Nu är sverige ett väldigt fritt land vilket jag tycker är bra, så folk tvingas inte att följa seder. Dock får man inte utöva seder som bryter mot lagen, det spelar ingen roll om ens släktingar har utövat denna seden i sverige i ett par hundra år innan. Obs som sagt nu är dock omskärelse tillåtet via sjukhus, men det som mycket annat kan ändras. Då får folket acceptera detta som med allt annat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det handlar lika mycket om barnen som deras egna vilja, inte enkom föräldrarnas vilja och att påstå något annat är direkt fel. Säger det igen; föräldrarnas vilja har stor del i beslutet, men däri finns även barnets bästa som en stor bidragande faktor.

Nej, det finns ingenting av barnets bästa i det här.

Det är föräldrarnas religion, det är föräldrarna som vill följa traditionen och det är föräldrarna som fattar beslutet baserat helt och hållet på vad deras egna religon och traditioner säger. Barnets bästa har inte med saken att göra över huvud taget. Sen kan de intala sig själva att det handlar om barnets själ men då det för själens skull går lika bra att göra det senare finns det ingen anledning att tvinga någon mer än att man själv vill det.

Och ja, riskerna må vara högre när man är äldre men om man verkligen tror på att det behöver göras så borde ju inte det stoppa en. Det går inte att hålla linjen att när ungen är liten är det för hans själ och när han är gammal är det för farligt fysiskt. Är det själen som ska användas som bortförklaring så är det den aspekten man får se till, och den förändras inte med åldern utan kan lika gärna göras när ungen är myndig.

Och nej, föräldrar borde inte få överföra några traditioner, åsikter eller tycken som är så permanenta som detta på sina barn. Dumma idéer, traditioner och åsikter kan man ändra på i efterhand, det kan man inte med detta (Eller ja, det går. Men det är knappast samma sak som att ändra på en åsikt).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

De behöver inte skriva ut att just en specifik kroppsdel är olagligt att operera bort permanent på småbarn. Nu har de dock gjort raka motsatsen och gjort denna operation laglig.

Som sagt helt lagligt enligt lagboken, finns kliniker, vårdcentraler som utför detta sedan minst ett deccenium tillbaks.

Lagen om omskärelse av pojkar Lag 2001:499

3 § Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Står pojken under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som nu sagts gälla båda. Den som skall utföra ingreppet svarar själv för att informationen ges eller att den ges av en medicinskt kunnig person.
Sådan information skall ges också till pojken, om han har uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen.
Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är möjligt klarläggas. Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes vilja.

Finns dock en liten gråzon där, tex judar omskär barnet fram till det är en vecka gammalt, är ju svårt då för barnet att bestämma.

Citat:

Ingen har rätt att stå över lagen, dock får man ha sina seder och traditioner hur man vill så länge man följer våran lag. Det finns en massa svenska seder som har blivit förbjudna, det är bara för oss f.d. utövare av dessa seder att acceptera.
Demokrati betyder folkstyrelse, d.v.s. folket skall få bestämma. Inte att folk skall få stå över lagen bara för att det är en sed.

Självklart följer respekterar och följer man de lagar det land man är i och jag har inte sagt att folk ska sitta över lagen bara för att de ska följa sina seder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men då borde vi utöka så att alla skönhetsoperationer är gratis, vilket är ett himla slöseri på pengar. För varför skall skönhetsoperationen omskärelse vara ett undantag?

Jag förstår din poäng, men den haltar. Omskärelse är inte utförd pga kosmetiska orsaker (undantag finns), utan för religiösa. Så visa gärna var det står att fettsugning och bröstimplantat är religiösa företeelser.

[QUOTE]Att skattepengar i sjukvården skall gå till "religiontrams" är helt fel, speciellt när vi är på god väg att utesluta kyrkan ur allt annat. Man behöver inte betala kyrkoskatt, man behöver inte gå till kyrkan på skolavslutning etc.[/QUOTE]Häng med i diskussionen, det handlar om självkostnadspris, dvs dina skattepengar kommer inte gå till några omskärelser.
Och sen när är julen inte en religiös tradition?
[QUOTE]
Sedan allt prat om risker så mig veterligen vad jag kan läsa är det inte så stora risker, föräldrar utsätter dessutom barn för många andra risker så jag tycker inte argumentet är så starkt.
[/QUOTE]Vilket argument var inte starkt, risk.argumentet mot omskärelse eller mot hemma-operationer?

[QUOTE]
Omskärelse klassificerar jag som en extrem tradition då den ger en permanent skada.
[/QUOTE]Skilj på skada och resultat, två helt olika saker.

[QUOTE]
Ja det är ett stort problem, men det är barns rättigheter som vi får offra. Och religion och tradition skall inte på något sätt gå före barns rättigheter.
[/QUOTE]Men återigen, många döper sina barn, vilket även det inte nödvändigtvis är något som går i linje med barnets rättigheter att själv få bestämma (och ja, jag vet om skillnaden mellan omskärelse och dop).
Men för att ta just omskärelsen igen, barns rättigheter tullas med, man offrar inte dem. De fanns, finns och kommer fortsätta finnas kvar även efter en omskärelse.

[QUOTE]
Annars sverige går mot ett land där vi mer kör över traditioner, att ens släkt på en viss mark har jagat morkulla i ett par hundra år, är inget som helst hinder mot att förbjuda denna tradition. Djurens precis som barns rättigheter skall stå över tradition.
Där vissa nu i sverige inte bara vill ha omskärelse utan halal-slakt utan bedövning
[/QUOTE]På samma sät som man löst kosher/halal_"problemet" så försöker man nu lösa omskärelseproblemet.
Eller menar/tror du att kosher/halal-produkter inte finns och ej heller får produceras i Sverige?

[QUOTE]
[/QUOTE]Som skrivet, var det ens olagligt från första början? Lagen som SKL kommer med nu är enkom att alla landsting ska erbjuda en tjänst som varit laglig sen minst 8 år tillbaka.

[QUOTE]
Demokrati betyder folkstyrelse, d.v.s. folket skall få bestämma. Inte att folk skall få stå över lagen bara för att det är en sed.
[/QUOTE]Mycket riktigt.

Men argumentet faller på faktumet att omskärelse inte är förbjudet. Det strider inte mot svenskt lag.

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå har varit inne på abort också, tycker ni det skulle vara ok om det gick att omskära barnen innan dom är födda? Hur sent i graviditeten i så fall?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det finns ingenting av barnets bästa i det här.

Att du inte kan inse det betyder på långa vägar att det inte finns.

[QUOTE]
Och ja, riskerna må vara högre när man är äldre men om man verkligen tror på att det behöver göras så borde ju inte det stoppa en. Det går inte att hålla linjen att när ungen är liten är det för hans själ och när han är gammal är det för farligt fysiskt. Är det själen som ska användas som bortförklaring så är det den aspekten man får se till, och den förändras inte med åldern utan kan lika gärna göras när ungen är myndig.
[/QUOTE]Ingen har använt använt själen som bortförklaring.

[QUOTE]
Och nej, föräldrar borde inte få överföra några traditioner, åsikter eller tycken som är så permanenta som detta på sina barn. Dumma idéer, traditioner och åsikter kan man ändra på i efterhand, det kan man inte med detta (Eller ja, det går. Men det är knappast samma sak som att ändra på en åsikt).
[/QUOTE]Frågan är om det där verkligen är sant.
Finns många dumma traditioner som inte går att rubba på när barnet blivit vuxen, än mindre ändra på.
Säger inte att det är lätt eller svårt att reversera en omskärelse, men åsikter ska inte tas för banala saker som går av för hackor, en hel del gör det, men många är lika svåra, om inte svårare att förändra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Nu när vi ändå har varit inne på abort också, tycker ni det skulle vara ok om det gick att omskära barnen innan dom är födda? Hur sent i graviditeten i så fall?

Frågan är lite fel ställd anser jag, hur sent är det ingen som debatterat mot, däremot hur tidigt:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett yngligt sätt att provocera eller? Hur hade du tänkt det att man ska omskära ett foster som är i magen?

"Det är det här frågan handlar om, att kunna erbjuda ett alternativ som minimerar riskerna för komplikationer och onödigt lidande vid omskärelser. Det handlar inte om att legalisera könsstrypning, det handlar inte om legalisera ett övergrepp mot barn. Det handlar om att hantera en verklighet som finns idag i vårt samhälle. En verklighet som säger att 2000 pojkar varje år omskärs under förhållanden som ger ökade risker för deras liv och hälsa. I den bästa av världar så skulle vi inte behöva ta ställning till detta övergrepp och omskärelse skulle inte finnas. Nu finns det, och det måste hanteras."

En trevligt citat från norrtäletidningen.

Att titta blind åt ett håll och skita i allt annat förvärrar bara situationen, vi kan införa hur hårda lagar somhelst men när föräldrarna gör det utomlands eller på köksbänken vem ska då finnas där för barnet att denne inte får infektioner eller andra komplikationer?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag förstår din poäng, men den haltar. Omskärelse är inte utförd pga kosmetiska orsaker (undantag finns), utan för religiösa. Så visa gärna var det står att fettsugning och bröstimplantat är religiösa företeelser.

Som jag skrev sjukvården skall inte lägga pengar på "religionstrams", men som du nedanför skrev.

Citat:

[B]Häng med i diskussionen, det handlar om självkostnadspris, dvs dina skattepengar kommer inte gå till några omskärelser.

Ja det är min åsikt, men det kom jämförelser att det borde vara gratis för att vissa mer "självförvållande" skador är det.

Citat:

Och sen när är julen inte en religiös tradition?

Jag förstår inte sammanhanget av frågan, ja julen är en religiös tradition och dit skall vi inte ösla skattepengar. Speciellt inte när inte hela befolkningen firar jul. Dock ligger julen bra till på året, att sommar och vinterterminen är lika långa m.m och att folk har lite ledigt då.
Så vi kan låta julen vara kvar som helgdagar, eftersom det är praktisk bra. Ingen ide att göra om något som redan fungerar, t.ex. flytta julledigheten till januari bara för att...

Citat:

Vilket argument var inte starkt, risk.argumentet mot omskärelse eller mot hemma-operationer?

Du missförstod mig, jag skrev lite otydligt. Jag syftade på att risken vid omskärelse vid sjukhus inte var stor. Så jag tycker inte det var ett starkt argument mot att förbjuda detta, jag är alltså på din sida när det gäller detta argumentet.

Citat:

Skilj på skada och resultat, två helt olika saker.

För det barnet som i vuxen ålder inte ville vara omskuren, så är det helt klart en skada. Det är detta som föräldrar som omskär sina barn måste garantera, att barnet i vuxen ålder tyckte deras agerande var bra.
Vill barnet sedan i myndig ålder ta bort någon kroppsdel, tatuera sig eller sätta en piecing där nere, ja då kan barnet då göra det.

Citat:

Men återigen, många döper sina barn, vilket även det inte nödvändigtvis är något som går i linje med barnets rättigheter att själv få bestämma (och ja, jag vet om skillnaden mellan omskärelse och dop).
Men för att ta just omskärelsen igen, barns rättigheter tullas med, man offrar inte dem. De fanns, finns och kommer fortsätta finnas kvar även efter en omskärelse.

Visst det tullas med barnsrättigheter, där man skall skilja på saker som fort läker och saker som mer är permanenta.

Citat:

[B]På samma sät som man löst kosher/halal_"problemet" så försöker man nu lösa omskärelseproblemet.
Eller menar/tror du att kosher/halal-produkter inte finns och ej heller får produceras i Sverige?

Ja det finns problem, men sverige som är världskänd som atheist paradise (iaf på youtube), skall inte tillåta mer inskränkningar på djur eller barn för religioners skull. Vi går mot ett land där religionen får allt mindre inflytande, men där vi ändå låter folk utöva sina seder såvida de inte påverkan någon annan människa som djur. Vilket jag tycker är bra, oavsett vilken religion det är som vill införa något eller bevara något annat. T.ex. bevara skolavslutning i kyrkan, där alla nu inte måste göra detta.

*edit* Missförstå mig inte, folk skall få ha vilken religion de vill. Men att komma med religiösa ursäkter för att inskränka på andras rättigheter. (barn som djur) Som någon ovanför skrev, -religionsfriheten är personlig. Ingen skall tvingas på någon religion, vilket är en helt annan sak än att varje person skall ha rätt att utöva sin egen tro med sin egen kropp.

*edit2* När man pratar om att värna om religionsfriheten får man absolut inte glömma den negativa religionsfriheten, d.v.s. rätten att stå utanför en religion. Precis som vi har negativ föreningsfrihet, det är bra att folk får bilda vilka föreningar som de vill, men det är ännu viktigare att folk inte tvingas gå med i dessa mot sin vilja.
Med negativ religionsfriheten med anseende på barn, så är jag emot tvång eller saker som permanenta saker som tatueringar m.m

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan är lite fel ställd anser jag, hur sent är det ingen som debatterat mot, däremot hur tidigt:)

Varför då? Om man är för abort och hänvisar till att fostret inte är människa utan saknar dessa rättigheter, då borde det inte vara något problem att tillåta omskärelse av tidiga foster (om det nu var möjligt).

Citat:

Ett yngligt sätt att provocera eller? Hur hade du tänkt det att man ska omskära ett foster som är i magen?

Vissa extrema abortförespråkare menar på att individen i kvinnans kropp blir människa först vid födseln, ett då kombinerat kejsarsnitt och omskärelse är nog inte omöjligt. Sen vet man inte hur rådande situation ser ut om säg 50år, då kanske det är möjligt att omskära foster.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Landstinget skall inte lägga en minut på muslimer, porrskådisar och andra som vill få kuken omskuren.
All tid skall gå till dem som verkligen behöver vård och att korta vårdköerna.

Enda undantaget är dem som har för trång förhud ur medicinsk synpunkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Landstinget skall inte lägga en minut på muslimer, porrskådisar och andra som vill få kuken omskuren.

Sjävklart förbjud allt som vi inte gillar och soppa det under mattan så är problemet löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sjävklart förbjud allt som vi inte gillar och soppa det under mattan så är problemet löst.

Om du nu inte visste det så styrs landstinget av politiker.
Om du nu vill skära om kuken rösta på dem som tycker att
omskärning är så viktigt att det skall prioriteras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du nu inte visste det så styrs landstinget av politiker.
Om du nu vill skära om kuken rösta på dem som tycker att
omskärning är så viktigt att det skall prioriteras.

Ja för det är ju så hemskt med omskärelse att man inte hjälper spädbarn att minska sin smärta och ev problem i framtiden:up:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja för det är ju så hemskt med omskärelse att man inte hjälper spädbarn att minska sin smärta och ev problem i framtiden:up:

Ja, eller hur?

http://www.dailymotion.com/video/x9atho_iranian-thief-getting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen har använt använt själen som bortförklaring.

Hela tanken med att en omskärelse görs för barnets bästa är en bortförklaring. Det är en ursäkt som är till för att föräldrarna inte ska behöva inse att de precis ska ta ifrån sitt barn exakt den rättighet de själva använder för att få göra det. Det är en bortförklaring så att de inte behöver inse att de precis ska skära i sitt barn inte för att de måste, utan för att de vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det är min åsikt, men det kom jämförelser att det borde vara gratis för att vissa mer "självförvållande" skador är det.

Frågan jag tog upp, som en bisak, gällde hur om och hur man ska avgöra vilka saker som ska omfattas av alla och vilka som ska få betala själva.

[QUOTE]
För det barnet som i vuxen ålder inte ville vara omskuren, så är det helt klart en skada. Det är detta som föräldrar som omskär sina barn måste garantera, att barnet i vuxen ålder tyckte deras agerande var bra.
Vill barnet sedan i myndig ålder ta bort någon kroppsdel, tatuera sig eller sätta en piecing där nere, ja då kan barnet då göra det.
[/QUOTE]Det är en viktig sak du tar upp här, det förnekar jag inte, men det blir ändå till att skadorna som du ger exempel på snarare är undantag än regel vilket gör att jag anser det vara fel att beteckna resultatet som skada rent generellt. Lät kanske lite flummigt nu...

[QUOTE]
Visst det tullas med barnsrättigheter, där man skall skilja på saker som fort läker och saker som mer är permanenta.
[/QUOTE]Omskärelse läker fort och är permanent, så jag förstår inte hur du menar här.

[QUOTE]
Ja det finns problem, men sverige som är världskänd som atheist paradise (iaf på youtube), skall inte tillåta mer inskränkningar på djur eller barn för religioners skull. Vi går mot ett land där religionen får allt mindre inflytande, men där vi ändå låter folk utöva sina seder såvida de inte påverkan någon annan människa som djur. Vilket jag tycker är bra, oavsett vilken religion det är som vill införa något eller bevara något annat. T.ex. bevara skolavslutning i kyrkan, där alla nu inte måste göra detta.

*edit* Missförstå mig inte, folk skall få ha vilken religion de vill. Men att komma med religiösa ursäkter för att inskränka på andras rättigheter. (barn som djur) Som någon ovanför skrev, -religionsfriheten är personlig. Ingen skall tvingas på någon religion, vilket är en helt annan sak än att varje person skall ha rätt att utöva sin egen tro med sin egen kropp.

[/QUOTE]Skrev då och skriver nu med: detta är en viktig punkt, det har ni helt klart rätt i, och nu är ni båda lika konsekventa och känner/tänker samma om andra religiösa riter som man "tvingar på" barn.
Men min, personliga, åsikt är att omskärelsen är av sådan natur att det nästan inte finns några biverkningar och även få som i vuxen ålder inte vill vara omskurna. Därför kan jag tycka att det ändå är ok att ta ett litet steg från barnens rätt och genomföra omskärelse.

Citat:

Vad är det du inte förstår? Sjukvården finns inte bara där för att ta hand om redan skadade personer, utan arbetar intensivt med att förhindra att skador uppstår från första början. Detta är ett steg i preventiva arbetet för et problem eller företeelse som redan finns i samhället.

Vårdköerna kommer [u]{b]inte[/b][/u] påverkas av omskärelsen, är bara naivt att tro det. Beviset för detta ligger i att omskärelse inte genomförs på många sjukhus och ändå har de lika långa vårdköer som vilket annat sjukhus i landet.

Och btw, judar skär också om sina pojkar, inte bara muslimer, porrskådisar och den diffusa gruppen "andra".

Citat:

Ja, eller hur?

http://www.dailymotion.com/video/x9atho_iranian-thief-getting...

Snacka om att vara extremt... rädd?
Vad hade det klippet med diskussionen att göra?
Görs sådana saker i Sverige menar du? Nej.
Kommer den traditionen per automatik införlivas i Sverige ifall omskärelse flyttas till sjukhusen istället för köksborden? Nej.

I övrigt tror jag inte ens det där var från Iran, fattade ingenting av vad de sa...

Citat:

Varför då? Om man är för abort och hänvisar till att fostret inte är människa utan saknar dessa rättigheter, då borde det inte vara något problem att tillåta omskärelse av tidiga foster (om det nu var möjligt).

Därför att debatten inte rör införandet av något helt nytt i likhet med det du skriver om, utan en sak som redan finns i dagens Sverige.

Citat:

Hela tanken med att en omskärelse görs för barnets bästa är en bortförklaring. Det är en ursäkt som är till för att föräldrarna inte ska behöva inse att de precis ska ta ifrån sitt barn exakt den rättighet de själva använder för att få göra det. Det är en bortförklaring så att de inte behöver inse att de precis ska skära i sitt barn inte för att de måste, utan för att de vill.

Vem har påstått att barnets bästa är detsamma som att man vill rädda barnets själ? Inte jag iaf.

Och återigen, det är inte uppdelat i barnets bästa vs föräldrarnas bästa, de två går ihop, ingen omskär sin pojke utifrån enbart den ena. Föräldrarna vill själva, men barnet bästa är även del i det. Det anses vara tex renare och fungerar preventivt mot en rad sjukdomar, vilket jag skrev om innan, vilket även fått stöd av forskningen. Nu är det förvisso ingen som omskär sitt barn med skydd mot HIV/AIDS i åtanken, däremot omskär man sin pojke för att det är traditionen och kulturen man vuxit upp i själv, för att det är så normen är i samhället de kommer från (och som sagt är svår att förändra när man flyttar till ett annat samhälle) vilket skapar gemenskap, för att det finns klara fördelar som barnet tar del av ur medicinskt syn etc etc.

Börja se omskärelse som något multifaktoriellt istället för det du tror nu, för ingen omskär pojkar med enbart en tanke i huvudet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är ju med det i åtanke som SKL nu sagt åt sjukhusen att erbjuda detta så uppenbarligen är det ett viktigt argument, om inte det viktigaste.
Som sagt, aborter ansågs vara omoraliska, fel, etc, på samma sätt som detta, men även där valde man att erbjuda detta, för att slippa ta hand om skadade barn som ändå omskärs.

Det är ett argument som fungerar när man anser att omskärelse är okej, och vill få bort det från källarna. Det är inte ett argument för att omskärelse är okej överlag. Stor skillnad.

Varför har vi inte hört några argument för att omskärelse ska vara okej och lagligt? Just det, det finns inga! Allt är bara en dum tradition som innebär ett ingrepp mot ett spädbarns vilja. Det finns inget som rättfärdigar det.

Varför är det ingen som klagar på detta då? Min teori är att man inte vill få en halvmiljon judar och muslimer på korståg. Idiotiskt, jag vet, men vad kan man förvänta sig. Landet styrs ju av idioter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är ett argument som fungerar när man anser att omskärelse är okej, och vill få bort det från källarna. Det är inte ett argument för att omskärelse är okej överlag. Stor skillnad.

Varför har vi inte hört några argument för att omskärelse ska vara okej och lagligt? Just det, det finns inga! Allt är bara en dum tradition som innebär ett ingrepp mot ett spädbarns vilja. Det finns inget som rättfärdigar det.

Varför är det ingen som klagar på detta då? Min teori är att man inte vill få en halvmiljon judar och muslimer på korståg. Idiotiskt, jag vet, men vad kan man förvänta sig. Landet styrs ju av idioter.

Det finns argument för omskärelse i stort i tråden om du råkat missat dem. Vidare står det i rapporten att Socialstyrelsen inte funnit några som helst anledningar/hållbara argument som stöd för att förbjuda omskärelse, vilket förstärktes av det faktum att ingreppet de facto inte är så hemsk eller omfattande som många vill framställa det som.

Då man heller inte vet vad spädbarnet vill så är det lika fel att utgå från att barnet vill, som att det inte vill. Detta är även den enda nackdelen för min del personligen, barnets rätt åsidosätts lite för att genomföra ingreppet. Men denna nackdel återfinner jag i många andra aspekter i samhället också och därför är jag för både omskärelse som fenomen och att det ska erbjudas på sjukhus.

Vadå korståg? Har du sett någon korståg än så länge med omskärelse som slogan trots att lagen tillkom 2001?

på samma sätt som de som inte vill att abort ska existera anser jag att de som inte vill att omskärelse ska existera inte behöver genomföra ingreppet. Enkelt imo. Vill du inte omskära din son så gör det inte.
Men, om jag vill omskära min son så ska jag få det, på samma sätt som jag och min partner kan välja att utföra en abort.

Men men, än så länge har många varit mot omskärelse i tråden, och den enda nackdelen som jag anser vara värd namnet är att barnens vilja inte kan tas reda på, en sak som jag personligen ite har problem att åsidosätta lite till fördel för ingreppet. Alla andra argument har haft för stora brister för att vara acceptabla helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt om intresset är typ 0 för omskärelse bland svenskar.
Men om en 20-30år om islam hunnit breda ut sig här kanske det är obligatoriskt eller nåt.

Det här med religionsfrihet håller på att gå för långt.

Permalänk

Omskärelse gjord mot någons vilja, där personens hälsa inte är i stor fara, är givetvis ett övergrepp och bör bestraffas.

Omskärelse är sällan medicinskt nödvändigt, och bör därför sällan betalas med skattepengar.

Det är väl i princip det man kan säga. Religion har ingenting med det här att göra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det finns argument för omskärelse i stort i tråden om du råkat missat dem.

Jag kanske bara är trött efter jobbet, men jag har inte sett några argument för att det borde vara okej.

Citat:

Vidare står det i rapporten att Socialstyrelsen inte funnit några som helst anledningar/hållbara argument som stöd för att förbjuda omskärelse, vilket förstärktes av det faktum att ingreppet de facto inte är så hemsk eller omfattande som många vill framställa det som.

Att man begår ett ingrepp mot ett barn utan dess godkännande är inget hållbart argument? Man blir ju mörkrädd...

Citat:

Då man heller inte vet vad spädbarnet vill så är det lika fel att utgå från att barnet vill, som att det inte vill. Detta är även den enda nackdelen för min del personligen, barnets rätt åsidosätts lite för att genomföra ingreppet. Men denna nackdel återfinner jag i många andra aspekter i samhället också och därför är jag för både omskärelse som fenomen och att det ska erbjudas på sjukhus.

Skojjar du med mig? Jag hoppas det, för jag vet inte vad jag ska svara på detta. Så otroligt dumt...

Citat:

Vadå korståg? Har du sett någon korståg än så länge med omskärelse som slogan trots att lagen tillkom 2001?

Nej, men jag har sett korståg efter att man stängde en källarmoské, som även var illegal. Vem vet vad som skulle hända om omskärelse skulle förbjudas.

Citat:

på samma sätt som de som inte vill att abort ska existera anser jag att de som inte vill att omskärelse ska existera inte behöver genomföra ingreppet. Enkelt imo. Vill du inte omskära din son så gör det inte.
Men, om jag vill omskära min son så ska jag få det, på samma sätt som jag och min partner kan välja att utföra en abort.

Blanda inte ihop detta med abort, det är en helt annan fråga. Är det någon här som är emot abort? Jag är det inte. Håll dig till omskärelse. För just nu använder du dig utav argumentationsfel.

Citat:

Det här med religionsfrihet håller på att gå för långt.

Om det har. Snart behöver man ta och begränsa religionsfriheten känns det som.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W