Permalänk
Medlem

Asrock ION330 vs Hembygge.

Jag är i HTPC-tankar och funderar lite på vad som är mest värt att skaffa.

Har kollat på Asrock ION330, och den känns grymt prisvärd.
Men samtidigt så får jag en maskin med bättre processor för ett par hundra mer om jag bygger själv.
Aningen större chassi också såklart, och mer strömförbrukning.

Bygget jag funderar på är detta: http://www.datorbutiken.com/?Cart=447-14477

Vad skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

Själv så var jag helt såld på HTPC när jag skaffade min, men jag har inte anv den på över 6 månader utan jag beställde en WD TV för 899kr och kör bara med den nu mer...

verkade inte som om jag hade behov av en HTPC,,

Visst man är ju lite av en tekniknörd så jag kommer säkert att skaffa en ny om några år när det blir mer integrerat i dom..

Drömmen skulle ju vara om det kom en Pryl med allt detta i samma enhet:
HTPC med blu-ray
Dreambox med nätverk
Hemmabio

och var lika smidig som min WDTV

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Tja

Jag tycker att om du har plats för det egna bygget så skulle jag i alla fall välja det p.g.a att det finns möjlighet att uppgradera i framtiden om du skulle vilja. Du blir inte lika låst till hårdvaran. Sen skulle du ju kunna slänga i ett bra grafikkort i den oxå om du har intresse av att spela. Ett bra spel på HTPC om man har handkontroller är ju t ex Street fighter 4.

Det är så jag tänker i alla fall

Edit: om du bygger själv så kan du ju slänga in blu ray oxå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
Visst man är ju lite av en tekniknörd så jag kommer säkert att skaffa en ny om några år när det blir mer integrerat i dom..

HTPC med blu-ray
Dreambox med nätverk
Hemmabio

Ehh... Windows Media Center? Ordnar musik, bilder, video, tv, bluray etc etc och allt styrs med en fjärrkontroll.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
Själv så var jag helt såld på HTPC när jag skaffade min, men jag har inte anv den på över 6 månader utan jag beställde en WD TV för 899kr och kör bara med den nu mer...

verkade inte som om jag hade behov av en HTPC,,

HTPC med blu-ray
Dreambox med nätverk
Hemmabio

Vill dock ha den främst för att få ut min arbetsstation ur vardagsrummet, då den tar plats, låter och ser förjävlig ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DH82
Tja

Jag tycker att om du har plats för det egna bygget så skulle jag i alla fall välja det p.g.a att det finns möjlighet att uppgradera i framtiden om du skulle vilja. Du blir inte lika låst till hårdvaran. Sen skulle du ju kunna slänga i ett bra grafikkort i den oxå om du har intresse av att spela. Ett bra spel på HTPC om man har handkontroller är ju t ex Street fighter 4.

Det är så jag tänker i alla fall

Edit: om du bygger själv så kan du ju slänga in blu ray oxå

Jo uppgraderingsmöjligheterna är ju självklart bra att ha, spel på den är dock inget som lockar, inte mer än några gamla NES/SNES-spel möjligtvis.
Möjligheten finns ju även att skaffa ett TV-kort till den om jag bygger själv, och bli av med den allt för otrevliga comhemboxen.

Blu-ray går även att ordna i Asrocken, både vid köp och i efterhand.

Permalänk

Kompromissa och bygg en egen Intel Atom / Nvidia ION maskin? Mina HTPC's bygger på Zotac's atom/ion kort och fungerar klockrent. Passiv kylning, liten/tyst HDD och är billigare i drift än en "full" maskin.

BD spelare har man egentligen liten användning för annat än på server då det är mycket mer användarvänligt att rippa filmerna till HDD ändå.

Det enda jag egentligen saknar är ett Atom/ION kort med en PCI-e plats för DVB-S kortet - fram tills det kommer går min huvud HTPC fortfarande med ett Gigabyte E7AUM mobo / E8400 CPU.

(Finns väl faktiskt redan kort med PCI-e, men då tar de SO-DIMM vilket inte passar mig)

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Så här är det för mig,,

I vardagsrúmmet har jag:

En 42" plasma, hemmabio som tar usb, HTPC, Wii och en 1TB mybook

I Sovrummet har jag en 32" LCD, WDTV Mediaspelare som tar usb

Ska jag se TV med tjejjen så kör vi såklart in en DVD eller usb i hemmabion,,

nåt annat format som inte hemmabion stödjer (och vi måste vara i vardagsrummet så) kör jag igång htpcn,,

ska jag spela in så kör jag htpc men det blir inte så ofta numer,, då nästan allt går att se på nätet eller ladda hem..

HTPCn kan vara bra om man behöver en extra dator..

Har dock en "Speldator" i det sk datarummet som jag även surfar och jobbar med..

sen har vi även en bärbar som min tjej använder när hon slötittar på TV i vardagsrummet..

det ser säkert annorlunda ut för dig men HTPCn har jag använt kanske 5ggr senaste året,,

Är man singel och bor i en Etta kan det ju vara fint med HTPC
men det är ganska jobbigt att lira ihop en ultimat htpc så den där färdiga lösningen verkar ju ha fått rätt bra betyg..

Men det känns som om du vill bygga eget,, blir ju lite mer Kraft för pengarna

Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Kompromissa och bygg en egen Intel Atom / Nvidia ION maskin? Mina HTPC's bygger på Zotac's atom/ion kort och fungerar klockrent. Passiv kylning, liten/tyst HDD och är billigare i drift än en "full" maskin.

BD spelare har man egentligen liten användning för annat än på server då det är mycket mer användarvänligt att rippa filmerna till HDD ändå.

Det enda jag egentligen saknar är ett Atom/ION kort med en PCI-e plats för DVB-S kortet - fram tills det kommer går min huvud HTPC fortfarande med ett Gigabyte E7AUM mobo / E8400 CPU.

(Finns väl faktiskt redan kort med PCI-e, men då tar de SO-DIMM vilket inte passar mig)

Att bygga en egen lösning med ION verkar sticka iväg i pris rätt snabbt efter en snabb titt på priser.
Slipper ju även extern hårddisk/filserver i nätverket om jag bygger mig en egen.

Men trots det så lockar mycket hos Asrocken, storleken, instant boot, priset...

Permalänk
Medlem

Är det sant att ION inte kan spela HD filmer på youtube? :S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Är det sant att ION inte kan spela HD filmer på youtube? :S

Nej! det är inte sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Nej! det är inte sant

Beror på vad man kör, xbmc pluginnet ska tydligen stödja det, men ingen webbläsare gör det än.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv

fungerade om jag minns rätt i går i Firefox så varifrån du har den informationen vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

fungerade om jag minns rätt i går i Firefox så varifrån du har den informationen vet jag inte.

Funkar gör det väl, tills du stöter på ett klipp som den inte orkar med.

http://www.youtube.com/watch?v=K0n-PLmQ3BQ&fmt=22

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Funkar gör det väl, tills du stöter på ett klipp som den inte orkar med.

http://www.youtube.com/watch?v=K0n-PLmQ3BQ&fmt=22

Fungerar i Firefox 3.5.3 eller hur menade du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kollat på Zotacs 9300 kort för socket 775?
Samma storlek som ION korten men har en PCI-e 16x slot och tar bättre CPU's.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie

Blu-ray går även att ordna i Asrocken, både vid köp och i efterhand.

Vad är Blu-ray utan hd ljud? Jag skulle köpt et moderkort med pci slot.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
Vad är Blu-ray utan hd ljud? Jag skulle köpt et moderkort med pci slot.

Men för Fan
läs på innan du skriver
ION har hd ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Men för Fan
läs på innan du skriver
ION har hd ljud

Citat:

@ ION 330 Review:
"One thing that should be noted is that the ION 330-BD doesn't support HD audio pass-through for Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, only regular DVD audio such as Dolby Digital 5.1 and others that use 640kbit rate audio. It will still playback these audio tracks on your Blu-ray discs, but compressed down. If you are an audiophile this will likely end up annoying you, but if you aren't, you probably won't even notice.

Alltså klarar den inte av s.k passthrough till en förstärkare när det gäller de nya HD ljud formaten(Dolby True HD och DTS-HD). Verkar bara funka med vanligt DD 5.1 och DTS, i övrigt komprimeras ljudet först och sedan skickas till förstärkaren...
Då kan man ju lika gärna nöja sig med DD5.1/DTS...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Men för Fan
läs på innan du skriver
ION har hd ljud

Behövs inte då inga grafikkort (i dag)stödjer Dolby True HD eller DTS-HD master passthrough över hdmi, dock har vissa skickat HD ljudet downsampled som LPCM över HDMI.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Fungerar i Firefox 3.5.3 eller hur menade du?

Hur är det med SVT Play? Fungerar det klockrent eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehh... Windows Media Center? Ordnar musik, bilder, video, tv, bluray etc etc och allt styrs med en fjärrkontroll.

Tror du glömde dreamboxen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Tror du glömde dreamboxen

Nja, det finns kvasilösningar som kan dekoda DVB-S även under Windows vilket egentligen är det enda DBoxen gör annorlunda än en MC7 PC. Ser man bort ifrån just den biten (och man kör med 'äkta' programkort) fungerar Media Center lika bra (eller, bättre eftersom man får allt på ett ställe).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Alltså klarar den inte av s.k passthrough till en förstärkare när det gäller de nya HD ljud formaten(Dolby True HD och DTS-HD). Verkar bara funka med vanligt DD 5.1 och DTS, i övrigt komprimeras ljudet först och sedan skickas till förstärkaren...
Då kan man ju lika gärna nöja sig med DD5.1/DTS...

Jag tror du har fel.
läs --> http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-ion-htpc,2329.html

Permalänk
Medlem

ubbe: Der ser man, noe nytt skjer hele tiden. Får beklage da.

Jeg er fortsatt litt skeptisk til om ikke lyden blir downsampled eller lignende, men samtidig har powerdvd sagt at de støtter ion chipsettet gjør de kanskje.. det

Forøvrig er jeg avhengi av at Totalmedia theatre 3 støttes, da det har den beste integreringen til både Microsoft sin mediacenter og Mediaportal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar men frågan är kan man få en märkbart bättre htpc för 3200? än om man köper en asrock

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte har bytt ut min nuvarande htpc till en asrock är avsaknaden av firewire. Måste ha det till firedtv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror du har fel.
läs --> http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-ion-htpc,2329.html

mvh
ubbe

Spelar ingen roll, allt nedsamplas i mjukvaran ändå. Du får inte ut HD-ljuden i full fräs från ex en bluray med ett ION-system.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Spelar ingen roll, allt nedsamplas i mjukvaran ändå. Du får inte ut HD-ljuden i full fräs från ex en bluray med ett ION-system.

Källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, det finns kvasilösningar som kan dekoda DVB-S även under Windows vilket egentligen är det enda DBoxen gör annorlunda än en MC7 PC. Ser man bort ifrån just den biten (och man kör med 'äkta' programkort) fungerar Media Center lika bra (eller, bättre eftersom man får allt på ett ställe).

A visst, dock är det väldigt få som kör originalkort i en dreambox.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
dock är det väldigt få som kör originalkort i en dreambox.

Jag tror att du har fel.

"Källa åratals av dreamboxkontakter"..
Jag har personligen hjälpt igång flera tusen dreamboxanvändare med originalkort i dreambox.