tips på chassi, nätagg, ev fläktar till detta paket

Permalänk
Medlem

tips på chassi, nätagg, ev fläktar till detta paket

Tänkte se med er proffs här på Sweclockers om det är något av dessa delar som borde bytas mot några andra motsvarande i samma prisklass alt samma prestanda billigare. Datorn kommer inte användas för någon typ av spel, istället video och bild-redigering. behövs alltid cpu-kylare eller är det enbart vid överklockning?

Sen det här med chassi, enda kravet är i princip tyst, och allmänt kallt(icke varmt) för att komponenterna ska må bra. Kanske behöver köpa till/byta till tystare fläktar?

Nätaggregat har jag inte en susning om, tips?

Sedan ska windows 7 införskaffas och installeras på 3 olika datorer:

Min bärbara zepto
AMD dator med några år på nacken, ska för övrigt uppgraderas från 2 till 4 gb ram.
och slutligen den datorn som ska byggas/köpas.

Vilken version rekommenderas?
Annars åt speciellt att tänka på?

Permalänk
Medlem

hm, dåligt med svar:(
Kollade lite på Fractal Design Define R2, Verkar vara ett riktigt bra chassi förutom att det blir aningen varmt? Vilka extra fläktar skulle ni rekommendera ifall man vill ha det tyst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paffare
hm, dåligt med svar:(
Kollade lite på Fractal Design Define R2, Verkar vara ett riktigt bra chassi förutom att det blir aningen varmt? Vilka extra fläktar skulle ni rekommendera ifall man vill ha det tyst?

definitivt en passiv kylare till grafikkortet samt en true eller liknande till processor!

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle byta ut hårddisken, F1 är nu rätt gammal. Det ha kommit nyare versioner i form av F2 & F3. F2 är som lagringsdisk och snurrar i 5400 rpm och F3 ersätter F1 i 7200rpm. Köp en F3:a tycker jag.

Sen tror jag det skulle vara bra att byta grafikkortet mot ett HD4770. Tror det är svalare (=tystare) och även bättre prestanda. tillverkas i 40nm så är lite modernare.

länkar:
4770
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd4770-512mb/5408418/

Samsung F3
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-samsung-spinpoint-f3-hd103sj/4303589/

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt inriktning lite och bytt till 1156 istället.

Här är två lika dana paket med olika processorer.
Motiverar de högre priset för i7 den ökade prestandan, alltså hur mycket bättre är i7?

Kommer som sagt användas till videoredigering, foto-redigering och allmänt vanligt datoranvändande. Ofta kör jag tex Premiere, After effects, och Photoshop samtidigt. Då ska väl i7 vara bättre i och med hyperthreding? Eventuellt lite spelande, men inte speciellt viktigt.

Jag har fått intrycket av att de inbyggda fractial-fläktarna låter ganska mycket? Därav eventuellt tillägget av 3 Nocuta-fläktar. Går Fractials fläkt styrning att använda med de Nocuta om man skulle byta?

Och till slut, är det några komponenter som krockar? Och har jag fått med allt som behövs för montering, kablar etc?