Köper nytt (speldator på 10-12k) - behöver råd

Permalänk

Köper nytt (speldator på 10-12k) - behöver råd

Hej, det är dags att lämna tillbaka en jobbdator som jag haft i 5 år och köpa eget. Datorn som jag har i åtanke ska kunna klara av de senaste spelen (men inte nödvändigtvis på högsta inställningar) och ha goda lagringsutrymmen för filmer/spel osv fast inte överdrivet (laddar inte ner så mycket, raderar filmer jag kollat på osv..). Här nedanför har jag gjort en lista på de delar som jag hittils funderar på att köpa, men innan jag gör det vill jag gärna kolla av hos några personer som kan det här bättre än jag och se om det kanske finns bättre (fast i samma prisklass)/billigare (fast lika bra) alternativ. Kanske har jag gjort ett helt galet val som inte ens kommer fungera.

Här följer i alla fall listan som den ser ut nu, och förhoppningsvis har jag klargjort ungefär vad jag vill ha (så säg gärna till om jag har valt delar som understiger/överstiger mina förväntningar).

Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition cirka 2.000:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451982
Troligen den viktigaste delen för mig och får gärna kosta lite extra.

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 cirka 750:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343055
Borde klara mig på 1TB, och är så liten prisskillnad mellan 500GB att jag gärna kostar mig på det

Minne: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 cirka 750:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074
Ser bra ut, värderar snabbhet och förmågan att ha flera program uppe samtidigt högt, så processor och minne får gärna kosta

Nätaggregat: Corsair Powersupply HX 750W Black cirka 1.300 :-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460922
Vet inte om jag behöver ett sådant här saftigt nätaggregat, och det är lite svårt att bestämma eftersom jag inte har bestämt grafikkort än, men vill gärna höra om jag helt enkelt borde degradera till ett på 500-650W för att spara pengar

Chassi: Antec Nine Hundred Two Mid Tower Svart cirka 1.300:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430531
Mm, lite ute på hal is, vet inte hur stor jag kommer behöva och är osäker på fläktar/kylningssystem

Moderkort: ASUS M4N78, Socket-AM2+/AM3 cirka 700:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445779
Här går det att vara flexibel, bara moderkortet är kompatibel med Phenom II X4, har Socket: AM3 (processorn), SATA-300 (hårddisk), DDR2 (minne) och tar PCI-Expressgrafikkort.

Allt det här går på cirka 6800:-, men då saknas grafikkort, CPU-fläkt och operativsystem. Jag skulle mycket gärna höra rekommendationer på CPU-fläkt och grafikkort som ni tror passar mig, samt om ni anser att min lista kunde förbättras (inom prisnivån). Hoppas det inte blev för mycket att läsa och tack i förväg om någon får lust att hjälpa till.

Permalänk

Vill du spara pengar kan du byta hårddisken till en WD Black (valfri storlek). OS rekommenderar jag Windows Vista med Windows 7 uppgradering:

https://www.inet.se/programvara/windows/windows-vista-home-pr...

CPU-fläkt:

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Permalänk
Medlem

När det gäller grafiken skulle jag utan tvekan satsat på nya radeon hd 5870. Allt annat vore dumt om du vill kunna spela de nya spel som kommer med bästa upplevelse då detta kort är det första som stödjer directx 11.
Kortet presterar dels bättre än tidigare värstingen från ati, hd 4870x2, men är också strömsnålare. - tänk på miljön

Sedan skulle jag nog kört på en i5 750 istället för din phenom processor, tillsammans med ett sockel LGA1156 moderkort. Med hjälp av turbo boost som i5 har kan processorn anpassa sig utefter vad som krävs. alltså ger den en extra boost i spel eller tunga applikationer som körs.

Tänk bara på att en i5 kräver speciella minnen, måste vara ett specifikt voltantal? kommer inte riktigt ihåg men viktigt var det!

Edit: Antec ninehundred borde inte ha några problem med utrymmet, har själv ett twelvehundred och har aldrig varit några problem för mig! Har bara hört gott om dessa chassin, vissa klagar på ljudnivån men inget jag stört mig på!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4magato
När det gäller grafiken skulle jag utan tvekan satsat på nya radeon hd 5870. Allt annat vore dumt om du vill kunna spela de nya spel som kommer med bästa upplevelse då detta kort är det första som stödjer directx 11.
Kortet presterar dels bättre än tidigare värstingen från ati, hd 4870x2, men är också strömsnålare. - tänk på miljön

Sedan skulle jag nog kört på en i5 750 istället för din phenom processor, tillsammans med ett sockel LGA1156 moderkort. Med hjälp av turbo boost som i5 har kan processorn anpassa sig utefter vad som krävs. alltså ger den en extra boost i spel eller tunga applikationer som körs.

Tänk bara på att en i5 kräver speciella minnen, måste vara ett specifikt voltantal? kommer inte riktigt ihåg men viktigt var det!

Du orkade inte läsa ens ett inlägg efter hans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du orkade inte läsa ens ett inlägg efter hans?

Oj, när jag skrev fanns inte ditt inlägg...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4magato
Oj, när jag skrev fanns inte ditt inlägg...

Skrev du det där lilla på 20min? Jag skrev mitt på ca. 1min och då var jag ju ändå tvungen att "bygga" ihop paketet på Inet och ladda upp bilden.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen 4magato och särskilt id-hunter för att du tog dig tiden att göra listan (även om det gick på 1min).

http://img200.imageshack.us/i/skrmklipp1.png/

Jag visade listan för en kompis och vi kunde inte hitta nåt bättre alternativ (som var rimligt) någonstans, men tyvärr tror jag detta blir lite för dyrt då jag missade att berätta att jag även ska köpa skärm+mus/tangentbord, men priset för allt får då absolut inte stiga över 14k. Nu ersatte du nästan (eller var det alla?) delar jag listade, så priset blir lite högt, men går jag ner i pris någonstans så kommer standarden att droppa ganksa rejält enligt mig kompis.

Jag kommer därför byta ut den där flashhårddisken men är inte säker till vad (även om du sa att jag skulle köpa en western digital). 500gig borde jag klara mig bra med, men min kompis säger att jag borde skaffa 10 000 rpm för att inte hårddisken ska släpa efter, men de hårddiskar jag hittar på 10 000 rpm har väldigt lite lagringsutrymme (snabbare hårddiskar = mindra hårddiskar antar jag), jag undrar därför om en hårddisk på 7200 rpm matchar standarden på resten av delarna eller inte? Finns det någon hårddisk med passande prestanda som inte är flash (och därför inte så himla dyr) men ändå är relativt tystgående?

Grafikkortet är saftigt, och egentligen tror jag att jag inte behöver ett sådant saftigt grafikkort, men då borde man iofs klara sig i ett tag istället, och behövs det uppgraders så är det bara att köpa ett till. Pristaket är dock pressat, så om någon annan har något billigare grafikkort att rekommendera så lista gärna (tror dock att jag blir tvungen att köpa den här ati 5870).

Processorn du listade hade inbygd fläkt så behöver ingen cpu-fläkt. Hur är det dock med chassit, behövs bara de där två fläktarna för en student som jobbar, laddar ner och spelar? Är det relativt tystgående? Du har säkerligen valt den bästa inom prisklassen, men vill ha så mycket input som möjligt. Går det att sänka prisnivån på chassit, lr blir det då såna som faller ihop/saknar fläkter/är för små/högljudda fläktar?

Annars är det väll inte så mycket jag kan fråga om, processorn, moderkortet, nätaggregatet och minnet ser väldigt bra ut, kan jag trappa ner i pris någonstans utan att förlora märkbar prestande så säg dock gärna till.

Vill någon rekommendera skärm/tangentbord+mus så gör gärna de (tänkte köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449949 men det blir nog för dyrt nu). Tack återigen för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Phenom är något bättre i spel jämfört med i5 och det är lättare och hitta billigare moderkort till den. vill du spara pengar så köp en X3, du kan köpa en sådan här för 1100 http://www.sweburn.com/product.php?productid=219&cat=23&page=...

välj ett 5850 kort istället så sparar du ytterligare, det kortet är också fruktansvärt snabbt. lägg isåfall mer pengar på skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Phenom är något bättre i spel jämfört med i5 och det är lättare och hitta billigare moderkort till den. vill du spara pengar så köp en X3, du kan köpa en sådan här för 1100 http://www.sweburn.com/product.php?productid=219&cat=23&page=...

välj ett 5850 kort istället så sparar du ytterligare, det kortet är också fruktansvärt snabbt. lägg isåfall mer pengar på skärm

Så skulle jag absolut inte göra!

Så här skulle jag göra:

Bytte ner nätaggregatet till 550W, det låter inte som du kommer vilja köra Cross-Fire i framtiden? Tog bort SSD:n och tog istället en 640GB WD Black (Snabbaste 7200rpm:aren på marknaden). Den kommer prestera inte långt ifrån en raptor 10k rpm. När du får råd kan du köpa en SSD. Skärmen är bara ett exempel (jag tog bara någon bra och billig men som samtidigt har hög upplösning. Tangentbord och mus är bara vad jag hade valt, finns värre grejer om man säger så.

Att köra på någon B processor med en budget på 14k är inte att komma på tal om. Hade din budget varit på 5k hade det vart annorlunda!

Edit. Källa på att phenomII är bättre i spel än I5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit. Källa på att phenomII är bättre i spel än I5?

möjligen är detta svårt och förstå
men om man vet hur kod görs för spel, vilken "väg" spel utvecklas mot, alltså mer trådar, mer kod, flyttar över enklare arbeten på grafikkortet, speciellt arbeten där data bearbetas som ligger i långa tåg. då tappar intel sin fördel och amd's design av processorn är bättre. du kan ana fenomenet nu på de mest avancerade spelen om du tittar på min fps i höga upplösningar och inte har ett för snabbt grafikkort, desto mer avancerat spelet är desto bättre går amd där och det är just där det är viktigt i spel
intel har en processor som är designad för att gå snabbare i enklare arbeten, då fungerar deras prefetchers optimalt, cachen belastas inte lika hårt mm

Permalänk
Citat:

möjligen är detta svårt och förstå
men om man vet hur kod görs för spel, vilken "väg" spel utvecklas mot, alltså mer trådar, mer kod, flyttar över enklare arbeten på grafikkortet, speciellt arbeten där data bearbetas som ligger i långa tåg. då tappar intel sin fördel och amd's design av processorn är bättre. du kan ana fenomenet nu på de mest avancerade spelen om du tittar på min fps i höga upplösningar och inte har ett för snabbt grafikkort, desto mer avancerat spelet är desto bättre går amd där och det är just där det är viktigt i spel
intel har en processor som är designad för att gå snabbare i enklare arbeten, då fungerar deras prefetchers optimalt, cachen belastas inte lika hårt mm

Visa tester som visar att AMD's processorer presterar bättre än Intel istället för det där praktik-snacket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa tester som visar att AMD's processorer presterar bättre än Intel istället för det där praktik-snacket.

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639&p=3

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

var ser du min (de lägsta) fps talen där? helst testat med fraps eller liknande
enklare belastningar så tuffar intel på väldigt bra på grund av deras prefetchers
spel är ganska enkla när det inte händer så mycket, de är däremot inte speciellt enkla när det händer massor i spelet

Permalänk

Okej, istället för att starta en ny tråd så uppdaterar jag den här. I nuläget så är dessa komponenter tämligen spikade:

Processor: Intel Core i5 750, 2.66 GHz : 1 800:-
https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-i...

Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD4 : 1 639:-
https://www.inet.se/artikel/1901730/

Minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333 MHz XMS3-10600 : 925:-
https://www.inet.se/artikel/5304315/

Chassi: Lian Li Lancool PC-K62, Svart, utan nätdel : 961:-
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-lanc...

Nätaggrigat: Corsair TX 650W 80+ : 858:-
https://www.inet.se/artikel/6909439/

Operativssystem: Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single : 1 187:-

Detta blir sammanlagt 7 468:-, men grafikkort, hårddisk och skärm återstår. Eftersom mitt tak är 14k så återstår 6 532:- till att handla grafikkort, hårddisk och skärm.

Hårddisken står mellan 80GB 2.5'' SDD Intel X25-M G2 SATA (2 240:-) och 640GB Western Digital Caviar Black SATA II (597:-). Jag vill gärna ha en SSD att installera mitt OS på, plus att de är mycket tystare än vanliga hårddiskar. Budgeten är dock tight, så jag kan tänka mig att ta en 7200 rpm:are istället. Vad tycker ni, har ni någon annan rekommendation än de två jag listade? Kanske ta en SSD och sedan köpa ytterligare en hårddisk vid senare tillfälle?

Om jag tar SSD:en så återstår 4 292:- till grafikkort och skärm. Ett PowerColor Radeon HD5870 1GB Dirt2 går på 3 795:-. vilket skulle lämna 497:- till skärm...inte rimligt alltså. Så ska jag ha ett HD5870 så måste jag nog välja bort SSD:n för en 7200rpm:are, vilket skulle resultera att jag fick 2140:- att spendera på skärm. Behöver jag dock ett topp-presterande graikkort? Köpa SSD och ett grafikkort på cirka 2 000:- som jag sedan byter ut när jag känns att det behövs, eller köpa en 7200:rpmare och ta en 5870 direkt...Jag vet att jag är den enda som kan säga vad jag behöver mest, men vad skulle NI rekommendera i detta fall? Mitt syfte är absolut inte att spela crysis på högsta inställningar lr att ens klocka (till att börja med), men jag vill ha en dator som klarar av alla nya "normala" spel de närmaste 2 åren samt klarar av at hantera flera program samtidigt.

Sammanfattningsvis, SSD + grafikkort för 2k vs 7200:rpmare + HD5870. Vilka vinner? Ser ni någon annan möjlighet så säg gärna till, tänk bara att budgeten är 14k.

PS: Letar också efter en "spel"-skärm antar jag, får kosta 2.1k högst ungefär.

Permalänk

Jag skulle absolut köra på en vanlig hårddisk och 5870! SSD kan du köpa vid ett senare tillfälle. Vad väljer du helst. Lite lägre laddtider och kanske några sekunder snabbare uppstart av Windows eller 50-80% bättre spelprestanda?

Permalänk

Okej, eftersom du har hjälpt mig så mycket id_hunter så blir det som du säger En kompis kan också bara instämma med dig så det blir ett tryggt beslut. Vad tycks om Dell 2209WA? (http://www.dustin.se/pd_5010249814.aspx)

Glömde föresten att fråga, Corsair 650W går lika bra som Corsair 550W/750W eller hur? (vet att jag bara kommer kräva omkring cirka 500, men vill gärna ha lite marginal och Corsair 650W har blivit varmt rekommenderad till mig, praktiskt taget ljudlös osv.)

Permalänk

Det räcker lugnt med 550W men då kommer det ju att belastas lite mer än om du tar 650W. Skärmen kan jag dock inte rekommendera då den har låg upplösning, även om den har bra panel osv. Satsa på en skärm med minst 1920x1080 men helst 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha god prestanda, med fina framtidsmöjligheter, så kan du ju välja Radeon HD5850 istället för 5870 varianten, då prislappen på det kortet ligger en ca tusenlapp under i pris, d.v.s. ca 2500 kr (ett kort som är strömsnålt, kallare och tystare än 5870).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matt76
Om du vill ha god prestanda, med fina framtidsmöjligheter, så kan du ju välja Radeon HD5850 istället för 5870 varianten, då prislappen på det kortet ligger en ca tusenlapp under i pris, d.v.s. ca 2500 kr (ett kort som är strömsnålt, kallare och tystare än 5870).

Och presterar mycket sämre än 5870!? Dessutom har han budgeten!

Permalänk
Medlem

Vad jag kan förstå har han begränsad budget, sen frågar han ju sig själv om han egentligen behöver ha det värsta kortet på marknaden just nu. Därmed är ju lösningen ett HD5850, som enligt testerna är prestandamässigt bra och mycket prisvärt alernativ, det är ändå det näst kraftfullaste singel core grafikkortet just nu.

Ett billigare grafikkort leder också till mer pengar att spendera på en SSD eller bättre monitor. Att köpa ett grafikkort för 3700 spänn och sedan enbart ha en billig skärm tillhands rimmar rätt illa, då han ändå inte kan utnyttja kraften från kortet pga skärmens begränsade upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64

Permalänk

1920x1080 duger fint! Och man behöver ju ett ganska kraftigt grafikkort för att klara högre upplösningar. Sen skulle jag köpa en SSD vid ett senare tillfälle. Vad är roligast, några sekunder snabbare start av Windows eller ett tiotal fler FPS i spel?

Permalänk
Medlem

Enligt alla tester jag läst i veckan så klarar ju visserligen HD5850 de flesta spel i 1080 på mycket höga inställningar, sen att hd5870 ex klarar 130fps istället för 110fps är ju inte fog nog att slänga upp 1100 extra för det kortet.

Sen vart han lägger de där extra 1100 kronorna, om det nu är ssd, bättre skärm eller annat icke-datorrelaterat, är ju upp till honom. För min del var det en done deal iallafall med ett 5850 istället för 5870, inte bara för prestanda och prisvärdighet, utan också för att ljudnivån på kortet är mycket lägre än på 5870 i load.

Visa signatur

Permalänk

Hmm, har fått fundera lite angående grafikkort, men det blir nog en HD5870. Det största argumentet för 5850:an är som matt påpekade att skärmen skulle kunne kosta rejält mer. En SSD behöver jag absolut inte ha på direkten, det kan jag köpa sen. En 5879 och en skärm på 2k har nog bättre framtidsutsikter än 5850 + en skärm för 3k tror jag.

Glömt att lista cd/dvd-läsare föresten men där är det väll bara att ta något som http://www.dustin.se/pd_5010168503.aspx antar jag, men jag undrade om jag kommer behöva Noctua NH-U12P SE2 (740:-) om jag tar Ati hd5870, eller behövs det bara om jag börjar överklocka kanske? Alternativt skippa fläkten och ta Cooler Master HAF 922 Midi - E-chassit istället för lancool-chassit? Den förstnämnda ska nämligen ha väldigt bra kylning (+ rymlig).

Permalänk
Medlem

Nej blir nog inte bättre spelupplevelse om du har en skärm för 2000 eller 3000 kronor, blir nog tydligare när du köper monitors i de högre klasserna.

bättre framtidsutsikter med ett 5870 vete fn, men du får ju lite mer fps i spel, dock ett som låter mycket mer i load än vad 5850 gör och är mycket varmare. Det är en avvägning, men kolla lite tester annars om du är osäker på vilket kort, finns många ute att kolla in.

Visa signatur

Permalänk

Ta ett 5870 punkt slut. Ny kylare behövs endast om du vill överklocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

var ser du min (de lägsta) fps talen där? helst testat med fraps eller liknande
enklare belastningar så tuffar intel på väldigt bra på grund av deras prefetchers
spel är ganska enkla när det inte händer så mycket, de är däremot inte speciellt enkla när det händer massor i spelet

Skitsnack

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm