Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/50-w...

Bra överblick av nya funktioner!

Perfekt! Tackar!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Hej

Har just installerat win7 på ny datorn och de verkar ju tvärskönt

Men är de nån som vet hur man pinnar en speciell mapp till startmenyn? Spelar ingen roll vilken mapp jag pinnar, hamnar ändå alltid i libraries

Permalänk
Medlem

Hur i helv*te får man fram vanliga kontrollpanelen? Är inte som i Vista där man enkelt kan trycka "Klassisk vy".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Hur i helv*te får man fram vanliga kontrollpanelen? Är inte som i Vista där man enkelt kan trycka "Klassisk vy".

Visa efter -> Stora ikoner eller små ikoner.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Visa efter -> Stora ikoner eller små ikoner.

Jo det vet jag, men det blir ändå inte som på Vista. Verkar faktiskt inte som att det går, fy MS!

Installerade på laptopen idag, och det flyter på bättre än betan tycker jag. Kommer nog gå över till det på min stationära snart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Hur får man bort texten om vilken Windows-version man har nere i högra hörnet? :/

har glömt

Visa signatur

>> Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2,5GHz >> Ati Radeon 4870 >> Mushkin 2 x 2 GB DDR2 >> Samsung Spinpoint 500 GB >> Chieftec 650 W >> Windows 7 >> Samsung 226 BW >>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maud_Olofsson
Hur får man bort texten om vilken Windows-version man har nere i högra hörnet? :/

har glömt

Använder en vit skrivbordsbakgrund?

Allvarligt talat, det finns fixar att ladda ner, du får googla det - "remove watermark windows 7 rc" borde fungera. Men ärligt talat förstår jag inte varför folk verkar störa sig så mycket på det...

/joar.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Använder en vit skrivbordsbakgrund?

Allvarligt talat, det finns fixar att ladda ner, du får googla det - "remove watermark windows 7 rc" borde fungera. Men ärligt talat förstår jag inte varför folk verkar störa sig så mycket på det...

/joar.

Tack för hjälpen

Visa signatur

>> Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2,5GHz >> Ati Radeon 4870 >> Mushkin 2 x 2 GB DDR2 >> Samsung Spinpoint 500 GB >> Chieftec 650 W >> Windows 7 >> Samsung 226 BW >>

Permalänk
Medlem

Installerade just W7 på min laptop på hårddisk D, har XP på C. Har precis samma upplägg på stationära.

På laptopen så kan jag inte gå in i alla filer och mappar på C: även om jag är Administrator. W7 säger att jag inte har tillåtelse och jag måste göra "take ownership" hela tiden vilket känns lite fult eftersom jag är Admin och är på det enda kontot.

På stationära har jag tillåtelse till alla filer.

Någon som vet hur man fixar det?

Har testat Admin CMD
"net user administrator active"/"net user administrator active:yes"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
/.../På laptopen så kan jag inte gå in i alla filer och mappar på C: även om jag är Administrator. W7 säger att jag inte har tillåtelse och jag måste göra "take ownership" hela tiden vilket känns lite fult eftersom jag är Admin och är på det enda kontot.
/.../
Någon som vet hur man fixar det?
/.../

Högerklicka på C: i Den Här Datorn -> Egenskaper -> fliken Säkerhet -> Avancerat -> fliken Ägare -> Redigera. Markera där din egen användare, kryssa i rutan "Ersätt ägare av underbehållare och objekt". Klicka OK, ignorera att den inte kan ändra på vissa systemfiler (typ Pagefile) och vänta en stund. Klicka på Ok tills du är tillbaka i Den Här Datorn. Klart!

Jag minnns inte om du behöver starta om innan ändringarna börja gälla.

/joar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag använder små ikoner på "task baren", går det på något sätt få startknappen i samma storlek utan att den sticker upp?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Högerklicka på C: i Den Här Datorn -> Egenskaper -> fliken Säkerhet -> Avancerat -> fliken Ägare -> Redigera. Markera där din egen användare, kryssa i rutan "Ersätt ägare av underbehållare och objekt". Klicka OK, ignorera att den inte kan ändra på vissa systemfiler (typ Pagefile) och vänta en stund. Klicka på Ok tills du är tillbaka i Den Här Datorn. Klart!

Jag minnns inte om du behöver starta om innan ändringarna börja gälla.

/joar.

Tack.

Synd bara att jag måste göra samma igen sak när jag går över till XP. Går det inte att stänga av permanent?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Tack.

Synd bara att jag måste göra samma igen sak när jag går över till XP. Går det inte att stänga av permanent?

Jag behöver bara göra det där en gång, men då kör jag Win7 som enda OS... Du har väl inaktiverat UAC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag behöver bara göra det där en gång, men då kör jag Win7 som enda OS... Du har väl inaktiverat UAC?

UAC är av,ja. När jag bytte ägare i W7 så kunde jag inte använda filerna i XP, inte ens Mina Dokument... Så jag fick ändra ägare i XP också så att jag kunde komma åt.

En annan sak:

På både min stationära (W7 U 64-bit RTM) och min bärbara (W7 Pro 32-bit Retail) så orsakar FireFox en BSOD så fort jag startar det.

BAD_POOL_HEADER

0x00..0019 etc

Står det.

FF-version 3.5.2

Har bytt till Opera men gillar FF mer p.g.a Adblocker och Lösernords Synkroniseringen i X-marks.

Permalänk
Medlem

Hallå,

Är det någon som vet någon hemsida där man kan hitta gadgets för windows 7 utöver microsofts egna?
Och funkar vista gadgets till windows 7 möjligtvis ?

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Hallå,

Är det någon som vet någon hemsida där man kan hitta gadgets för windows 7 utöver microsofts egna?
Och funkar vista gadgets till windows 7 möjligtvis ?

Mvh,

Förutom de som kommer med win7 ?
Pröva tryck på "add gadgets" i menyn så tas du till hemsidan.

Vistas gadgets funkar i win7, kanske nåt buggar ur men inget allvarligt antar jag.

Permalänk
Medlem

Hur blir man av med den lilla previewrutan över tabs i toolbaren? Tycker den är irreterande

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
Hur blir man av med den lilla previewrutan över tabs i toolbaren? Tycker den är irreterande

Vilken toolbar? I vilket program?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag ringer eller svarar på ett samtal i skype (4.1) så sänks volymen på andra program såsom spotify och firefox. Någon som haft samma (problem) och vet hur man gör för att få bort det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken toolbar? I vilket program?

Menar windows toolbar där "nere".
Alla aktiva saker läggs som tabs och när man för musen över de får man ju sen en preview av det aktiva programet. Hur stänger man av skiten?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatchMe
När jag ringer eller svarar på ett samtal i skype (4.1) så sänks volymen på andra program såsom spotify och firefox. Någon som haft samma (problem) och vet hur man gör för att få bort det?

Kontrollpanelen -> Ljud -> Kommunikationer -> "Gör detta vid kommunikation", ställ till "Gör ingenting". Klart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar windows toolbar där "nere".
Alla aktiva saker läggs som tabs och när man för musen över de får man ju sen en preview av det aktiva programet. Hur stänger man av skiten?

Ah, du menar Aktivitetsfältet (eng Taskbar (eller systray)). Det är enkelt.

Win+R för att öppna Kör. Skriv "gpedit.msc" följt av OK. I Redigeraren För Lokala Grupprinciper går du till Användarkonfiguration -> "Administrativa mallar" -> "Startmenyn och Aktivitetsfältet". Dubbelklicka i listan till höger på "Inaktivera miniatyrer i Aktivtetsfältet" (längst ner i svenska versionen). Kryssa för "Aktiverad" och klicka OK.

Fixat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah, du menar Aktivitetsfältet (eng Taskbar (eller systray)). Det är enkelt.

Win+R för att öppna Kör. Skriv "gpedit.msc" följt av OK. I Redigeraren För Lokala Grupprinciper går du till Användarkonfiguration -> "Administrativa mallar" -> "Startmenyn och Aktivitetsfältet". Dubbelklicka i listan till höger på "Inaktivera miniatyrer i Aktivtetsfältet" (längst ner i svenska versionen). Kryssa för "Aktiverad" och klicka OK.

Fixat.

Det vill sig inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

bild

Det vill sig inte...

Hm. Det var så det fungerade på Win Vista, men jag ser nu att det faktiskt står i rutan för konfiguration av det vilkoret att det fungerar "Minst för Windows Vista", medan det för vissa andra vilkor finns med "Windows 7". Så det verkar, av någon outgrundlig anledning, som att de lagt till en funktion som inte fungerar med det OS man har installerat.

Jag har i ärlighetens namn ingen aning om varför i hela friden de gjort så, eller om det finns någon annan lösning. Förvirrande, måste jag få säga. Du får väl testa att googla saken...

/joar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm ska fråga Google.

Men man kan ju konstatera att:
Microsoft != Logiska

Edit:

"in earlier builds of win7 i was able to disable taskbar thumbnail previews. this is not possible anymore and gpedit.msc shows it does only apply on vista. for me personally its a total annoying feature and i found other people with same thought when tryin to solve the "problem" in google"

"actually i found a workaround myself! if you set this regvalue

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced
ExtendedUIHoverTime DWORD 20000 (dec)

then the thumbnails get delayed very long and rarely appear. for me thats fine like that but this feature is not yet documented at all and i stumbled over it when i was tryin to code some application to hide the previews :-)"

Verkar inte som en idiotsäker lösning men men

@ \/ Ofc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mmm ska fråga Google.

Men man kan ju konstatera att:
Microsoft != Logiska

Provade du starta om datorn eller att köra gpupdate /force efter du ändrat?

EDIT: testade själv, gpudate löste inte det men jag har inte provat starta om...

En workaround du kan göra är att höja tiden innan miniatyren kommer upp. Finns här på SweC har jag sett, någon register inställning.

Annars tycker jag den funktionen är en av de stora lyften från Vista som gör att man kan arbeta effektivare.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Kontrollpanelen -> Ljud -> Kommunikationer -> "Gör detta vid kommunikation", ställ till "Gör ingenting". Klart!

Tackar och höjer på hatten!

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vad problemet kan vara om inte windowsknappen fungerar i Win 7?
Jag hade problemet precis när jag installerade Windows, men fixade till det då på något sätt jag inte kommer ihåg nu. Uppskattar verkligen hjälp

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tarkan_th
Hur ändrar jag färg på toolbaren och alla andra fönster från den ljus blåa som är nu?
[...]

Ingen som kommit på en lösning på det här? Sökte på nätet och windows 7 task force var det flera klagomål på den här babyblåa färgen. Varför ska det inte gå att ändra?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG