Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Oäkta Windows?

Hejsan! Jag har en original installationsskiva till Windows XP Pro med äkta CD-nyckel. Jag köpte det för många år sedan, allt har fungerat jättebra tills nu.

Av nån anledning så kommer det upp i högra hörnet av skärmen att jag kan ha råkat ut för programvaruförfalskning.
Min bakgrundsbild försvinner efter 10 minuter och varje gång jag startar datorn så kommer det upp en ruta som frågar om jag vill lösa problemet nu eller senare, väljer jag nu så kommer jag till Windows hemsida och det står att jag ska köpa ett nytt ex. för 1300:-.

Men jag har ju ett äkta, original redan.

Några idéer?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kontakta Microsoft.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Va kul att Windows underlättar så för dom som betalar för sig

Andra alternativ är att byta OS till något som inte kräver sådana aktiveringar och skit.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Om du har installerat det på flera datorer samtidigt kanske de har noterat att ditt serial missbrukas eller om någon helt enkelt har kommit över din serial.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Va kul att Windows underlättar så för dom som betalar för sig

Andra alternativ är att byta OS till något som inte kräver sådana aktiveringar och skit.

Eller så kan man ju bli Amish och sluta använda datorer helt! ?

Permalänk
Medlem

Enda du kan göra e att ringa MS o se vad dom kan göra för dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Snacka med MS, de borde kunna hjälpa dig bättre än os;). men du får såklart posta lösningen här utifall det dyker upp flera gånger.

Problemet är säkert att du använt samma nyckel på flera datorer ?
Vilket man inte får om man inte har VLK (Volume License Key), men det är bara företag som kör sånt, om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem

tcntad:
Tror inte det.
Känner till ej dator kunniga som aldrig installerat Windows utan hjälp (bara en dator) och har laglig version och som ändå håller på så där. Ringa Microsoft löste det. Irriterande att vissa måste ringa varje gång de vill installera om Windows.

Tycker ju att de skulle slippa sådant med laglig version bara en dator med den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det beror på licensen.

Retail får du installera hur mångar gånger du vill, men bara aktivera på en dator åt gången.

OEM, en licens = en dator, inget tjafs där.

Ibland kanske det går att aktivera med samma nyckel, om inte är det MS som får hjälpa till..