Permalänk
Medlem

Gömma partition?

Har en jobb laptop som jag är admin på fast får inte lov att installera något på den.

Det jag skulle vilja göra är att skapa en andra partition installera winXP på denna. Sedan gör denna partition gömd från den första partitionen.
Det skall alltså inte synas om de skannar min dator efter olagliga program, installationer att jag har en sekundär partition med ett andra operativ system på. Så vitt jag vet kan det se det mesta genom Active directory, eller hur det nu är uppbyggt.

Helst skulle jag vilja att partitionerna är helt isolerade från varandra så att inga filer eller data kan flyttas emellan dem.

Är detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Möjligheten finns ju att göra detta genom TrueCrypt. (www.truecrypt.org)

Du kan, om jag inte minns fel, skapa en dold volym som kan innehålla ett dolt operativsystem. Hidden-OS kallar TrueCrypt det själva.

Tänk på att läsa genom dokumentationen innan ett eventuellt test.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

tack för tippset! skall läsa på, testa och återkomma

Permalänk
Medlem

Risken finns att de märker att disken helt plötsligt krympt med tiotals GB och ifrågasätter vad som hänt.
Beroende på om du inte får starta annat än godkända program eller om det är installation du inte får göra så kan en virtuell maskin vara ett alternativ. Tex Virtual PC eller Virtualbox. Förmodligen kan man få det att köra från USB-minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om de ansvariga använder mjukvara som stödjer mjukvaruinventering, som t ex Microsoft System Center Configuration Manager eller tidigare SMS så kan dem som sagt se vad som finns installerat på din dator. De kan även "skugga" din session i och se vad du gör i realtid utan att du märker det.

Ett alternativ är som sagt VMWare, VirtualBox eller Virtual PC. Risken finns såklart att detta påpekas i fallet ovan men det kanske är enklare att förklara det jämfört med krypteringsmjukvara.

Vill du vara helt säker så skaffar Du en extra disk som du kan byta med. En för jobbet och en för när du sitter hemma.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att ha program på USB minne?
http://portableapps.com/