Nya produkter? (Tisdag 091020) Apple store nere...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ja 27" med quadcore för 20000:- skulle man nog satsa på. Så fick man sålt bort sin mac pro med sladdar och skit.
Riktigt sugen på den kan mycket väl bli en sån.

Är riktigt sugen på att göra samma sak

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicklaz
Det undrar jag också, enda anledningen till att jag tvekar att beställa den billiga MB istället för MBP.

Hur pass gött är det med bakgrundsbelyst tbord egentligen? Verkar ju jäkligt soft men kanske inte är så nödvändigt ändå?

Suttit i samma tankar med. Plast och bakgrundslyst. Samtidigt, som student känns det som något jag kan klara mig utan om jag tjänar runt 2000kr på det samtidigt som jag får en större hårddisk.

Permalänk

Gällande nya MB:

Citat:

As usual, iFixit has been quick to dissect Apple's updated MacBook, offering an extensive gallery of photos documenting the process.

A few notes of interest:
- There is no external indicator of battery charge state.
- There is no infrared port, meaning that the new model is incompatible with Apple Remotes.
- The integrated battery offers only 9% more capacity than on previous models (60 watt-hours vs. 55), but Apple claims an increase in battery life to 7 hours from the previous 5 hours, suggesting that the new model is more energy efficient. The new battery is significantly lighter than in the previous generation, offering a power-to-weight ratio that is 23.5% better.
- The hard drive is more difficult to replace than on previous models, but certainly can be done.
- The apparently increased rigidity in the latest model appears to come the use of an aluminum sheet (covered with a rubberized coating on the exterior) for the bottom case and other structural supports within the body of the machine.
- The Bluetooth antenna is routed into the display housing, likely improving range compared to previous models that placed the antenna in the body of the machine above the optical drive.

http://www.macrumors.com/2009/10/21/macbook-teardown-images-r...

Alltså ingen ir-mottagare på nya MB:en (inte för att jag tänkt köpa någon, men ändå).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
i5 med 4850? Du måste skämta med mig? Allt det för 17.500Kr? Det tycker du är prisvärt? Hellre 24 skärm med i7 och något vassare grafikkort. Vem bryr sig om stora skärmar...

Haha underbart.

Inte lönt att diskutera med dig endå. Iom att du inte förstår innebörden av en 27" ISP LED panel så.

Det är ruggigt prisvärt med 17.495kr.

18db ljud vid normalt användande, 13kg vikt, i sånt format.

Detta är ett monster. Ett rent mästerverk.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Alltså måste säga att jag blev jävligt förvånad när jag såg prislappen på imacen som bara låg på 19500kr är ju faktiskt riktigt billig för att vara en produkt från apple. När jag såg att det skulle vara en 27tum osv så trodde jag ju att prislappen kommer vara på minst runt ca 25k.

Jämför med andra produkter så som deras 24tum ca 8600kr.
Tagenbord + Mus ca 1400kr
Slutpris ca 10.000kr
Och på imacen får du tagenbord + mus och en 27tum skärm som klarar 2560 x 1440 upplösning och en dator med quad core osv för 19500kr tycker jag är mer prisvärd än andra saker från dom såsom deras 30tum skärm, 24 tum led skärm.

Så varför folk inte tycker att imacen är prisvärd förstår jag inte riktigt är ju mer prisvärd än andra produkter från dom. Eller?
Bara en skärm med liknande spec osv som imacen har kostar ju säkert runt 10k.

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande inte att byta hårdisk på ett enkelt sett på iMac?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur pass gött är det med bakgrundsbelyst tbord egentligen? Verkar ju jäkligt soft men kanske inte är så nödvändigt ändå?

Jag har efter tre år med MBP aldrig någonsin haft någon nytta av belyst tangentbord, faktum är att jag nästan aldrig har det aktiverat. Enda gången är när man ska imponera lite på bekanta. Jag testade att ha det på nu en stund innan jag skrev svaret men tycker mest det är störande, det är ju inte så att man behöver se vad man ska trycka och även om det skulle vara så är har jag aldrig befunnit mig i en situation där det har varit svårt att se tangenterna.

För övrigt är det snart dags att skaffa ny dator, även om InDesign och Photoshop fortfarande rullar hyggligt. En Magic Mouse får det nog bli så länge.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Gällande nya MB:

http://www.macrumors.com/2009/10/21/macbook-teardown-images-r...

Alltså ingen ir-mottagare på nya MB:en (inte för att jag tänkt köpa någon, men ändå).

Detta kändes ju inte så imponerande :-/
Fast nog ingenting jag skulle sakna så speciellt mycket i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Jag har efter tre år med MBP aldrig någonsin haft någon nytta av belyst tangentbord, faktum är att jag nästan aldrig har det aktiverat. Enda gången är när man ska imponera lite på bekanta. Jag testade att ha det på nu en stund innan jag skrev svaret men tycker mest det är störande, det är ju inte så att man behöver se vad man ska trycka och även om det skulle vara så är har jag aldrig befunnit mig i en situation där det har varit svårt att se tangenterna.

För övrigt är det snart dags att skaffa ny dator, även om InDesign och Photoshop fortfarande rullar hyggligt. En Magic Mouse får det nog bli så länge.

Okej tack för svaret, då känns det ju rätt okej att köra på MB ändå.

Permalänk
Medlem

kommer nog bli en 27" Quad core för mig i framtiden

en fråga dock gällande i5 och i7.

låt säga att båda processorerna kör 2,66ghz - är det då något prestanda skillnad på i5 och i7?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Det undrar jag också, enda anledningen till att jag tvekar att beställa den billiga MB istället för MBP.

Det är skönt med bakgrundsbelyst tangentbord. Använder det mer än jag trodde jag skulle använda det. Asbra när man ligger i soffan med datorn på kvällen och det är lite mörkt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
kommer nog bli en 27" Quad core för mig i framtiden

en fråga dock gällande i5 och i7.

låt säga att båda processorerna kör 2,66ghz - är det då något prestanda skillnad på i5 och i7?

Google sa mig att enda skillnaden mellan i5 och i7 (förutsatt att de går i samma klock då så klart) är:

Citat:

Another significant performance difference is how the Core i7 and Core i5 products will be handling hyper-threading. Hyper-threading is a technology used by Intel to simulate more cores than actually exist on the processor. While Core i7 products have all been quad-cores, they appear in Windows as having eight cores. This further improves performance when using programs that make good use of multi-threading.

Core i5 products, however, will not have this feature, which means operating systems will recognize the processors as having four core and no more. This will have no affect on the performance of most applications, like web browsers and even games, but it will be a blow to those who use 3D rendering software and other such programs that excel with multi-threading.

http://www.brighthub.com/computing/hardware/articles/48391.as...

Det vill säga, i7 har hyper-threading (två trådar per kärna) vilket i5 inte har. Det ser för dig som användare ut som att du har åtta kärnor istället för fyra.
Sen har även i7 stöd för "Triple-Channel DD3" vilket i5 inte har, men jag tvivlar starkt på att det är något iMac:en kommer dra nytta av idag(/i november).

Dock så är det ju 27" 2.8 GHz modellen som är i7 och 27" 2.66 GHz som är i5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Google sa mig att enda skillnaden mellan i5 och i7 (förutsatt att de går i samma klock då så klart) är:

http://www.brighthub.com/computing/hardware/articles/48391.as...

Det vill säga, i7 har hyper-threading (två trådar per kärna) vilket i5 inte har. Det ser för dig som användare ut som att du har åtta kärnor istället för fyra.
Sen har även i7 stöd för "Triple-Channel DD3" vilket i5 inte har, men jag tvivlar starkt på att det är något iMac:en kommer dra nytta av idag(/i november).

Dock så är det ju 27" 2.8 GHz modellen som är i7 och 27" 2.66 GHz som är i5.

Du har både rätt o fel.

Det är i7 på socket 1366 som har Tripple DDR.

Jag är rätt säker på att iMacen har Socket 1156. Där är i7 och i5 identiska förutom just HT. Som simulerar dubbla trådar på en kärna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du har både rätt o fel.

Det är i7 på socket 1366 som har Tripple DDR.

Jag är rätt säker på att iMacen har Socket 1156. Där är i7 och i5 identiska förutom just HT. Som simulerar dubbla trådar på en kärna.

Aha, jag fick uppfattningen av den sidan jag länkade till att även i7 på 1156 hade tripple DDR3. Men så var det alltså inte. Jag tackar för upplysningen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha, jag fick uppfattningen av den sidan jag länkade till att även i7 på 1156 hade tripple DDR3. Men så var det alltså inte. Jag tackar för upplysningen!

Just avhoppet från Tri DDR3 som är mycket bidragande till den billigare produktionen av moderkort och CPU på socket 1156 ifrån 1366

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx

Har haft MBP i 3 år själv - grejjen är att själva skärmen alltid lyser upp tangentbordet ändå... Så även iaf man behöver se kan man alltid göra det.

Ända gången jag har använding för det är iaf det är mörkt i rummet, datorn vilar och man vill logga in (Jag har lösen vid wake och skärmsläckare) - dock gick det inte att göra det, så när man väl behöver det får du ändå chansa i mörkret när du skriver (I mitt fall 18 bokstäver) långa lösen. Väldigt frustrerande... särskilt full, nyvaken etc.

Dock fixades det i Snow Leopard, så nu efter 3 år gör det mig lite nytta iaf

Det är lite flashigt bara... inget annat. Vid desktop tangentbord då skärmen är en bit ifrån kan jag tänka mig att det är bra att ha, finns sådana från Logitech etc.

Viktigt att veta om nya Macbook:

- Skalet repas lätt påstås det, värre än förra.
- MBP har något bättre skärm (Ja båda är LED men inte samma, MB är inte lika ljusstark)
- Ingen SD slot (Iaf du tar mkt foton är det otroligt irriterande...)

Iaf du har pengarna så köp en MBP... Har haft min I 3 år och känner inte minsta behov av byte och min G2 är inte ens i närheten av Unibody's build etc... köpte en till min flickvänn och det är en väldigt fin laptop... värd pengarna.

Att ha en gedigen dator som du inte känns gammal och sliten efter ett år är värt det med, så slipper du känna behov av att slänga ut än mer på en ny

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Har haft MBP i 3 år själv - grejjen är att själva skärmen alltid lyser upp tangentbordet ändå... Så även iaf man behöver se kan man alltid göra det.

Nja, sitter man med skärmen på lägsta ljusstyrkan för att ens bättre hälft sover (och för att spara batteri) så är belyst tangentbord en riktigt trevlig sak.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kommer bryta garantin om man byter ut ramminne själv? funderar på att köpa 27" med i7 och sen spara och köpa 8 eller 16 gb löst senare..är det värt det?

Permalänk
Medlem

Inga problem att byta minnet själv.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Nån som vet om man kommer bryta garantin om man byter ut ramminne själv? funderar på att köpa 27" med i7 och sen spara och köpa 8 eller 16 gb löst senare..är det värt det?

Nej, du bryter inte garantin och ja, det är värt det. Det är löjligt lätt att installera mer minne på iMac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nej, du bryter inte garantin och ja, det är värt det. Det är löjligt lätt att installera mer minne på iMac.

aha oki jag tänkte isf köpa en nu i veckan och sen köpa extra minnen sen när jag åker till USA nån gång i vår.

Vilken tycker du är mest prisvärd? 27" 3,06 ghz eller 27" med i5 eller i7? Tycker 2k mer för i7 som ska vara liite snabbare är för mycket..tycker inte det verkar vara så stor skillnad.
Lite missnöjd man inte får med Blu-ray, men får klara mig utan.

Permalänk

Någon som vet varför man kan få en ssd i mac book pro, men inte i 27" imacen? Känns lite trist att köra med en vanlig 7200rpm s-ata disk i en sådan dator. Dubbla diskar, ssd - en vanlig 1tb 7200rpm disk, alternativt dubbla ssd i raid 0. Går det att byta disk enkelt själv i den?

Borde komma tycker man. =(

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Finns det några rykten kring när Macbook Pro ska uppdateras?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Finns det några rykten kring när Macbook Pro ska uppdateras?

Har inte hittat något rykte om det, men du kan ju kolla in http://buyersguide.macrumors.com/

Permalänk
Avstängd

Sitter för nuvarande och klurar vilken modell jag ska beställa av 27", vill att datorn ska hålla ett bra tag innan det blir dags för uppdatering. Har en budget på 25-30 tusen, och ska helst få med en bärbar då. Så frågan är ju lite om jag ska beställa den sämsta versionen av 27" och en 15" macbook pro, eller en 27" med i7 och en macbook 13". Vad tycker ni? Den bärbara ska jag enbart ha i skolan för att skriva med i princip. imacen hade jag helst tänkt kunna spela ett par år frammåt på iallafall.. och göra allting jag vill utan problem, photoshopa lite ibland och då samt spela lite kraftigare spel som farcry 2.

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Sitter för nuvarande och klurar vilken modell jag ska beställa av 27", vill att datorn ska hålla ett bra tag innan det blir dags för uppdatering. Har en budget på 25-30 tusen, och ska helst få med en bärbar då. Så frågan är ju lite om jag ska beställa den sämsta versionen av 27" och en 15" macbook pro, eller en 27" med i7 och en macbook 13". Vad tycker ni? Den bärbara ska jag enbart ha i skolan för att skriva med i princip. imacen hade jag helst tänkt kunna spela ett par år frammåt på iallafall.. och göra allting jag vill utan problem, photoshopa lite ibland och då samt spela lite kraftigare spel som farcry 2.

MVH

Nja, en core i 5 är ju inte dålig och skillnaden mellan dem är inte jätte stor. Jag hade satsat på en 27"(core i7) + 13" mac booken då den är mer bärbar än en 15".

Sitter själv och funderar på 27":an med core i7. Fast skulle helst vilja ha den med en 120/160gb ssd. Har idag en 74gb wd raptor i min pc som räcker gott och väl. Resten sparas på servern. Får se om det kommer som ett alternativ senare, annars så får man ta bort garantin och installera en sådan själv.

Både skärmen som man har nu, samt burken börjar kännas lite gammal. Så att skaffa 27" med core i7, 4gb ram för 22kkr. Verkar inte helt fel, tjejen har en äldre imac, den som släpptes precis innan alu versionen. Men den skulle kanske också behövas bytas ut mot något nyare.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Det blev att jag beställde en 27" med i7 core hos Kullander i Malmö Samt en macbook pro 13", tyckte att den vanliga macbooken hade för många brister så som ingen sd plats, ir reciever borta, inget bakrundsbelyst tangentbord, skärmen var otroligt mycket sämre än pro'n & den ser ut som något en 5-10 åring skulle använda

Men det är ju mina tankar det Hoppas jag får i7an inom 2-3 veckor iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Någon som vet varför man kan få en ssd i mac book pro, men inte i 27" imacen? Känns lite trist att köra med en vanlig 7200rpm s-ata disk i en sådan dator. Dubbla diskar, ssd - en vanlig 1tb 7200rpm disk, alternativt dubbla ssd i raid 0. Går det att byta disk enkelt själv i den?
ör
Borde komma tycker man. =(

Håller med att man inte kan byta hårdisk i varken iMac eller MacMini själv är as dåligt. Tror det skrämmer bort en hel del eventuella kunder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Håller med att man inte kan byta hårdisk i varken iMac eller MacMini själv är as dåligt. Tror det skrämmer bort en hel del eventuella kunder.

Vad kostar det att lämna in datorn hos en ceritifierad verkstad för att byta disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Nu har du fan skrivit en jävla massa klagomål om apple och allt har varit fel, om du uppenbarligen inte vet vad fan du snackar om så ge fan i att felinformera folk, är du 12 år eller?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

varför gnälla? bevisa motsatsen istället
Man "kan" byta hdd på iMac men kräver tydligen att man skruvar bort skräm och allt. Vilket bara känns omständligt och onödigt. Dessutom rycker garantin.