dubbla skärmar slöar datorn

Permalänk
Medlem

dubbla skärmar slöar datorn

så jag har kört med dubbla skärmer ett litet tag nu, och det gör datorn jätte slö. Inget du märker när du surfar, men börjar du spela nåt spel så hackar det. Brukar ha ett fönster öppet på min andra skärm (world of warcraft) och sen spelar jag css på min andra skärm, då när jag rör mig i css hackar jag framåt när jag går Men när jag tar bort den andra skärmen och kör med en skärm, så funkar allt utan problem. Mitt grafikkort är gtx 275 :/

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor, minnen m.m Det är inte bara grafikkortet som gör allt.

Permalänk
Medlem

installera senaste drivrutinerna kan hjälpa

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem

Vet att det periodvis varit problem med att grafikkortet blivit kvar i 2d läge, nerklockat, när man kört program i windowed mode. I mitt fall Vista, löste sig med nyare drivrutiner eller genom att aktivera Aero i Vista, då verkade grafikkortet ligga i 3d läge hela tiden.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

ursäkta va trodde du där !!??? Förstår inte du det att köra 2 skärmar i spel är som att köra 2 grafikkort. prestandan krävs för höga upplösningar. utgå från att du kör 1680*1050 på den ena skärmen sen kör du 1280*1024 på den andra du maxar altså grafikkortets fulla prestanda på det

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

borde ändå inte slöa datorn så jäkla mycket tycker jag... har e8400 och moderkort p5q pro, 4gb ddr2 corsair (inte riktigt säker på vad jag ska skriva mer lol)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xawiahn
borde ändå inte slöa datorn så jäkla mycket tycker jag... har e8400 och moderkort p5q pro, 4gb ddr2 corsair (inte riktigt säker på vad jag ska skriva mer lol)

det har som ingen betydelse du märker inget vid normal surfning då du kör dubbla skärmar men när du väl sätter igång ett spel så tar oftast ett spel mer prestanda ur ditt grafikkort en vid normalt windows användande. Bara och förstå

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
det har som ingen betydelse du märker inget vid normal surfning då du kör dubbla skärmar men när du väl sätter igång ett spel så tar oftast ett spel mer prestanda ur ditt grafikkort en vid normalt windows användande. Bara och förstå

Det är inte bara att förstå. Att köra två skärmar betyder inte alls att det tar särskilt mycket mer prestanda, att visa det vanliga skrivbordet på ena skärmen tar i princip ingen kraft alls. Jag har själv två skärmar, och det är inga problem att spela tunga spel på den ena skärmen och ha vanliga skrivbordet på den andra, och då har jag ända ett mycket äldre grafikkort än xawiahn har. Så det borde inte vara något problem, utan det måste vara något fel med drivrutinerna eller nåt sånt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det är inte bara att förstå. Att köra två skärmar betyder inte alls att det tar särskilt mycket mer prestanda, att visa det vanliga skrivbordet på ena skärmen tar i princip ingen kraft alls. Jag har själv två skärmar, och det är inga problem att spela tunga spel på den ena skärmen och ha vanliga skrivbordet på den andra, och då har jag ända ett mycket äldre grafikkort än xawiahn har. Så det borde inte vara något problem, utan det måste vara något fel med drivrutinerna eller nåt sånt.

nu var det inte så jag tolkade det utan att han skörde spel i 2 skärms läge är nu så fallet som du skriver så spelar det ingen roll då kan jag hålla med om att det är drivrutins fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså: Du spelar WoW på ena skärmen och CSS på andra? Två spel samtidigt!?! Inte konstigt att det laggar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Alltså: Du spelar WoW på ena skärmen och CSS på andra? Två spel samtidigt!?! Inte konstigt att det laggar.

datorn tar båda 2 på högsta grafik utan problem när jag kör 1 skärm, om jag sedan kör 2 skärmar på lägsta grafik hackar det sönder... den andra skärmen är ju bara en tom skärm, dit jag drar windows inget annat, har inga ikoner elr nåt

edit: var kan jag hitta dom nyaste drivrutiner för mitt grafikkort då? :S jag och drivrutiner funkar inte så bra, finns så många olika med en sån lite skilnad att man blir galen

Permalänk
Citat:

datorn tar båda 2 på högsta grafik utan problem när jag kör 1 skärm, om jag sedan kör 2 skärmar på lägsta grafik hackar det sönder... den andra skärmen är ju bara en tom skärm, dit jag drar windows inget annat, har inga ikoner elr nåt

edit: var kan jag hitta dom nyaste drivrutiner för mitt grafikkort då? :S jag och drivrutiner funkar inte så bra, finns så många olika med en sån lite skilnad att man blir galen

Men vad tror du? 2 skärmar innebär ju att den ska behandla 2 olika bilder på vardera skärm, självklart laggar det(eller inte självklart). 2 bilder mera arbete, så är det bara. Men undrar kör du 1.6 eller Source, för om det är 1.6 så borde det ju vara en aning knasigt? =/

Du hittar drivrutiner här

Edit: Såg att det stod CSS

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men vad tror du? 2 skärmar innebär ju att den ska behandla 2 olika bilder på vardera skärm, självklart laggar det(eller inte självklart). 2 bilder mera arbete, så är det bara. Men undrar kör du 1.6 eller Source, för om det är 1.6 så borde det ju vara en aning knasigt? =/

Du hittar drivrutiner här

Edit: Såg att det stod CSS

tycker fortfarande att det inte ska ta så satans med kraft för en skärm bara lol, aja tack så mycket!

edit: ska jag ta bort dom gamal drivrutinerna försT? och isåfall hur gör jag det? bara tar bort mappen med dom jag har?

Permalänk
Citat:

tycker fortfarande att det inte ska ta så satans med kraft för en skärm bara lol, aja tack så mycket!

! Men, jag är inte riktigt säker... så det blir nog bäst om någon annan bekräftar.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått detta korrekt.
På skärm 1 rullar WOW SAMTIDIGT? som du kör CSS på skärm 2?

har du

1:nog ramminne för detta, kolla hur mycket ram det drar med båa igång samtidigt,

2: att köra 1 spel på en 1680*1050 skärm tar ganska mycket grafikminne,
om du kör en skärm till med 1024*1050 så räcker inte dina drygt 900mb minne till..

3: Processorn är i klenaste laget och jag tror den flaskar ditt grafikkort

rätta mig om jag har fel

Permalänk
Avstängd

Läs om läs rätt han skriver ju nåra inlägg upp "den andra skärmen är ju bara en tom skärm, dit jag drar windows inget annat"Han kör alltså CSS på en skärm och windows på en skärm samtidigt,hur svårt är det att fatta?Är folk snabba eller läser ni inte svaren i tråden??
Som nån tidigare skrev rätta mig om jag har fel:)
Mvh albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Läs om läs rätt han skriver ju nåra inlägg upp "den andra skärmen är ju bara en tom skärm, dit jag drar windows inget annat"Han kör alltså CSS på en skärm och windows på en skärm samtidigt,hur svårt är det att fatta?Är folk snabba eller läser ni inte svaren i tråden??
Som nån tidigare skrev rätta mig om jag har fel:)
Mvh albanen..

med "windows" så menar jag fönster om det är det du tänker på med lol, så har allt på min vanliga skärm, om jag sedan vill skriva av en .txt fil så drar jag bara över det fönstret på andra skärmen och sedan skriver jag på internet med min vanliga skärm (dålig exemple men funkar)

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Brukar ha ett fönster öppet på min andra skärm (world of warcraft) och sen spelar jag css på min andra skärm,[/B]

jag fattar detta som WOW på en skärm och css på en..

Permalänk

Hmm, jag trodde först att han körde CSS på ena skärmen och WoW på andra men efter följande meningar:

Citat:

förstår jag det som att han kör både CSS och WoW på samma skärm, möjligtvis att han kör spelen på båda skärmar samtidigt.

Att köra spel i windowed mode gör, enligt egen erfarenhet, spelet mycket långsammare.

Att ha två spel igång samtidigt -är- krävande men jag kan inte säga hur mycket eftersom jag själv aldrig lirat med två skärmar.

Jag tror att du, xawiahn, får försöka vara lite tydligare i hur du kör dina spel. På vilken skärm du har dem och så vidare.

@alban: Jo, men samtidigt säger han detta: "Brukar ha ett fönster öppet på min andra skärm (world of warcraft) och sen spelar jag css på min andra skärm".

Den meningen får iaf mig att tro att han har WoW i windowed mode på en skärm och sedan CSS full screen på den andra. Som sagt, windowed mode slöar ner rätt mycket, enligt min egna erfarenhet.

Permalänk
Medlem

kör allt i window mode, så jag har ETT fönster på min riktiga skärm, och sedan wow på andra skärmen, när jag säger att jag kör en skärm ändrar jag inställningarna till 1 skärm istället för 2

Permalänk
Medlem

Kan vara så att när han kör en skärm så ligger WoW i bakgrunden medans CSS ligger framför.
Isf renderar väl inte windows det fönstret som ligger i bakgrunden innan det syns/behövs.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

kör allt i window mode, så jag har ETT fönster på min riktiga skärm, och sedan wow på andra skärmen, när jag säger att jag kör en skärm ändrar jag inställningarna till 1 skärm istället för 2

Har du testat att köra full screen istället för windowed mode?

Permalänk
Medlem

Jag har också detta problem.

När jag har min 24" och min 19" och kör t.ex prototype så laggar det (fullscreen)
men wow windowed funkar utmärkt (inte på samma gång).

Med bara 24" skärmen så funkar det utmärkt att köra prototype.

Som sagt, jag kör prototype i fullscreen men tyvärr laggar det då jag använder 2 skärmar (har inge på skärm nummer 2 då jag testar, bara skrivbordet).

Permalänk
Medlem

nej, trycker jag på fullscreen så kommer ju fönstret automatiskt på första skärmen och måste ändå alt + tab ut för att komma åt min andra skärm

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Då spelar du alltså 2 spel samtidigt, ett spel på varje skärm, alltså tar det dubbla prestandan, vilket är som gjort för att hacka.

Med andra ord är det bara att ge upp hoppet om att kunna spela CSS och wow samtidigt på 2 skärmar, när du bara har en skärm så hoppar är det bara ett spel som grafikkortet behöver arbeta för i taget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Då spelar du alltså 2 spel samtidigt, ett spel på varje skärm, alltså tar det dubbla prestandan, vilket är som gjort för att hacka.

Med andra ord är det bara att ge upp hoppet om att kunna spela CSS och wow samtidigt på 2 skärmar, när du bara har en skärm så hoppar är det bara ett spel som grafikkortet behöver arbeta för i taget.

jaha okej, om man senare någon gång ska köpa ny dator, funkar det att köpa dubbla grafikkort då? så man kan ha 2 skärmar?

Permalänk
Medlem

Okej, rörig tråd men jag ska försöka förtydliga lite.

Först och främst såhära ser mina olika setuper ut:

ena datorn:
2stycken 19"skärmar på 1440*900 som drivs av ett 8600gt 256MB gddr3

Och den andra:
1stycken 19" skärm på 1440*900 samt en 17"skärm på 1280*1024 som även de drivs av ett 8600gs 512MB ddr2

Grafikortet med 256MB gddr3 minne är som sagt mycket snabbare än det andra med 512 MB ddr2, vilket gör att det normalt sett presterar nästan dubbelt så bra.

Men, nu till det tråkiga, 256MB är rätt lite nuförtiden. så jag får med det kortet problem att köra ett spel på ena skärmen samtidigt som datorn måste köra aero på den andra skärmen.

För låt säga att aero tar 128MB grafikortsminne, då är det ju bara 128MB kvar till spel vilket värkligen inte räcker!

med andra datorn som har 512 MB märks ingen skillnad alls mot att bara driva 1 skärm då minnet är tillräckligt för att rymma aero samt spelet som tar typ 256MB minne, då har jag även lite kvar...

Det jag gjorde för att få tillbaka prestanda förlusten som skedde på datorn med 256MB grafikortsminne var att inaktivera aero när jag spelar.

Detta gör du genom att högerklicka på ikonen till spelet ifråga och välja egenskaper ---> kompatablitet ---> kryssa i "inaktivera visuella teman" samt "inaktivera skrivbordssammansättning"

då stängs allt "lul lul" som man i windows vista och vindos 7 brukar ha, och resultatet blir att man får mer grafikortsminne över till spelen!

Notera att med xp som inte har aero fungerar inte detta då man redan har nära på allt minne ledigt till spelen...

En annan ide jag har är att du köper ett ati hd3450 eller något billigt kort som du driver andra skärmen med!