Permalänk
Medlem

Nej, det säger inte spec mycket då sensorna i de allra flesta visar på tok för fel i låga temperaturer. De är gjorda för att registrera när processorn närmar sig TJ Max.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Kan någon hjälpa? D:

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Kan någon hjälpa? D:

Med vad?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Hejsan! tänkte köpa ett moderkort till denna processorn för en annan. Vilket ska man satsa på? Den personen kommer inte att överklocka något! Inte så mycket gaming heller.

Svårt att veta när det finns så många!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ta det billigaste?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Köp givetvis det billigaste kortet som har alla funktionerna killen har användning för, dvs. riktigt antal SATA/USB portar etc.

Klockning eller inte har egentligen väldigt lite att säga till om vid moderkortsval då de alla klockar mer eller mindre lika bra (om vi pratar normalklockning för 24/7 drift).

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Köp givetvis det billigaste kortet som har alla funktionerna killen har användning för, dvs. riktigt antal SATA/USB portar etc.

Klockning eller inte har egentligen väldigt lite att säga till om vid moderkortsval då de alla klockar mer eller mindre lika bra (om vi pratar normalklockning för 24/7 drift).

Tänkte också på det. Får kolla lite mer på det. Vissa moderkort har ju bättre kylning än andra (bättre för klocking).

Funderar nu vilket man ska välja, Asus eller Gigabyte. Har själv Gigabyte och är nöjd. Har haft Asus innan också.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har ett problem med min nya rigg

Byggde ihop min burk för 3 dagar sen. Installerad Win7 -64bit samt alla drivrutiner till komponenterna osv..

Problemet

När min processor arbetar kommer ett tjutande (väldigt störande) ljud. Detta ljudet ökar vid högre belastning. Tex med orthos igång blev ljudnivån högre.
Temperaturerna ser normala ut och när jag lyssnar genom att stoppa in huvudet i lådan blir inte ljudet så starkt. Utan låter mest i en viss vinkel. Tex när jag sitter i stolen snett över datorn.

Tror efter lite letande att ljudet kommer från nätagget, det är iallafall inte processorfläkten.

Kan nätagget vara för klent så det pressas för mycket eller för gammalt? Tycker att 500w ska räcka till mitt system....

Jag testade sedan också den inbyggda funktionen asus har och körde en auto klockning (ctrl+alt+a) då ökade BCLK från 133 till 140. Det fungerade bra kikade i cpu-z.

Efter detta hårdställde jag minnena till 1.6 samt stängde av speedstep och ändrade manuellt till 146 då fryser bilden. Enda lösningen är att manuellt stänga av datorn och när jag startar den igen kommer inga felmeddelanden och default 133 är tillbaka.

Min tanke är om det kan vara nätagget som håller på att ge upp? Ge gärna funderingar känner mig lite förvirrad nu.

i5
MK Asus P7P55D EVOSocket 1156
Corsair 4GB (KIT) DDR31600MHz
sonata chassi med nätagg Earthwatt 500+
GTS8800 320MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smilie

Byggde ihop min burk för 3 dagar sen. Installerad Win7 -64bit samt alla drivrutiner till komponenterna osv..

Problemet

När min processor arbetar kommer ett tjutande (väldigt störande) ljud. Detta ljudet ökar vid högre belastning. Tex med orthos igång blev ljudnivån högre.
Temperaturerna ser normala ut och när jag lyssnar genom att stoppa in huvudet i lådan blir inte ljudet så starkt. Utan låter mest i en viss vinkel. Tex när jag sitter i stolen snett över datorn.

Tror efter lite letande att ljudet kommer från nätagget, det är iallafall inte processorfläkten.

Kan nätagget vara för klent så det pressas för mycket eller för gammalt? Tycker att 500w ska räcka till mitt system....

Jag testade sedan också den inbyggda funktionen asus har och körde en auto klockning (ctrl+alt+a) då ökade BCLK från 133 till 140. Det fungerade bra kikade i cpu-z.

Efter detta hårdställde jag minnena till 1.6 samt stängde av speedstep och ändrade manuellt till 146 då fryser bilden. Enda lösningen är att manuellt stänga av datorn och när jag startar den igen kommer inga felmeddelanden och default 133 är tillbaka.

Min tanke är om det kan vara nätagget som håller på att ge upp? Ge gärna funderingar känner mig lite förvirrad nu.

i5
GTS8800 320MB

Kan vara "Coil Whine". kondensator som sitter löst i nätagget. Sök på fenomenet så lär du hitta svar.
Mitt tjut kom från grafikkortet.Du är säker på att det inte kommer från grafikkortet?
Jag har faktiskt ett Asus pro moderkort och nu hoppas jag verkligen inte att tjutet som jag hade kommer från moderkortet, för det är möjligt det också.

Permalänk
Medlem

Det är inte grafikkortet. Testade ett annat igår kväll.

Får lyssna närmare om det kan vara moderkoret.... Med det stör mig ochså att datorn känns lite "seg" samt att den totalfrös bara efter en pyttejustering av processorn.

Nätagget är 3 år och har drivit mitt gamla system med en q6600 3.4ghz troget tills jag bytte nu. Jag har klockat o timat förut men då går ju överklockningskyddet in om man "leker" för mkt och så går bios tillbaka till default.
Nu bara fryser systemet så jag får hålla in startknappen för att stänga av...o efter den ovan nämda superklocken hehe

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Nu kommer en nybörjarfråga, men jag har aldrig hållt på med bios eller klockat förut! :$ Iaf, här är min spec:

När jag använder mig av CPU-z så står det att mina minnen går i 667mhz (gånger två, vilket blir 1333mhz).

Hur gör jag för att få mina minnen att gå i 1600 mhz, som de ska klara av?

Mvh,

Daniel

Permalänk
Citat:

Problemet

i5
GTS8800 320MB

Vad är det för märke på nätaggregatet? nätaggregat från sämre tillverkare har svårt att leverera lika mycket ström hela tiden under en längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahmed_Saido
Vad är det för märke på nätaggregatet? nätaggregat från sämre tillverkare har svårt att leverera lika mycket ström hela tiden under en längre tid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahmed_Saido

Antec Earth Watts 500
Det satt inbyggt i mitt chassi när jag köpte det.

calculera W

Räknade ut vad systemet ska dra och det är bra marginal till 500W men kanske det du skrev då...."inte orkar längre"

Permalänk
Citat:

Antec Earth Watts 500
Det satt inbyggt i mitt chassi när jag köpte det.

calculera W

Räknade ut vad systemet ska dra och det är bra marginal till 500W men kanske det du skrev då...."inte orkar längre"

Ett 500W Earthwatts skall inte ha några problem med ditt system rent belastningsmässigt.

Just irriterande högfrekventa pipanden är något som uppkommer i lite olika situationer. Som redan nämnts kan det bero på att en komponent sitter lite löst och vibrerar med hög frekvens (ofta då en spole). Jag har även sett exempel på att vissa grafikkort genererar spänningsskiftningar i hög frekvens vilket i sin tur får komponenter på grafikkortet eller nätaggregatet att svänga med. Vissa har blivit av med ljudet efter byte av grafikkortet, andra efter byte av nätaggregat. I de fallet är det kombinationen av två specifika komponenter som orsakar svängningar som ger ljud.

Taskiga kondensatorer är en annan faktor som kan ge instabila spänningar i nätaggregat som gör att komponenter hamnar i resonans med svängningen. Detta är inte så vanligt längre sedan tillverkarna börjat använda bättre kondensatorer.

Det finns säkert andra faktorer som kan orsaka "coil whine" också.

Ett sätt att bli av med ljudet är att lokalisera vilken komponent som orsakar ljudet och sedan fixera komponenten mot andra komponenter eller PCB med smältlim eller epoxy.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ett 500W Earthwatts skall inte ha några problem med ditt system rent belastningsmässigt.

Just irriterande högfrekventa pipanden är något som uppkommer i lite olika situationer. Som redan nämnts kan det bero på att en komponent sitter lite löst och vibrerar med hög frekvens (ofta då en spole). Jag har även sett exempel på att vissa grafikkort genererar spänningsskiftningar i hög frekvens vilket i sin tur får komponenter på grafikkortet eller nätaggregatet att svänga med. Vissa har blivit av med ljudet efter byte av grafikkortet, andra efter byte av nätaggregat. I de fallet är det kombinationen av två specifika komponenter som orsakar svängningar som ger ljud.

Taskiga kondensatorer är en annan faktor som kan ge instabila spänningar i nätaggregat som gör att komponenter hamnar i resonans med svängningen. Detta är inte så vanligt längre sedan tillverkarna börjat använda bättre kondensatorer.

Det finns säkert andra faktorer som kan orsaka "coil whine" också.

Ett sätt att bli av med ljudet är att lokalisera vilken komponent som orsakar ljudet och sedan fixera komponenten mot andra komponenter eller PCB med smältlim eller epoxy.

Jag har ett XFX radeon 4890 kort som tjuter. Jag har precis fått ett nytt från Komplett, men detta tjuter också, även om det inte är lika högt. Ska man byta ytterliggare en gång, elelr köpa nåt annat märke?

Kan ett nätagg göra att en annan komponent börjar tjuta? Jag har ett nytt Corsair 650w nätagg. skulle gärna bli av med ljudet, tyvärr så är jag nog inte så händig att jag vågar hälla klister på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Har beställt alla delar som jag behöver mitt kommande I5 system men det är bara en sak som återstår och det är minnen.

De här är beställda.

ASUS P7P55D Deluxe
Intel Core i7 860 2.8GHz

Allt ska inhandlas från Inet

Nån som vet vad skillnaden är mellan dessa minnen?

Passar båda till I5?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt specen (1.65V) så skall bägge paketen passa, så ta de billigaste.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Enligt specen (1.65V) så skall bägge paketen passa, så ta de billigaste.

mina kingston hyper x minnen är specade till 1,9 dock kör jag dom på min i5a och på 1,5 volt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
mina kingston hyper x minnen är specade till 1,9 dock kör jag dom på min i5a och på 1,5 volt

Vad kör du dem i för hastighet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad kör du dem i för hastighet?

strax över 1600 dom ligger i 1600 orginal

vet inte exakt eftersom jag nu senast kollade(låg minnet på 1650) då prollen låg i 165*21 nu har jag ändrat den till 170*21 altså kör den i 3,4ghz

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
strax över 1600 dom ligger i 1600 orginal

vet inte exakt eftersom jag nu senast kollade(låg minnet på 1650) då prollen låg i 165*21 nu har jag ändrat den till 170*21 altså kör den i 3,4ghz

Det var ju uselt
Gött Mos!!!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det var ju uselt
Gött Mos!!!

vadå uselt ? jag har som sagt inte kylning för att testa högre då mina temps ligger på 85 grader i topparna vid 5 timmar prime inte bra inte

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag skrev menade jag som ironi, alltså jag tycker att de verkar funka super.
Fina minnen alltså. (Kör själv Kingston HyperX)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det jag skrev menade jag som ironi, alltså jag tycker att de verkar funka super.
Fina minnen alltså. (Kör själv Kingston HyperX)

ok då är jag med , jag har väldigt lätt att ta saker fel så kanske inte altid bra att vara ironisk. Det är därför jag altid lämnar mellanslag ner och säger att jag skojar bara för att jag vet hur jag är skälv.

Visa signatur

Permalänk

Ingen som har mux , true till i5an ?

Såg att det fanns fästen för 1156 nu

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Såg att det fanns fästen för 1156 nu

Nice, hoppas de passar till HR-01-X kylarna jag har liggande

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

!bump

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Bump för vadå?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Bump för vadå?

Närvaros bump

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Nice, hoppas de passar till HR-01-X kylarna jag har liggande

PÅ inet stog det true och mux

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607