Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vad jag förstår enligt artikeln: Nej. Och funktionen ogillas av Anand pga oro för livslängden: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631&p=14

Så han låser sig hellre till att använda de operativ som har TRIM? Låter dumt, Crucial kör ju t.ex. 5 års garanti på sin, Intel vad? 3? Man byter ju disken åtminstone efter 3 år, och då spelar det ju ingen roll om den lever eller inte Hur som haver, om Intel inte får något som håller den fräsch utan ett operativ med TRIM support kommer den ju vara oanvändbar, i var fall för mig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så han låser sig hellre till att använda de operativ som har TRIM? Låter dumt, Crucial kör ju t.ex. 5 års garanti på sin, Intel vad? 3? Man byter ju disken åtminstone efter 3 år, och då spelar det ju ingen roll om den lever eller inte Hur som haver, om Intel inte får något som håller den fräsch utan ett operativ med TRIM support kommer den ju vara oanvändbar, i var fall för mig.

Klart det spelar roll om den lever eller inte, eller du kanske slänger all hårdvara som du inte har i din primära dator?
Isåfall kan du skicka "gammal" hårdvara till mig istället...

Om jag inte minns fel ska väl Intel komma med ett verktyg så att du kan TRIMma disken manuellt. Dvs. du startar ett verktyg som går igenom hela disken och TRIMmar bort det den kan.

Känns inte direkt som det är ett problem med att "låsa" sig till modern OS för en modern SSD

Andra problem med TRIM blir väl om man krypterar sin disk eller om man kör raid på den, då försvinner antagligen möjligheten till att utntyttja TRIM - åtminstone tills raid-korten får TRIM-stöd. Kryptering däremot blir nog svårare även långsiktigt.

Lösningen i sådana fall kan ju vara att göra en kopia av disken, rensa innehållet och sen kopiera tillbaka kopian - inte så smidigt men det är väl inget man gör särskilt ofta i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Klart det spelar roll om den lever eller inte, eller du kanske slänger all hårdvara som du inte har i din primära dator?
Isåfall kan du skicka "gammal" hårdvara till mig istället...

Om jag inte minns fel ska väl Intel komma med ett verktyg så att du kan TRIMma disken manuellt. Dvs. du startar ett verktyg som går igenom hela disken och TRIMmar bort det den kan.

Känns inte direkt som det är ett problem med att "låsa" sig till modern OS för en modern SSD

Andra problem med TRIM blir väl om man krypterar sin disk eller om man kör raid på den, då försvinner antagligen möjligheten till att utntyttja TRIM - åtminstone tills raid-korten får TRIM-stöd. Kryptering däremot blir nog svårare även långsiktigt.

Lösningen i sådana fall kan ju vara att göra en kopia av disken, rensa innehållet och sen kopiera tillbaka innehållet - inte så smidigt men det är väl inget man gör särskilt ofta i alla fall.

Oftast langar jag gammal hårdvara eller säljer den för att bli av med. Förutom min laptop äger jag nog ingen dator som har SATA, och kommer nog aldrig köpa en heller. Det skulle vara min server, men tror knappast den behöver en SSD disk Eventuellt skulle jag kanske ge den till mor om den levde. Det jag försöker komma till är att jag bryr mig inte om den håller längre än 3 år eller inte, oftast byter jag mycket varje/varannat år.

Grejjen är att jag vill inte slänga ut 4 papp på en produkt som ger mig mer jobb än tidigare, och som begränsar mig. Jag är mycket nöjd med att dualboota Snow Leopard med Windows XP, och som jag fattat det lär inte Win XP få TRIM stöd. Win Vista samt Win 7 skulle bara ge mig ännu större merjobb då många av mina compilers inte fungerar under dessa operativ.

Köper jag dyra produkter skall de bara fungera utan någon som helst insats från mig, jag skall skruva in disken och sen ska det vara klart med pillande.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så han låser sig hellre till att använda de operativ som har TRIM? Låter dumt, Crucial kör ju t.ex. 5 års garanti på sin, Intel vad? 3? Man byter ju disken åtminstone efter 3 år, och då spelar det ju ingen roll om den lever eller inte Hur som haver, om Intel inte får något som håller den fräsch utan ett operativ med TRIM support kommer den ju vara oanvändbar, i var fall för mig.

Men allt för mörk ser väl inte framtiden ut för Mac i detta avseende?

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=4093...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Men allt för mörk ser väl inte framtiden ut för Mac i detta avseende?

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=4093...

Ne, men jag gillar ändå det inte! Men vad jag läst mig till försämras inte Intel disken så mycket även utan TRIM, får se vilken som kommer i lager först, verkar som Crucial M225 kommer nästa vecka.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Oftast langar jag gammal hårdvara eller säljer den för att bli av med. Förutom min laptop äger jag nog ingen dator som har SATA, och kommer nog aldrig köpa en heller. Det skulle vara min server, men tror knappast den behöver en SSD disk Eventuellt skulle jag kanske ge den till mor om den levde. Det jag försöker komma till är att jag bryr mig inte om den håller längre än 3 år eller inte, oftast byter jag mycket varje/varannat år.

Grejjen är att jag vill inte slänga ut 4 papp på en produkt som ger mig mer jobb än tidigare, och som begränsar mig. Jag är mycket nöjd med att dualboota Snow Leopard med Windows XP, och som jag fattat det lär inte Win XP få TRIM stöd. Win Vista samt Win 7 skulle bara ge mig ännu större merjobb då många av mina compilers inte fungerar under dessa operativ.

Köper jag dyra produkter skall de bara fungera utan någon som helst insats från mig, jag skall skruva in disken och sen ska det vara klart med pillande.

Protip: det går bättre att sälja något som fungerar

Och det är väl självklart att servern ska ha SSD disken när du skaffat en ny till din primära?
Den låter ju inget, sen att den är snabbare och drar mindre ström är småsaker som kanske inte är något att hurra för egentligen men det skadar inte.
Beror ju förstås på situation, men får jag en SSD-disk över kan jag garantera att den åker in i en server.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3605

Citat:

TRIM isn’t yet supported, but the 34nm drives will get a firmware update when Windows 7 launches enabling TRIM. XP and Vista users will get a performance enhancing utility (read: manual TRIM utility)

Så jobbigt är det väl inte att dubbelklicka på en ikon en gång om halvåret?

Nog förstår jag din poäng men det är lite som att klaga på att den splitternya bilens mugghållare inte är anpassad för de gamla coca-cola-glasflaskorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Protip: det går bättre att sälja något som fungerar

Och det är väl självklart att servern ska ha SSD disken när du skaffat en ny till din primära?
Den låter ju inget, sen att den är snabbare och drar mindre ström är småsaker som kanske inte är något att hurra för egentligen men det skadar inte.
Beror ju förstås på situation, men får jag en SSD-disk över kan jag garantera att den åker in i en server.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3605

Så jobbigt är det väl inte att dubbelklicka på en ikon en gång om halvåret?

Nog förstår jag din poäng men det är lite som att klaga på att den splitternya bilens mugghållare inte är anpassad för de gamla coca-cola-glasflaskorna.

Jo jag vet, men jag är sådan som tycker att ska jag lägga ut stora summor så ska jag inte behöva jobba mer för det. Hur fungerar TRIM med dualboot? körs TRIM på den partitionen som systemet ligger på eller är det hela disken?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd om den håller bra prestanda ett år, om ett år har nog SSD mognat avsevärt och då kommer det klia i fingrarna efter nytt. Sekventiell läs och skrivprestanda ökar nog inte så mycket mer och förhoppningsvis blir det inte ett "vem har mest mpixel"-krig, fast då i seq.rw-prestanda utan man utvecklar controllern mer så random små rw blir sjukt bra samt iops.

Permalänk
Medlem

Eftersom många butiker verkar ha fått in disken enligt prisjakt (varav en lokal i Linköping) så passade jag på att maila Komplett om leveransstatus. Inget nytt under solen där:

Citat:

Intel har haft problem med att leverera diskarna på grund av ett mjukvarufel, detta är åtgärdat och Intel jobbar på att få ut diskarna då det har varit en väldigt eftertraktad disk så kommer det att vara hård åtgång på dem. De som har beställt diskar kommer att få sina diskar så fort vi får de levererade men vi vet tyvärr inte när detta blir men om det kommer att dröja mycket längre än 1-2 veckor så kommer vi att kontakta de kunder som har en beställning med en uppdatering.

När jag sedan ringde min lokala butik så hade de bara 160GB-aren inne. Både OEM och retail av 80GB-aren såg ut att finnas i deras onlinebutik, men inte då. Aja, fortsätter det så här så slipper jag väl installera om när Windows 7 släpps i slutet på Oktober.

Permalänk
Hedersmedlem

Har idag ringt runt till 3 olika leverantörer som enligt sin hemsida hade en 80GB G2:a i lager (hittat via prisjakt). Ingen av dem hade dem faktiskt i lager utan skyllde på ett fel på hemsidan eller liknande trams. Jävla svek.

Permalänk

Vore det helt idiotiskt av mig att gå och köpa en "G1" nu för samma pris som en G2, den verkar ju omöjlig att få tag på?
Prestandaskillnaden är ju inte såå stor. Är det några andra fördelar jag missat med G2?

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necksnapper
Vore det helt idiotiskt av mig att gå och köpa en "G1" nu för samma pris som en G2, den verkar ju omöjlig att få tag på?
Prestandaskillnaden är ju inte såå stor. Är det några andra fördelar jag missat med G2?

Köp inte G1:an, såvitt jag vet så kommer det inte komma någon uppdatering med TRIM till den.

Permalänk
Medlem

Sitter nu med en G2disk framför mig Ska slänga in den i datorn, så förhoppningsvis hör ni inte av mig på iaf 1timma (tidigare än så = problem).

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det kommer sig att mer välkända sidor (tex Komplett) verkar få in diskarna sist, enligt prisjakt så har ju en del mindre butiker fått dem redan...

Hoppas iaf att det inte dröjer så länge, jag vill ha min SSD nu! ;D

Permalänk

Fick mina två 80 giggare idag med.

Provar dom i Raid-0 på en SB750 kontroller nu. Ska bli spännande att se prestandan...

Vista installationen går ganska fort ser det ut som iallafall...

Permalänk
Medlem

Var beställde du ifrån firefreak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaan
Var beställde du ifrån firefreak?

Från misco om du läser lite längre bak i tråden. De hade 5 i lager i förrgår men tog slut ganska snabbt, jag tror jag fick den sista.

Permalänk
Medlem

Sådär då, nu fick jag igång allt, har väl lite vanligt pill kvar och sånt man kommer på efterhand.

SSD + Windows 7 är något jag kan rekommendera iaf, allt går snabbt och eftersom jag är ny med operativsystemet så vet jag inte riktigt hur snabb disken är, men jag körde Diskmark och fick liknande siffror som resten av personerna i tråden

Permalänk

493Mb/s läs och 170Mb/s skriv i raid 0... not half bad...

Inte överdrivet långa söktider heller faktiskt:

Random access read: average 0.15, min 0.04, max 0.38 [ms]

Permalänk

Härligt firefreak 493Mb/s är inte illa pinkat

Jag fyllde min disk så fort att jag behöver en ny redan!

Kollade runt lite men verkar vara tvärslut överallt, ringde till Misco där jag köpte min sist och dom sa att dom skulle få in nästa vecka

Blir nog 1 till om dom får in, så man kan köra raid 0 i så fall

Permalänk
Medlem

Nu behöver jag lite hjälp! Efter att ha haft problem med en partition som legat och jävlats har jag nu ominstallerat Windows 7, men nu kan jag inte aktivera ACHI för då får jag bluescreen!!! Vad göra?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Nu behöver jag lite hjälp! Efter att ha haft problem med en partition som legat och jävlats har jag nu ominstallerat Windows 7, men nu kan jag inte aktivera ACHI för då får jag bluescreen!!! Vad göra?

Aktivera AHCI innan du installerar Windows7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Aktivera AHCI innan du installerar Windows7.

Ja, var det jag var rädd för, jahapp, ominstallation för tredje gången here I come, tack för svar iaf

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ja, var det jag var rädd för, jahapp, ominstallation för tredje gången here I come, tack för svar iaf

Det borde inte behövas installeras om, jag installerade i IDE-läget och såg först efteråt att jag inte ställt in AHCI. För mig gick det, fick gå in i felsäkert läge medans så att windows kunde installera AHCI-drivarna.

Prova ställa in lagringskontrollern på AHCI i BIOS, boota sedan datorn. Går den fortfarande inte igång så prova tryck F8 när windows startar och gå in i felsäkert och se om den kan slutföra drivrutinsinstallationen där.

Permalänk
Medlem

Okej, återkommer om 2min med svar

edit: Funkade tyvärr inte, så jag får väl göra om skiten! Aja inte hela världen.

Permalänk
Medlem

Okej.. Vad är AHCI och hur skulle man aktivera det med en Mac som inte har en BIOS?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nej inte ens "Felsäkert läge" klarar sig utan drivrutinen för systemdisken...
Hur kan man läsa in filerna utan att RAID/AHCI diskenheten hanteras rätt ?!

AHCI är en diskhanterings teknik/chips på moderkortet som buffrar, optimerar och koordinerar disk accesser.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har hört att AHCI inte är bra för SSD, läste det i någon Ocz guide någonstans, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och snurrar nu.
men får man med några brackets eller något att montera fast SSD'n med när man köper en x25a?
eller finns det någon slot i de flesta chassis som fungerar för dem? :S

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R0ll0k0la
Har hört att AHCI inte är bra för SSD, läste det i någon Ocz guide någonstans, stämmer detta?

Nej, inte för nyare diskar.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."