Permalänk
Medlem

Hjälp med val av vattenkylning/ i7

.

Permalänk
Medlem

EVGA X58 Classified chipset-block till ett P6T Deluxe? Lär ju gå jättebra...

Här är block för P6T Deluxe, se om du hittar dem på Chilled PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
EVGA X58 Classified chipset-block till ett P6T Deluxe? Lär ju gå jättebra...

Här är block för P6T Deluxe, se om du hittar dem på Chilled PC.

Jag tror att du har missat något...

"This COOLER Set was developed for the following ASUS Gene Series Motherboards:
- ASUS Rampage 2 GENE
- ASUS Maximus 2 GENE"

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Jag tror att du har missat något...

"This COOLER Set was developed for the following ASUS Gene Series Motherboards:
- ASUS Rampage 2 GENE
- ASUS Maximus 2 GENE"

My bad: här

Verkar som jag tog fel flik, hade flera uppe ;), nu ska det vara rätt. Hepp, verkar inte som att det fungerar att länka, då den länkar till GENE-setet automatiskt av någon anledning.

ASUS P6T Deluxe Series COOLER Set Nickel POM Black @ www.mips-computer.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d2004
skrev P6T Deluxe skulle vara P6T Deluxe v2

när det gäller Chipset så lettar jag effter nåt som kyler både

northbridge och southbridge

ASUS P6T Deluxe Series COOLER Set Nickel POM Black
sökte och hitta den. kyler den både northbridge och southbridge ?

Den kyler hela ja. Kolla om den här länken fungerar.

Permalänk

hur tänkte du montera allt?

Permalänk

så svårt är det väll inte, bara allt får plats.

tänkte mest att du skulle ha en radiator med 4 st 120 mm fläktar på, som jag utgår från att du tänkte ha i fronten. det tror jag kan bli lite knepigt, visst får du plats med 4 st 120 mm fläktar, men du ska ju ha lite plats kvar där hålen för nipplarna sitter.

bättre att köpa en tjockare radiator, som är för 3 120 mm fläktar, sedan ha fläktar på båda sidorna om radiatorn.

Permalänk
Medlem

Finns i princip ingen prestanda anledning att vattenkyla MB på i7 moderkort. Men med rätt kort/kylare så blir det ju i och för sig j... snyggt

ChilledPC:s slangklämmor är stora och fula, buntband fungerar lika bra och ser trevligare ut.

Köp en Lain DDC (Swiftech 355) med en EK eller XSPC topp, tycket då jag är bästa alternativet. Möjligen en Laing D5 (Swiftech CMP655), den är större, presterar inte bättre men går kanske något tystare.

Skulle rekommenderar att skippa Feser 1 vätskan, känd för att gegga igän blocken med tiden, och köra på färgade slangar destillerat/batteri vatten och PT-nuke i stället.

Slang valfri 3/8" eller 1/2" DI slang, efter smak, prestandaskillnaden till den grövre (1/2") slangen är försumbar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
så svårt är det väll inte, bara allt får plats.

tänkte mest att du skulle ha en radiator med 4 st 120 mm fläktar på, som jag utgår från att du tänkte ha i fronten. det tror jag kan bli lite knepigt, visst får du plats med 4 st 120 mm fläktar, men du ska ju ha lite plats kvar där hålen för nipplarna sitter.

bättre att köpa en tjockare radiator, som är för 3 120 mm fläktar, sedan ha fläktar på båda sidorna om radiatorn.

Det blir inte mycket tjockare än TC radiatorerna PA120.4 är en utmärkt radiator om man får plats med den.
Sen skulle jag inte ta NF-S fläktarnar till en radiator, det ger för lågt tryck, ska man beställa från Chilled ta Schyte GT 1450 rpm varianten, möjligtvis 1150 rpm varianten om man är extremt ljudkänslig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Finns i princip ingen prestanda anledning att vattenkyla MB på i7 moderkort. Men med rätt kort/kylare så blir det ju i och för sig j... snyggt

Högre NB/Uncore frekvenser med högre NB spänning tackar man väl inte nej till?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Ek-toppen är en sådan här
Men enklast är om du bara väljer den toppen du vill ha i menyn där man beställer själva pumpen där det står "After market top"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Högre NB/Uncore frekvenser med högre NB spänning tackar man väl inte nej till?

X58 chipsert genererar inte så mycket värme, även vid kraftig överklockning, att en fläkt och ett moderkort med vettiga kylflänsar inte klara av att hålla temperaturen i schack. Vattenkylning är total over kill, man får möjligtvis modda dit en fläkt som blåser i strategisk riktining då man tappar lite av kylningen från CPU fläkten som man normalt får.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Ek-toppen är en sådan här
Men enklast är om du bara väljer den toppen du vill ha i menyn där man beställer själva pumpen där det står "After market top"

X58 chipsert genererar inte så mycket värme, även vid kraftig överklockning, att en fläkt och ett moderkort med vettiga kylflänsar inte klara av att hålla temperaturen i schack. Vattenkylning är total over kill, man får möjligtvis modda dit en fläkt som blåser i strategisk riktining då man tappar lite av kylningen från CPU fläkten som man normalt får.

Kan inte säga annat än att jag håller med. Har själv ett Asus P6T Deluxe V2 med orginalkylning, dock har jag en 120mm fläkt som jag moddat fast på sidan av chassit som blåser på NB och mosfet, den går på lågvarv (600rpm) och klarar av att kyla moderkortet utan problem.

Så att vattenkyla dessa delar är totalt onödigt och enbart estetiskt.

Till TS:
Ska du bara kyla CPU (NB osv är onödigt som sagt) så ser det bra ut med den setup du har, jag kör själv med 2x 120mm radiatorer till min i7 920 C0 processor och kan hålla den i bra tempraturer (70~ vid prime 95 smallFTT).

Jag kör dock push 'n pull på mina radiatoerer, men den radiatorn du valt klarar utan problem denna processor med tillhörande fläktar, plus att du får ett hyfsat tyst system.

Permalänk
Medlem

NB o SB bhovs inte kyla med vattenkylning om du tar allt värme från CPU GPU direkt ut med vatten, dvs det är inte så varmt inne i chassin utom de två elementen och det räcker med en fläckt för säkerhets skull för bra luft flöde. Men tycker man att modda PC då det är mkt cool att ha allt kylt med vatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d2004
resarvator:EK Multioption RES 100 Rev2
cpu block: Swiftech Apogee XT Extreme Performance CPU waterblock
fläkt radiator: ThermoChill PA120.2 Radiator (15mm)
Backplate: Swiftech Apogee GTZ Core i7 Hold down plate
fläkt till radiator :nån fläkt
slang: hjälp vad ska jag ha för slang och storlek 3/8 7/16 1/2
pump: Laing DDC 18w Revision 3.25 eller Laing DDC 18w Pump / Swiftech MCP355
övrigt:hjälp vad behöver jag

så snart fyller jag år och ska handla så skulle vara glad om man fick snabb hjälp : D

har ni nåt bra tips på en fläkt ?''tyst men endå stark''
villken pump tycker ni är bäst.
villken storlek på slangen borde jag ha ?
övrigt : vad kan jag behöva för vätska till datorn förutom destilerat vaten?
och behöver jag några skruvar,mutrar,plugar osv

ps: kommer bli grymt glad för svar : D

jag vet att jag skriver grymt dåligt D:

Tycker du ska köra Heatkiller 3.0 som CPU-block, behåll radiatorn du har valt. Sedan YateLoon-fläktar, väldigt tysta och lämpade för vattenkylning, Scythe Gentle Typhoon fungerar med. Kör på 1/2" slang så får du ut ett högre flöde.

Ang. pumpen så hade jag kört på Laing DDC 18w Pump/Swiftech MCP325, det du har glömt är nipplar, rekommenderar compressionfittings, blir i princip 0% chans för läckage.

Permalänk
Hedersmedlem

Råka se ett galleri med vattenkylning. Väckte mitt intresse direkt. Har ju 2st 3x120mm radiatorer i skåpet. Plus slangar, nipplar och en pump.
Jag fräste mina egna vattenblock och det fungerade ju bra ett halvår. Sen började ett av blocken läcka se då monterade jag luftkylningen igen.
Använda hemmagjorda block är kanske dömt att gå åt skogen. Så man kanske skulle ta och investera i CPU samt GPU block.
Dock så vet jag inte vad för block jag ska ta. vill ju kunna använda blocket på min nuvarande 775:a samt 4850, samtidigt som kunna flytta dem till ny hårdvara.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Skulle byta ut fläktarna till Gentle Typhoon, dom presterar bättre och är dessutom billigare.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Säg gärna vad frakt/import kostade när du beställt, funderar också på att beställa vattenkylning från Chilled PC

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Säg gärna vad frakt/import kostade när du beställt, funderar också på att beställa vattenkylning från Chilled PC

Ingen importkostnad inom EU, sedan står fraktkostnaden om du går in och kollar i varukorgen ;>. Bara tryck på det alternativ som passar dig så räknar den ut slutsumman.

Permalänk
Avstängd

Jag kör Corsair's H50 Hydro. Visst, amatör-H2O kylning men det funkar prima. Ska du inte rå-klocka processorn så behöver du inte något mer avancerat än så.

Permalänk
Medlem

Har du provat sökfunktionen?
Lovar att vad man ska ha i loopen har diskuterats och besvarats i minst 5 gånger i andra trådar.

Var uppmärksam på att TC radiatorn har avvikande gängdimmensioner för nipplarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru