Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Trevligt, trevligt. Bra att de satsar på att utveckla Ovi Maps :).

Ingen som har någon ny info gällande spotify till s60v5? Kostar det 99kr i månaden så faller det förståss bort för min del men ändå intressant med nya program till s60v5 :).

Varför skulle det inte kosta 99kr i månaden då iPhone användarna och Android användarna måste betala 99kr i månaden. Att använda Spotify gratis kan man ju drömma om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Varför skulle det inte kosta 99kr i månaden då iPhone användarna och Android användarna måste betala 99kr i månaden. Att använda Spotify gratis kan man ju drömma om

Sant, men man tycker ju att det vore fint om det var gratis som det är till datorn ^^. Annars får vi väll fortsätta drömma ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Citat:

Sant, men man tycker ju att det vore fint om det var gratis som det är till datorn ^^. Annars får vi väll fortsätta drömma ;).

Förvisso, men för att slippa den alltmer påträngande reklamen, få något högre bitrate och det smidiga i att i ännu högre grad "alltid" ha tillgång till skapligt mycket musik (beroende på tycke och smak förstås) kan vara värt en del också.

Typiskt att N900 är runt hörnet när man äntligen börjar få styrsel på nuvarande luren...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkenzieher
Förvisso, men för att slippa den alltmer påträngande reklamen, få något högre bitrate och det smidiga i att i ännu högre grad "alltid" ha tillgång till skapligt mycket musik (beroende på tycke och smak förstås) kan vara värt en del också.

Typiskt att N900 är runt hörnet när man äntligen börjar få styrsel på nuvarande luren...

Haha, ja ;). Men Maemo ser ut att bli grymt, inget snack om saken. ^^

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Relik 📜

Firmware v31.0.008 ute.. Se om det kommer till SE den här gången.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

ye... min 5800 dog igår.
hade problem med att radion vart tyst lite då och då.

mailade Nokia om problemet, fick till svar att jag skulle ta en säkerhetskopia och sedan köra NSU för att lägga om Förmvären.
efter det så vart mobilen ett mörker.

displayen slocknade och enda den reagerar på är när man ska "starta" den, så vibrerar den som den ska, displayen lyser till svart... thats it!

prövade att ta ur batteriet, men samma sak sen igen.
har laddat den över natten.. inget nytt. :/

har mailat Nokia igen och får väl höra av mig till Katching.

buhu

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Apps finns hur mycket som helst. Jag kan väll räkna upp listan jag använder mig av:

Öhh..
Det var väl en lätt överdrift??
Finns väl i princip inga apps alls (jämförelse winmobile eller iphone).
Lura nu inte på någon stackare denna telefon i tron om att han/hon skall kunna ladda ner hur mycket program som helst. För det är ren lögn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viper33
Öhh..
Lura nu inte på någon stackare denna telefon i tron om att han/hon skall kunna ladda ner hur mycket program som helst. För det är ren lögn.

Bara att gä in på http://dailymobile.se/ där kan du hitta det mesta samt att det e gratis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viper33
Öhh..

Sant, s60v5 har inte lika många apps som Iphone och Winmob. Men kom inte och säg att det inte finns mycket apps till s60v5. Bara i Ovistore finns det över 200 Free apps och man har absolut inte lagt in alla s60v5 program i OVIstore då många av programmen jag själv sökt ej hittats i OVI store.

Jag försöker inte lura någon alls. Visst att säga att det finns hur mycket som helst är en överdrift men att säga att det finns absolut apps till det mesta man kan tänka sig behöva. Iphone kan jag hålla med om att det finns extremt mycket apps till och även till winmob. Men flesta av Winmobs apps är i mitt tycke mycket dåliga och svåranvända. Om vi tar bara enkla ficklampsprogrammet Brightlight touch till s60v5: länk . Det är ett mycket enkelt men användbart program.

Allt handlar inte om hur många apps som en telefon kan installera. Det handlar om hur användbara det apps som finns till telefonen är. S60v5 har inte ett oändligt antal apps men de program de har är i flesta fall mycket användbara. Sen så kommer vi framöver få se betydligt fler nya s60v5 program än vad vi kommer få se Winmobile program. Bara under senaste 3 månaderna och kommande 3 månaderna lanseras flera intressanta s60v5 modeller.

Finns: N97, Omnia HD, 5800, 5530.
Kommande: 5230, N97 mini, X6 och SE Satio.
Detta gör s60v5 till ett intressant OS för programutvecklarna framöver.

Det spelar väll ingen roll om winmobile OS har 20 000 program om bara 1/100 av dessa är användbara. Jag tror inte att folk köper en mobil för att de tror de kan ladda ner hur många program som helst. Visst valmöjligheter är bra men detta krävs inte om de program som finns redan är riktigt bra.

Jag sa att det finns hur många program som helst att ladda ner, visst, detta var en klar överdrift. Men jag säger som jag tidigare har sagt. Det enda program som jag kan tänka mig behöva till min 5800 som ännu inte kommit ut är ett video program som klarar av att spela Xvid filmer. Snart kommer CorePlayer som fixar detta. Jag säger igen det jag nämnt tidigare. Det handlar inte om hur mycket program ett OS har, det handlar om hur användbara de tillgängliga programmen är. Finns det 15 video program och endast 2 av dessa är något av värde så finns också 13 helt onödiga video program.

wallegbg har en bra länk till en sida där det finns en hel del gratis program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått fårn 5800 till samsung galaxy känns det nästan som att det inte fanns några apps alls till den förtnämda!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Här har vi då en kille som testat 125 freewares till N97 dvs dessa fungerar även till 5800 (flesta av dem). Kan vara intressant för dem som söker efter nya apps.

125 testade Freewares

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerade ny firmware och ny vill mobilen ha ett lösenord för mitt minneskort. Och den koden har jag aldrig använt/ändrat så ja undrar om någon vet vad ja ska göra?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec 500W | E6600 2.5ghz | MSI 8600gt 256mb OC | 2x GeIL 1024mb 667 + 2x Corsair XMS2 800mHz 2048 mb| 2x 250gb samsung hdd | Lacie Extern 250gb |Samsung 500 gb| Western Digital 320 gb | Antec p182 | Adda mig PSN: Spookz0r

Permalänk
Medlem

Så länge du inte själv har någon aning om vad koden kan vara så är nog ända utvägen att formatera minneskortet. Du kan ju eventuellt testa hard reset telefonen men jag tror inte att detta tar bort lösenordsskyddet tyvärr :(.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men minneskortet visar sig inte på datorn när ja stoppar in det i minneskortläsaren... så det går inte att formatera Aja... i'm doomed

edit: Upptäckte att ja kunde formatera kortet i mobilen allt borta men funkar nu iaf :C

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec 500W | E6600 2.5ghz | MSI 8600gt 256mb OC | 2x GeIL 1024mb 667 + 2x Corsair XMS2 800mHz 2048 mb| 2x 250gb samsung hdd | Lacie Extern 250gb |Samsung 500 gb| Western Digital 320 gb | Antec p182 | Adda mig PSN: Spookz0r

Permalänk

Idiotisk fråga säkert, men det här är inte mitt område

Har nyligen köpt en nokia 5800 och installerat Nokia Sports Tracker för att ha när jag är ute och springer, för att se hur långt jag springer. Om jag drar igång programmet och ger mg ut och springer, kostar det här något? I datatrafik eller så?

Den kopplar upp till en satellit för att se vart man är osv?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iconoclast
Idiotisk fråga säkert, men det här är inte mitt område

Har nyligen köpt en nokia 5800 och installerat Nokia Sports Tracker för att ha när jag är ute och springer, för att se hur långt jag springer. Om jag drar igång programmet och ger mg ut och springer, kostar det här något? I datatrafik eller så?

Tack!

det kostar om jag inte minns fel, då den tankar "kartan" när du springer.

argh.. radion muppar sig fortfarande..

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Jag måste kasta in min 5800 på service för ett glappande batteri, och då vill jag rensa enheten helt från SMS etc. Provat en fabriksåterställning men allt finns kvar då.

Hjälp!

EDIT: För den som funderar så stäng av telefonen sen startar ni den genom att hålla i GRÖN+RÖD+KAMERA samtidigt som du sätter på den, släpp inte någon av knapparna förän "välj land" kommer upp (det gäller power-knappen också). Det blir ett jädra handgrepp, men den rensar totalt telefonen, minneskortet är enklast om man bara stoppar i datorn och formaterar den vägen. Om det frågas om en kod så är den 12345.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iconoclast

Man kan inte säga att en gps-mottagare "kopplar upp sig" mot satelliterna. Den lyssnar bara passivt, precis som en radioapparat gör när du rattar in en kanal. Den som sänder har ingen möjlighet att veta vem som lyssnar och det kostar ju inget heller.

Sports Tracker klarar sig själv utan internetanslutning, men om jag minns rätt kan man fixa så det uppdateras mot nokias sida i realtid så folk kan se var du är... eller nåt sånt. Du kan dock säga till den att inte koppla upp.

Varför köpte du öht en 5800 om du inte fixat med datapaket så du kan surfa och sånt utan att det kostar skjortan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Man kan inte säga att en gps-mottagare "kopplar upp sig" mot satelliterna. Den lyssnar bara passivt, precis som en radioapparat gör när du rattar in en kanal. Den som sänder har ingen möjlighet att veta vem som lyssnar och det kostar ju inget heller.

Sports Tracker klarar sig själv utan internetanslutning, men om jag minns rätt kan man fixa så det uppdateras mot nokias sida i realtid så folk kan se var du är... eller nåt sånt. Du kan dock säga till den att inte koppla upp.

Jo du har ju helt rätt i det du säger att GPS:en bara lyssnar. Sedan finns det ju den där lilla detaljen att den använder sig av nätet för att etablera ett lås mot rätt satteliter med hjälp av tekniken Assisterad GPS (A-GPS).

Förutom det så är det är bra fråga om Sports Tracker använder sig av kartorna som vanliga Nokia Maps (eller Ovi Maps numera) använder eller om den tankar ner dem på något annat vis. Om den gör det sistnämnda så kostar det såklart lite för den datatrafiken.

Nu var det ett tag sedan jag startade Sports Tracker men har den inte en trafikräknare i något av hörnen?

//C

Permalänk
Medlem

argh.. min radio muppar sig fortfarande.
på ~40min restid till jobbet igår, så dog den 16gånger.
eller dog och dog. vart tyst i 2-3sek totalt 16gånger.

händer samma idag, fast inte lika många gånger.
får skicka in den igen.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
argh.. min radio muppar sig fortfarande.
på ~40min restid till jobbet igår, så dog den 16gånger.
eller dog och dog. vart tyst i 2-3sek totalt 16gånger.

händer samma idag, fast inte lika många gånger.
får skicka in den igen.

Du har inte Autosökning påslaget då? Kanske därför den blir tyst.

Permalänk
Medlem

Har fått hem min 5800 blue, såg av en slump att det finns en Navigation edition, man kanske skulle köpt en sådan istället, vill kunna använda min nokia som GPS i bilen också ? Går det med den här ? Har pillrat och sökt i sinne men fattar ingenting, får bara upp en jordglod, kompass och lite sånt knepigt...

Visa signatur

/ Göran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Du har inte Autosökning påslaget då? Kanske därför den blir tyst.

ah.. har inte tänkt på det.
stängde av Autosökningen nu, återstår att se om det funkar bättre.
tackar för tipset!

senare: än så länge verkar det funka. ska ge det ett par dagar varjefall

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wrathis
Har fått hem min 5800 blue, såg av en slump att det finns en Navigation edition, man kanske skulle köpt en sådan istället, vill kunna använda min nokia som GPS i bilen också ? Går det med den här ? Har pillrat och sökt i sinne men fattar ingenting, får bara upp en jordglod, kompass och lite sånt knepigt...

Det fungerar fin, fint med att använda vanliga 5800 som GPS. Se till att uppgradera till senaste Ovimaps (3.01 tror jag det är) så fungerar det fin fint med vanliga 5800 :). Vet inte egentligen fördelen med att ha navigation edition. Kanske förenklar för dem som vill ha en allt i ett lösning på direkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, trodde först denna jag ökpt saknade det, jag menar va fan ska man med en kompass till ?! ska ju inte ut och orientera direkt.

Men hur fungerar det sen då , provade använda "kartor" efter att jag hade uppdaterat till 3.01 och då ville den gå online så jag provade det först, sen provade jag offline. Du ska väl inte behöva vara online eller ?

Visa signatur

/ Göran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
ah.. har inte tänkt på det.
stängde av Autosökningen nu, återstår att se om det funkar bättre.
tackar för tipset!

senare: än så länge verkar det funka. ska ge det ett par dagar varjefall

Najs (:

Citat:

Okej, trodde först denna jag ökpt saknade det, jag menar va fan ska man med en kompass till ?! ska ju inte ut och orientera direkt.

Men hur fungerar det sen då , provade använda "kartor" efter att jag hade uppdaterat till 3.01 och då ville den gå online så jag provade det först, sen provade jag offline. Du ska väl inte behöva vara online eller ?

För att använda A-GPS så behöver den gå online, dvs använda radiomasterna för att snabbare ge din position. Vanliga GPSen fungerar utan detta, men är lite segare. Jag använder den alltid i offline-läge och det fungerar helt okej tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Nu har jag suttit hela min dag och gjort om den först till Iphone med värsta appsen , även slide locken , var väl rätt okej men den är verkligen inte lika snabb så det blev som mest pankaka tycker jag själv, så då började jag leka med GPS´n och har lyckats efter många om installera Garmin XT Mobile med hela skandinaven (har hela världen på karta också) utan att vara online och det fungerar flawless än så länge...

laddade hem det här
*snip*

plus att jag installerade V. 500.30 eller vad den heter istället för den som följde med, tror inte den som följde med var så kompatibel. Rätt schysst med Garmin GPS och nån svenska som snackar när man skall svänga osv

Fan bra skit d här för en telefon för 2900:-

Visa signatur

/ Göran

Permalänk
Relik 📜

På SweClockers länkar vi som bekant inte till piratkopierad mjukvara!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej igen

Nu har jag suttit hela min dag och gjort om den först till Iphone med värsta appsen , även slide locken , var väl rätt okej men den är verkligen inte lika snabb så det blev som mest pankaka tycker jag själv, så då började jag leka med GPS´n och har lyckats efter många om installera Garmin XT Mobile med hela skandinaven (har hela världen på karta också) utan att vara online och det fungerar flawless än så länge...

laddade hem det här
*snip*

plus att jag installerade V. 500.30 eller vad den heter istället för den som följde med, tror inte den som följde med var så kompatibel. Rätt schysst med Garmin GPS och nån svenska som snackar när man skall svänga osv

Fan bra skit d här för en telefon för 2900:-

Jag har då en svenska som talar till mitt OviMaps. Att det är gratis är ju en trevlig bonus det med. Dock när utvärderingsperioden på ett par månader är över så kommer det kosta att ha röststyrning men än så länge fungerar det fint utan kostnad.

Det enda som är något av värde vad gäller Iphone utseendet man kan installerar är nUnluck som jag tycker går riktigt effektivt att använda. Helt klart värt 2$ som det kostar via Ovistore.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

wow. en hel morgon utan att radion har tystnat.
hoppas Autosökningen som gjorde det hela!

Visa signatur

Haha.. Se på fan..