MPB 13", vilka butiker ger rabatt för studenter?

Permalänk
Avstängd

MPB 13", vilka butiker ger rabatt för studenter?

Hej ska köpa en MBP 13" i Stockholm / Göteborg, dvs direkt i butik. Orkar eller vill inte börja tjorva med en beställning via Applestore...

Men då Apple ger 10% för studenter, undrar jag vilka butiker i ovan nämnade orter som gör detsamma.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad jag har fått höra är att butiker endast kan ge max 6% rabatt, medan applestore kan ge dig 10%.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m4rc0
Vad jag har fått höra är att butiker endast kan ge max 6% rabatt, medan applestore kan ge dig 10%.

Nog kan väl alla butiker ge det dom själv vill i rabatt...

Permalänk
Medlem

Tror det är hårdare regler på Mac:ar, butiker som är återförsäljare måste hålla sig till bestämda prisnivåer.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

du får inte mer än 6% rabatt i butik, men om du beställer via applestore så får du 10%(gratis frakt också). Så enkelt är det

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Avstängd

Jaja men hur som helst, vilka butiker har rabatt då?

Permalänk

Macoteket och Humac har det iaf..
Vet inte om inLife har de, men de borde dom ha..

Permalänk
Medlem

alla apple-certefierade(stavning?) kan man få rabatten från, väll? så har jag uppfattat det i alla fall...

EDIT: Premium Reseller var det ordet jag letade efter, det har InLife, Macoteket,macforum, MacHuset osv. Inlife och Macoteket(M-zone) är väll de största inom sthlm vad jag vet hör med dom!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Var inne på MacForum i gbg och frågade om exakt detta. Studenter får 5% rabatt på HELA kvittot i butik. På nätet får studenter 7% rabatt på DATORN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var nere och pratade med en apple återförsäljare nere i helsingborg idag. Dem sa där att de bara ger 6% rabatt men man går före i deras service kö om något skulle hända med datorn. Än om man köper den med 10% på apple store.

Antar att det är lika för alla apple-certefierade butiker?

Vad är mest värt? 6% med snabbare service eller 10% och vara utan dator i ex antal dagar/veckor?

Visa signatur

Vänligen,
Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damiiel
Var nere och pratade med en apple återförsäljare nere i helsingborg idag. Dem sa där att de bara ger 6% rabatt men man går före i deras service kö om något skulle hända med datorn. Än om man köper den med 10% på apple store.

Antar att det är lika för alla apple-certefierade butiker?

Vad är mest värt? 6% med snabbare service eller 10% och vara utan dator i ex antal dagar/veckor?

Skulle din dator gå före service för du utnytjar studentrabatt?

Har jag missat något eller har du missuppfattat det?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smsfeatures
Nog kan väl alla butiker ge det dom själv vill i rabatt...

Man kan tro det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Skulle din dator gå före service för du utnytjar studentrabatt?

Har jag missat något eller har du missuppfattat det?

Nej för att man köper den just nere i butiken. Förlåt om jag var otydlig

Visa signatur

Vänligen,
Daniel

Permalänk
Medlem

Var du inne på Janssons data ?

Sa dom att man fick prioritet på service om man köper datorn i butiken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Var du inne på Janssons data ?

Sa dom att man fick prioritet på service om man köper datorn i butiken?

Ja precis.

Visa signatur

Vänligen,
Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja precis.

Det låter intressant. Så får dom med stor sannolikhet absolut inte göra.

Sen dom 4ggr jag lämnat in mina trasiga macar har dom bara slått serie nummret och kollat så garanti finns, dvs butiken har ingen aning om var den är såld då jag aldrig visat kvitto.

Det är bra att fråga runt, men man ska försäljarnas argument med en nypa salt.
Sist jag köpte ett batteri till en Macbook Pro fick jag ett G4 batteri i handen.

"Är du säker på att det är detta?"

"Jajamen, jag är 100% säker, jag jobbar här *smile*=)"

Så vänder jag på batteriet

"Där står G4"

"Oj jag ber om ursäkt"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter intressant. Så får dom med stor sannolikhet absolut inte göra.

Sen dom 4ggr jag lämnat in mina trasiga macar har dom bara slått serie nummret och kollat så garanti finns, dvs butiken har ingen aning om var den är såld då jag aldrig visat kvitto.

Är själv intresserad att köpa en egen MBP och var där nere och pratade med dem om hur mycket student rabatt man kunde få hos dem (6%) än om jag skulle beställa hem ifrån applestore (10%). Det var det argumentet han gav mig att köpa den där på plats än att beställa. Att de som köper i deras butik kommer snabbare till service.

Visa signatur

Vänligen,
Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Är själv intresserad att köpa en egen MBP och var där nere och pratade med dem om hur mycket student rabatt man kunde få hos dem (6%) än om jag skulle beställa hem ifrån applestore (10%). Det var det argumentet han gav mig att köpa den där på plats än att beställa. Att de som köper i deras butik kommer snabbare till service.

Det är nog mera försäljarens argument mera än fakta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte min hos InLife i Stockholm, 6% fick jag på datorn, inte fodralet. Jag skulle köpa på nätet om jag var du, enda anledningen till att jag inte gjorde det var att jag sålde min tidigare dator samma morgon och kände att jag inte ville vara utan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag köpte min hos InLife i Stockholm, 6% fick jag på datorn, inte fodralet. Jag skulle köpa på nätet om jag var du, enda anledningen till att jag inte gjorde det var att jag sålde min tidigare dator samma morgon och kände att jag inte ville vara utan.

Inte en chans jag vill vänta på klåparna UPS/DHL m.fl på min dator... Då betalar jag hellre någon krona mer och hämtar i butik.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad andra har för erfarenheter av applestore men mina är inget annat än bra, jag beställde min i juni och jag fick en total leveranstid på ca 5 dagar, beställde den på fredag kväll, den kom på onsdag morgon, är fem dagar värt 500 kr extra i rabatt? För mig är/var det det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte en chans jag vill vänta på klåparna UPS/DHL m.fl på min dator... Då betalar jag hellre någon krona mer och hämtar i butik.

Brukar få mina saker på 3-4 dagar från Applestore när jag beställer, UPS funkar ju perfect med om man bor i storstaden iaf ;). Enda nackdelen är att de inte kan säga när de lämnar av det på den utsatta dagen, men ingen mår la dåligt av en ledig dag ?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Brukar få mina saker på 3-4 dagar från Applestore när jag beställer, UPS funkar ju perfect med om man bor i storstaden iaf ;). Enda nackdelen är att de inte kan säga när de lämnar av det på den utsatta dagen, men ingen mår la dåligt av en ledig dag ?

Precis därför jag inte vill... Förbannade fraktfirmor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis därför jag inte vill... Förbannade fraktfirmor...

Om du inte är hemma när de kommer så kan man ju hämta ut det i deras terminal på kvällen...