Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Förstår inte problemet riktigt. Eftersom vi i Sverige inte anser (i de flesta fall iaf) att man inte är förmögen att ta egna beslut förräns man är 18 år gammal, borde väl samma sak gälla för omskärelse? I alla fall 15-16 års ålder.
Det ska inte betalas med statliga pengar, vill man göra det får man finansiera det på egen hand. OM man gör det av religiösa/kulturella skäl.

Struntar i om judar och muslimer har gjort det i tusentals år, nu är vi i Sverige, ett "kristet land", således ska staten inte pröjsa något sådant.
Anser inte att staten ska finansiera för något krister heller för den delen, men det är en annan femma.

Att göra det utan att veta barnets vilja är ju bara sjukt, även om det sedan visar sig att ungen inte har något emot det.

Och om det nu sker hemma istället, det är ju som vilket annat misshandelsfall som helst, dvs rättsväsendets jobb.
Ska vi legalisera knark och ge knarkarna så att de inte köper något hos kvarterslangaren som de blir sjuka av?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om jag har tolkat det rätt, så har inte spädbarn någon vilja. Eller?

Du formulerar dig ytterst konstigt. Det krävs att pojken inte vill omskäras och, logiskt nog, att pojken ger uttryck för detta för att en omskärelse ska hindras mot vårdnadhavarnas vilja. Ett spädbarn har inte kapacitet att ta ställning eller, ens om den kunde ta ställning, uttrycka sin åsikt i frågan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Du formulerar dig ytterst konstigt. Det krävs att pojken inte vill omskäras och, logiskt nog, att pojken ger uttryck för detta för att en omskärelse ska hindras mot vårdnadhavarnas vilja. Ett spädbarn har inte kapacitet att ta ställning eller, ens om den kunde ta ställning, uttrycka sin åsikt i frågan.

Sorry. Lite småtrött efter jobbet.

Okej, då hänger jag med. Tack för förklaringen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker det är väldigt konstigt att argumentera FÖR omskärelse på barn. Då kan vi ju lika gärna tatuera in ett kors i pannan på dom när dom föds så kan dom ha det resten av sina liv.

Jag är egentligen mer för att OM det nu skall ske skall det utföras av legitimerade läkare & skall ses som en plastikoperation.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag är egentligen mer för att OM det nu skall ske skall det utföras av legitimerade läkare & skall ses som en plastikoperation.

Naturligtvis. Men som sagt, redan idag utförs det på sjukhus runt om i landet ändå väljer föräldrar att utföra det i hemmet ihop med sin lokale imam/rabbi.
Så man kan ha en liten fest samtidigt. Äta gott. Prata lite.
I vissa fall bryr de sig inte ens om att kolla att personen som sköter omskärelsen är legitimerad att göra det.

Att tro att folk helt plötsligt skulle börja gå till sjukhuset och urföra detta i en steril miljö är lite naivt.
Visst, det är många idag som går till sjukhuset och blir nekade men är det egentligen ett bra argument?

Det är lite som att tillåta narkotiska preparat bara för att narkotikajakten är så skadlig för människor.
Eller att tillåta pedofili eftersom det är skammen och känslan av utnyttjan som många barn far illa av.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om alla skulel välfärdas till sjukhus nu för omskärelse borde inte det göra vårdköerna och platsbristen ännu värre på sjukhusen?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Hur många är det som vid vuxen ålder ångrar sin omskärelse? Bortsett från de som fått komplikationer.

Inte farlig?

Man skär i lite hud, det blöder, ungen skriker och har ont, föräldrarna är nöjda. Hur farligt kan det vara? Det är ju ungefär vad omskärelse är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Hur många är det som vid vuxen ålder ångrar sin omskärelse? Bortsett från de som fått komplikationer.

Här är en. Förmodligen eftersökte du någon form av statistik, men vad säger man till dem som inte har velat bli utsatta för detta? Det är mycket vi inte väljer som barn, men det här handlar om att skära bort en kroppsdel i onödan.

Permalänk
Medlem

http://www.intactamerica.org/node/23 (Hittat på http://www.circumcisionandhiv.com/)

Har inte kollat om statistiken stämmer överens med andra källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Man skär i lite hud, det blöder, ungen skriker och har ont, föräldrarna är nöjda. Hur farligt kan det vara? Det är ju ungefär vad omskärelse är.

Ponera att det hade handlat om något annat än förhuden, till exempel att operaera ett öra eller en scarification av ett pentagram i pannan. Hade det varit ok att operera/utföra bort pga religion? En scarification, hade det verkligen varit ok? Var går gränsen? Är det ok bara för att det är något som är lite tabu? Varför är det ok med manliga könsstympningar men inte kvinnliga?

Personligen tycker jag inte att någon icke-medicinsk anledning till plastikoperation är ok på barn under 18. Om någon har trång förhud och en läkare ordinerar, ok, doit... men att som i vissa kulturer könsstympa pga tro är inte ok enligt min mening. Bara för att någon inte kan föra sin egna talan så betyder det inte att föräldrarna har rätt att göra vad de vill. I Sverige tillåter vi inte aga till exempel, det anses inte ok, varför skulle det då vara ok att begå ritiualer som innebär blodsutjutelse på grund av att en gammal sagobok påstår att det ska vara så?

Permalänk
Medlem

Ångrar och ångrar, det är väl inte en så pass stor grej ändå. Det innebär ju inte att om de fick välja så kanske de inte hade velat ha operationen. Det är ju inte så att världen går under pga detta så att de måste gnälla på aftonbladet osv. Det kan ju ändå innebära att de känner att det var onödigt och hade gärna sluppit.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Har jag förstått rätt ifall majoriteten som är för omskärelse är det för att skydda barnen ifrån outbildade klantarslar som skär i spädbarn på skitiga toaletter i förorten?

För egentligen kan det väl inte finnas några andra argument?
Hygienargumentet har ju flugit ut genom fönstret likaså religionsfrihetsargumentet.

Om inte annat så har jag ett till motargument mot religionen.
Hur ställer sig samma människor till Jehovas vittnen?
Ifall deras barn hamnar på sjukhus och deras liv endast kan räddas av blodtransfusion så måste de vägra enligt deras religion.
Föräldrar låter hellre sitt barn dö än får hjälp i såna fall.
Kan man då säga att djupt religiösa verkligen gör rätt för sina barn?

Fast frågan är ändå lite varför man inte tillåter kvinnlig könsstympning i Sverige med liknande argument. Utförs det på sjukhus så minskar de flesta av skadorna som kan uppstå.
Kostnaderna att försöka kontrollera alla som kan tillhöra "riskgrupper" försvinner.
Görs det även när de är spädbarn så kommer de aldrig lida av smärtan.
Helschysst.
Det är förvisso ett mycket större ingrepp och motsvarande för män vore att skära bort ollonet men egentligen, är det inte bara en gradskillnad?

Yttre blygdläppar = förhud?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är självklart att det _inte_ ska betalas av landstingen, det är misshandel på ett barn som inte kan bestämma själv.

Visst, förstår problemet med att det görs på osäkra sätt annars men då får man ta det, sådana religiösa handlingar ska inte accepteras av Sverige enligt min mening.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Det är lite som att tillåta narkotiska preparat bara för att narkotikajakten är så skadlig för människor.
Eller att tillåta pedofili eftersom det är skammen och känslan av utnyttjan som många barn far illa av.

Den första liknelsen är utmärkt, och inte alls så befängd som du tror. Vad tror du egentligen poängen med metadon-behandling är? Den senare bygger på att barn som blir sexuellt utnyttjade skulle känna sig mindre utnyttjade om lagen tillät det, och det har jag mycket svårt att tro.

Citat:

Har jag förstått rätt ifall majoriteten som är för omskärelse är det för att skydda barnen ifrån outbildade klantarslar som skär i spädbarn på skitiga toaletter i förorten?

Om inte annat så har jag ett till motargument mot religionen.
Hur ställer sig samma människor till Jehovas vittnen?
Ifall deras barn hamnar på sjukhus och deras liv endast kan räddas av blodtransfusion så måste de vägra enligt deras religion.
Föräldrar låter hellre sitt barn dö än får hjälp i såna fall.
Kan man då säga att djupt religiösa verkligen gör rätt för sina barn?

Nej, det kan man inte göra, och samhället låter det inte heller ske. Istället kontaktar man socialnämnden (eller, om det är urakut nämndens ordförande) och får tillstånd att tvångsomhänderta barnet. Sedan gör man det ingrepp man måste göra, ger det blod man måste ge, och sedan avslutar man tvångsomhändertagandet.

Man handlar alltså på ett sätt som minskar den skada barnet utsätts för, enligt de värderingar samhället bestämt sig för att följa. Vad gäller omskärelse är resonemanget detsamma - samhället antar att barnet lider minst skada av att man accepterar omskärelse och utför denna på det medicinskt sett säkraste sättet.

Därav kan man väl dra slutsatsen att det svenska samhället antar en pragmatisk inställning till religion - man låter inte folk göra som de vill med sina barn medhänvisning till religionen, men om det är praktiskt omöjligt att hindra att så sker ser man istället till att begränsa skadan...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Argumentet om pedofili må kanske vara oortodoxt men det ska finna undersökningar som visar att de flesta övergrepp inte är attacker utan utförs av närastående personer. I dessa fall luras barnen till att tro att de själva vill.
Allvarligt, barn är dumma och lättmanipulerade. I de fallen så blir det samhällets syn på barnets val som gör att barnet mår dåligt.

Metadonbehandling var ett utmärkt motargument och som liknelse fungerade på flera plan. Hade jag haft mer än 3 timmars sömn de senaste nätterna så hade jag kanske kommit på något att punktera det med.

Vad gäller jehovas så låter det otroligt att de tar barnen ändå.
Barnet kan aldrig återvända till sin familj, det kommer vara utstött.
Att det är skadeprevention som de syftar på inser även jag men det känns ändå fel.
"Det är okej att staten skära i småbarn för alternativet hade varit värre."
Känns som ett rätt platt argument men jag antar vi får stanna där.
Vi kan ju inte hindra dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte fattar vad i religionsfrihet som inte lika gärna faller under åsiktsfrihet?

Angående omskärelsedebatten så hade den inte funnits om det inte fanns religiösa påtryckningar. Jämförelsen med andra ingrepp som tatueringar och scarification på spädbarn är utmärkt. Det är ingen som talar för dessa eller tycker att det ens skulle vara ok, endast för att det inte finns en religiös grund i botten som har skapat en tradition av det. Är man öppen för omskärelse av spädbarn av några andra skäl än medicinska så måste man, av konsekvensskäl, vara öppen för tatueringar och scarification på spädbarn av samma skäl.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Vi kan ju inte hindra dem.

Nej, men med rätt utbildning kan vi se till att kraftfullt minska antalet (ickenödvändiga) operationer (både gjord av utbildade och outbildade läkare).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, rent påhitt. Förhuden finns där för att skydda och även om den i sig kan innebära en hygienisk risk om man inte rengör sig ordentligt så har den en funktion.

Från wikipedia:

Nej, det är inte påhitt. Det är lättare att hålla rent en omskuren penis, det kan ingen argumentera mot. Detta leder till många tydliga fördelar som visats i många studier. detta kan man inte heller argumentera mot med bara vad man själv tycker.
Förhuden skyddar olonet ja, men det skyddet är inte så viktig.
Smegma är har ingen antibakteriell funktion, du får gärna länka till någon bättre källa än Wiki som påstår detta, och om du nu vill använda wiki, använd den engelska, den är väldigt mycket bättre. Smegmans uppgift är att lubricera ollonet och underlätta vid samlag. Tvärtemot är just smegman en utmärkt grogrund för bakterier vilket gör att risken för en rad sjukdomar, däribland UVIn ökar.

Urinrörets skydd är ju inget att tala om, huvudskyddet för urinröret är att den kollapsar när man inte urinerar. Lägg därtill smegman och bakterierna så har du något som de facto tar bort det lilla skydd som ollonet bidrar med.

Det hygiensiska skälet är fortfarande giltigt, trots att några gick på wikilänken.

Citat:

Naturligtvis. Men som sagt, redan idag utförs det på sjukhus runt om i landet ändå väljer föräldrar att utföra det i hemmet ihop med sin lokale imam/rabbi.
Så man kan ha en liten fest samtidigt. Äta gott. Prata lite.
I vissa fall bryr de sig inte ens om att kolla att personen som sköter omskärelsen är legitimerad att göra det.

Att tro att folk helt plötsligt skulle börja gå till sjukhuset och urföra detta i en steril miljö är lite naivt.
Visst, det är många idag som går till sjukhuset och blir nekade men är det egentligen ett bra argument?

Det är inte så naivt som sagt, finns andra exempel på andra saker som samhället gör för att minska sakadorna. Brist på information har gjort att illegala omskärelser fortfarande äger rum til största del.
[QUOTE]
[/QUOTE]Du menar som man gjort i Malmö/lund?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurtan
Är det ok bara för att det är något som är lite tabu? Varför är det ok med manliga könsstympningar men inte kvinnliga?

Den liknelsen har kommit upp förr och har varje gång påvisats varför det är för stora skillnader för att de ska vara jämförbara. Har du någon medicinsk källa som påstår att manlig och kvinnlig omskärelse är lika på mer än det traditionella sätet (tex anatomiskt, skador/fördelar/nackdelar etc) så får du gärna länka till dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, det är inte påhitt. Det är lättare att hålla rent en omskuren penis, det kan ingen argumentera mot. Detta leder till många tydliga fördelar som visats i många studier. detta kan man inte heller argumentera mot med bara vad man själv tycker.
Förhuden skyddar olonet ja, men det skyddet är inte så viktig.
Smegma är har ingen antibakteriell funktion, du får gärna länka till någon bättre källa än Wiki som påstår detta, och om du nu vill använda wiki, använd den engelska, den är väldigt mycket bättre. Smegmans uppgift är att lubricera ollonet och underlätta vid samlag. Tvärtemot är just smegman en utmärkt grogrund för bakterier vilket gör att risken för en rad sjukdomar, däribland UVIn ökar.

Jag hoppas du skämtar.
Återigen, vi talar om små barn, inte vuxna eller ungdomar. Risker/fördelar/nackdelar vid sex är fullständigt orelevant, eftersom om ungen har sex, så är ungen gammal nog att avgöra själv om han vill göra det eller inte.

Och med små barn i tankarna så säger du alltså på fullaste allvar att ingen kan argumentera mot att det skulle vara mer hygieniskt med en omskuren penis i närkontakt med avföring och urin? Störtlöjligt. Givetvis är det inte hygieniskt för fem jävla öre varesig man är omskuren eller inte, men det är då inte MER hygieniskt när man är omskuren kontra att inte vara det. Varje människa med en gnutta sunt förnuft skulle argumentera mot det. Tvärtom finns det rätt många undersökningar och studier som visar på att omskärda pojkar under sina första 3-5 år löper en ökad risk för infektioner mot de som inte är det. Det finner man medhåll för även i de som säger att det är mer hygieniskt generellt sett (alternativt så har de bekvämt nog bortsett från infektioner i småbarn). Detta ändras senare, men inte före det att ungen är gammal nog att säga ja eller nej med en någorlunda bra koll på vad han själv vill.

Och i en vuxen människa så kan jag hålla med, då kan det helt klart vara mer hygieniskt med all svett, instängt och varmt så som det blir. Men i barn? Knappast. Hygien är alltså inte ett giltigt skäl för att omskära sin unge. Det är gransfall till ett skäl att låta bli tills ungen är äldre, och när han är äldre kan han säga ifrån om han inte vill ha det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hoppas du skämtar.
Återigen, vi talar om små barn, inte vuxna eller ungdomar. Risker/fördelar/nackdelar vid sex är fullständigt orelevant, eftersom om ungen har sex, så är ungen gammal nog att avgöra själv om han vill göra det eller inte.

I inlägget nämnde jag UVI, eller är det något som också bara förekommer vid högre ålder och sex?
Ja, de sexrelaterade fördelarna kommer givetvis när personen börjar ha sex, men det finns andra fördelar också, däribland UVIn.

[QUOTE]
Och med små barn i tankarna så säger du alltså på fullaste allvar att ingen kan argumentera mot att det skulle vara mer hygieniskt med en omskuren penis i närkontakt med avföring och urin? Störtlöjligt.
[/QUOTE]Nej, för nyfödda barn som ligger i blöja är det fullkomligt skitsamma då föräldrarna sköter hygienen. Men när barnet i allt större grad börjar göra sig fri från blöjan och även föräldrarnas "tvätt" så kommer omskurna vara enklare att hålla rena.

[QUOTE] Givetvis är det inte hygieniskt för fem jävla öre varesig man är omskuren eller inte, men det är då inte MER hygieniskt när man är omskuren kontra att inte vara det.[/QUOTE]Jag förstår inte vad du pratar om nu, du får utveckla dig här.
[QUOTE] Varje människa med en gnutta sunt förnuft skulle argumentera mot det. Tvärtom finns det rätt många undersökningar och studier som visar på att omskärda pojkar under sina första 3-5 år löper en ökad risk för infektioner mot de som inte är det. Det finner man medhåll för även i de som säger att det är mer hygieniskt generellt sett (alternativt så har de bekvämt nog bortsett från infektioner i småbarn). Detta ändras senare, men inte före det att ungen är gammal nog att säga ja eller nej med en någorlunda bra koll på vad han själv vill.[/QUOTE]Lust och länka till dessa studier så jag också får lära mig något nytt?

[QUOTE]
Och i en vuxen människa så kan jag hålla med, då kan det helt klart vara mer hygieniskt med all svett, instängt och varmt så som det blir. Men i barn? Knappast. Hygien är alltså inte ett giltigt skäl för att omskära sin unge. Det är gransfall till ett skäl att låta bli tills ungen är äldre, och när han är äldre kan han säga ifrån om han inte vill ha det.
[/QUOTE]Hur i hela friden tänker du nu? Menar du att småpojkar inte svettas, är instängda (menar du själva ollonet nu eller tex kalsonger?) eller blir varma? Är dessa tre saker, som alla är fördelaktiga för diverse bakterier något som kommer först vid senare ålder?
Driver du med mig?

Editerad

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]I inlägget nämnde jag UVI, eller är det något som också bara förekommer vid högre ålder och sex?
Ja, de sexrelaterade fördelarna kommer givetvis när personen börjar ha sex, men det finns andra fördelar också, däribland UVIn.

[B]Nej, för nyfödda barn som ligger i blöja är det fullkomligt skitsamma då föräldrarna sköter hygienen. Men när barnet i allt större grad börjar göra sig fri från blöjan och även föräldrarnas "tvätt" så kommer omskurna vara enklare att hålla rena.

[B]Jag förstår inte vad du pratar om nu, du får utveckla dig här.
[B]Lust och länka till dessa studier så jag också får lära mig något nytt?

Hur i hela friden tänker du nu? Menar du att småpojkar inte svettas, är instängda (menar du själva ollonet nu eller tex kalsonger?) eller blir varma? Är dessa tre saker, som alla är fördelaktiga för diverse bakterier något som kommer först vid senare ålder?
Driver du med mig?

Editerad

Du vet att du tog i stort sett allt jag sa och vände det precis tvärt om mot vad jag skrev?

Det du sa var att förhuden är en bra grogrund för bakterier, vilket skulle leda till att bl.a. UVIer skulle öka. Detta stämmer dock enbart för äldre omskurna. Hos mindre barn är det fler omskurna än icke omskurna som drabbas av UVIer, undersökningar gällande omskärelse och hygien verkar dock gilla att bortse från denna åldersgrupp. Förhuden hos små barn är fortfarande sammansatt med ollonet, vilket är varför det är både smärtsamt och svårt att dra tillbaka den. Att det skulle komma in bakterier m.m. där är som att hävda att det skulle vara ohygieniskt med den biten av naglar som sitter fast i fingret. Förhud och ollon separerar sig sidan naturligt under ett antal år men ofta inte helt förren pojken är närmare 10 bast.

Och nej, jag sa att hos en vuxen så håller jag med om att det kan vara mer hygieniskt, eftersom vuxna män svettas, har det varmt och så vidare i de nedre regionerna i betydligt större utsträckning. Men är man vuxen, eller i alla fall äldre än 12-14 så tycker jag inte att omskärelse är något problem så länge man betalar för det själv. För vid den åldern kan man säga nej om man inte vill.

Och är det något fel på google?
http://cpj.sagepub.com/cgi/content/abstract/46/4/329 (bara slutsatsen av studien men den finns i sin helhet någonstans, har dock inte kvar länken)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Det ni diskuterar nu är den medicinska aspekten av frågan, som inte verkar speciellt betydande åt något håll. Den MORALISKA aspekten däremot väger jävligt tungt, och den säger att vi ska låta bli. Frågan blir då, om vi erbjuder omskärelse på sjukhus, hur mycket längre tid kommer det ta innan en generell attitydförändring sker så att omskärelserna minskar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du vet att du tog i stort sett allt jag sa och vände det precis tvärt om mot vad jag skrev?

Haha, var rätt trött av mig, rest hela dagen typ

[QUOTE]
Det du sa var att förhuden är en bra grogrund för bakterier, vilket skulle leda till att bl.a. UVIer skulle öka. Detta stämmer dock enbart för äldre omskurna. Hos mindre barn är det fler omskurna än icke omskurna som drabbas av UVIer, undersökningar gällande omskärelse och hygien verkar dock gilla att bortse från denna åldersgrupp.
[/QUOTE]Ja, och då frågade jag varför småbarnen inte skulle ha samma grogrund för bakterier under sina förhud som vuxna män.
Vidare blir det intressant att veta hur man vet att UVIer ska vara mer frekventa bland småbarn med förhuden kvar när dessa inte beaktas i studier?

Det jag hittade när jag letade lite igår visade tvärtom, dvs att UVIer faktiskt var lägre hos omskurna barn. Det rör sig inte om några enorma antal av barn här, utan få, men dessa få har däremot en tendens att få återkommande UVIer vilket gör att man genom att omskära dessa nästan tar bort risken för UVIer (även återkommande) och på så sätt även förhindrar komplikationer till dessa.
http://www.cps.ca/english/statements/FN/fn96-01.htm

Har inte läst hela än, men biten om UVI stämmer med det som sägs än idag.

[QUOTE]
Förhuden hos små barn är fortfarande sammansatt med ollonet, vilket är varför det är både smärtsamt och svårt att dra tillbaka den. Att det skulle komma in bakterier m.m. där är som att hävda att det skulle vara ohygieniskt med den biten av naglar som sitter fast i fingret. Förhud och ollon separerar sig sidan naturligt under ett antal år men ofta inte helt förren pojken är närmare 10 bast.
[/QUOTE]Det du säger är delvis rätt. Att förhuden sitter fast i ollonet med sammanväxningar betyder inte att den sitter tätt an mot ollonet hela tiden, utan att förhuden bara inte går att dra tillbaka och det tar olika lång tid innan man får bort dessa sammanväxningar.

Således kan det fortfarande komma urin och bakterier under förhuden, varför du anser detta vara en dum sak att påstå förstår jag inte. Bakterier är betydligt mindre än dels ingången genom förhuden och området mellan förhud och ollon. Därför är din liknelse med naglar rätt dålig, för att göra den bättre: omskurna = korta naglar, icke-omskurna = lite längre naglar. Vilka är lättare att hålla rena?;)

"There is a plausible explanation for the association of UTI with uncircumcised status. The explanation involves colonization of the prepuce with bacteria in infancy and childhood. Several bacteria, including fimbriated strains of Proteus mirabilis, nonfimbriated Pseudomonas, Klebsiella and Serratia species39-41 and pyelonephritogenic fimbriated Escherichia coli,39,41,42 have been shown to bind closely to the mucosal surface of the foreskin within the first few days of life. It has been suggested that circumcision protects male infants from UTI by preventing the bacterial colonization of the prepuce and subsequent ascending infection.37"
Från källan ovan.

[QUOTE]
Och nej, jag sa att hos en vuxen så håller jag med om att det kan vara mer hygieniskt, eftersom vuxna män svettas, har det varmt och så vidare i de nedre regionerna i betydligt större utsträckning.
[/QUOTE]Jag begriper inte varför du påstår detta. Återigen, barn svettas också, barn kan också vara varma i de nedre regionerna. Hur kan du veta i vilken utsträckning dessa förekommer i de olika åldrarna?

[QUOTE]
Och är det något fel på google?
http://cpj.sagepub.com/cgi/content/abstract/46/4/329 (bara slutsatsen av studien men den finns i sin helhet någonstans, har dock inte kvar länken)
[/QUOTE]Inte för att jag nämnt balaniter, men okej, högre risk hos nyfödda pojkar att få balaniter om de är omskurna:)

Edit: nu ska ingen tro att jag förespråkar global omskärelse för att förhindra UVIn, utan gav bara exempel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

På tal om omskärelser
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fick-sin-penis-felopererad-1...

Hoppas att han förväxlades med en patient som led av alldeles för stor penis och hade bokats in för en rejäl penisförminskning.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com