Permalänk
Medlem

på 360 å PS3 styr man karaktärerna direkt men på PC klickar man på vad man ska göra åtminståne i isometrisk vy. Går ju att zomma in så vyn blir som på 360 men vet inte om kontrollen ändras. Gillar inte heller isometrisk, förutom i hack and slash som diablo å sånt.

pösk: Tror det kan gå men byt gärna ut grafikkortet till något bättre. Åtminståne ett 4770 som finns för 895kr på inet. Lär nog gå även annars men då får du spela med allt på lägsta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hur är det med co-op i spelet, finns det ens med?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas något stöd för nätverk vad jag kan se vilket verkar lite surt :S.
Men gjorde nyss en char iaf hehe

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Inte sådant spel som man spelar med andra ändå. Är så mycket story å sånt. Det är svårt att få det att fungera i co-op. Plus åtminståne jag föredrar att spela sådana här spel ensam då man kan fokusera mer på det och leva sig in i det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Inte sådant spel som man spelar med andra ändå. Är så mycket story å sånt. Det är svårt att få det att fungera i co-op.

Svårt och svårt, i Star Wars Old Republic Online så har varje klass sin egen storyline och man kan spela co-op med åtminstonde en vän i den.
Och då kan även han/hon vara med i dialogerna med npc'erna.

Bioware som skapar det spelet också.

Går att göra det simplare som i andra spel som tex att medspelare är bara med och slåss och har inget alls med i dialogerna att göra.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte sådant spel som man spelar med andra ändå. Är så mycket story å sånt. Det är svårt att få det att fungera i co-op.

Så svårt är det ju inte. Gjordes ju i NWN t.ex.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

The Old Republic är inte exakt samma sak där delar man på att välja dialogval t.ex. Men visst går det. Men vet inte om så många vill göra sådant spel med andra ändå. MMO är ju naturligt å spela med andra.

Vet inte hur det fungerade i NWN då jag inte spelat co-op men i de flesta spel som jag spelat co-op i så skippar vi oftast alla story å sånt. Man vill inte sitta å glo på det medan man spelar tillsammans. Behöver vara ensam för man inte ska känna sig stressad å så. Men beror kanske på att jag spelar med folk som tycker story är något som är ivägen för spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det störiga var ju att alla läste olika fort.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

på 360 å PS3 styr man karaktärerna direkt men på PC klickar man på vad man ska göra åtminståne i isometrisk vy. Går ju att zomma in så vyn blir som på 360 men vet inte om kontrollen ändras. Gillar inte heller isometrisk, förutom i hack and slash som diablo å sånt.

I NWN funkar det att styra sin char med tangentbordet. Man behöver inte zooma in.

När man körde PWs online var det bättre ur latency synpunkt att röra sig runt med tangentbord för att springa snabbare än klicka sig fram.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
I NWN funkar det att styra sin char med tangentbordet. Man behöver inte zooma in.

När man körde PWs online var det bättre ur latency synpunkt att röra sig runt med tangentbord för att springa snabbare än klicka sig fram.

roger that. Var så länge sen jag körde NWN och fastnade någonstans i några kloaker ganske tidigt i spelet så körde aldrig så mycket.

Funderar på att gå tillbaka efter man spelat DA. Har ju alla NWN spelen då man fick med dem i collector's edition av NWN2. (som jag också borde gå tillbaka till speciellt nu när massor av expansions kommit som förbättrat en del saker som kameran t.ex)

btw verkar som man lär sig mer och mer av char creatorn. Lyckades göra en ytterst trovärdig latina som nästan ser ut som inscannad från någon verklig person. Dock fortfarande inte helt nöjd med hur mina elves ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

pösk: Tror det kan gå men byt gärna ut grafikkortet till något bättre. Åtminståne ett 4770 som finns för 895kr på inet. Lär nog gå även annars men då får du spela med allt på lägsta.

Ok, jag ska uppgradera datorn till ett 5750, 2 gig extra ram och sen köper jag en benq G2220HD ifrån inet, allt för Dragon age skull :D....kommer köra det på windows7 med.

räcker det för att kunna köra på high settings tro?

Permalänk
Medlem

som jag sade tidigare: detta blir ett dyrt spel. 12k för en ny rigg och 500 för spelet...

Man kanske skulle överväga PS3-versionen istället?... nej, det lär ju komma moddar till det.

Permalänk
Medlem

De har planerat för DLC och spelsupport i två år redan.

Nyhet på FZ:
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=35018

Citat:

Vi har planer som sträcker sig över två års tid. Och det innefattar allt från riktigt små saker som item packs till större quests på en timma eller två till renodlade expansionspaket. Vi har verkligen ett omfångsrikt och långsiktigt planerande för spelet.

Får väl se om det är bra support eller om det är EA som vill mjölka pengar. Är det bra så är viss content gratis och annan mindre sådan väldigt billig. Större pack och expansioner kommer förstås att kosta mer pengar.

Permalänk
Medlem

Får se jo, att ha DLC redan dag 1 känns ju lite som att mjölka pengar. Men om det är något vettigt så är man beredd att betala men om det är något som moddar kan fixa bättre så skippar man det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
Man kanske skulle överväga PS3-versionen istället?... nej, det lär ju komma moddar till det.

PC helt klart! Lär ju komma PWs och sånt till det precis som till NWN. Mycket bättre än MMOn och MYCKET bättre community.

Det var den enda orsaken att jag spelade så mycket NWN som jag gjorde. Fanns inget bättre än persistant worlds.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer jag att kunna köra höga inställningar på spelet med det komponenterna jag har nu?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Kommer jag att kunna köra höga inställningar på spelet med det komponenterna jag har nu?

Skulle gissa på att du kommer kunna köra det på "medium" inställningar, din dator ser ut att ligga ganska precis med Recommended specs som är: Intel Core 2 Quad 2.4Ghz Processor or equivalent
RAM: 4 GB (Vista) or 2 GB (XP)
VIDEO: ATI 3850 512 MB or greater
NVIDIA 8800GTS 512 MB or greater
AMD Phenom II X3 Triple-Core 2.8 GHz or greater
DVD ROM (Physical copy)
20 GB HD space

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JespSve
Skulle gissa på att du kommer kunna köra det på "medium" inställningar, din dator ser ut att ligga ganska precis med Recommended specs som är: Intel Core 2 Quad 2.4Ghz Processor or equivalent
RAM: 4 GB (Vista) or 2 GB (XP)
VIDEO: ATI 3850 512 MB or greater
NVIDIA 8800GTS 512 MB or greater
AMD Phenom II X3 Triple-Core 2.8 GHz or greater
DVD ROM (Physical copy)
20 GB HD space

K. Har frågat på andra ställen, vissa säger att jag kommer kunna köra high, och du sa med. Men tror det går bra i alla fall. Kommer typ uppgradera datorn om ca 1-3 månader.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Beror på upplösning mycket också. kanske high i 1280x1024 å under men kör du i 1920x1200 eller mer kanske det inte går i high.

Tror inte spelet ska vara så superkrävande ändå. De har jobbat på det länge och säkert optimerat en hel del. Från det man sett ser det inte ut att ens vara lika snyggt som Mass Effect å då jag kan spela Mass Effect utan problem med mitt 8800GTS 512 så borde Dragon Age gå tycker jag. 8800GT är ju inte så mycket sämre kort.

Visa signatur

Permalänk

antar att kravet syftar på ett oklockat 8800gts 512 (g92)

hur står sig ett 8800gts 640 (g80) klockat till

core shad mem
612 / 1500 / 999 mhz

altså samma som 8800 ultra kortet bara färre upplåsta Sp och lite lägre minne

kan klämma ur lite till u kärnan (ca 640mhz) om jag vill men blir så förbannat varmt

bättre eller sämre än 8800gts 512

enligt http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=545&card2=515#

så ser statsen inte ut att bli alt för olika ultra kortets

dock följer inte shaderklocken med när man höjer core clocken på sidan så den blir ju kvar på 1350 där

vet inte riktigt hur stor skillnad det skulle göra om den hadde följt med upp till 1500

men skulle tro att jag ligger ännu närmre statsen på ultra kortet med högre shader klock inräknad

Edit:hittade en online harware check som gämnförde min hårdvaru prestanda mot kraven på olika speltitlar

http://www.yougamers.com/gameometer/10171/

vet inte om den reagerar på överklockning eller om den bara kör på hårdvaru ID't.

stod iaf att den inte räknade med SLI/crossfire pga bristande data om prestanda förbättringarna med olika kort

hur som hälst hamnade iaf strax under gts 512 kravet men har ju ett till kort så borde inte bli nått problem med att köra på hyfsade inställningar om jag aktiverar Sli dessutom

gts 512 >----------------------------<
mitt 640>------------------------<
mini >--<

gnäller dock om att jag bara har en C2D e6600 men kör den på 3,4ghz så borde funka ganska ypperligt ändå hamnar iaf mitt imellan recomended och mini kravet (vet inte om den ser överklocken)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tror knappast att Dragon Age blir särskilt krävande, menar tittar på grafiken. Visst det är ganska snyggt men inget jätte spektakulärt om man jämför med andra titlar.

Permalänk
Medlem

Nej ett 8800GTS 640 ska nog gå. De där programmen som kollar ser ofta bara på vad drivrutinerna rapporterar inte klockning och sånt. Tyvär går det inte att säga helt säkert fören spelet släpps.

Kollade Mass Effect och har X1800XL/7800GTX som rekomderat, med andra ord klart sämre kort än 8800GTS. Tycker det är lite konstigt. Kanske de bara vill vara på den säkra sidan med siffrorna eller så är det de stora slagen där man möter dussintals fiender som gör att DA kräver mer. För som sagt vad man sett av spelet ser det inte ut som det borde kräva mer än Mass Effect.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
antar att kravet syftar på ett oklockat 8800gts 512 (g92)

Kravet är inte 8800 GTS 512 utan det är krav på ett 8800GTS med MINST 512mb minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Tror knappast att Dragon Age blir särskilt krävande, menar tittar på grafiken. Visst det är ganska snyggt men inget jätte spektakulärt om man jämför med andra titlar.

Men att köra på high är en helt annan sak. Om DA körs på Aurora engine lär det suga hästballe precis som NWN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom

Bara för att ett spel är mindre snyggt behöver det inte betyda att det inte är krävande. Titta bara på NWN 2, det sjukt krävande och så snyggt är det ju inte. Kan iofs bero på Obsidians dåliga optimering men ändå.

Hoppas bara att DA är ordentligt polerat vid release... men multiplatform gör mig lite paranoid...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Bara för att ett spel är mindre snyggt behöver det inte betyda att det inte är krävande. Titta bara på NWN 2, det sjukt krävande och så snyggt är det ju inte. Kan iofs bero på Obsidians dåliga optimering men ändå.

Hoppas bara att DA är ordentligt polerat vid release... men multiplatform gör mig lite paranoid...

Det är NWN2:s skuggor som sänker det, drar man ned dom flyter det fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är NWN2:s skuggor som sänker det, drar man ned dom flyter det fint.

Nej det är för att NWN 2 bygger på aurora engine. Spelmotorn är föråldrad och inte speciellt bra på nyare system.

Det finns många stora problem med motorn och efter Obsidian tog över blev den ostabil och dålig på alla sätt.

Sänka skuggorna löser långt ifrån alla problem jag har med spelet nu. Funkade mycket bättre för mig innan deras patchar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tycker att figurerna verkar vara mycket detaljerade i spelet. Man skall ju tänka på att de in game sekvenserna man tittat på är ju inte i så hög upplösning.

Tror att det kommer bli mycket snyggare än tex world of warcraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Tycker att figurerna verkar vara mycket detaljerade i spelet. Man skall ju tänka på att de in game sekvenserna man tittat på är ju inte i så hög upplösning.

Tror att det kommer bli mycket snyggare än tex world of warcraft.

Klart det är snyggare än WoW. Väl knappt något som släppts senaste åren som inte är snyggare än WoW. WoW Kräver enligt Blizzard P4 på 1,3ghz, 512MB RAM och GeForce2-kort. Skaaaaaaaaaaaaplig skillnad

NWN2 var extremt dåligt optimerat åtminståne när det släpptes. Krävde ju mer än Oblivion fast det inte så speciellt imponerande ut. Men DA på PC var ju i stort sett färdigt för ett år sedan så de har haft tid att polera tycker man. (Anledningen till att de inte släppt det fören nu är att de väntade in konsolversionerna åtminståne är det vad jag hört)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart det är snyggare än WoW. Väl knappt något som släppts senaste åren som inte är snyggare än WoW. WoW Kräver enligt Blizzard P4 på 1,3ghz, 512MB RAM och GeForce2-kort. Skaaaaaaaaaaaaplig skillnad

WoW kräver MYCKET mer än så idag.

Sedan vad man anser är snyggt är olika för alla. Konstnärligt är WoW riktigt snyggt. Deras design är ju att allt är stort och mäktigt så man får en känsla av att man är en liten tecknad fantasyfigur i deras värld.

Medans Dragon Age kör på en figurstil som är anpassat efter Dungeons and Dragons novellerna. Inte samma ruleset men samma design.

Citat:

Men DA på PC var ju i stort sett färdigt för ett år sedan så de har haft tid att polera tycker man.

Var ju planerat att DA skulle släppas ett år innan NWN 2 men försvann under radarn i 2år?
Jag kommer ihåg sommaren för X antal år sedan och kollade på dom första bilderna ur DA och all hype om hur bra den skulle vara. Tänkte att det som skulle bli superbra spel med tanke på hur lyckad NWN var.

Så nog hade dom mer än några år att polera spelet. Dom släppte ju Mass Effect eller vad det nu heter emellan, men det kanske var killarna som dom köpte upp som utvecklade det spelet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
WoW kräver MYCKET mer än så idag.

Sedan vad man anser är snyggt är olika för alla. Konstnärligt är WoW riktigt snyggt. Deras design är ju att allt är stort och mäktigt så man får en känsla av att man är en liten tecknad fantasyfigur i deras värld.

Medans Dragon Age kör på en figurstil som är anpassat efter Dungeons and Dragons novellerna. Inte samma ruleset men samma design.

Var ju planerat att DA skulle släppas ett år innan NWN 2 men försvann under radarn i 2år?
Jag kommer ihåg sommaren för X antal år sedan och kollade på dom första bilderna ur DA och all hype om hur bra den skulle vara. Tänkte att det som skulle bli superbra spel med tanke på hur lyckad NWN var.

Så nog hade dom mer än några år att polera spelet. Dom släppte ju Mass Effect eller vad det nu heter emellan, men det kanske var killarna som dom köpte upp som utvecklade det spelet.

Menade inte att wow är fult utan håller med om att det är mäktigt och fantasifullt i sin design. Däremot så tycker jag inte att figurerna är speciellt detaljerade. Man ser ju nästan all fyrkanter, trianglar och cirklar som de är uppbyggda utav.

Ta sekvensen med den stora orgen eller vad den nu heter i da, senaste klippet från sidan. Den ser väldigt detaljerad ut tycker jag och har faktiskt mycket stora förväntningar på spelet såväl spel som grafikmässigt. Dock så är väl spelkänslan viktigast.

Baldurs gate var ju mycket bra för sin tid o hoppas att detta blir lika bra.