Permalänk
Medlem

skaffa Win 7 eller OSX ?

Hej

Jag har stor lust att skaffa en dator. Jag är 80% bestämd på att det ska vara en stationär för att jag har inget direkt behov av en laptop just nu. Det svåra nu är om jag välja att skaffa en dator med Windows 7 när det kommer eller skaffa nästa version av iMac. Många säger att OSX tjänar man på mest om man jobbar eller arbetar med bilder och vissa säger att OSX inte alls är bra på sånt för att dom inte har 64 bit version av Photoshop. Jag kan dock tycka om att redigera/ jobba med bilder man själv har tagit. Jag spelar ingenting just nu så kanske känns onödigt att skaffa en hardcoregamerpc..Jag har dock inte testat Windows 7 så himla mycket men det verkar sjukt mycket bättre än det tidigare versionerna. Jag kan dock gärna betala för en Apple dator om jag vet att det är bra kvalité. Vissa säger som har Mac att dom är inte så stabila som det sägs och andra inte. Jag blir osäker..vad tycker ni vad man ska köpa?
Notred

Permalänk

Rent skitsnack att Mac-datorer är bättre lämpade för att jobba och redigera än PCs.

Kör på Windows 7 så sparar du några tusenlappar också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboLasse
Rent skitsnack att Mac-datorer är bättre lämpade för att jobba och redigera än PCs.

Kör på Windows 7 så sparar du några tusenlappar också!

+1
Det som skiljer mac och PC är att du får betala dubbelt så mycket för samma prestanda med Mac, skaffa en PC + Win7, dom pengar du spar kan du köpa en riktigt bra skärm för istället som lämpar sig for fotoredigering.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Snow leopard är 64 bit OS så du kan räkna med att köra photoshop i 64 bit, det är inga problem.

Ang. att man sparar pengar på att köra på windows kan man ju säga såhär: När du ska köpa en PC så måste du betala för en dator och en skärm. Om du ska photoshoppa så vill du ha en bra skärm, och defenitivt inte ha en 2-3000 kronors LCD skärm med TN-panel. Du måste räkna med MINST 4000 extra för en vettig IPS-skärm.

När du köper en mac får du inte bara optimerad hårdvara som är optimerad för just det operativsystemet och skärmen, utan även en TFT-skärm som jag personligen tycker har mycket bättre ljusåtergivning och har bevisat mycket bättre uppdaterings frekvens än en LCD. Jag kan säga med stor säkerhet att en mac är en MYCKET stabilare dator än en PC.

Samtidigt är en Imac en visuellt mycket snyggare dator med mindre krångel med sladdar till och från datorn. I stort sett den enda kabeln du behöver dra till datorn är en strömsladd. Det enda jag kan klaga på en Imac är deras mus, men den går ju att byta ut till vad som helst, likadant med operativet, ifall du inte skulle (mot förmodan) tycka om OSX så kan du ju bara köra windows 7 via bootcamp, det gör jag nu när jag vill spela mina spel.

Se inte mig som en Apple-fanboy, jag har "båda" hemma men jag tror att det finns en anledning till att jag trots att jag har 3 st windows-burkar hemma och jag fortfarande sitter 99% av tiden vid min enda mac.

Once you go to the bright side you shall see the light

//Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Det här om skärmar eller inte kan jag ingenting om..det enda jag typ vet är man kan kalibera sin skärm om man köper en sån där sak som man sätter på skärmen som ska ge bättre färger. Jag tycker med att iMac verkar skit najs , så verkar iPod och iTunes funka bättre på OSX än i Windows. Det enda jag inte riktigt gillar med iMac skärmen är att man ser sig själv i den..för att det är en glossyskärm..jaghatar det..och det finns inte nåt antiglare till den. Bara till MBP 15 och 17" men dom bärbara är för dyra för mig och sen vill jag inte ha en bärbar. Men vad har fattat så finns inte Photoshop för 64bitars för mac?

Permalänk
Medlem

Photoshop CS4 finns bara i 64-bit version för Windows.

Källa: http://www.adobe.com/products/photoshop/photoshop/faq/

Köper du en stationär dator med Windows så kan du kolla på olika skärmar som finns. Speciellt om du inte gillar den blanka som kommer med IMAC.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur dom kan välja att ha glossy på sina skärmar.Sen undrar jagen grej när man ändå pratar om skärmar; Hur kan Apples MBP 17" ha upplösning på 1920 X 1200? alltså lika mycket som en 24" har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Jag fattar inte hur dom kan välja att ha glossy på sina skärmar.Sen undrar jagen grej när man ändå pratar om skärmar; Hur kan Apples MBP 17" ha upplösning på 1920 X 1200? alltså lika mycket som en 24" har?

Mindre pixlar.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet