Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Das Keyboard uppdateras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mmm, sen tycker jag det är lite synd att 7G har switchar med linjärt motstånd och utan eget klickljud. Jag har långt från provat alla switchvarianter precis, men den låter nog som den minst tilltalande för mig personligen.
Jag skulle nog vilja ha en liten taktil känsla för när knappen aktiveras, plus kanske ett litet diskret klick.. Typ Cherry brown eller blue switchar.

Här är en fin mekanisk tangentbordguide förresten, för de som missat:
http://hothardware.com/cs/blogs/mrtg/archive/2009/03/09/mecha...
... med videoförklaring och allt

GULD! Tackar.

Rekommenderas.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

... och här är ett riktigt entusiasttangenbordsforum för den intresserade:
http://geekhack.org/forumdisplay.php?f=31

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lite synd att det skall vara så ont om ergonomiska varianter dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är lite synd att det skall vara så ont om ergonomiska varianter dock.

Kanske nått sånt här?
http://jseliger.com/2009/07/20/kinesis-advantage/
Inte direkt prisvärda dock precis - kostar ~300 dollar!

En kompis har en äldre modell av detta och trivs bra med det, men jag klarar banne mig inte att skriva något på hans burk när jag är där!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kanske nått sånt här?

Jo, det verkar vara ungefär det där och ibm m15 som finns (fanns). Det där verkar dock lite väl extremt (och stort); hur svårt kan det egentligen vara att bygga ett microsoft natural ergonomic keyboard 4000 med ordentliga tangenter?

Permalänk
Medlem

hade inte pengar vart ett problem hade jag direkt skaffat detta: http://store.artlebedev.com/computer_add-ons/optimus-maximus/

Provat en gång, sååå underbart att sitta vid, sen hjälper de även enormt med att du kan göra vad du vill med knapparna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Hur tusan kopplar du in så gamla tangentbord till en modern dator?

Vanlig din -> mini-din adapter. Har man ett snålt utrustat moderkort utan ps/2-kontakter så går det i allmänhet bra att använda en usb -> ps/2 adapter.

Det är samma protokoll nu som på 286 (AT) tiden vad det gäller tangentbord.

Bra tangentbord av bra kvalitet klarar sig förövrigt bra mot blekning och missfärgning med tiden. Det syns inte mycket spår av användning på mina snart 20 år gamla tangentbord. Det var helt enkelt bättre kvalitet förr när tangentborden kostade sisådär 1500kr.

Nu kostar de inte många ören att tillverka och materialen är sämre. Och livslängden är ju därefter också...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är lite synd att det skall vara så ont om ergonomiska varianter dock.

Tja, det finns ju Maltron och µTRON, iofs. Eller för den delen data hand pro.

Nästa elektronikprojekt jag aldrig kommer slutföra blir nog egenbyggt tangentbord.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hur kan man medvetet göra ett tangentbord som för oväsen
nä desto tystare desto bättre

Fler saker som inte borde förekomma
ljud (oväsen)som standar på msn
ljud son standar på Windows

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Dags att prova. Trådlösa tangentbord med och utan blåtand är ofta helt värdelösa.

Blir minimala men märkbara fördröjningar när man skriver, iaf på mina logitech (laser och EX110).

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med lite andra tips här också. Kollade dock "Happy Hacking Keyboard" modellerna och tyvärr har de ingen super-tangent (använder ständigt kombinationer av alt+ctrl+super; super-knappen är också utmärkt som "skillnadstangent" mellan fönsterhanterarens tangentbindningar och enskilda programs).

Kanske av ren vana men jag föredrar dock europeiska 105-tangent modellerna. Att teckentryck på tangenterna saknas är skönt. Ser så plottrigt ut, och det är lite störande när jag ändå delvis använder kyrilliska alfabetet att ett ögonkast på tangentbordet kan förvilla. Bättre då med helt språkneutralt tangentbord.

Har ett gammalt IBM liggandes, men tyvärr har det blivit något glapp någonstans och jag har inte tagit mig tiden att reparera det.

Överpriser? Tja, det beror väl på vad man använder datorn till. Att skaffa en dyr mus är knappast en bra investering för mig eftersom jag knappt använder den, men ett tangentbord är väl som ett handverktyg, och då är 2,5 ggr nypris för datorspel inget skyhögt pris.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hahaha ett tangenbord utan märkning på tangenterna!

Fan vad löjligt

Anledningen är nog för att har du ett tangentbord so tål 50 milj + knapptryckningar så finns det inga bra sätt att få tangenterna att behålla sin märkning på efter några år. Gör man då knapparna helt svart så håller det sig fräscht mycket längre. De flesta somär duktiga på att skriva behöver inga märkningar, och lägger man 1500+ på ett tbord så beror det antagligen på att man smattrar många timmar på det.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Conditioned:

Anledningen är nog för att har du ett tangentbord so tål 50 milj + knapptryckningar så finns det inga bra sätt att få tangenterna att behålla sin märkning på efter några år. Gör man då knapparna helt svart så håller det sig fräscht mycket längre. De flesta somär duktiga på att skriva behöver inga märkningar, och lägger man 1500+ på ett tbord så beror det antagligen på att man smattrar många timmar på det.

Nu är det visserligen en lite gammal tråd... Men det är inga problem att tillverka tangenttoppar som behåller texteni 5-10-15-20-25-30 år. Dubbelgjutna tangenttoppar där man har olikfärgad plast i gjutformarna är mer eller mindre outslitbara. Det enda som har hänt under de 20 åren som mitt tangentbord har varit med är att de har blivit lite blankare i ytan, färg och text har däremot stannat kvar och ser lika bra ut idag som när det plockades ut ur originalförpackningen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||