Permalänk
Medlem

Uppgradera minnet på gammal HP??

Har en gammal bärbar dator som börjar bli väldigt seg. Skulle vilja hålla liv i den ett tag till och funderar därför på att stoppa in lite mer minne i den. Har dålig koll på detta så slänger ut en fråga här om lite hjälp .

Datorn används ej till spel utan mest officeprogram, mail, internet, multimedia.

Datorn är en
HP Compaq nc6120 (PG825EA)
Pentium M 1,86 GHz
512 MB RAM
Windows XP

Enligt produktblad så står följande om internminnet:
"DDR, 333 MHz, 256, 512 or 1024 MB; 2 SODIMM slots; Upgradeable to 2048 MB maximum"

Tolkar det som att det finns två minnesplatser (av en typ som kallas SODIMM?) och att man kan ha max 2 GB totalt.

Har fått priser från lokala databutiken 400 kr för 512 Mb och 800 kr för 1 Gb. Ser tre alternativ:

1) Komplettera redan befintliga 512 Mb med ytterliggare 512 MB för 400 kr. Detta ger totalt 1 Gb. Måste man ta hänsyn till märke etc på det befintliga minnet eller kan man köpa vilket som (Kan det bli problem med kompabilitet)?

2) Byta ut redan befintliga 512 Mb mot ett minne på 1 Gb för 800 kr. Ger totalt 1 Gb, ingen risk för kompabilitetsproblem samt en minnesplats ledig för ev ytterliggare uppgradering.

3) Byta ut redan befintliga 512 Mb mot två minne på 1 Gb för totalt 1600 kr. Ger totalt 2 Gb, ingen risk för kompabilitetsproblem. Maximalt internminne.

Vad skulle ni rekommendera mig att göra?

Hur mycket internminne har jag användning av i den här datorn med en Pentium M 1,86 GHz processor? Klarar jag mig med 1 gb eller är det värt pengarna att gå upp till 2 Gb? Känns ju rätt dyrt att kosta på denna gamla dator minne för 1600 kr.

Hur gör man själva uppgraderingen, är det bara att stoppa in minnena eller måste man göra några ändringar i inställningar eller liknande?

Nedan följer utdrag från produtblad:

Operating system
Microsoft® Windows® XP Professional
Microsoft® Windows® XP Home (select countries only)
Microsoft® Windows® 2000 drivers available on www.hp.com

Processor
Intel® Centrino® Mobile Technology on selected models (Intel® Pentium® M Processor 730 / 740 / 750 / 760 / 770 / 780, 1.6 to 2.23
GHz, 533 MHz FSB, 2 MB L2 cache) or Intel® Celeron® M Processor 350 / 360 / 370 (1.3 to 1.5 GHz, 400 MHz FSB, 1 MB L2 cache)

Chipset
Mobile™ Intel® 915GM Express Chipset or Mobile™ Intel® 910GML Express Chipset

Memory
DDR, 333 MHz, 256, 512 or 1024 MB; 2 SODIMM slots; Upgradeable to 2048 MB maximum

Hard drive
40, 60, 80 or 100 GB (5400 rpm)

Optical device
DVD-ROM, DVD/CD-RW Combo, DVD+/-RW or LightScribe DVD+/-RW with Double Layer 12.7 mm drive

Display
14.1"or 15.0" XGA (1024 x 768 resolution), 15.0” XGA Brightview (1024 x 768 resolution) or 15.0" SXGA+ (1400 x 1050 resolution)

Graphics
Intel® Graphics Media Accelerator 900; Up to 128 MB shared system video memory

Dimensions (W x D x H)
3.0 (at front) x 32.8 x 26.7 cm

Weight
2.64 kg (14” TFT with optical drive) or 2.75 kg (15” TFT with optical drive)

Power
6-cell Lithium-Ion battery, secondary 8-cell HP Travel Battery (sold separately); External 65W AC adapter

Audio
ADI AC '97 CODEC, Integrated 16-bit Sound Blaster Pro-compatible audio, Integrated stereo speakers, Stereo headphone/line out, Stereo
microphone in

Wireless support
Intel® Pro/Wireless 2200BG 802.11b/g, Intel® Pro/Wireless 2915ABG 802.11a/b/g, Broadcom® 802.11g, Broadcom® 802.11 a/g,
optional Integrated Bluetooth™, standard dual display mounted antennas

Communications
56K modem; NetXtreme Gigabit (10/100/1000 NIC) PCI Express Ethernet Controller

Expansion slots
2 Type I/II PCMCIA slots or 1 Type III PCMCIA slot, digital media slot: 6 in 1 reader

I/O ports and connectors
4 USB 2.0, VGA, Mic In, Line Out, 1394, Power, RJ-11, RJ-45, Lock, S-Video, Parallel, Serial, FIR, Docking, HP Travel Battery connector

Permalänk
Medlem

Re: Uppgradera minnet på gammal HP??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Ser tre alternativ:

1) Komplettera redan befintliga 512 Mb med ytterliggare 512 MB för 400 kr. Detta ger totalt 1 Gb. Måste man ta hänsyn till märke etc på det befintliga minnet eller kan man köpa vilket som (Kan det bli problem med kompabilitet)?

2) Byta ut redan befintliga 512 Mb mot ett minne på 1 Gb för 800 kr. Ger totalt 1 Gb, ingen risk för kompabilitetsproblem samt en minnesplats ledig för ev ytterliggare uppgradering.

3) Byta ut redan befintliga 512 Mb mot två minne på 1 Gb för totalt 1600 kr. Ger totalt 2 Gb, ingen risk för kompabilitetsproblem. Maximalt internminne.

Eller alternativ 4, behåll din 512:a och köp 1GB till
800 spänn måste jag säga var rena rånet. Hittar du lätt på nätet för mindre än halva den summan.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Eller alternativ 4, behåll din 512:a och köp 1GB till
800 spänn måste jag säga var rena rånet. Hittar du lätt på nätet för mindre än halva den summan.

Funkar det att ha minnen med olika storlekar? Hade fått för mig att man helst ska ha samma storlek på minnena om man har två st (dvs 2 x 512 Mb eller 2 x 1 Gb), men vet inte om det stämmer.

Hur mycket minne kan man ha nytta av i denna dator, en Pentium M 1,86 GHz? Har man nytta av 2 Gb eller blir processorn en flaskhals?

Ja kändes dyrt. Fördelen att köpa där var att dom också sålt datorn så man är säker på att det blir rätt typ av minne och dom kan sätta in det åt mig. Har tittat på nätet och sett något som kallas SO-DIMM PC2700/333MHz, är det sådana jag ska ha? Funkar det med vilket som helst bara det är ett SO-DIMM PC2700/333MHz eller finns det andra saker som man måste kolla? Spelar det någon roll vilket märke man kör på, har bl a kollat på Kingston och Corsair?

Permalänk
Medlem

Är du osäker på installationen kan jag ju säga att det är busenkelt. Se på http://www.youtube.com/watch?v=XXNaY2HXaUA&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=dTQqSy-zidY .

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s43299665 där har du lite att välja på när det kommer till minnen. Jag har själv goda erfarenheter av Corsair, så det är vad jag hade rekommenderat. 2 GB är ganska överkomligt om du köper över internet, ~800 kr och det hade gett dig en ordentlig prestandaboost. Även om du inte använder allt minne nu så finns det säkert något operativ eller någon applikation som gör att du vill göra det i framtiden. Se bara på alla ram-käkande webplatser som börjar dyka upp, för att då inte tala om Windows Vista och Windows 7...

Permalänk

Bytte precis minne i min Compaq Mini till 2GB
376:- kostade det

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Skulle tro att Kingston ValueRAM minne - 1 GB - SO DIMM 200-pin - DDR II passar Eller är det så att du ska ha SO DIMM 144-pin Lite osäker
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=363247&hbx_...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Skulle tro att Kingston ValueRAM minne - 1 GB - SO DIMM 200-pin - DDR II passar Eller är det så att du ska ha SO DIMM 144-pin Lite osäker
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=363247&hbx_...

Nu är det ju DDR1 och inte DDR2 han har i sin dator, så nej, det passar inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Nu är det ju DDR1 och inte DDR2 han har i sin dator, så nej, det passar inte.

Bra att du rättade mej för jag va lite osäker Då är nog hans dator äldre än jag trodde

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Skulle tro att Kingston ValueRAM minne - 1 GB - SO DIMM 200-pin - DDR II passar Eller är det så att du ska ha SO DIMM 144-pin Lite osäker
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=363247&hbx_...

144-pin eller 200-pin?? Vad är det? Hur hittar jag vad jag ska ha? Ser inget om det i produktblad eller manual.

Enligt produktbladet anges: "DDR, 333 MHz, 256, 512 or 1024 MB; 2 SODIMM slots; Upgradeable to 2048 MB maximum" så jag antar att det inte fungerar med DDR II minnen.

Jaha ja, där han ni före mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Är du osäker på installationen kan jag ju säga att det är busenkelt. Se på http://www.youtube.com/watch?v=XXNaY2HXaUA&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=dTQqSy-zidY .

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s43299665 där har du lite att välja på när det kommer till minnen. Jag har själv goda erfarenheter av Corsair, så det är vad jag hade rekommenderat. 2 GB är ganska överkomligt om du köper över internet, ~800 kr och det hade gett dig en ordentlig prestandaboost. Även om du inte använder allt minne nu så finns det säkert något operativ eller någon applikation som gör att du vill göra det i framtiden. Se bara på alla ram-käkande webplatser som börjar dyka upp, för att då inte tala om Windows Vista och Windows 7...

Tackar för länkarna - det hjälpte.

Ja kan man få 2 Gb för ca 800 kr så hade det ju varit intressant. Det är inte så att min processor är för gammal och seg för att kunna utnyttja 2 Gb minne?

Permalänk

Då måste detta minne va rätt Det är vanligt DDR SO-DIMM och ej DDR2
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=123476

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Tackar för länkarna - det hjälpte.

Ja kan man få 2 Gb för ca 800 kr så hade det ju varit intressant. Det är inte så att min processor är för gammal och seg för att kunna utnyttja 2 Gb minne?

Jag tror att det räcker med 1 Gb för din dator. Alltså 512+512mb. Den känns lite för gammal i övrigt (processorn) för att ha nytta av mer.
T.ex. :
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/512mb-sodim... 173:- för 512 mb

om du vill ha 1 GB:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodi... 357:-

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Tackar för länkarna - det hjälpte.

Ja kan man få 2 Gb för ca 800 kr så hade det ju varit intressant. Det är inte så att min processor är för gammal och seg för att kunna utnyttja 2 Gb minne?

Både ja och nej. Det är ju inget prestandamonster du har, men o andra sidan behövs inte processorkraften i lika stor utsträckning som den behövdes förr i tiden. Sitter du på t.ex. Windows XP och bara gör enklare grejer, utan speciellt mycket multitasking, och har tänkt göra det hela datorns livslängd, så räcker säkert 1 gb utmärkt. Har du däremot tänkt hålla datorn ett tag till, kanske installera Windows Vista eller 7 så anser jag det vara ett klokt val att slå till på 2 gb direkt. Jag personligen sitter i skrivande stund på en Windows 7-installation, där jag har igång Google talk, Windows Live messenger, Firefox med två flikar öppna, Mediamonkey, Spotify, uTorrent och Word 2003 öppet (Förutom lite andra småsaker som kontrollpanel för grafikkort, bankid, ljud). Mitt system använder nu 1,97 gb, varav 400 reserverat till Ramdisk. Ett optimerat Windows XP utan Superfetch och andra liknande Vista/7-funktioner hade nog vart några hundra megabyte lättare..

Du kan ju alltid börja med att köpa en ensam engigabytesticka och se om du blir nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara det här med 144-pin eller 200-pin? Vad är det? Hur hittar jag vad jag ska ha? Ser inget om det i produktblad eller manual.

Enligt produktbladet anges: "DDR, 333 MHz, 256, 512 or 1024 MB; 2 SODIMM slots; Upgradeable to 2048 MB maximum"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Någon som kan förklara det här med 144-pin eller 200-pin? Vad är det? Hur hittar jag vad jag ska ha? Ser inget om det i produktblad eller manual.

Enligt produktbladet anges: "DDR, 333 MHz, 256, 512 or 1024 MB; 2 SODIMM slots; Upgradeable to 2048 MB maximum"

Du har DDR(1) och det är 200 pin. SDRAM har 144 pin, men det är en äldre standard som alltså inte funkar i din dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Du har DDR(1) och det är 200 pin. SDRAM har 144 pin, men det är en äldre standard som alltså inte funkar i din dator.

Ok, Toppen då vet jag vad jag ska leta efter. Tack för all hjälp. Nu ska vi se om vi inte kan få lite mer fart på den här gamla burken.

Permalänk

det kommer bli en bra prestanda boost från 512MB till 1024 eller ännu bättre 2048MB