EU försvarar Intel-dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Hur fick EU tag på dessa e-post?

Elektronisk avslyssninng? Och nej inte tack vare IPRED, dom har bedrivit avlyssning mot grova brottslingar sen andra världskriget med eller utan IPRED FRA ACTA etc. Dom nya lagarna är bara till för oss "mindre kriminella fildelare samt nedladdare".

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Monopolspel, muta och hota deras kunder att sakna ned konkurrenter, absolut ska dem ha stora miljardböter med så mycket lögnier och fulspel intel kör.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte särskilt förvånande att Intel agerar på det här viset... Så uppträder i stort sett alla marknadsdominerande gigantiska företag; då man säkrat sin marknadsposition vill man behålla den. Metoderna är det inte så noga med; pengarna spelar större roll än moral och etik. Se bara på Microsoft för ännu ett talande exempel på detta inom teknikbranschen...

Egentligen borde Intel tacka AMD; utan Athlon-serien och uppföljare hade vi garanterat inte haft dagens uberfeta Intelproppar, utan hade säkerligen fortfarande harvat vidare med de usla netburstprocessorerna; kanske uppskrämda till en 5-6GHz eller så och ändå bara medgett en fraktion av i7:ans processorkraft.

Konkurrens föder innovation, monopol leder bara till stagnation. Microsoft mjölkade IE6 i åratal tills det inte höll längre. De hade fortsatt på samma vis ifall inte Mozilla seglat upp som ett reellt alternativ till deras egen inkompetens, då det annars hade varit mycket billigare att hjälpligt täppa till de värsta säkerhetshålen via windows update trots att man visste så väl hur ruttet IE6ans innanmäte var, än att närmast i panik tvingas utveckla IE7 (vilket ju var det som hände)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Har inte stor koll på hur det fungerar, men du kan väl ändå inte neka att om rättvisa faktiskt fanns, så skulle den väl ändå gå till den drabbade?

Jo det kan jag faktiskt neka till, vill drabbade har ersättning är det skadestånd som gäller. Ingen hindrar AMD från att driva en egen process mot Intel, dock ska man ju ha med sig att den som förlorar målet också får stå med kostnaden för spektaklet.
Och konceptet rättvisa och hur orimligt det är kan jag gärna diskutera in absurdum, men det känns som lite fel forum för det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Så att man tar ett lägre pris när man får en helhetsaffär istället för bara delar av den tror du är något ovanligt??

Jag som jobbar som säljare ser inget alls konstigt i det.

Får Intel sälja processorer till alla HP's maskiner istället för hälften av dom är det väl självklart att priset blir betydligt lägre och att det självklart går upp om HP väljer att ta in en leverantör till som minskar Intels försäljning.

Jo du har säkert rätt och hela horden av EU-advokater har fel. Sen har ju du även tillgång till hela bilden och inte dom va? I rest my case...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa Intel cpu så länge AMD kan matcha dom med spelprestanda/kr. Ogillar skarpt företag med monopol ställning och försöker undvika deras produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo du har säkert rätt och hela horden av EU-advokater har fel. Sen har ju du även tillgång till hela bilden och inte dom va? I rest my case...

Jag har absolut ingen insyn i vad som har och inte har skett.
Det jag påpekade var att alla privata verksamheter jag varit i har jobbat genom att belöna helkunder och ta ut den vinsten vi missar där på ett högre pris på de som inte är oss "trogna".

Och jag kan nog garantera att det är så i all verksamhet där målet är att tjäna pengar och ta och behålla marknadsandelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Jag kommer aldrig köpa Intel cpu så länge AMD kan matcha dom med spelprestanda/kr. Ogillar skarpt företag med monopol ställning och försöker undvika deras produkter.

Jepp! Aldrig att jag skulle gå in på Systembolaget, köpa produkter från Microsoft eller skicka brev med Posten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Hur fick EU tag på dessa e-post?

Alla vittnen har enligt lag vart skyldiga att dela med sig av viktig information angående ärendet.
Inga konsigheter där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det jag grunnar på är hur EU fått tag på dessa personliga mail? Har de efter misstänksamhet mot ett företag, gått in och snokat i andras företags personliga mail, där varken avsändare eller mottagare är Intel? Eller har dessa företag själva gett EU sina mail, eftersom de inte tycker om Intels beteende?

Sedan tycker jag det är skit av intel om nämnd hörsägen stämmer. Att ge bonus för att man bara har deras produkter är fult gjort, men att aktivt motverka(säga att de ska senarelägga m.m) är inte lite dåligt gjort och sådant beteende skall straffas hårt. (om det nu stämmer)
*edit*
Om Intel döms så får inte AMD ett skit eller, och alla pengar går till EU? Va bra då isåfall att EU både kan vara domare och den som får ersättningen. Dessa pengar passar perfekt nu för EU i finanskrisen.

*edit2*
Jag själv tror att intel är skyldiga, men jag ifrågasätter vilka metoder EU använder för att bevisa det m.m.

Husrannsakan genom domstol eller något liknande? Dessutom förekommer whistleblowers rätt frekvent på denna nivå av världen (högst upp). Om en person fysisk eller företag skulle vägra delge information så innebär det ju risk för straff för den personen.

Det svåra domstolar har i sådana här komplexa fall är ju att det är oftast byråkratin som gör att det tar tid, tid som kan användas av "skurkarna" att radera "bevis" i detta fall av form av mail. Det var ingen hemlighet att EU undersökte Intel och även Microsoft.

Jag tycker detta är väldigt bra (sen kan man ju tycka att det finns fler företag som är lika skurkaktiga, högst sannolikt) men det är en början. EU visar tydligt att man inte accepterar sådant här beteende inom den gemensamma ekonomin inom EU.

Sen kan man ju ta sig en funderare på hur det fungerar i andra mindre länder med sämre utvecklat domstolsväsende. De kan nog knappast rå på ett gigantiskt företag själva.

Det EU gör nu genom att delge vissa bevis är ju en ren PR katastrof för Intel som vägrat betala skadeståndet. Nu får dom indirekt ännu mer skada på sitt varumärke när dom tjafsar (med 150 affärsjurister bakom sig).

Märker att vissa tycker det är konstigt att inte AMD får pengarna, med fungerar inte så. AMD får själva välja att dra Intel inför domstol vilket antagligen kommer ske efter detta. Dessutom tjänar nog AMD mer på lång sikt att det blir mer rationell konkurrens i marknaden i Europa än att få pengar tillfälligt.

Ett enskilt land idag har små möjligheter att sätta dit transnationella företag. Så är det. Det går inte att tänka smått i dessa fall.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Det är skillnad på skadestånd och böter.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Jepp! Aldrig att jag skulle gå in på Systembolaget, köpa produkter från Microsoft eller skicka brev med Posten!

Du behöver inte anstränga dig för att försöka missförstå, finns det realistiska alternativ till "monopol företags" produkter så väljer jag dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Intressant:

Where does the money go?

Once final judgment has been delivered in any appeals before the Court of First Instance (CFI) and the Court of Justice, the money goes into the EU’s central budget, thus reducing the contributions that Member States pay to the EU.

Varför i helvet ska EU ha pengarna?

Källa: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/...

Håller fullständigt med. what the "heck". Dom ska se till att rättvisa skeppas och det skulle vara att intel betalar amd om nu domen är gilltig. men.. detta är ju som att polisen kommer och fångar en tjuv som är på väg från din lägenhet med säckarna fulla av dina saker.. sen säger dom.. du är tjuv ge oss sakerna.

Det är ju ingen rättvisa i det.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Så att man tar ett lägre pris när man får en helhetsaffär istället för bara delar av den tror du är något ovanligt??

Jag som jobbar som säljare ser inget alls konstigt i det.

Får Intel sälja processorer till alla HP's maskiner istället för hälften av dom är det väl självklart att priset blir betydligt lägre och att det självklart går upp om HP väljer att ta in en leverantör till som minskar Intels försäljning.

I det fallet är det ju en ren mängdrabatt, ju mer som säljs desto större rabatt. Inget konstigt med det.

Men om nu däremot skulle säga till er kund att om han tar in en enda pryl från ett annat företag, så får han ingen rabatt över huvud taget, så är det inte riktigt samma sak, eller hur? Alternativt att ni betalar en återförsäljare rakt av om de fördröjer försäljningen av er konkurrents senaste produkter.
Detta gillas inte, särskilt inte om ni har en dominerande position inom marknadssegmentet.

Att det sedan förekommer rätt ofta är en annan sak, men bara för att en sak är rätt vanlig (vilket även pengar under bordet vid förhandlingar i t.ex. Kina är), betyder det inte att det är lagligt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Jag har absolut ingen insyn i vad som har och inte har skett.
Det jag påpekade var att alla privata verksamheter jag varit i har jobbat genom att belöna helkunder och ta ut den vinsten vi missar där på ett högre pris på de som inte är oss "trogna".

Och jag kan nog garantera att det är så i all verksamhet där målet är att tjäna pengar och ta och behålla marknadsandelar.

Jepp! Aldrig att jag skulle gå in på Systembolaget, köpa produkter från Microsoft eller skicka brev med Posten!

Så du jämför ert företag som säkert är lika stora företag med Intel och Amd. Det handlar ju inte om EN återförsäljare. Det där liknelsen med systembolaget och Posten visar ju att du forfarande inte fattar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
Håller fullständigt med. what the "heck". Dom ska se till att rättvisa skeppas och det skulle vara att intel betalar amd om nu domen är gilltig. men.. detta är ju som att polisen kommer och fångar en tjuv som är på väg från din lägenhet med säckarna fulla av dina saker.. sen säger dom.. du är tjuv ge oss sakerna.

Det är ju ingen rättvisa i det.

Det handlar inte om att rättvisa ska skipas utan om att Intel brutit mot EU lagarna och nu ska dom böta.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Även jag som vill ha Intel processor tycker att Intel gjort fel. Intel måste straffas.

Exempel:
Affär I: har billig delar till stationära till dig.
Affär A: har billig Laptop till mamman och pappa.

Affär I: vet att du ska köpa Laptop från Affär A: och hotar att höja priset på delarna till den Stationära I: om du köper Laptopen från Affär A: *Är det någon som fortfarande tycker att det är rätt?

Det enda Affär I: får göra är att erbjuda tex 2 st Laptop I: till priset av 1 st Laptop A: och hopas att kunde struntar i Affär A:

Om kunden ändå väljer av någon anledning (rik, Affär A: har en snygg tjej)...
1 st Stationära I:
2 st Laptop I:
1 st Laptop A:
...Så har Affär Intel ingen rätt att dra tillbaka rabatten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
Håller fullständigt med. what the "heck". Dom ska se till att rättvisa skeppas och det skulle vara att intel betalar amd om nu domen är gilltig. men.. detta är ju som att polisen kommer och fångar en tjuv som är på väg från din lägenhet med säckarna fulla av dina saker.. sen säger dom.. du är tjuv ge oss sakerna.

Det är ju ingen rättvisa i det.

Det är böter för att Intel brutit mot bestämmelser inom EU. Precis som att svenska staten får pengar från de som dömts till böter i domstol.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Vad är problemet, vi konsumenter har ju fått bättre processorer till billigare pris

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad är problemet, vi konsumenter har ju fått bättre processorer till billigare pris

Vad ända in i glödheta, det är väl precis det vi inte fått!?

EDIT:

Till de som undrar varför pengarna inte går till AMD, så beror det på att det inte är AMD som är målsägande, utan EU (EU:s medlemmar). Det som i konkurrenslagstiftningen avses, är att det är konsumenterna som skadas av sådana här affärer (därav Intels utspel om att "det gjorde de inte alls det"), och således är det vi som ska ha bötespengarna. Därför går de rakt in i EU:s budget. Det är likadant i alla mål, som inte är rena tvistemål, som t.ex. stämningar. Om en mördare åtalas, möts inte i rättssalen den avlidnes familj vs N.N., utan staten vs N.N.

Däremot kan det talas om skadestånd; därom har EU ännu inte beslutat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Vad ända in i glödheta, det är väl precis det vi inte fått!?

Vadå, Intel > AMD

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå, Intel > AMD

Jag vill minnas att AMD:s processorer helt överlägsna Intel under den tiden, intels var (ironiskt nog) också dyrare

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd

För de som inte fattat det så är Intel bötfällda för att ha brutit mot konkurrenslagstiftningen som är till för att skydda oss konsumenter.

Alltså är det vi i konsumenter som ska få pengarna och vi får det genom EU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Jag vill minnas att AMD:s processorer helt överlägsna Intel under den tiden, intels var (ironiskt nog) också dyrare

Du förstår inte min sarkasm? Tycker det har varit rätt roliga inlägg hittills, mycket fanboys. Istället för korrekta reaktionen "Detta är ju bra för utvecklingen då det blir mer konkurrens" är det massa "OMG, BRA! INTEL ÄR ONDA! AMD ÄR GODA!!!111"

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir bara frustrerad när jag läser folks okunniga inlägg här. Man måste inte kunna allt, men att skrika ut att en fri marknad inte behöver lagar är så urbota dumt så att änglarna gråter. Det behöver man inte läsa ekonomi för att förstå.
Att folk tror att dessa lagövertramp leder till billigare processorer är sorgligt. Tvär om leder det i längden till att ett företag tar över marknaden utan att de behöver ha bättre produkter. Och i längden leder det till långsammare utveckling och dyrare priser.

bjorn_h. Problemet kanske ligger i att du inte läst nyheten så noggrant. Det är inget fel i att ge tokrabatter. Om intel skulle ge 1000 gratisprocessorer för varje slåld processor så är det fortfarande helt lagligt och det blir inga domstolsfall av detta. Felet ligger i motkravet man ställer. Att stänga ute andra aktörer från marknaden som kan leverera konkurrenskraftiga alternativ gynnar inte kunden och det borgar inte för en fri marknad. Den som är störst utan att ha bäst produkter skall inte kunna äga marknaden bara för att företaget har mer pengar att trycka bort all konkurrens. Förtydligar med att säga att detta gäller för alla marknader. Hurvida AMD eller Intel hade bäst produkter i detta fall låter jag vara osagt.Parallellen att du står i butik och känner att det inte är mer än rättvist haltar både för att argumentet inte tar upp åtalspunkterna eller att det går att jämföra med att stå i butik.
Om du läser den tidigare nyheten om detta som var uppe för några få dagar sedan så har jag beskrivit problemet mer specifikt där (om du vill fördjupa dig i vad jag tycker).

Och för alla som tycker att AMD skall ha pengarna. Ja det är fritt fram för AMD att stämma Intel. Denna dom behandlar inte skadestånd utan böter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
För de som inte fattat det så är Intel bötfällda för att ha brutit mot konkurrenslagstiftningen som är till för att skydda oss konsumenter.

Alltså är det vi i konsumenter som ska få pengarna och vi får det genom EU.

Precis rätt....En som har fattar var pengarna hamnar...alla eu länder får ta del av det...såsom starta eget bidrag, bönder o dyl...

Permalänk
Medlem

o dom s****n har man köpt av gång på gång

Permalänk
Medlem

Det som är intressant med domen är väl i princip att andra länder, men även AMD, nu ges möjligheten att föra liknande processer mot Intel, då EU redan banat väg för detta genom att döma företaget till böter?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
För de som inte fattat det så är Intel bötfällda för att ha brutit mot konkurrenslagstiftningen som är till för att skydda oss konsumenter.

Alltså är det vi i konsumenter som ska få pengarna och vi får det genom EU.

Exakt.
Att EU får pengar är dock underordnat. Anledningen till att pengar skall hämtas in är för att straffa företaget, inte för att berika EU.
Många som gnäller över att EU får pengarna verkar ha missuppfattat hela anledningen till att böter existerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Precis rätt....En som har fattar var pengarna hamnar...alla eu länder får ta del av det...såsom starta eget bidrag, bönder o dyl...

och till alla fina middagar som eu parlmentet har.

De är bra på lux själva dessa "politiker".

Fick även höjda löner stackarna.. skattefritt.. my god!

Tyvärr spelar alla efter samma visa.. Cash is king..
sorligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
LOL
Du har tydligen ansett att en Intel plattform i dagsläget passar bättre för dina behov. Men du väljer istället ett potentiellt sämre plattform för dina behov pgr av detta?

Det är attans vad folk ska skydda dom "tre små grisarna" mot "stora stygga vargen"

Ps Jag är både AMD fanboy OCH Intel Fanboy

Jag anser som konsument att man ska göra ett aktivt val och inte stödja bolag som kör med fula metoder. Om tillräckligt många gör det så lär sig Intel att de inte skall köra med såna metoder. Det värsta som kan hända oss är om AMD går i konkurs. Då har Intel ingen nämnvärd konkurrens längre.