Starta nätaggregatet utan dator eller moderkort (felsökning)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Starta nätaggregatet utan dator eller moderkort (felsökning)

Starta nätaggregatet utan dator

Vid felsökning kan det vara bra att kunna starta nätaggregatet utan att koppla in några övriga komponenter, såsom chassi eller moderkort. Gör följande om du vill starta nätaggregatet utan några komponenter anslutna:

  1. Tänk på säkerheten! Starkström är livsfarligt och allt sker givetvis på egen risk.

  2. Se till att nätaggregatet inte är anslutet till vägguttaget när du börjar.

  3. För detta trick används nätaggregatets stora ATX-kontakt, som annars vanligtvis ansluts till moderkortet. Använd ett metall-gem, kabel med stift eller liknande för att koppla samman den gröna kabeln (power on) med någon av de svarta (jord). Se bilden nedan!

  4. Håll fingrarna borta från nätaggregatet och se till att det är placerat på ett icke-ledande underlag, till exempel ett träbord. Tillse även till att en eventuell strömbrytare på baksidan av nätaggregatet är påslagen innan strömmen ansluts. Att inte behöva vidröra nätaggregatet medan strömmen är påslagen är särskilt viktigt om du misstänker att någonting är trasigt.

  5. Anslut strömkabeln till vägguttaget. Nu ska nätaggregatet starta. När du testat färdigt, dra ur strömkabeln ur vägguttaget.

Vissa nätaggregatet kräver belastning för att starta. Det brukar räcka med att koppla in några gamla hårddiskar, ett par fläktar eller motsvarande för att det ska fungera. Se även denna video för en visuell genomgång om hur det går till att starta nätaggregatet utan några komponenter anslutna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vad gör "power good"?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Måste man skruva av nätagget från datorn eller kan den sitta kvar utan att nåt pajjar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moshi
Måste man skruva av nätagget från datorn eller kan den sitta kvar utan att nåt pajjar?

Det ska inte vara något problem att låta nätagget sitta kvar. Men vill du vara på den säkra sidan kan du ju ganska enkelt rycka ur strömkablarna till hårddiskar och grafikkort. Men att ta ur nätagget ur chassit helt behövs inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Vad gör "power good"?

Indikerar att spänningarna är okej så moderkortet kan starta.

Permalänk
Medlem

hmm testa det hela men det funka inte, kan det vara för att mitt nät agg inte har ngn power switch?

Permalänk
Medlem

Har en fråga om dem där 2 gula kablar +12V, kan man serie koppla dessa så att man totalt får ut 24V? Finns dessa dessutom på alla nätagg, eller bara nätagg med flera 12V linor?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Nej eftersom det där två gula kablarna har samma spänning och kommer från samma källa.
För att få 24V ur ett vanliga nätagg använder man -12V och 12V men denna koppling klarar inte hög ström.
Har man två nätagg kan man med lite trixande seriekoppla spänningarna för att få 24V med hög ström.

Permalänk
Medlem

Ska nätaggregatet vara igång hela tiden när man gjort detta? För mitt startar bara och är igång kanske 5-10 sekunder, sen går fläkten av... Men jag har ingen multimeter så jag vet inte om den levererar nån ström/spänning efter det

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem

När ett nätagg gör så betyder det att du måste koppla på en last. Pröva med att koppla till en fläkt och start nätagget på nytt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

okej, jag har gjort detta nu, jag kopplade 2 chassifläktar, det var samma sak. Fast chassifläktarna ville inte starta, de snurrade en halv sekund, samtidigt som nätaggregatets fläkt snurrade några sekunder (typ 5), och sen inget mer. är detta ett tecken på att det är dött? min dator startar inte heller

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara ett tecken på det. Mitt gamla nätagg som jag har moddat om gjorde exakt som du beskriver fast det berodde på att jag inte belastde det. Försök lägga belastning på alla dem olika linorna, 3.3V, 5V 12V, och se vad som händer.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Om fläkten inte drar igång, betyder det att den är trasig? Och hur enkelt är det att byta ut den?

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta fungera om man drev allt förutom grafikkortet på ett nätagg och resten på ett annat? Går det ens?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

ja de ska la gå har sett flera personer som kör med 2 nätagg

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Mitt nätagg funkar inte tror jag. Det bara tickar om agget när jag sätter i el-kabeln. (Det blinkar en diod på moderkortet med samma takt som agget)
Är nätagget helt trasigt alltså?
Men kan man prova och se om det funkar genom att koppla grön sladd med någon jord?
Finns det någon sida som visar också vad alla sladdar på moderkortskontakten är för något?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp!!

vad är det där power good??

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonix Jag behöver hjälp!!

vad är det där power good??

titta här!:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Indikerar att spänningarna är okej så moderkortet kan starta.

Hörni, jag provade iallafall mit nätagg på detta vis. Det startade och jag hade samtidigt i lite gammla hårddiskar efterssom PSUn kan skadas om man inte har belastning.
Så det verkar egentligen inte vara fel på nätagget. Kan det vara moderkortet? Men vad är det egentligen som är fel då det blinkar om den gröna dioden?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
titta här!:

Hörni, jag provade iallafall mit nätagg på detta vis. Det startade och jag hade samtidigt i lite gammla hårddiskar efterssom PSUn kan skadas om man inte har belastning.
Så det verkar egentligen inte vara fel på nätagget. Kan det vara moderkortet? Men vad är det egentligen som är fel då det blinkar om den gröna dioden?

jaa det vet jag men asså ,

Kan man ändra nåt där eller vad man säger..

min psu startar bara med mitt andra mobo och med felsökning , Inte med mitt nyare moderkort..

Men min andra psu funkar med det mobot...

kan det vara nåt med det där power good att göra eller nåt ^^ ?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

googla lite kanske?

Hmm, jag kom på en sak. Kan PSUn ändå vara trasig fastän det startar med grön till jord?
Alltså min PSU startar på det viset, men inte med moderkortet inkopplat och genom att trycka på ON-knappen.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Min nätdel funkar inte med det som du sa att man skulle koppla, min gamla nätdel ska kopplas pin 20 till pin 10+9
om inte 9:an är med startar inte fläkten i agget, men får ström till fläktar ändå, tydligen behövs ingen belastning förutom fläktar på min nätdel.
är det inte skadligt att koppla in gamla hårddiskar till ett nätagg, blir inte hårddisken fuckad?

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickythemaniac
Min nätdel funkar inte med det som du sa att man skulle koppla, min gamla nätdel ska kopplas pin 20 till pin 10+9
om inte 9:an är med startar inte fläkten i agget, men får ström till fläktar ändå, tydligen behövs ingen belastning förutom fläktar på min nätdel.
är det inte skadligt att koppla in gamla hårddiskar till ett nätagg, blir inte hårddisken fuckad?

Varför skulle den göra det? Ström förstör inte automatisk saker som ska ha ström.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Alltså jag provade detta sätt. Mitt nätaggreggat startade precis som den ska genom att tjuvkoppla på detta sätt. Men i datorn fungerar det inte. Jag satte in nätagget i en annan dator men där funkade det inte häller. Så även om agget går igång så betyder inte det att agget är fullt friskt.

I mitt fall tickar det bara om det när jag har sladden i det och själva agget helt fullständigt inkopplat i datorn.

vad är fel då med psun?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Nätagget startade med hjälp utav gemet, tror det är powerswitchen som är sönder och isf hur byter man den eventuellt köper en ny powerswitch kabel?

Visa signatur

Att klocka är inte ngt man lär sig, det är ngt man födds med. ;)

Permalänk

om nu inte agget startar i två datorer så kan det troligen vara sönder och orkar inte starta upp med belastning.
IDle start brukar man inte kolla dirext om det funkar. kan ge lite högre värden då det inte är belastat men inget farligt då det brukar ligga innom 5% gränsen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kan man på något sätt laga mitt agg då som bara startar med gem men ej med dator(/moderkort) inkopplat? Vad kan vara trasigt i det sa ni?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Kan man på något sätt laga mitt agg då som bara startar med gem men ej med dator(/moderkort) inkopplat? Vad kan vara trasigt i det sa ni?

Jag misstänker att det är en konding som sprungit sin väg...
Min polare hade samma problem på sin dator, det klickade från agget och när man drog ut allt å "tjuvkopplade" det så funkade det utan problem...
Så därför öppnade jag agget å vipps så ser man en konding som är rätt svullen och har ett litet hål i "locket"..

Mitt tips, Köp nytt agg

Permalänk

Nätagg

Jag har ett nätagg som på 12v ska leverera 18a.
Om jag ska driva en bilstereo med den, går det? Hur ska jag koppla då?

Permalänk

Jag har ett nätagg som går igång när man kopplar in grön och svart men startar ej upp ifrån moderkortet. Har testat två moderkort. Om man ej kopplar svart och grön bör det finnas en (låg) spänning som gör att moderkortet kan kollla komponenterna och skicka klarsignal till nätagg. Var finns den och vilken volt?

Visa signatur

Blixten

Permalänk

Visste inte ens att den här tråden fanns eller att man kunde göra så. Borde inte tråden få klister? : O

Visa signatur

Balle