Köpråd w715 vs 5800 vs ? Ca 3000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd w715 vs 5800 vs ? Ca 3000kr

Hejsan.

Jag måste köpa en ny mobil men har inte så stor koll så därför hoppas jag på att få lite tips av er som verkar så snälla och hjälpsamma

Jag önskar följande :

Att inte gärne ge mer än 3000kr. (Begagnad är inget hinder).
Trådlöst nätverk Wifi.
GPS som funkar ok.
Bra ljud vid telefonsamtal.
Inte större än en tegelsten.
Kameran får gärna ta drägliga bilder, och man bör kunna filma med den.

Är sugen på W715 om det inte vore för den usla kameran som inte har autofokus som många verkar missnöjda med (?).

Nokia 5800 verkar ok men är osäker på touchscreen.

SE C905 tycker jag verkar lite plastig ? Och många gnäller över dålig GPS ?

Kanske någon Samsung ?

Vad ska jag ha tycker ni ?

Tips mottages med glädje!

Mvh /David

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte mig en 5800 och är än så länge nöjd.
Touch fungerar bättre än jag trodde, lagom storlek och hyfsat mycket kul grejor till den.

Har du inte möjlighet att klämma på dem?

Telenor släpper 5800 väldigt billigt nu förutsatt att du har abb hos dem.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för ditt svar!

Jo, jag ska åka till netonnet efter jobbet idag så ska jag klämma och känna lite på 5800 så får vi se. Det lutar mest åt att det blir en sådan.
man verkar få mest lull lull för pengarna. Det enda jag är skeptisk mot är som sagt touchscreen men man lär sig antar jag.

Jag hoppas det finns skydd som man klistrar på skärmen som skyddar mot repor? ( Jag kollade upp det och ser att det finns displayskydd att köpa= perfekt!).

Jag kör med optimal telecom abb så jag kommer köpa telefon utan abb.

Mvh/David

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Nokia 5800 har sämre kamera än w715 enligt gsmarena så

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde nyligen en htc magic för bara 2850kr inkl frakt (8gb minneskort följer även med). I Sverige kostar telefonen 4670 kr exkl frakt och man får "bara" 4gb minneskort.

Säg till om du är intresserad så tipsar jag dig om vart jag köpte min.

Permalänk
Medlem

NoNamesWayne :
Hur kommer det sig när w715 inte har autofokus ? Återkommande minus som folk skriver om den telefonen är just kameran.

david_dellblom :
Vad är bättre med htc magic jämfört med nokias 5800 ?

Mvh.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Inaktiv

Davil_79

Jag kan lova dig att telefonen verkligen är fylld med massvis med funktioner.

*Apps
*Android
*Google maps/google funktioner
*Designen
*open source mobil

Jag vet inte så mycket själv om telefonen utan mest googalt runt och kollat på reviews osv. Kolla på bara på www.prisjakt.nu där den har fått nästan fullt betyg av alla.

Det som gör modellen så prisvärd är så klart priset för "bara" 2850 kr inkl frakt till skillnad från Sverige då den kostar 4670 kr här.

Permalänk
Medlem

Kameran i 5800 är riktigt usel tyvärr, bättre i SE.
Däremot så funkar videoinspelningen betydligt bättre i nokian än i Ericssonen (framförallt ljudet), så om det är av stor vikt så är nokian bäst.
W715 är dock mindre och snyggare (subjektivt betyg) än nokian så jag hade nog ändå kört på denna!

Permalänk
Medlem

Har tappat min nokia 5800 och vill inte ha en igen. Kameran var mycket sämre än min gamla k750i. Den är för stor för min smak och touchscreenen var rätt kass. Sämst var telefonboken som var helt oanvändbar tillsammans med touchscreen. Det som var bra med dne var priset samt alla funktioner, gps, wifi, osv.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tjo

Har 5800 själv och kan väl säga att jag aldrig varit så nöjd med en telefon i hela mitt liv.

Har tidigare haft en k750 och senare en w890i (med barnsjukdomar) och steget till denna var enormt. Jag är så nöjd. Touchen funkar skitbra, man vänjer sig fort och jag kommer aldrig återgå till en knapptelefon igen, någonsin, ever.

Det där med att kontaktlistan är lite "cp" är nåt man vänjer sig vid. Att man får gå in och "avsluta den". Inte hela världen anser jag.

Webläsaren är faktiskt bra tycker jag. Dock är ju opera betydligt skönare att ha och göra med.

Kameran tar inte bra bilder i "standardläge" men testa inställningen för natt/mörka porträtt, med och utan blixt. Mycket stor skillnad på bilderna säger jag. Nu har jag bara testat detta inomhus i normalt dagsljus. Har inte hunnit laborera så mycket utomhus.
Men allt jag kan säga är att testa lek lite med inställningarna och du kommer bli förvånad. Har inte testat öka isovärde eller något sådant men kan tänka mig att det kan hjälpa ytterligare då jag vet att kameran pga av sin uppbyggnad har svårt att ta upp tillräckligt med ljus.

Telefonen är riktigt smidig i största allmänhet och den inbyggda GPSen är helt underbar. Den har tagit mig rätt i alla väder även när det såg mörkt ut och 3 pers satt i bilen och skakade på huvet och var överrens om att gps:en hade fått fnatt så var det vi som hade fel och den som tog oss rätt.

Och det är all symbianprogramvara du kan slänga in på den som gör den så sjukt användbar.

Eller vad sägs om

Ftp program så jag kan tanka upp/ner mellan datorn och telefonen, slippa kabel!
Nätverksprogramvara så att du kan browsa nätverkets utdelningar direkt i telefonen och du kan även få upp telefonen som en nätverksenhet i utforskaren.

Båda dessa är guld värda när man ska röja upp/rumstrera om i musiksamlingen på telefonen.

Finns många andra sjukt bra program till den också. Många av dom väl värda sitt pris (ja jag har köpt en hel del program till den ) också och de brukar inte kosta särskilt mkt.

Sen är musikspelaren riktigt bra också. Lurarna som följer med kan du ta och bränna upp direkt, behåll fjärrkontrollen dock. Har inte ens testat dom men de ser ut som om de skulle gå sönder om man tar för hårt i dom har hört att de ska vara riktigt dåliga med.
Kör ibland med ett par sonyericsson in ear lurar och ibland med ett par PX-100 sennheiserlurar och man blir inte besviken på ljudet kan jag lova.
Fint ljud med bra bas och sen spelar den jävligt högt och bra både om du kör med lurarna eller om du kör via högtalarna.
Har haft den med ute på många campingkvällar ute och den har snällt legat och spelat rock 4-5 timmar och det låter riktigt bra. Man tror inte att ljudet kommer från en sån liten sak när man hör det.

Tycker du ska välja 5800 faktiskt, du får jättemkt telefon för pengarna. Glöm inte köpa ett skärmskydd förresten.

Det enda jag ser som är bättre på pappret med W715 skulle vara att den har stöd för 7.2mbit/s ner och 2mbit/s upp ser det ut som, där de flesta andra (inkl 5800) "bara" klarar 3.6/0.384.

Surfar du via telefonen märker du definitivt inte av skillnaden knappt även om den skulle finnas där, sen med de flesta mobila bredbandsuppkopplingar idag brukar man ligga nånstans kring 1-4mbit/s ändå så spela roll liksom.

Det som talar emot W715 på pappret för min del är dels displayen, 2.4 mot 5800 3.2tum. Ja, storleken räknas
Och dels att den har knappar

Nä men förutom det med skärmen är de ganska lika i egenskaperna. Kan tänka mig att kameran på SE-luren är ganska snarlik 5800.

Men som sagt, hade jag blivit tvungen att köpa en ny lur idag hade jag köpt en 5800 alla dagar i veckan. Det är tillochmed så jag har funderat på att köpa en till i reserv. Eller för att ha kontantkortet i. Eller nån annan dålig ursäkt..

Se iaf till att du känner på båda lurarna innan du köper någondera av dem
I övrigt, lycka till!

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Nä men förutom det med skärmen är de ganska lika i egenskaperna. Kan tänka mig att kameran på SE-luren är ganska snarlik 5800.

Kameran är fortfarande bättre på w715 enligt tester från Gsmarena. Är det någon som kan telefoner så är det dem

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tänkte berätta hur jag har gjort

Jag köpte en sprillans ny W715 pga bra pris (1500kr).

Den är extremt plastig !
Batteriluckan är ett skämt.
Den glappar i "gånggärnen" som om att skärmen skall lossna när som helst.
Ringsignalen var väldigt låg så jag hörde den nästan inte.mm...

Så i helgen köpte jag en röd 5800 istället och det känns som mitt bästa mobilköp hitills ! Den är riktigt riktigt nice tycker jag !!
Har satt på ett invissible shield så slipper jag repa skärmen.

Det ENDA jag saknar som fanns i SE W715 men som inte finns i 5800 är SMS-konversationer som är riktigt trevligt i W715.

Mvh.David

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Akta dig för w715, den har ett otroligt irriterande designfel.

Felet är att som har en för tjock skärm eller för tunn chassi. Så skärmen sticker ut ca 1/3 mm från telefoner i djupet. D.v.s. alla stötar som chassit skulle ta kommer skärmen nu ta istället
Fick låna en splitterny sådan på sommarjobbet. Den blev repig MYCKET snabbare än alla andra telefoner jag någonsin haft.
Conclusion = W715 är en rep-magnet.

Annars är den suverän.