Ska jag köpa en Macbook eller vänta?

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa en Macbook eller vänta?

Hej.

Nu är det såhär att jag på sistone har blivit väldigt intresserad av att köpa en Macbook. Det jag är lite fundersam är hur snabbt jag kommer anpassa mig till OS X därför att jag alltid har använt Windows.

Jag börjar plugga om några månader och tänkte använda datorn till att skriva uppsatser på, titta på film, chatta, surfa etc. Jag kommer inte spela tunga spel eller spela överhuvudtaget, kanske något enklare spel men som sagt, inga krävande spel.

Min ekonomiska situation tillåter inte att jag köper en HELT ny Macbook så jag försöker hitta en begagnad till ett lagom pris.

Finns det olika varianter av Macbook? Vad bör jag se upp med? Vilka olika fel är kända på Mac ifall jag åker och tittar på en( så att jag vet vad jag ska titta efter).

Som sagt, jag har aldrig använt en Mac förut...

Tackar för tips.

/S

Permalänk
Medlem

Det borde väl inte vara helt omöjligt att få tag i en Macbook Unibody till vettigt pris nu när Macbook Pro 13" precis kommit.

Försök att undvika den Vita macbooken om möjligt. Plasten spricker, blir ful osv.

Det tar en stund att vänja sig vid OSX. Minns att det var mycket småsaker som retade mig när jag bytte.
Nu skulle jag dock aldrig kunna tänka mig byta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skrev detta någon dag sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Många är tveksamma till att gå till Os X från windows men det är ungefär som att lära sig en iPhone om man haft nokia. Först tänker man "var fan gör man så här och såhär" sen efter en kort stund letande tänker man "fan var så enkelt". Ungefär som att avinstallera ett program, du bara slänger ikonen i papperskorgen.

Efter 1-3h kan man typ 75% av Os X, det går sjukt snabbt att lära sig. Är det något man inte hittar så sök bara på google, oftast får man upp någon tråd från något forum där någon undrat samma sak och fått svar i stil med "du gör ju bara så här och såhär n00b" och man får åter igen den dära "fan var de så enkelt" tanken

Ang media, och film och annan media som musik och bilder bara flyter på ställen som windows laggar as. Typ som när du öppnar en mapp med 30st filmer plopp så har du thumbnail i allihop och alla är glada och nöjda, till skillnad från win där du måste vänta 5-30 sek på att win ska indexera allihop.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Det borde väl inte vara helt omöjligt att få tag i en Macbook Unibody till vettigt pris nu när Macbook Pro 13" precis kommit.

Försök att undvika den Vita macbooken om möjligt. Plasten spricker, blir ful osv.

Det tar en stund att vänja sig vid OSX. Minns att det var mycket småsaker som retade mig när jag bytte.
Nu skulle jag dock aldrig kunna tänka mig byta tillbaka.

Min vita macbook är från början av 2008 och jag har inte fått något av det. Den är fortfarande lika vit och fin.

Batteri i macbooks verkar vara ett problem dock. Så om du ska köpa en begagnad så kolla battery health.