Behöver ett nätagg som ser ut såhär (bild)

Permalänk
Medlem

Behöver ett nätagg som ser ut såhär (bild)

Hej! Jag har haft stora problem med datorer den här sommaren. Först dog servern och efter en månads strul så har jag varit tvungen att köpa helt ny hårdvara till den.

Och igår när jag slog på mitt nätagg så blixtrade det till från (sprutade lite blixtrar där bak från det) det och proppen gick. Nu luktar det brännt och är stendöd.

Pga trångt chassi så kan jag inte byta till vilket nätagg som helst för då måste jag montera ner hela datorn och det har jag verkligen inte lust med.

Mitt nätagg höll bara två år, men det hade sladdar som var löstagbara, nu behöver jag ett nätagg som man bara kan plugga in dessa sladdar i. Dvs jag slipper riva ut allt i datorn, allt som kommer behöva bytas är själva nätagget och alla sladdar är kvar.

Här kommer en bild på det nu döda nätagget och dess uttag. Ursäkta dålig kvalité på bilden, min kamera är sämst.

http://img11.imageshack.us/img11/9633/clipboard03t.jpg

Vad jag behöver är ett nätagg som har samma uttag som det på bilden dvs. 600W är nog bra att ha.

Tack för snabb hjälp! Det är ganska bråttom.

Permalänk
Medlem

Kanske denna:
FRACTAL DESIGN NEWTON 500W ATX12V V2.2 MODULÄRT
http://www.dustinhome.se/pd_5010108426.aspx?csref=Prisjamfore...

...vilket är Cooltek CT500BHE12CF 500W under ett nytt namn, vilket är 500W varianten av den jag hade som gick sönder (600W).

Tror ni 500W räcker för att driva fem hårddiskar och ett GeForce 8800 GTX grafikkort? Eller om det nu var GTS jag hade, minns inte för det var två år sen jag köpte det...

858 kr inkl frakt och moms med studentrabatt på dustinhome.

Det har de kontakter som jag behöver iaf:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=9

Nackdelen är ju då att varan har Lagerstatus 1-2 dagar vilket kan innebära att jag inte får ha nån dator i helgen.

Edit: Vänta lite, det nätagget ser ju ut så här:
http://www.fractal-design.com/img_prod/500w_cables.jpg

Vilket inte fungerar för mig. Suck, hjälp!

Edit: Här ser det dock ut som det ska:
http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Men där är leveranstiden riktigt illa (Centrallager 3-5 dagar (!)), och då tillkommer säkert frakt på ~200kr.

Permalänk
Medlem

Corsair 400w räcker gott och väll för din server

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

pompa_kumla: Va? För det första så är det inte servern som ska ha nätagget och för det andra behöver jag specifika kontakter.

Ge gärna länkar på det ni tipsar om. Har pompa_kumla bara inte läst det jag skrivit eller ligger det nåt i det han säger?

Permalänk
Medlem

Lita inte på att datorfixarna har uppdaterade bilder. kolla tillverkarens hemsida.
Bzerk och cooltek hade samma design. Men båda är numera borta från markanden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Åh nej! Då måste jag maila och fråga den jag nu beställer av så att de verkligen ser till att skicka ett nätagg som har rätt kontakter.

Permalänk
Medlem

Så jobbigt är det väll inte att ta ut allt ur datorn?..vet iofs inte vad du har för chassi men du ska väll inte behöva ta ut mer än moderkortet på sin höjd?..vilket innebär ut med grafikkort..och se skruva av moderkortet? du behöver ju inte ta av cpu kylaren tex?..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min CPUkylare är J Ä T T E S T O R, den har en 120mm fläkt på sig och låter därför c:a inget.

Men då blockerar den istället strömkontakten till CPU.

Så om jag måste byta ut sladden som sitter i CPU:n så måste jag lös processorfläkten, vilket betyder att jag måste lös med moderkortet så då måste jag ta bort grafikkortet och hårddiskar (HDDs för att det inte ska bli supertrångt.

Känner jag min tur rätt så har säkert processorn fastnat på CPUkylaren, och eftersom de som gör moderkort inte är så smarta så öppnas CPUhållaren med en spak som dras uppåt, dvs kylaren är ivägen, dvs jag kommer behöva dra lös processorn och kylaren med våld - vilken oftast går bra men jag pallar verkligen inte att behöva köpa en ny CPU nu också eftersom jag ovanpå allt detta ska flytta i veckan, så jag är väldigt sönderstressad.

Long story short, för att CPU ska få ström måste jag kunna komma åt kontakten som sitter under CPUkylaren.

...................säg mig... finns det nån slags adapter kanske för detta? Om jag på nåt sätt kan återanvända sladden som sitter i CPUkontakten i moderkortet så skulle jag kunna använda ett annat moderkort.

Typ en sladd som går från en avlång "fyra" (hona) till en fyrkantig "fyra" (också hona). Ursäkta min inkompetens för riktiga namn. Kanske förstår ni vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Fler bilder! Störande att inte sweclockers tillåter en att bifoga bilder förresten, whats up with that really? Typ 1 MiB per medlem, sen ytterligare 1 MiB 12 timmar efter mindre än 500 KiB är ledigt i profilen hade varit okej (upprepas nästa gång mindre än 500 KiB är ledigt). Och då är det snålt.

Iaf, här är insidan av min dator. Väldigt trångt, men det är tyst. Nästa dator ska bli bättre, men det hade jag hoppats skulle bli om minst ett år från nu (datorn är 2 år gammal idag).

http://img11.imageshack.us/img11/2051/clipboard01pfw.jpg

Längst ner håller jag i en strömsladd från mitt 400W reservnätagg och kontakten som går till CPU i moderkortet. Jag hade väldigt gärna kunnat koppla ihop dessa på nåt sätt, är det nån som vet hur?

Kan även länka till denna bild som visar det nätagg som jag vill ha och det som jag inte vill ha. Båda verkar listas under samma namn i butiker.

http://img11.imageshack.us/img11/973/janej.png

Får jag inga bra tips innan imorrn kommer jag nog börja maila runt ja/nej-bilden till olika butiker för att se om jag har tur. Jag har förmodligen inte tur.

Hoppas det finns nåt sätt att få ström från mitt reservnätagg till CPU-sladden.

Permalänk
Hedersmedlem

Inga Fractal-nätdelar har sålts med samma typ av kontaktbakstycke som ditt Cooltek, så Datorfixarna har en gammal bild.

Är du lite fingerfärdig bör det vara fullt möjligt att slakta en av de modulära kablarna på ett Fractal nätagg för att få fatt på den (gula) 6-pins kontakt som används, och sedan flytta alla pins från din nuvarande P4-kabelkontakt över till den. Men arbetsmässigt kanske det tar längre tid än att ta ut moderkortet...

Permalänk
Medlem

Första gången Prisjakt haft helt fel då. Man söker på ett kort sen får man ett annat då man klickar på "Till butiken"-knapparna...

Hur som helst så var poängen till att jag inte vill ta ut moderkortet och fläkten/etc, som jag försökte skriva i förra posten, att jag kan skada CPU. Och jag pallar inte behöva köpa ny CPU också nu, dels för att det är bökigt och dels för att det kostar pengar.

Finns det nåt sätt att koppla ihop sladdarna som jag håller i längst ner i den här bilden:
http://img11.imageshack.us/img11/2051/clipboard01pfw.jpg

Hjälp och speciellt länkar uppskattas mycket

Permalänk
Medlem

Jag har lugnat ner mig lite och insett att jag förmodligen inte kan få tag i ett sånt där nätagg jag vill ha.

MEN jag vill fortfarande ha hjälp med att få ström till sladden som jag håller i mellan långfingret och ringfingret längst ner i denna bild:
http://img11.imageshack.us/img11/2051/clipboard01pfw.jpg

Det är sladden som går till CPU. Jag vill undvika att behöva montera loss CPU-kylaren vilket kan komma att skada processorn.

Så stort tack till sladdkungen som kan hjälpa mig!

Permalänk

varför skulle du skada din cpu för att du monterar loss kylaren?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Två gånger när jag skulle ta lös kylaren från processorn på moderkortet förut så har processorn suttit fast stenhårt på kylaren. Detta tack vare att kylpastan blivit som klister. Visst finns det en chans att kylpastan inte är som klister denna gång, men jag tvekar... Hade varit bättre att slippa den biten och kunna använda de sladdar som redan sitter i moderkortet.

Så finns det inte nån som vet om nån sladd som gör så att man kan koppla ihop de sladdar jag håller i?

Och OM jag nu skulle tvingas riva upp hela datorn för att det inte finns nån sån sladd, är ett 400W nätagg nog för att driva min dator på fem hårddiskar + DVDbrännare + GeForce 8800 GTS?

Permalänk
Medlem

Men varför ta bort cpu kylaren? Lossa alla nio moderkorts skruva bara, sedan bör du kunna tilta moderkortet så du kommer åt. Dessutom ser inte cpu kylaren stor ut och det ser ut som det är gott om plats.

I annat fall får du åka till Kjell & Company och köpa 38691 och 98139. För att göra en adapter. Men du får kolla att du inte kopplar fel:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ganska lätt kunna byta kabel i ditt chassi. Jag har betydligt trångare chassi och har fipplat ur minnena och bytat plats på kablarna på psu utan att montera ut mitt agg.
Visst det tog tid, men jag grejade det med mina stora nävar.
Minnena var det jävligaste utan att behöva montera isär lådan. Fick vinkla och ha mig inna jag fick ut dem.

Mitt chassi :

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

linxz: Vafalls, är den inte stor? Den är ju gigantisk! Tror inte bilden gör rätt för att visa hur lite plats det är mellan kylningen och CPU-kontakten dessutom, det går inte att rubba sladden som sitter i den ens om man vickar på moderkortet, det minns jag säkert. Sladden som går till CPUkontakten är den som förvinner in under 120mm fläkten ovanför RAM minnena till höger, kontakten sitter nånstans i nedre vänstra delen av själva kylarplattorna.

Finns ingen färdigbyggd kort adaptersladd? Jag kan inte göra sladdar själv alls, skulle säkert fumla till det.

Dr_Spackel: Imponerande om du kan byta ut CPU-sladden i den där. Fast jag vet ju inte vart den sitter eller hur högt upp från moderkortet kylarplattorna sitter.

Ska upprepa min andra fråga:

Är ett 400W nätagg nog för att driva min dator på fem hårddiskar + DVDbrännare + GeForce 8800 GTS? Om jag ska behöva pilla sönder datorn vill jag gärna inte senare upptäcka att den dör under tiden jag spelar ett spel.

Permalänk
Medlem

Tittade på lite bilder på nätat och det skiljer inte så mycket undertill mellan våra kylare, ca 0.5cm i värsta fall.
Min kontakt sitter ungefär där din sitter. Jag fick ta ur grafikkort för att komma åt bättre under kylflänsen.

400w kommer nog räcka, men satsa på ett 550w eller så. För då har du lite tak att växa i om du byter grafikort.
Samt att ett 550w kommer gå svalare än ett 400w (brukar relatera i tystare nätagg med.)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Nä det finns ingen färdig sladd, då nätagget säkert inte följer standard. Ja den kylaren är relativt liten i ditt chassi.
I Annat fatt får man köra med tång eller hemma fixade verktyg:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Okej, kan ni eller några andra tipsa om några 500-650W nätagg, gärna hos Dustin eller hos den där Inet så man inte behöver betala frakt?

Det som brann var väldigt tyst, 12 dB listat på Prisjakt, så jag vill gärna hålla ljudnivån nere så gott som det går. Och det ska vara utan nåt sånt där löjligt blått/rött sken.

Provar fråga här för att bespara forumet ännu en tråd men funkar det inte gör jag väl en ny tråd.

Edit: Tråd skapad.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...