Uppdatera moderkotet så nätverk funkar?

Permalänk
Medlem

Uppdatera moderkotet så nätverk funkar?

Hejsan, det är så att jag nyligen byggde en dator, som innehåller moderkotet ASUS M2N-X plus, och det uppkommer ett problem. När jag installerar Windows XP, så går det inte att hitta nätverk eller ljud, men när jag installerar Vista så funkar allt detta, och då har jag kommit till slutsatsen att Vista lyckas updatera allt detta. Frågan är då: Om jag vill installera XP, och inte har drivrutins skivor, ska jag då tanka de senaste BIOS drivrutinerna för moderkortet, och installera så fungerar allt som smort, eller måste jag ladda ner några andra drivrutiner?

OBS! Både nätverk och ljud är integrerat i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du måste ha drivrutinerna till windows XP, att uppdatera BIOS kommer inte hjälpa. BIOS innehåller generella interface för grundläggande kommunikation med hårdvaran, men det är drivrutinerna i det operativsystemet du använder som i sin tur sköter kommunikationen mellan OS och BIOS. (något förenklat, men du förstår principen)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Hmm.. Några tips hur jag fixar så att Windows XP fungerar med både ljud och internet? Är det bara att installera det senaste Windows XP eller kan man kanske ladda ner drivrutiner någonstans och sedan installera?

Permalänk
Medlem

http://support.asus.com/download/download.aspx sök på ditt moderkort uppe i vänstra hörnet och du kommer få fram det, jag fick fram det. Tror det är chipset du ska ladda ner eftersom nätverket och ljudet inte funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns också speciella Audio drivsar där så bara att ta hem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)