Permalänk

bygga in nätverksuttag i väggen

hej

ska dra lite kablar och sånt skoj hemma, och hade tänkt att man vid dom punkter där den passerar väggen, att man sätter någon nån slags dosa, som har 1,2 eller fler portar på varje sida om väggen, och på så sätt lätt kan dra kablar vid lan och sånt skoj, men ändå få det stilrent.

förstår ni vad jag menar, och kan ni hjälpa mig med mitt problem?

Permalänk
Medlem

Det du då behöver är:

Uttag
Solid kabel av typ cat5e eller cat6 (även kallat installationskabel, cat5e räcker i de flesta fall)
Någon form av slitsverktyg (går med typ matkniv med, men blir inte bra)

Det är egentligen det enda som behövs, men vill man göra det ordentligt så bör man även skaffa sig en patchpanel att koppla alla uttagen till så man slipper slita på installationskablarna när man ska koppla. Nu finns det massor av andra varianter än de jag länkade till här ovan, men det var mest exempel.

Edit**
Sen beror det ju på hur man vill dra det hela. Ska man göra det ordentligt så skaffar man infällda uttag och drar kablarna via rör i väggen, men det är sällan någonting man gör om man inte ändå tänkt tapetsera om och så vidare. Utanpåliggande uttag och kabel dragen längs lister är ju dock fortfarande snyggare och bättre än lösa kablar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

infällda uttag var nog nästan mer det man tänkte, det ska tapetseras om på några av ställena

har även ett verktyg för att sätta på kontakter på nätverkskabel, men det kan man väll inte använda till det?

en sån här, fast med andra färger på handtagen
http://www.kjell.com/?item=38932&path=97000000,208000000,2095...

ska det vara stp eller utp?

Permalänk
Medlem

STP är en skärmad kabel (Shielded twisted pair) och står emot yttre störningar bättre. Skulle dock tror att du klarar dig bra med vanlig oskärmad kabel om nu inte prisskillnaden visar sig vara försumbar.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i flera väggar här.

Shoppat på biltema ... http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=638&iItemId...

70:- styck kör med cat 5e kabel räcker nästan för 1gbit och så går det att splitta så man får 2 st. 100mbit /uttag om man fixar en "splitter" tror det är en typ sådan här http://www.dustin.se/pd_5010019170.aspx

Köpte även detta verktyg http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=641&iItemId...

Funkar kanon, skönt att man nu har lite uttag på mer än en våning

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk

Kör cat6 hela vägen, lika bra om man ändå ska dra det ordentligt. Ska du ha infällt får du fräsa in en plastdosa/kopp (finns på valfri bygghandel) i väggen som du sen kan sätta fast nätverksuttaget i. Problemet som jag inte begriper riktigt hur du ska lösa är hur du ska få kabeln att komma in till denna dosa.

Menar antingen kör man utanpåliggande uttag, och då är det ju bara att nåla fast kabeln på väggen och sen upp i uttaget.
Själv har jag min hallgarderob så pass lägligt att jag till vardagsrummet och datorrummet kunde fräsa ur hål i väggen och stoppa i denna plastdosa, sätta fast nätverksuttaget och låta cat6 kabeln gå vidare in i väggen och ut i garderoben, där allt termineras i en patchpanel.

Hoppas jag kunde inspirera något

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

nätverk

Tjena

Det finns lika många tillverkare av datauttag som till byxor.
Dom två vanligaste i Sverige är Eljo och Elko.

Här är länk på Eljo´s varianter.
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/Trycksaker/LXO...

Detta är lite mer än bara uttag men man får plocka ut det man behöver....

Antingen snackar du med din elektriker eller typ Bauhaus så får dom beställa det åt dig om dom inte har det hemma...

Kat 5 utp brukar räcka i vanliga villor även för gigabit då sträckorna på kabeln brukar vara under 40m.
Vill man vara säker på gigabit nätverk (upp till 90m + 2 patchkablar på 5m, detta är standarden) så skall man ta den senaste standarden som heter Kat 6a.
FTP eller F/STP (skärmat) används mestadels på industrier, kontor eller andra ställen som har mycket störande omgivning.

Kontaktera enligt B standarden på båda sidor.

En splitter skulle jag inte rekomendera då det är pillrigt och du bygger ju inte för framtiden, lägger man rör kan man lika väl kasta i 2 kablar. 1 kabel så går det bra med 16 rör/slang men 2 kablar behöver minst 20 rör/slang beroende av kabeltyp.

Istället för en patchpanel så kan du sätta upp en patchbox på väggen (sid44)

Snyggt smidigt och enkelt, dock inte billigaste alternativet men det finns billigare tillverkare som har ungefär samma prylar.

Eller ett litet patchskåp som du får in routern i (sid 53)

(Mitt skåp men gammal bild)

Edit* lite stavfel

Permalänk

tack för alla svar!

en sån där infälld dosa känns som det jag skulle vilja ha

sedan känns det som om man skulle vilja ha cat6 har ett ställe där jag kan behöva typ 30-50 meter lång kabel, men det får ju inte bli för dyrt heller

cat6 kabeln får gärna vara skärmad med, då jag har en radioamatör i huset

men, hur går det att fälla in en sån där dosa i betong vägg?

patchpanel tror jag inte jag behöver, är inte altför många datorer som ska koplas, 3 st + server, men även lite extra uttag för lanpolare och sånt

är det rak a till a kabel jag ska ha mellan dosorna, eller vad gäller där?

det här är vad jag tänkte, kan dock ändras med mer kabel och mer uttag etc

Min varukorg
Art.nr Beskrivning Lager Pris Antal Ta bort Belopp
40272 Slitsverktyg, Typ krone
[Finns i lager (postorder/web)] 149,00 149,00
38292 Modulkontakt RJ45 Flat -25pack
Modulkontakt UTP / RJ45 / 8P8C [Finns i lager (postorder/web)] 39,00 39,00
38899 UTP-kabel Cat5e Solid Vit
Lösmeter / 10/100Mbps [Finns i lager (postorder/web)] 3,49 349,00
38606 UTP RJ45-uttag 2x infällt
Cat5e / Dualblock plint [Finns i lager (postorder/web)] 49,00 245,00
Uppdatera innehållet Töm varukorgen

Summa: 782,00
Frakt: *
Moms: 156,60
Att betala: 782,00

vad tycks?

instalation har jag certifierade elektriker i släkten som kan hjälpa mig om det behövs, så det borde vara lungt

Permalänk
Medlem

Perfekt att du har en elektriker i släkten... han har full koll på dosor och rör mm. Har han inte full koll på data så be honom att få priser på dina prylar av en grosist, lovar att han kan få ner ditt pris en hel del! Samt att grossisterna brukar ha lite koll på vilka prylar du behöver så tveka inte, rita i paint med längder och sånt så löser det sig kanske

Dosor i betong väggar kan vara kniviga efteråt men absolut inte omöjligt, man får bila lite bara alternativt om du kan komma med kabeln från baksidan av väggen och borra igenom.

Permalänk
Medlem

Helt vanlig rak kabel, så kallad installations kabel som någon skrev tidigare. men den finns två olika standarder att koppla in den på och i sverige kör vi B, hoppas det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Ska du göra en så seriös instalaltion att du ska dra det hela med infällda uttag m.m. så tycker jag helt klart att du bör skaffa dig en patchpanel. Varför lägga ner allt det jobbet och inte göra det ordentligt menar jag? 3-500kr är ju ändå inte så mycket om man ser till helheten.

Det går att köra utan, men jag skulle inte rekommendera det. En ordentlig installation ska ju sitta där den sitter och inte fipplas någonting med. En patchpanel underlättar detta då själva kabelinstallationen kan få sitta i fred medan utrustning så som datorer, switchar och routrar m.m. kan bytas utan att själva installationen behöver röras.

För det första så kommer alla in/ur-koppling slita direkt på installationskablaget, vilket gör att om kontakter m.m går åt fanders så behöver man göra om installationen, eller i alla fall delar av den. För det andra så bör installationer göras med solid kabel, som är rätt jobbig att sätta RJ45-kontakter på då den är menad att kopplas till plintarna som normalt finns i just uttagen och i patchpaneler. Plus att det är styvare än vanlig nätverkskabel.

Panelen sätter man ju dessutom i någon skubb eller garderob så att man kan ställa in servrar m.m. där också och få dem ut vägen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrqie
Perfekt att du har en elektriker i släkten... han har full koll på dosor och rör mm. Har han inte full koll på data så be honom att få priser på dina prylar av en grosist, lovar att han kan få ner ditt pris en hel del! Samt att grossisterna brukar ha lite koll på vilka prylar du behöver så tveka inte, rita i paint med längder och sånt så löser det sig kanske

Dosor i betong väggar kan vara kniviga efteråt men absolut inte omöjligt, man får bila lite bara alternativt om du kan komma med kabeln från baksidan av väggen och borra igenom.

hål rakt igenom väggen finns redan, men man behöver väll försänka dosan

tror dock inte att hans grossist har nätverkskablar och sånt, då han i första hand är rörmockare, även om han då även är certifierad elektriker, men kan ju iaf fråga han.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrqie
Helt vanlig rak kabel, så kallad installations kabel som någon skrev tidigare. men den finns två olika standarder att koppla in den på och i sverige kör vi B, hoppas det hjälpte.

tack, det hälpte!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ska du göra en så seriös instalaltion att du ska dra det hela med infällda uttag m.m. så tycker jag helt klart att du bör skaffa dig en patchpanel. Varför lägga ner allt det jobbet och inte göra det ordentligt menar jag? 3-500kr är ju ändå inte så mycket om man ser till helheten.

Det går att köra utan, men jag skulle inte rekommendera det. En ordentlig installation ska ju sitta där den sitter och inte fipplas någonting med. En patchpanel underlättar detta då själva kabelinstallationen kan få sitta i fred medan utrustning så som datorer, switchar och routrar m.m. kan bytas utan att själva installationen behöver röras.

För det första så kommer alla in/ur-koppling slita direkt på installationskablaget, vilket gör att om kontakter m.m går åt fanders så behöver man göra om installationen, eller i alla fall delar av den. För det andra så bör installationer göras med solid kabel, som är rätt jobbig att sätta RJ45-kontakter på då den är menad att kopplas till plintarna som normalt finns i just uttagen och i patchpaneler. Plus att det är styvare än vanlig nätverkskabel.

Panelen sätter man ju dessutom i någon skubb eller garderob så att man kan ställa in servrar m.m. där också och få dem ut vägen

men saken är ju den att jag inte har en punkt där jag kommer ha en massa kablar, samt tänkte även ha infällda uttag på båda sidorna om väggen.

dock kanske jag får köra icke infällda uttag på dom ställen där det endå inte kommer synas, för det blir nog både billigare och enklare

sedan undrar jag hur mycket hastigheten försämras om man drar cat5e kabel för långt, går den ned lite grann, så 50 m cat5e ger än hastighet på kanske 500mbit, eller blir det automatiskt 100 mbit vid över 40m, eller funkar det inte alls?

Permalänk

Håller med Belga om att du definitivt ska fixa en patchpanel ifall du drar kablar genom väggar etc.

Ang kabel så nej, vid 100mbit kommer det inte ge någon skillnad. I det här fallet förmodligen ingen skillnad heller vid gigabit, men drar man en sån här installation är det för att säkra upp för framtiden och även höja värdet på fastigheten, och då är det enbart cat6 som gäller. Kabeln i sig är inte dyr, pröjsade nog fan inte mer än 400kr för en 100meters rulle. Uttag/panelkontakter etc kan vara lite dyrare (sen kan man iofs diskutera hur mycket nytta en cat6 klassning på sånna saker gör men....)

Kortfattat:
Alt1. Dra seriöst, säkra upp för framtiden, öka värdet, och dra cat6 och terminera i patchpanel.
Alt2. Dra billigare och mindre seriöst och kör utanpåliggande kontakter/kablar och tryck in skiten direkt i den utrustning du har.

Ta vilken du vill, men blanda inte alt1 och 2

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
hål rakt igenom väggen finns redan, men man behöver väll försänka dosan

tror dock inte att hans grossist har nätverkskablar och sånt, då han i första hand är rörmockare, även om han då även är certifierad elektriker, men kan ju iaf fråga han.

tack, det hälpte!

men saken är ju den att jag inte har en punkt där jag kommer ha en massa kablar, samt tänkte även ha infällda uttag på båda sidorna om väggen.

dock kanske jag får köra icke infällda uttag på dom ställen där det endå inte kommer synas, för det blir nog både billigare och enklare

sedan undrar jag hur mycket hastigheten försämras om man drar cat5e kabel för långt, går den ned lite grann, så 50 m cat5e ger än hastighet på kanske 500mbit, eller blir det automatiskt 100 mbit vid över 40m, eller funkar det inte alls?

Du hade alltså tänkt att köra bara typ, mellan rum och liknande? Som en slags färdigdragna förlängningar?

Då måste jag bara fråga, varför? Ska alla uttagen gå att använda så behöver de kopplas till en switch eller en router så någonstans måste du ha en knytpunkt. Bästa sättet att göra detta på är att bygga ett stjärn-nätverk med en patchpanel och switch/router som central punkt. Att bara ha färdigmonterade uttag mellan rum och ingen central punkt gör bara att man måste använda flera kortare kablar istället för ett par långa. Sen måste man då ändå dra kablar mellan förläningsuttagen och den switch/router man ska ha.

Jag resonerar så att ska man ändå ta på sig att göra någonting som detta så bör man göra det ordentligt så slipper man göra om det senare. Tänk då istället att om du ska ha några polare där och lana, bara koppla ihop egna datorer eller liknande vad skönt det vore att inte behöva koppla om router/switch och dra kablar m.m. utan bara ha färdiga uttag där det bara är plug'n'play så är man ansluten till nätverket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Håller med Belga om att du definitivt ska fixa en patchpanel ifall du drar kablar genom väggar etc.

Ang kabel så nej, vid 100mbit kommer det inte ge någon skillnad. I det här fallet förmodligen ingen skillnad heller vid gigabit, men drar man en sån här installation är det för att säkra upp för framtiden och även höja värdet på fastigheten, och då är det enbart cat6 som gäller. Kabeln i sig är inte dyr, pröjsade nog fan inte mer än 400kr för en 100meters rulle. Uttag/panelkontakter etc kan vara lite dyrare (sen kan man iofs diskutera hur mycket nytta en cat6 klassning på sånna saker gör men....)

Kortfattat:
Alt1. Dra seriöst, säkra upp för framtiden, öka värdet, och dra cat6 och terminera i patchpanel.
Alt2. Dra billigare och mindre seriöst och kör utanpåliggande kontakter/kablar och tryck in skiten direkt i den utrustning du har.

Ta vilken du vill, men blanda inte alt1 och 2

du har helt klart en poäng

men förstår inte riktigt vad patchpanelen gör för nytta, om man inte har en punkt i nätverket där man har typ 20 uttag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du hade alltså tänkt att köra bara typ, mellan rum och liknande? Som en slags färdigdragna förlängningar?

Då måste jag bara fråga, varför? Ska alla uttagen gå att använda så behöver de kopplas till en switch eller en router så någonstans måste du ha en knytpunkt. Bästa sättet att göra detta på är att bygga ett stjärn-nätverk med en patchpanel och switch/router som central punkt. Att bara ha färdigmonterade uttag mellan rum och ingen central punkt gör bara att man måste använda flera kortare kablar istället för ett par långa. Sen måste man då ändå dra kablar mellan förläningsuttagen och den switch/router man ska ha.

Jag resonerar så att ska man ändå ta på sig att göra någonting som detta så bör man göra det ordentligt så slipper man göra om det senare. Tänk då istället att om du ska ha några polare där och lana, bara koppla ihop egna datorer eller liknande vad skönt det vore att inte behöva koppla om router/switch och dra kablar m.m. utan bara ha färdiga uttag där det bara är plug'n'play så är man ansluten till nätverket.

huvudet på spiken med det första du sa, bara mellan rum, samt kanske nån kabel som går direkt mellan något

bifogar en bild på lägenheten
servern står inte där än, men kommer flyttas dit, när jag uppgraderar internetet till 50/10.

så, min tanke var iaf såhär: 1 kabel från rautern genom hål 1, sedan hål 2, sedan till dator 2
en kabel från rautern genom hål 1 sedan till dator 1
sedan 2 kablar från rautern genom hål 1, och sedan sluta där i ett infällt uttag.

för att få flera kontakter vid dator 2 används separat switch

sedan är grejen att det ska dras på 2 ställen, dels där, men även i en villa, men där kommer det dras bara 2 cat6/5e kablar från övervåningen ned till källarn, med infällda uttag på båda sidorna. det tror jag blir bäst

men, ni tycker altså, jag borde ha en typ 16 port switch nånstans, och sedan dra kablar överalltfrån den?

då kommer också problemet var man ska ställa switchen, vid rautern eller servern, eller nån annan stans?

något som kan vara intresant att veta, är att det finns en tredje dator, som bara är en surfdator, som är ansluten trådlöst

skulle man dra kabel till den med tycker altså ni?

funkar sån här kabel?

http://www.leiljung.se/PartDetail.aspx?q=p:2580779%3bc:36142%...

samt går det att lita på leiljung?

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vart du har utrymme att ställa sakerna, jag skulle ställa allt på ett ställe om möjlighet finns, router, switch, server mm, men då måste du dra en telefonsladd till servern från första uttaget i huset (ekkx eller liknande).
Att dra fram en kabel och sätta en switch är ju inget problem då får ju datorerna dela på bandbredden men det finns gott om marginal i interna nätet med en gigabit switch.
Sätt en acesspunkt på lämplig placering och anslut till router/switch så är problemet löst med det trådlösa.

Patchpanel är smidigt men det finns ju även små boxar med 5 uttag och uppåt som man bara skuvar upp på väggen om man inte vill köra hela racet med skåp och så vidare. 16portar switch låter lite mycket men 5 eller 8 finns ju också och dom saknar ofta fläkt vilket 16 och 24 brukar ha.

Rörisar brukar ha konto på Ahlsell, som tur är så är dem stora på el också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrqie
Frågan är ju vart du har utrymme att ställa sakerna, jag skulle ställa allt på ett ställe om möjlighet finns, router, switch, server mm, men då måste du dra en telefonsladd till servern från första uttaget i huset (ekkx eller liknande).
Att dra fram en kabel och sätta en switch är ju inget problem då får ju datorerna dela på bandbredden men det finns gott om marginal i interna nätet med en gigabit switch.
Sätt en acesspunkt på lämplig placering och anslut till router/switch så är problemet löst med det trådlösa.

Patchpanel är smidigt men det finns ju även små boxar med 5 uttag och uppåt som man bara skuvar upp på väggen om man inte vill köra hela racet med skåp och så vidare. 16portar switch låter lite mycket men 5 eller 8 finns ju också och dom saknar ofta fläkt vilket 16 och 24 brukar ha.

Rörisar brukar ha konto på Ahlsell, som tur är så är dem stora på el också...

först, tack en gång till för all hjälp, jag vet inte vad jag skulkle göra utan er

grejen är ju också den, att jag har komheminternet, så den måste vara nära komhemkontakten, och det är i vardagsrummet, så servern kan inte stå där, utan kommer stå där det är skrivet(vilket är en garderob stor nog att gå in i)

men om man vid rautern sätter en 4 portars patchpanel, sedan drar en kabel till servern, där man sätter en switch, så det finns uttag för dator1 som står på andra sidan väggen

sedan en direkt kabel till en infälld nätverkskontakt vid hål2, på den sida väggen som är mot dator 2 och därifrån drar man kabel till en switch som man sedan drar vidare kabel till dator 2 från, och på så sätt finns det även fler nätverkskontakter i dator 2s rum.

sedan sätter man en infälld 2 portars nätverkskontakt vid hål 1 på den sida om väggen som är i dator1s rum. då får man nätverkskontakter så det räcker i alla rum.

alternativt skulle man kunna byta ut 4 portars patchpanelen mot dubbla 2 vägs infällda nätverkskontakter/ en 4 vägs
'
förstår ni, eller var det för luddigt (förstår knappt själv, så klandrar er inte)

gjorde en liten beskrivande bild

Permalänk
Medlem

Visst detta fungerar utan problem men...

Har modemet/routern gigabit eller behövs en till switch där?
Du får minst en till switch som kan gå sönder och drar ström.
Hjärnan kommer att blöda vid felsökning...

Fördelen med det om möjligt blir färre synliga kablar om jag förstår dig rätt, annars finns det lister att dölja kablarna i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrqie
Visst detta fungerar utan problem men...

Har modemet/routern gigabit eller behövs en till switch där?
Du får minst en till switch som kan gå sönder och drar ström.
Hjärnan kommer att blöda vid felsökning...

Fördelen med det om möjligt blir färre synliga kablar om jag förstår dig rätt, annars finns det lister att dölja kablarna i.

ja, var mest för att inte få fyrtielva kablar som är överallt

sedan så har inte rautern gigabit, det är ju comhems skit

men, det kan man ju lösa med ytterligare en switch

sedan så finns det ju "gröna" switchar som drar max 8w styck

och felsökning gör jag ju endå 24/7, så det gör ju inget

men, finns det 4 portars infällda uttag?

Permalänk
Medlem

nä inte infällda så det blir 2st dubbla uttag.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
...

Nyttan med en patchpanel är flerdelad.
Det första man ska tänka på är att sådan kabel man bör använda vid installationer, alltså solid kabel, är menad just för fasta installationer och är väldigt svår om inte omöjlig att använda till vanligt löst kablage. Det behövs alltså plintar (kopplingar för att fästa solid kabel) i båda ändarna.

Ska du köra bara mellan uttag så finns ju dessa plintar i båda ändarna (sitter i uttagen), men sen måste du ju ändå dra lösa kablar mellan uttag och enheter. Detta leder till nästa fördel.

En patchpanel kan man sätta på något undangömt ställe så som en garderob, städskrubb eller liknande. Sen ställer man även router/switch i samma utrymme och vips så har man en fast installation där det enda som behövs är att man kopplar in datorn i väggen.

Sen bör man ju även tänka på att oavsett hur du väljer att dra kablarna så måste ju allting kopplas ihop för att du ska få ett nätverk. Med andra ord så behöver du dra uttag från ett rum till alla andra. Det fungerar inte att bara dra mellan rummen utan det krävs då ett rum som har ett uttag till alla andra rum, vilket ger en massa kablar i ett av rummen. Ett annat alternativ är att sätta mindre switchar i varje rum vilket skulle ge mindre antal uttag i ett av rummen, men fortfarande flera uttag i nått rum för att "samla" ihop resten.

Hur stor switch / patchpanel man vill ha är upp till en själv. Finns allt ifrån 5 portar och uppåt. I ditt fall skulle jag säga att 8 portar på den fasta installationen räcker gott och väl.

Det jag hade gjort om jag vore du är detta:

På det sättet kan jag byta server, switch och så vidare utan att behöva pilla på den fasta installationen. Sen behöver ju inte patchpanelen vara lika stor som switchen utan den behöver ju bara täcka upp antalet uttag man vill ha. Sen kan ju switchen ha flera uttag så man kan koppla in fler servrar eller liknande eftersom dessa inte behöver gå via patchpanelen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Någon som vet om det finns en patchbox med 4-8 uttag, Cat5 E eller Cat 6. Helst med skruvhål för väggmontering och skall helst finnas i butik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nyttan med en patchpanel är flerdelad.
Det första man ska tänka på är att sådan kabel man bör använda vid installationer, alltså solid kabel, är menad just för fasta installationer och är väldigt svår om inte omöjlig att använda till vanligt löst kablage. Det behövs alltså plintar (kopplingar för att fästa solid kabel) i båda ändarna.

Ska du köra bara mellan uttag så finns ju dessa plintar i båda ändarna (sitter i uttagen), men sen måste du ju ändå dra lösa kablar mellan uttag och enheter. Detta leder till nästa fördel.

En patchpanel kan man sätta på något undangömt ställe så som en garderob, städskrubb eller liknande. Sen ställer man även router/switch i samma utrymme och vips så har man en fast installation där det enda som behövs är att man kopplar in datorn i väggen.

Sen bör man ju även tänka på att oavsett hur du väljer att dra kablarna så måste ju allting kopplas ihop för att du ska få ett nätverk. Med andra ord så behöver du dra uttag från ett rum till alla andra. Det fungerar inte att bara dra mellan rummen utan det krävs då ett rum som har ett uttag till alla andra rum, vilket ger en massa kablar i ett av rummen. Ett annat alternativ är att sätta mindre switchar i varje rum vilket skulle ge mindre antal uttag i ett av rummen, men fortfarande flera uttag i nått rum för att "samla" ihop resten.

Hur stor switch / patchpanel man vill ha är upp till en själv. Finns allt ifrån 5 portar och uppåt. I ditt fall skulle jag säga att 8 portar på den fasta installationen räcker gott och väl.

Det jag hade gjort om jag vore du är detta:
http://img525.imageshack.us/img525/1989/kablage.th.jpg

På det sättet kan jag byta server, switch och så vidare utan att behöva pilla på den fasta installationen. Sen behöver ju inte patchpanelen vara lika stor som switchen utan den behöver ju bara täcka upp antalet uttag man vill ha. Sen kan ju switchen ha flera uttag så man kan koppla in fler servrar eller liknande eftersom dessa inte behöver gå via patchpanelen.

men det går väll att använda vanlig kabel?

din lösning verkar ganska smart, men fler uttag i stora vardagsrummet behövs inte iaf, mer än den som går direkt från rautern

ska ta och fundera på saken, återkommer

kan iaf säga att du är bättre i paint en jag

funderat klart, tog 5 min, och tror jag kör på nån slags variant av din, tror det blir billigare, då jag kan dra ned på switchmängden

måste dock kolla hur det är med plats i förådet, och hur det skulle bli med massa switchar där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
men det går väll att använda vanlig kabel?

din lösning verkar ganska smart, men fler uttag i stora vardagsrummet behövs inte iaf, mer än den som går direkt från rautern

ska ta och fundera på saken, återkommer

kan iaf säga att du är bättre i paint en jag

funderat klart, tog 5 min, och tror jag kör på nån slags variant av din, tror det blir billigare, då jag kan dra ned på switchmängden

måste dock kolla hur det är med plats i förådet, och hur det skulle bli med massa switchar där

Nja, vanlig kabel är inte bra till installation. Skillnaden mellan vanlig och solid kabel är att i solid kabel har du en tjockare tråd istället för massor av små för varje par (därav "solid"). Tänk ståltråd vs. ett lika tjockt knippe med hårstrån.

Problemet uppstår i hur dessa två fästs i kontakterna. Plintar så som det sitter i uttag och i patchpaneler är gjorda för att fästa en solid kabel i. Att fästa en vanlig kabel i dessa går oftast inte eftersom fästena är gjorda för en grövre ledare så en vanlig kabels småtrådar kommer bara lägga sig mellan fästena och inte fastna. Ofta är dessutom plintarna gjorda så att de har små kanter som skär in lite i den solida kabeln för att både hålla fast och skapa bra kontakt. Detta fungerar ju inte heller med en vanlig kabel.

Samma problem blir det om man använder solid kabel som vanlig kabel, eftersom fästena på de vanliga RJ45-kontakterna inte är gjorda för att klämma fast en så tjock och hård ledare som det är i solid kabel.

Så ska man göra en installation ska man ha solid kabel. De kostar ungefär lika mycket, ca 3-400kr för en 100m-rulle men fördelen är ju att då har man oftast lite till övers om man vill dra nytt eller om man flyttar.

Sen hur jag har dragit kablarna på bilden är ju frivilligt. Att jag drog kabeln på samma sida om väggen var för att inte behöva ha kablage längs varenda list då ett litet hål i väggen mellan uttagen är rätt lätt fixat. Poängen var att visa på hur en fast installation med patchpanel kan se ut. Hur många uttag eller hur man drar kablaget är ju helt frivilligt.

Mitt paint heter f.ö. Photoshop vilket kan förklara en del

Edit**
Sen är det ju i förrådet inte egentligen "massa" switchar. En liten patchpanel och en mindre switch tar ju inte upp så mycket plats. Fördelen med en central knytpunkt är ju att man behöver inte ha flera utan kan nöja sig med en enda. Typ en skokartong i storlek räcker om man köper lite mindre saker. Ska du ha server så tar det ju lite mer plats, men det är ju också frivilligt.

Att tänka på också är att det går faktiskt att dela på kablaget så att 1 kabel går till 2 uttag. Detta gäller dock bara 100Mbit eftersom det vid 100Mbit bara används 2 av 4 par i kabeln. Ska man göra Gbit så krävs det dock en kabel per uttag. Men det är ett bra sätt att spara kablage och utrymme på om man inte tänkt ha mer än 100Mbit.

Ett tips är att du plockar upp ett exemplar av boken "Hur funkar det" som Kjell & Co har gjort. Den beskriver alla skillnaderna och så rätt bra när det gäller nätverksinstallationer. Kostar bara 39kr också. Alternativet är att du kollar in deras faktaavdelning på deras hemsida www.kjell.com

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nja, vanlig kabel är inte bra till installation. Skillnaden mellan vanlig och solid kabel är att i solid kabel har du en tjockare tråd istället för massor av små för varje par (därav "solid"). Tänk ståltråd vs. ett lika tjockt knippe med hårstrån.

Problemet uppstår i hur dessa två fästs i kontakterna. Plintar så som det sitter i uttag och i patchpaneler är gjorda för att fästa en solid kabel i. Att fästa en vanlig kabel i dessa går oftast inte eftersom fästena är gjorda för en grövre ledare så en vanlig kabels småtrådar kommer bara lägga sig mellan fästena och inte fastna. Ofta är dessutom plintarna gjorda så att de har små kanter som skär in lite i den solida kabeln för att både hålla fast och skapa bra kontakt. Detta fungerar ju inte heller med en vanlig kabel.

Samma problem blir det om man använder solid kabel som vanlig kabel, eftersom fästena på de vanliga RJ45-kontakterna inte är gjorda för att klämma fast en så tjock och hård ledare som det är i solid kabel.

Så ska man göra en installation ska man ha solid kabel. De kostar ungefär lika mycket, ca 3-400kr för en 100m-rulle men fördelen är ju att då har man oftast lite till övers om man vill dra nytt eller om man flyttar.

Sen hur jag har dragit kablarna på bilden är ju frivilligt. Att jag drog kabeln på samma sida om väggen var för att inte behöva ha kablage längs varenda list då ett litet hål i väggen mellan uttagen är rätt lätt fixat. Poängen var att visa på hur en fast installation med patchpanel kan se ut. Hur många uttag eller hur man drar kablaget är ju helt frivilligt.

Mitt paint heter f.ö. Photoshop vilket kan förklara en del

Edit**
Sen är det ju i förrådet inte egentligen "massa" switchar. En liten patchpanel och en mindre switch tar ju inte upp så mycket plats. Fördelen med en central knytpunkt är ju att man behöver inte ha flera utan kan nöja sig med en enda. Typ en skokartong i storlek räcker om man köper lite mindre saker. Ska du ha server så tar det ju lite mer plats, men det är ju också frivilligt.

Att tänka på också är att det går faktiskt att dela på kablaget så att 1 kabel går till 2 uttag. Detta gäller dock bara 100Mbit eftersom det vid 100Mbit bara används 2 av 4 par i kabeln. Ska man göra Gbit så krävs det dock en kabel per uttag. Men det är ett bra sätt att spara kablage och utrymme på om man inte tänkt ha mer än 100Mbit.

Ett tips är att du plockar upp ett exemplar av boken "Hur funkar det" som Kjell & Co har gjort. Den beskriver alla skillnaderna och så rätt bra när det gäller nätverksinstallationer. Kostar bara 39kr också. Alternativet är att du kollar in deras faktaavdelning på deras hemsida www.kjell.com

photoshop är fusk!

men, dom hade cat6 kabel på kjell, så får ta den, mycket utförligt och bra förklarat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
photoshop är fusk!

men, dom hade cat6 kabel på kjell, så får ta den, mycket utförligt och bra förklarat

Den du ska ha är i så fall denna: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

4,40kr/m vid köp om 100m.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Den du ska ha är i så fall denna: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

4,40kr/m vid köp om 100m.

mjo, finns det till bättre pris nånstans, man kan väll inte söka på prisjakt direkt vad gäller solid kabel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
mjo, finns det till bättre pris nånstans, man kan väll inte söka på prisjakt direkt vad gäller solid kabel

Det vet jag faktiskt inte. Vi har en kjell-butik här i stan och de är billiga nog för mig, så jag är för bekväm av mig för att kolla på annat håll. Men någon billigare finns det säkert. Du kan ju annars höra med han elektrikern om han har något bra ställe för kablage.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det vet jag faktiskt inte. Vi har en kjell-butik här i stan och de är billiga nog för mig, så jag är för bekväm av mig för att kolla på annat håll. Men någon billigare finns det säkert. Du kan ju annars höra med han elektrikern om han har något bra ställe för kablage.

har ju faktiskt en här med, så det får nog kanske bli kjell

dock har dom inte några infällda cat6 kontakter, eller switchar, så det blir nog att beställa från flera olika ställen

sedan var patchpanelen väldigt dyr, och man skulle ju vilja hälst ha en patchbox, så det fr man leta reda på

men tack för all hjälp, något mer jag behöver veta inann jag sätter igång?

ny köplista:

antal-----st pris--------radsumma------------------ namn

--1----------179--------------179----------------patchbox
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?item=04-4015