Starta nätaggregatet utan dator eller moderkort (felsökning)

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat plocka ihop min första dator. Började med moderkort, processor och grafikkort. Dvs. jag skippade minne, hårddisk, DVD m.m. för att testa hur det fungerar så långt.

När jag trycker på ON, så startar nätaggsfläkt, chassiefläkt och CPU-fläkten rycker bara till lite och sedan stannar fläktarna. Efter några sekunder blinkar hårddisklampan till och fläktarna startar upp igen för att åter stanna. Detta upprepas med några sekunders mellanrum tills jag bryter strömmen. Varje gång rycker det bara lite i CPU-fläkten, medans de andra snurrar nån sekund.

Är det nåt fel på nätagget eller kommer det att fungera när jag kopplar in fler delar?

Kan den bete sig såhär om man har en väldigt ny processor, som inte har stöd i BIOS, utan det måste uppdateras först? Men hur gör jag det i så fall? Måste jag koppla in en äldre processor för att göra det?

Tänkte bara jag skulle höra om det är nån som har några idéer innan jag fortsätter med installationen, minne, hårddiskar, byter nätagg eller försöker få tag på en äldre processor osv.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

även om den vore klistrad så skulle inte ens veta att den fanns

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk

Är det bäst att bara koppla den till väggen efter man satt i gemet?
Eller kan man bara koppla i strömmen, och sedan slå på nätagget på knappen på baksidan?

Killen från Corsair -> http://www.youtube.com/watch?v=5FWXgQSokF4 gör så.
Är det ofarligt, eller är han en dare devil?

Permalänk

Alltså, mitt agg fungerar när jag sätter in ett gem. Men inte när jag har det i moderkortet. Det bara blinkar om alla dioder som är kopplade till moderkortet och så tickar det från agget. Vad är fel?
Ska jag slänga det på sopptippen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Grym tråd, ska använda dessa kunskaper i ett uppkommande skolprojekt där jag skall bygga ett chassi (formgivningsprojekt). Blir perfekt att bara koppla in agget och sen starta det för att driva lite fläktar i plexiglas-delen så att allt ser fint ut.

Känns ju bra att man kan göra detta, utan att plocka i sina dyra komponenter i prototypchassit, till exempel i7-processorn och SSD:n. Hade inte känts bra att lämna så pass dyra grejer i skolan en vecka (utställningen).

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Jag har bara en fråga:

(OBS! Mina elektronikkunskaper är inget att skryta med, så detta kanske bara är helt fel)

Om man har en jordfelsbrytare, löser den ut om man gör såhär? För du kopplar väl så att ngn form av ström går genom en ledning för jord, och det är väl just det som triggar en jordfelsbrytare.

Jättebra "guide" annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Bra tråd. Jag har bara en fråga:

(OBS! Mina elektronikkunskaper är inget att skryta med, så detta kanske bara är helt fel)

Om man har en jordfelsbrytare, löser den ut om man gör såhär? För du kopplar väl så att ngn form av ström går genom en ledning för jord, och det är väl just det som triggar en jordfelsbrytare.

Jättebra "guide" annars!

Nej den löser inte ut, jord på Växelspänning/likspänning är två olika saker, inget att oroa sig över kort sagt.

Permalänk
Testpilot

Man skapar ingen farlig kortslutning utan det är precis som vilken 0:a (jord) som helst i signalsammanhang och är helt enkelt meningen då även moderkortet jordar PS_ON när datorn ska startas.

Strömmen som flyter mellan PS_ON och jord är bara på nån enstaka mA.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Nej den löser inte ut, jord på Växelspänning/likspänning är två olika saker, inget att oroa sig över kort sagt.

Okej, tack!

Är jord, när det gäller likspänning, samma som nolla är inom växelspänning?

Permalänk
Rekordmedlem

Jord (och ev skyddsjord) är inte samma sak som nollan i elnätet, växel spänning har du i elnätet och efter nätdelen har du likspänning, nätnollan före nätdelen och nollan efter nätdelen har ofta inte samma potential.
Jordfelsbrytare kontrollerar om det passerar samma ström i fasledaren som i nollan, skiljer det mer än ca30mA så bryter den, den kontrollerar alltså inte vad som händer med jorden, därför är det ett lite felaktigt(konstigt) namn på den tycker jag, det borde hetat lastobalansbrytare eller något liknande som mer korrekt beskriver funktionen.
Hursomhelst har många datornätdelar ett filter vid ingångskontakten som gör att de lägger ut 1/2 närspänningen till jord (chassit) om de ansluts i ojordat uttag, detta filter kan göra att saker går sönder om man kopplar i kablar utan att bryta elförbindelsen först. man kan även känna att det är spänning i höljet ibland, strömen är dock låg så det är inte någon personfara.
Ska man däremot starta upp en ev trasig nätdel är det bra om man inte rör vid den utan att först ha mätt upp den så man vet att den inte innebär någon personfara, en jordfelsbrytare kan vara bra att ha inkopplad, men den innebär ingen garanti mot att man inte kan utsättas för risker, även om den skyddar mot vissa feltyper.
Var försiktig med elen, om man inte vet vad man gör så låt bli, det kan bli bränder och elchocker om man har otur!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack för ett så utförligt svar!

Permalänk
Medlem

Godmorgon i värmen.
Köpte nytt corsair 400W ATX igår, och har kopplat in detta. När jag startar upp datorn står den bara och "tickar".
Kollade alla kopplingar igen, och upptäcker att på P1-kablaget till moderkortet så "fattas" den vita kabeln !? Min fråga
till någon här, hur viktig är denna sladd? Den sitter mittemot den grå sladden. Igår gjorde jag en knasig uppstart
av datorn, för jag blev lite irriterad, jag höll startknappen intryckt när jag slog igång PSU:n, och efter några rassel så
hoppade datorn igång ??? Men idag lyckades detta inte. Sägas skall, är att jag inte är så väldigt hemma på elektronik,
men väldigt nyfiken.

Hoppas på svar

Permalänk

Nätagget startar med gem, men inte med moderkort. Varken startknapp eller skruvmejsel. Inga dioder lyser på moderkortet, dock vet jag ej om det finns några då det inte är min dator.

Kan man utesluta nätagget, eller finns det nåt mer man kan testa?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Varför är inte denna tråd klistrad? Andreas D fixa

Permalänk

HjÄlP!!!!!

Mitt nätagg funkar inte så bra. Jag provade köra "Power On" till "Ground". Och då blev det samma resultat som när jag hade moderkortskontakten kopplad på moderkortet och satte på med "sätta på"-knappen.
Det som händer är alltså att fläkten snurrar bara lite grann på nätagget sen händer det inget mer.

Vad kan man prova med mer?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

HjÄlP!!!!!

Mitt nätagg funkar inte så bra. Jag provade köra "Power On" till "Ground". Och då blev det samma resultat som när jag hade moderkortskontakten kopplad på moderkortet och satte på med "sätta på"-knappen.
Det som händer är alltså att fläkten snurrar bara lite grann på nätagget sen händer det inget mer.

Vad kan man prova med mer?

Vad är det för nätagg? Har du ingen garanti så kan du öppna och kolla ifall det är något synligt fel.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Vad är det för nätagg? Har du ingen garanti så kan du öppna och kolla ifall det är något synligt fel.

Nätagget sitter i en HP Pavilion 7975, är original och heter:
Bestec ATX-1956F

Ingen garanti kvar tror jag faktiskt och den är från kanske runt 2002.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Nätagget sitter i en HP Pavilion 7975, är original och heter:
Bestec ATX-1956F

Ingen garanti kvar tror jag faktiskt och den är från kanske runt 2002.

Jobbigt, kan bli svårt att ersätta det om standarden avviker.

Permalänk

Jaha, så antingen får man hitta ett nytt.

Eller så får man laga själv?

Jag måste också säga att det var ett ojordat uttag datorn olyckligtvis var hos under kanske några dagars meckande.

Vad brukar gå sönder i nätagg på grund av jordfel?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Tjenare alla glada klockare!

Mina frågor lyder följande:
Jag sitter på en drös med gamla nätagg (20pinare) och då undrar jag om det är samma sak där? pwron till ground alltså.

I min setup atm har jag ett 420watts nätagg av colori nc lr ngt sånt (kmr nt riktigt ihåg) och på det kör jag 3fläktar, ett grafikkort (ASUS ENGT240 (drivs direkt på moderkortet) och 4st hårddiskar vet inte riktigt hur jag krussidullat ihop kontakter och adaptrar men det lever än så länge.
Det jag undrar är om jag nu köper en till hårddisk då vill jag nog smäcka in ett till agg som driver alla diskar och DVDläsaren. Orkar mitt nätagg som det är i dagsläget att driva 5st hårddiskar? om inte- orkar då ett 200Watts HIPRO eller 240Watts(tror jag) seventeam driva dessa 6enheter?

Väldigt tacksam för svar MVH Robin (är f.ö total noob på allt som har med el att göra)

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Hedersmedlem

Colorsit är riktigt, riktigt dåliga nätagg. Ett av deras nätagg fick dras tillbaka helt pga att det kunde börja brinna. Använd alltså inte deras nätagg om du är rädd om dator och annan egendom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

OK, låter ju positivt får väll bli att investera i ett bättre agg längre fram då, vad för agg skulle du rekommendera i lågprisklassen? Letar då efter ett troget cohs tabilt agg, ljudnivån och funktionerna spelar ingen som helst rulle.

thx på förhand// Robin

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av noRib:

OK, låter ju positivt får väll bli att investera i ett bättre agg längre fram då, vad för agg skulle du rekommendera i lågprisklassen? Letar då efter ett troget cohs tabilt agg, ljudnivån och funktionerna spelar ingen som helst rulle.

thx på förhand// Robin

http://www.inet.se/jamfor?compare=6909507&compare=6909525&com...
Dessa tillverkare/serier har/är bra budget agg

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Tackar jätte mycket för länken Sjodden Blir nog att köpa ett av dessa agg inom en snar framtid då.
HIPRO? har för mig att dom e rätt väderlösa, läste en tråd om en kille som hade ett sånt agg och det rev med sig halva proppskåpet och en fas lr något. vet dock itne omd etta var HIPRO eller HYPER :/ men åter igen till frågan: pallar ett av dessa rnt 200Watts agg o driva 6enheter? och är det samma koppling på 20 och 24pinnars agg? tacksam för svar

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Hedersmedlem

Det är samma koppling på de 20 pinnarna. De extra 4 är extraström på vardera 3,3, 5 och 12V samt en jord. Nyare nätagg saknar -5V-kabeln helt eftersom den inte används längre.

Ett 200W nätagg ska utan vidare kunna driva 6 diskar. Problemet är snarare hur gammalt agget är. Alla nätagg, speciellt de sämre, åldras med tiden och tappar i effekt samt kan börja skicka ut störningar som inte är bra för delarna.

Hiper tillverkade en del bra och en del dåliga nätagg. De dåliga som t ex TypeR kunde kortsluta och ta med sig både datorn och huvudsäkringen i huset/lägenheten. Hipro minns jag inte om det är något att hänga i granen. Troligen inte.

Edit: http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml 11-12 samt 23-24 är de extra stiften.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

haha ok, grymt tacksam för alla snabba svar! ha en bra dag o njut av helgen som kommer nu

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Hur länge ska man låta nätagget vara igång när man felsöker det för att vara på den säkra sidan att det funkar som vanligt ?? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Starta nätaggregatet utan dator

Ibland kan det vara bra att kunna starta nätaggregatet utan att koppla in någon dator, exempelvis vid felsökning. Såhär gör man!

1. Se till att nätaggregatet inte inte är inkopplat till vägguttaget när du börjar. Tänk på säkerheten, allt sker på egen risk!
2. Använd en kabel, ett gem eller liknande för att koppla samman grön sladd (power on) med någon av de svarta sladdarna (jord). Se bild!
3. Håll fingrarna borta från nätaggregatet och stoppa in strömkontakten i vägguttaget. Se till att en eventuell strömbrytare på baksidan av nätdelen är påslagen före det att strömmen slås på.
4. Nu ska nätaggregatet starta.
5. Rör aldrig nätaggregatet medan strömmen är påslagen, särskilt inte om du misstänker att det är trasigt. Dra ur strömkontakten ur vägguttaget när du har testat färdigt.

Vissa nyare typer av nätaggregat kräver belastning för att starta upp. Det kan räcka med att koppla in några gamla hårddiskar eller ett par fläktar för att det ska fungera.

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/12/Koppla_samman...

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/12/Atx.gif?k=2a9...

Tack för det,

Visa signatur

A lie is just a great story that someone ruined with the truth.

Permalänk
Medlem

Tänk på att många switchade nätagg kräver en minumbelastning på några tiodelars A på vissa kretsar (12V och 5V vanligtvis) och därför borde man ha något inkopplat när man sätter på dem. En disk, moderkort eller liknande.

Permalänk
Medlem

Inte ett ljud från nätagget med eller utan motstånd. Problemet började med att starten av datorn blev fördröjd. Tryckte på power knappen sen tog det 10sek om datorn inte va varm innan den startade. Efter att inte använt den hela helgen var den helt död. Nätagget verkar gett upp totalt