1-2 min för USB att starta vid Windows-boot

Permalänk

1-2 min för USB att starta vid Windows-boot

Hej!
Har ett mindre problem med min nybyggda dator. Det är så att det tar ca 1-2 minuter för USB-portarna att komma igång från det att jag har loggat in i Windows. I början av booten (vid bootmenyn) verkar USB-utgångarna funka för musens lasersensor lyser (vilket den inte gör från början när jag kommer in i windows) så här är det för tangentbordet och den externa hdd (som båda är kopplade till moderkortets USB-portar). Eftersom USB-portarna verkar vara aktiverade vid bootmenyn men inte i Windows antar jag att det inte är fel på moderkortets drivrutiner eller liknande.

Drivrutiner för mus och tangentbord är installerade så de borde det inte vara fel på.

Mus: Logitech MX518 | Tangentbord: Saitek Eclipse I
(Om detta är till nån hjälp.)

Tacksam för all hjälp!
/Oscar

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk
Medlem

Har du plug and play på i BIOS, sedan har du samma fel för alla USB enheter som kopplas in?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Har du plug and play på i BIOS, sedan har du samma fel för alla USB enheter som kopplas in?

Jag har samma fel för alla USB-enheter.
Plug and play har jag inte kollat upp, ska det vara på eller inte?

EDIT: Jag provade sätta in en sån där USB-adapter som man kopplar till moderkortets inbyggda USB-portar. Nu startar samtliga USB-enheter när jag kommer in i Windows. Men det tar cirka 1-2 minuter längre för datorn att boota (totalt ungefär 2 minuter). Så långsamt ska det väl inte gå med en SSD och en Intel i5? Förut tog det ju 30 sekunder att komma in i Windows. Vädligt irriterande...

Tack för svar!
/Oscar

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |