Itunes, SL och snabbknappar

Permalänk
Medlem

Itunes, SL och snabbknappar

Slängde in SL på min mbp idag. Detta medförde att iTunes bestämt sig att starta upp varje gång man trycker på någon av snabbknapparna (F8 osv.) som rör uppspelning av ljud. Kollat runt en del och många har samma sak så antar att det är en miss eller så från Apple.

Finns det någon lösning på det hela ännu?

Och vad heter pluginet till Safari som tvingar fram nya flikar istället för fönster samt lite andra funktioner?

/ Johan

Permalänk

pluginet heter Glims.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det ingen lösning för knapparna ännu. Var dock någon vecka sen jag tittade sist.

Pluginet du söker är troligen Glims, men för att köra detta så måste du ändra så att Safari starta i 32-bitars mode. Eller så gör du som jag och skriver in

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true

i terminalen. Ändra till false istället för true om du inte gillar detta alternativ

Permalänk
Medlem

En tillfällig workaround för iTunes-problemet är att starta iTunes och klicka på "iTunes Store" då kommer inte iTunes att påverkas när snabbnapparna används.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Vad jag vet så finns det ingen lösning för knapparna ännu. Var dock någon vecka sen jag tittade sist.

Pluginet du söker är troligen Glims, men för att köra detta så måste du ändra så att Safari starta i 32-bitars mode. Eller så gör du som jag och skriver in

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true

i terminalen. Ändra till false istället för true om du inte gillar detta alternativ

Det har jag gjort, hittade det på någon sida. Saknar dock att kunna bläddra genom flikar och lite sådant, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
En tillfällig workaround för iTunes-problemet är att starta iTunes och klicka på "iTunes Store" då kommer inte iTunes att påverkas när snabbnapparna används.

Det känner jag till, dock ser jag det inte som en vettig lösning. Lär nog komma en fix inom en vecka eller så antar jag?

Permalänk
Medlem

Om du inte använder iTunes så kan du ju ta bort det, det gjort de jag.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder