Ny dator, bilden fryser och växlar från svart till bild

Permalänk
Medlem

Ny dator, bilden fryser och växlar från svart till bild

Hejsan, nu i veckan så har jag och en kompis monterat ihop min dator själv.
Problemet är att ibland så fryser bilden och börjar visa bild då och då, men den e som fryst i stort sig. Det växlar från svart till den bild eller en del av den bild som man sett innan.
Ibland så blir muspekaren extra large eller nåt och det går inte att ändra tillbaka det.

Jag är lite förtvivlad då jag spenderat 10 000 på den här datorn. Man vill ju gärna att det ska funka då.

Operativsystem: Windows 7 64 bit , fast jag har även windows xp installerat på en gammal hårddisk som vi lagt in

Processor: Intel i5
Processorkylare:Vet inte om jag har en
Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55 , socket 1156
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600 mhz 4GB CL9
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 500GB
Nätaggregat: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS
Övrig kylning: finns ju fläktar i chassit, så mycket vet jag
Övriga komponenter: vet ej
Temperaturer: vet ej

Skulle vilja avsluta med att säga att jag inte kan fastsställa när bilden fryser. Men det har hänt 2 gånger när jag försökt starta Project Reality (av 2), När jag tittat på film i VLC , När jag surfat på internet, När jag varit ifrån datorn en längre tid.

Det har gått utmärkt att spela Aion t ex.

Jag har extra kollat att jag har rätt drivrutiner för grafikkortet (som jag laddat ner från hemsidan).

Jag vet inte vad jag ska göra, jag är inte så bra på sånt här

Får tacka för mig, hoppas jag får in många svar Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Glömde du formatera och installera om båda Windows efteråt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Glömde du formatera och installera om båda Windows efteråt?

Jag hade inte formaterat min gamla hårddisk, där hade jag win xp på en partition och alla mina grejer på en annan större. Sen har jag installerat win 7 på min nya hårddisk på en partition där också.

Om det svarar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Permalänk

shit .. jag har EXAKT samma problem som dig. (Samma setup fast ett HD5850)

När jag startade Project reality så hänger sig datorn vid BSS introt. Vanliga Bf2 fungerade dock så jag tog bort videofilerna i PR mappen så att introt inte visades.

Jag trodde att jag löst problemet men nu har den börjat frysa när jag varit ifrån datorn en längre tid som du beskriver. Bilden fryser och skärmen updateras med en bild var tredje sekund. Det har också hänt en gång när jag streamat video på svtplay.

Jag har ingen aning om vad som kan vara fel. gfkortet och cpun presterar ju bra i spel så det borde ju inte bero på överhettning.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ja! Vid BSS introt, den dära studion som gjort det.. uppdateras med bild var tredje sekund.. mm exakt samma problem... undrar vad det kan bero på alltså.

Är det precis samma setup förutom grafikkortet ?

Nej, precis, jag spelar Aion på högsta grafiken , kan spela hur länge som helst utan att något händer :/

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också samma problem

Dock så händer det bara när jag kör video i fullscreen, VLC som Youtube. Allt annat funkar som vanligt. Vad jag vet iaf...

Kör Win7 RC, hade samma problem på Vista före också.

Har frågat om detta problem förut men inte fått något svar.

Phenom 2 X3
Radeon 4830
Gigabyte 770-UD3
Corsair XMS2 minnen
Corsair agg

*EDIT ... kan även tillägga att detta problem började i våras och jag bytte ut moderkort/graffe/hårddisk/cpu samt installerade en ny Win7, så jag vet inte men känns som det inte är något fel på hårdvaran iaf?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

oj, har du haft problemet så länge ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbie89
oj, har du haft problemet så länge ?

Jao, undviker video i fullscreen så klarar jag mig , problemet uppstår även när skärmen går i viloläge (genom windows, typ) men har stängt av så den inte gör det.

Jag byggde även en dator åt en kompis i fredags, i5 750, Giga p55, HD5850, Win7 etc...han har också EXAKT samma problem som oss :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man undrar om det är någon bios uppdatering som behövs till moderkortet?
Men man vill inte att det fryser mitt i uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Man undrar om det är någon bios uppdatering som behövs till moderkortet?
Men man vill inte att det fryser mitt i uppdateringen.

Ganska säker på att detta problem inte inträffar då. Jag har senaste bioset till mitt nu, men problemet var med före.

Det vi alla har gemensamt är Ati graffe + Win 7, så det har kanske med drivrutinerna för graffet till win7 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-ronz:
Låter möjligt. Jag har en gammal extra dator med nividia grafikkort. Installerar jag drivrutinen som finns i Windows Uppdate till den blir bilden helt förstörd. enda lösningen var att undvika Microsofts drivrutin för kortet och bara ta den från Nvidias hemsida.

Så vi får hoppas att någon kommer någon uppdatering.

Har alla Gigabyte moderkort också eller är det bara en slump?

Permalänk
Medlem

Ja vi verkar ju ha samma moderkorts typ också.. så OS , grafikkort och moderkort är väl det som vi har samma på. Det finns ju helt klart en koppling iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbie89
Ja vi verkar ju ha samma moderkorts typ också.. så OS , grafikkort och moderkort är väl det som vi har samma på. Det finns ju helt klart en koppling iaf

Yes, tror dock det lutar mera åt grafikkorts drivisarna / win7 , att det är nått knas mellan dom.
Det verkar faktiskt vara många som har detta problem, sökt lite på google. Ingen lösning dock =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men vad skönt ändå, för jag pallar inte skicka in nåt grafikkort och sitta o vänta på det

Permalänk
Medlem

Grafikkort är det inte för mig iallafall då jag hade samma problem med ett 8800gt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Som någon skrev vore det inte så bra om det fryser mitt i en bios uppdatering (går att göra under uppstart annars), för datorn fryser väll inte åt er under uppstarten?

Annars är ett alternativ att lägga in ett OS som inte fryser, sedan uppgradera bios i det och lägga in win7 igen?

För ni måste försöka lösa problemet, i det långa loppet kan det bli dyrare för er om något annat går sönder på grund av att datorn låser sig.

Läs även på Gigabyte's hemsida om dom har någon information.

Även jag kör gigabyte, men utan problem.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindflow
Som någon skrev vore det inte så bra om det fryser mitt i en bios uppdatering (går att göra under uppstart annars), för datorn fryser väll inte åt er under uppstarten?

Annars är ett alternativ att lägga in ett OS som inte fryser, sedan uppgradera bios i det och lägga in win7 igen?

För ni måste försöka lösa problemet, i det långa loppet kan det bli dyrare för er om något annat går sönder på grund av att datorn låser sig.

Läs även på Gigabyte's hemsida om dom har någon information.

Även jag kör gigabyte, men utan problem.

För mig iaf, så hade jag detta problem med mina förra komponenter, 8800gts, Gigabyte P35 + C2D, och jag bytte ut dess mot det jag har nu(se tidigare inlägg) och problemet är kvar (installerad ny win7)

Jag har även kört med 2 olika biosar på nuvarande mammaplank (nyaste just nu)

Enda gångerna datorn "hänger sig" är vid uppspelning av video i HELSKÄRM, och när skärmen går i strömsparläge etc etc genom Win7.

När robbie89 och x_henke_x startar Project Reality så hänger det sig pga av intro videon som spelas upp i början.

Själv hoppas jag på att det är Win7 som är "skurken" , möjligtvis grafik drivarna.
Men man vill ju veta Exakt vad som är fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mm , jag med -ronz. Det skulle vara det lättaste för oss, för det är ignet iv kan direkt åtgärda tills dom fixar en lösning liksom.

T ex jag är inte så hajj med bios och det där. Så hoppas det kommer förbi nån datorexpert här på forumet som råkar läsa tråden och pinpointar vårat problem och säger vad lösningen är

Permalänk
Medlem

ze bump !

Permalänk
Medlem

el bumpe!

Permalänk
Medlem

Jag formaterade om och installerade köpta versionen av Win7 förra veckan (körde RC före)

Nyaste drivarna till Allt, men ingen till chipset (hittar ingen?...)

och ALL VIDEO I FULLSCREEN FUNKAR NU <3

"hänger" sig inte nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -ronz
Jag formaterade om och installerade köpta versionen av Win7 förra veckan (körde RC före)

Nyaste drivarna till Allt, men ingen till chipset (hittar ingen?...)

och ALL VIDEO I FULLSCREEN FUNKAR NU <3

"hänger" sig inte nu.

Formaterade du bara bort ditt OS då?

Najs att vi når nån slags framgång här i tråden iaf

Permalänk
Medlem

Läste på litet...

Prova att högerklicka på videon, kryssa ur rutan "aktivera hårdvaruacceleration"

Funkade för mig, och ett gäng andra!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Låter mycket liknande mitt problem. Har också ett Gigabyte-moderkort, EX58-UD5. Använder fortfarande windows XP.

Problemen startade efter uppgradering till ovan nämnda moderkort, med tillhörande processor (core i7-920).

I mitt fall tycks det hela hända utan någon förklarlig anledning. Ingen belastning eller sådant.

Någon som listat ut en lösning eller kan ge uppslag till fortsatt felsökning?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humanisten
Låter mycket liknande mitt problem. Har också ett Gigabyte-moderkort, EX58-UD5. Använder fortfarande windows XP.

Problemen startade efter uppgradering till ovan nämnda moderkort, med tillhörande processor (core i7-920).

I mitt fall tycks det hela hända utan någon förklarlig anledning. Ingen belastning eller sådant.

Någon som listat ut en lösning eller kan ge uppslag till fortsatt felsökning?

Har du provat att göra som det står i posten innan din?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Har du provat att göra som det står i posten innan din?

Jag tolkade det som att lösningen handlade om VLC? I mitt fall sker frysningarna oavsett vilka program jag kör.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte heller bara om VLC faktiskt , det kan hända om ja surfar på internet eller när ja ska starta t ex Project Reality :/

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! När jag startar vissa spel så är allt bara svart vid intro men datan freezar iaf inte, dessutom har jag ett annat problem med win 7 som vette fan hur man löser och hittar inte nån tråd på det. När man har vissa spel i fullsceen så lägger de sig som i bakgrunden och det går inte att göra nått på datan utan att stänga ner spelet, vad man än gör så vill spelet bara hoppa upp igen.

Permalänk

problem

Hej jag köpte en dator som kom igår från komplett allt var installerat och klart men kommer inte ens in på skrivbordet innan dator hänger sig.

smått frustrerad då jag väntat i över 2veckor på datorn och när man ska starta och installera spel kommer man inte ens in i windows. är inge vidare på datorer men nått e fel.
har installerat om windows en gång nu samma skit. e de fel på hårdvaran eller är de bara windows som e fuckt up?.

har intel core i3 och nvidia zotac cuda bla bla bla 512mb
ddr3 2gb.

ska ringa komplett men om dom ber mig att skicka tillbaks dator blir jag skogstokig!
dåligt tålamod när man väntat 13arbetsdagar för att få en dator hur långt kan de ta och bygga en dator?