Teoretisk fråga: vilken hårdvara krävs för att matcha PS3?

Permalänk
Medlem

Teoretisk fråga: vilken hårdvara krävs för att matcha PS3?

Jag är väl medveten om att man inte kan jämföra olika plattformar och arkitekturer rakt av på alla plan och jag är inte ute efter att skapa en hetsig debatt fanboys emellan, men jag kunde inte låta bli att börja fundera över det när min PS3:a dog.

I en stationär dator är det ju i allmänhet lätt att byta ut en trasig komponent mot en liknande eller kanske tom bättre från valfri leverantör men så är det ju inte med konsollerna (med undantag för hdd t ex).

En dator har man ju nästan automatiskt hemma numera och min fundering gällde helt enkelt hur mycket det skulle kosta att bygga en maskin med motsvarande spelprestanda. Om man sedan skulle räkna av kostnaden för en PS3, hamnar man då i närheten av en medioker stationär dator eller drar det iväg betydligt?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk

Undrar det också

Permalänk
Medlem

Intressant faktiskt. Skulle vara trevligt om någon kunde svara på detta, jag har då inte den blekaste.

Permalänk
Medlem

En PS3 består i princip av:

PowerPC på 3.2 GHz
nVidia ~7800GTX
256 MB RAM
Hårddisk på 20-160 GB
Blu-ray-läsare

Jag vet inte riktigt vad som kan anses vara en motsvarande x86-processor dock.

Definitivt inga värstingprylar i datorsammanhang, dock så kan spelutvecklare optimera spelen betydligt mer då alla har exakt samma hårdvara.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

hm har för mig att det är 512mb minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
En PS3 består i princip av:

PowerPC på 3.2 GHz
nVidia ~7800GTX
256 MB RAM
Hårddisk på 20-160 GB
Blu-ray-läsare

Jag vet inte riktigt vad som kan anses vara en motsvarande x86-processor dock.

Definitivt inga värstingprylar i datorsammanhang, dock så kan spelutvecklare optimera spelen betydligt mer då alla har exakt samma hårdvara.

exakt och komponenterna spelar ju ingen roll. Det är ju spelupplevelsen som spelar roll. Grafiken på PS3 ser ju ganska bra ut men jag tycker vilken dator som helst som klarar spelen ett tag framöver är motsvarande ett PS3 så jag skulle säga 6000-7000. Men då gillar jag inte riktigt konsol, skulle tro att om man gillar man konsol så lär man ju få lägga en 9000-10000 på en dator för de är väl då man börjar få njuta av dator spels överlägsenhet i grafik.

Permalänk
Medlem

PS3 har ju inte en PPC utan Cell processor vilken är en påbyggnad av PPC arkitekturen, sen stämmer det med 256 gb ram, de andra 256 megabyten är grafikminne.

Iprincip, inte mycket pengar.

Permalänk

Så varför optimerar inte tillverkarana så bra som på ps3?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av worldwide2

Standardsvaret brukar vara att det är mycket lättare att skriva effektiv kod om man vet precis vilken hårdvara den kommer att köras på.

Permalänk
Sötast
Citat:

Finns ingen anledning.

Att optimera grymt på PS3 kan få deras spela att vara överlägset andra spel PS3an och därmed sälja mer.

På PC så säljs spelet troligtvis lika mycket/lite oavsett optimering (möjligtvis förutom extremfall dåligt optimerade spel)

Permalänk
Medlem

PS3an har två RAM minnen, så det blir totalt 512mb.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk

Hur kommer det sig att konsoler har avergae hårdvara med ändå tar hem bra grafik? Önskar det var samma med pc.

Permalänk
Medlem

Sen är det väl inte bara koden som är optimerad, när man vet vilket system som skall användas behövs ju inga grafik inställningar och då gör man ju så det är så snyggt som möjligt med det man har istället för att ge massa inställningar som skall ändras efter systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att konsoler har avergae hårdvara med ändå tar hem bra grafik? Önskar det var samma med pc.

Optimering. Man vet exakt vilka resurser man har att tillgå och det är inte en massa junk (antivirus, brandvägg etc) som snurrar i bakgrunden. Utvecklarna kan i princip placera ut exakt det antal träd eller vilka objekt i spelet det nu må vara och veta att det inte kommer att bli lägre framerate än det man satt som lägsta önskade.

Många spel på PS3 verkar ju köras i 720P och det är ju ingen jättehög upplösning. Vill minnas att jag läst någonstans att t ex GT 5 Prologue renderas i typ 1080x1080 och att den vertikala upplösningen sedan skalas upp, men det ser ju ändå grymt bra ut.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Från wikipedia:

Cell-processor med åtta kärnor à 3,2 GHz (varav sju stycken är aktiverade). Med en teoretisk maximal kapacitet på cirka 218 gigaflops.

Löstagbar och utbytbar 2,5-tums SATA-hårddisk följer som standard med PS3. Den finns i fem storlekar; 20, 40, 60, 80, 120 och 160 GB

256 MiB XDR RAM
256 MiB GDDR3 video-RAM på 700 MHz

RSX-GPU (grafikprocessor) från nVidia (128 bit pixelsprecision, 1080p upplösning, 300 miljoner transistorer, 90 nm)

Blu-ray-läsare, BD-R/RE/ROM/DL/TL/FL/Mini, som även har stöd för CD-R / RW / DA / SA / SAHD / ROM / Mini 210 / 650 / 700 /800 / 870 / 900MB, Dvd /±R / RW / DL /ROM /RAM /Mini 4700/4900/8500/9500MB 2X Blu-Ray, 16/18/20X dvd och 48/52/56X cd

7.1 Dolby TrueHD-ljud

Gigabit Ethernet

Wi-Fi (med vilket man bland annat ska kunna koppla ihop med Playstation Portable)

Stöd för sju Bluetooth-kontroller[7] med en räckvidd på cirka 8 till 12 meter

Fyra USB 2.0-ingångar (två på 80/120/160 GB-versioner)

Memory Stick Pro/Duo-ingång (finnes ej på 40/80/120/160 GB-versioner)

Secure Digital- och CompactFlash-ingång (finnes ej på 40/80/120/160 GB-versioner)

Programvara för internet-access, videosamtal, fotovisning, film och musik med mera

Bakåtkompatibel med Playstation 2 och Playstation; PAL-versionen är delvis bakåtkompatibel, men kommer att förbättras i framtiden med firmware uppdateringar. 40 GB-versionen är inte bakåtkompatibel med PS2-spel men med PS1-spel

Kan användas som Location Free till Playstation Portable

Kommer kunna ta emot sparade filer från PS1 och PS2 minneskort via en minneskortsadapter.

Det är typ ingen super hårdvara i den men ändå så flyter spel på så bra. Vilken cpu står sig cell processorn emot idagsläget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är naturligtvis svårare att optimera ett spel för PC där användarna har väldigt varierande hårdvara jämfört med en konsol där alla har identisk hårdvara.

Däremot brukar PC-spel (vid max-settings) generellt ha bättre grafik än konsolspel. Dessutom krävs det bättre grafik för att det ska se snyggt ut när man sitter 40 cm från skärmen jämfört med konsolspel där man vanligtvis sitter flera meter ifrån TVn.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.