Citat:
Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja det är min åsikt, men det kom jämförelser att det borde vara gratis för att vissa mer "självförvållande" skador är det.
Frågan jag tog upp, som en bisak, gällde hur om och hur man ska avgöra vilka saker som ska omfattas av alla och vilka som ska få betala själva.
[QUOTE]
För det barnet som i vuxen ålder inte ville vara omskuren, så är det helt klart en skada. Det är detta som föräldrar som omskär sina barn måste garantera, att barnet i vuxen ålder tyckte deras agerande var bra.
Vill barnet sedan i myndig ålder ta bort någon kroppsdel, tatuera sig eller sätta en piecing där nere, ja då kan barnet då göra det. [/QUOTE]Det är en viktig sak du tar upp här, det förnekar jag inte, men det blir ändå till att skadorna som du ger exempel på snarare är undantag än regel vilket gör att jag anser det vara fel att beteckna resultatet som skada rent generellt. Lät kanske lite flummigt nu...
[QUOTE]
Visst det tullas med barnsrättigheter, där man skall skilja på saker som fort läker och saker som mer är permanenta. [/QUOTE]Omskärelse läker fort och är permanent, så jag förstår inte hur du menar här.
[QUOTE]
Ja det finns problem, men sverige som är världskänd som atheist paradise (iaf på youtube), skall inte tillåta mer inskränkningar på djur eller barn för religioners skull. Vi går mot ett land där religionen får allt mindre inflytande, men där vi ändå låter folk utöva sina seder såvida de inte påverkan någon annan människa som djur. Vilket jag tycker är bra, oavsett vilken religion det är som vill införa något eller bevara något annat. T.ex. bevara skolavslutning i kyrkan, där alla nu inte måste göra detta.
*edit* Missförstå mig inte, folk skall få ha vilken religion de vill. Men att komma med religiösa ursäkter för att inskränka på andras rättigheter. (barn som djur) Som någon ovanför skrev, -religionsfriheten är personlig. Ingen skall tvingas på någon religion, vilket är en helt annan sak än att varje person skall ha rätt att utöva sin egen tro med sin egen kropp.
[/QUOTE]Skrev då och skriver nu med: detta är en viktig punkt, det har ni helt klart rätt i, och nu är ni båda lika konsekventa och känner/tänker samma om andra religiösa riter som man "tvingar på" barn.
Men min, personliga, åsikt är att omskärelsen är av sådan natur att det nästan inte finns några biverkningar och även få som i vuxen ålder inte vill vara omskurna. Därför kan jag tycka att det ändå är ok att ta ett litet steg från barnens rätt och genomföra omskärelse.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Landstinget skall inte lägga en minut på muslimer, porrskådisar och andra som vill få kuken omskuren.
All tid skall gå till dem som verkligen behöver vård och att korta vårdköerna.
Enda undantaget är dem som har för trång förhud ur medicinsk synpunkt.
Vad är det du inte förstår? Sjukvården finns inte bara där för att ta hand om redan skadade personer, utan arbetar intensivt med att förhindra att skador uppstår från första början. Detta är ett steg i preventiva arbetet för et problem eller företeelse som redan finns i samhället.
Vårdköerna kommer [u]{b]inte[/b][/u] påverkas av omskärelsen, är bara naivt att tro det. Beviset för detta ligger i att omskärelse inte genomförs på många sjukhus och ändå har de lika långa vårdköer som vilket annat sjukhus i landet.
Och btw, judar skär också om sina pojkar, inte bara muslimer, porrskådisar och den diffusa gruppen "andra".
Snacka om att vara extremt... rädd?
Vad hade det klippet med diskussionen att göra?
Görs sådana saker i Sverige menar du? Nej.
Kommer den traditionen per automatik införlivas i Sverige ifall omskärelse flyttas till sjukhusen istället för köksborden? Nej.
I övrigt tror jag inte ens det där var från Iran, fattade ingenting av vad de sa...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Daniel
Varför då? Om man är för abort och hänvisar till att fostret inte är människa utan saknar dessa rättigheter, då borde det inte vara något problem att tillåta omskärelse av tidiga foster (om det nu var möjligt).
Därför att debatten inte rör införandet av något helt nytt i likhet med det du skriver om, utan en sak som redan finns i dagens Sverige.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av belga
Hela tanken med att en omskärelse görs för barnets bästa är en bortförklaring. Det är en ursäkt som är till för att föräldrarna inte ska behöva inse att de precis ska ta ifrån sitt barn exakt den rättighet de själva använder för att få göra det. Det är en bortförklaring så att de inte behöver inse att de precis ska skära i sitt barn inte för att de måste, utan för att de vill.
Vem har påstått att barnets bästa är detsamma som att man vill rädda barnets själ? Inte jag iaf.
Och återigen, det är inte uppdelat i barnets bästa vs föräldrarnas bästa, de två går ihop, ingen omskär sin pojke utifrån enbart den ena. Föräldrarna vill själva, men barnet bästa är även del i det. Det anses vara tex renare och fungerar preventivt mot en rad sjukdomar, vilket jag skrev om innan, vilket även fått stöd av forskningen. Nu är det förvisso ingen som omskär sitt barn med skydd mot HIV/AIDS i åtanken, däremot omskär man sin pojke för att det är traditionen och kulturen man vuxit upp i själv, för att det är så normen är i samhället de kommer från (och som sagt är svår att förändra när man flyttar till ett annat samhälle) vilket skapar gemenskap, för att det finns klara fördelar som barnet tar del av ur medicinskt syn etc etc.
Börja se omskärelse som något multifaktoriellt istället för det du tror nu, för ingen omskär pojkar med enbart en tanke i huvudet.