Permalänk
Medlem

Speldator (13 000) - Sista check!

Hade lite annorlunda planer för några dagar sen, men har forskat i det hela lite mer och kommit fram till detta.

• Jag ska inte överklocka

• Kommer troligtvis skaffa ett till likadant grafikkort i framtiden

• Kommer 850W att skada systemet, eller är det bara lågt Watt-antal som är skadligt?

• Tänker köra operativsystemet och annan viktig mjukvara på 80GB hårddisken, tror ni det är en bra idé?

• Har kollat så djupgående jag kan om allt går att sätta ihop, men snälla säg till om ni ser att något är galet

• Är det något annat jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Det ända jag ställer mig frågande till är systemdisken på 80gb?
F3´an eller en WD black passar bra mycket bättre, såvida du inte vill vara modern och använda en SSD som systemdisk. (optimalt)

Nätagget är lite i överkant då du garanterat kommer att klara dig på 650w även med 2st gfxkort i CF.

Minnesfrekvenserna är höga om du inte klockar, de kommer att klocka ner sig till 1333Mhz. Alt skaffa 1333 Mhz från början.

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte bättre med en separat hårddisk för operativsystemet?
SSD kommer jag inte köpa i alla fall, för dyrt i dagsläget. (:

Dock har du nog rätt i att en F3:a är bättre, ska man köra två stycken i RAID 0?

Jag använde mig av Corsairs PSU finder och ställde in den på Core i7 (900 series) : 2st ATI HD 5800 series : 2st Hard Drive(s)

EDIT: Ska nog tillägga då att jag kanske får för mig att överklocka lite längre fram, men uppstår det problem med 1600 istället för 1333?

Permalänk
Medlem

Det viktigaste med en systemdisk är snabbhet, du vill ha ett så rappt OS/dator som möjligt.
Vill du inte köpa en SSD, så ta då så snabb mekanisk hårddisk som möjligt (F3 alt WD black) och partionera 50gb för OS´et på disken.
Du vinner inget på att ha en liten standard HDD för enbart OS´et om den inte är snabb.
En annan ide är isåfall att skaffa en WD Velociraptor (75gb) som systemdisk.

Nej inga problem direkt, men utan klock så kör minnena i 1333Mhz och inte 1600Mhz.

Permalänk
Medlem

du behöver inte mer skruvar, chassit är proppfullt med extraskruv. bra setup

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, men Velociraptorn blir för dyr.

Ska jag köra två stycken F3´or i RAID 0 eller separat?

EDIT: Eller kanske bara en 640GB Western Digital Caviar Black SATA II

Permalänk
Medlem

Raid0 på F3 eller Black är givetvis snabbare än enbart 1 hdd, men falerar en disk i raiden så går hela systemet i graven, en risk man bör vara medveten om.

Valet är ditt eget.

Permalänk
Medlem

Men är verkligen 80GB Seagate Barracuda 7200.10 SATA II så mycket sämre än F3:an med tanke på att denna bara ska ha viktiga program?

Permalänk
Medlem

Äsch, jag kör väl på två stycken F3´or, dock inte i RAID 0. (:
Använder den första för viktig mjukvara och den andra för allt annat, sen -om- nu den andra skulle bli full så kan jag börja fylla på den första i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Sämre är den, men hur mycket är lurigare att svara på.
Orkar inte leta tester, men de finns säkert.
Minns inte om Anandtech hadde en test eller om det var Tom´s hardware.

Permalänk
Sötast

SPELdator?

Släng då ut i7an, köp Phenom 2 och en 940 eller liknande och ett till 5850, DÅ får du gaming för pengarna, inte med en i7.

Prestandaskillnaden mellan Phenom2 och i7 är kanske 1-5% medans prestandaskillnaden med 2 grafikkort är allt mellan 0-50% mycket mer prisvärt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
Äsch, jag kör väl på två stycken F3´or, dock inte i RAID 0. (:
Använder den första för viktig mjukvara och den andra för allt annat, sen -om- nu den andra skulle bli full så kan jag börja fylla på den första i värsta fall.

Varför vill du nödvändigtvis ha 2st medelstora istället för 1st stor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
SPELdator?

Släng då ut i7an, köp Phenom 2 och en 940 eller liknande och ett till 5850, DÅ får du gaming för pengarna, inte med en i7.

Prestandaskillnaden mellan Phenom2 och i7 är kanske 1-5% medans prestandaskillnaden med 2 grafikkort är allt mellan 0-50% mycket mer prisvärt!

Den är inte endast för spel (lite 3D-modellering och andra program), samt att jag planerar att utöka med ett till grafikkort när de blir billigare.
Men har du tester som bevisar att prestandaskillnaden är så liten så kanske jag börjar fundera lite.
Men med den setup jag har nu så får jag också 2GB mer RAM.

Försöker fixa en dator som räcker länge och är lätt att uppgradera, allt jag behöver köpa till nu i framtiden är en till 5850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Varför vill du nödvändigtvis ha 2st medelstora istället för 1st stor?

Tanken är väl att oavsett hur mkt jag fyller på den ena hårddisken så ska inte den andra med den viktiga mjukvaran sölas ner.

Permalänk
Medlem

"Kommer 850W att skada systemet, eller är det bara lågt Watt-antal som är skadligt?"

Svar nej, nätaggregat med högt wattantal kan aldrig skada systemet då systemet bara förbrukar så mycket som det behöver, men det är bra att ligga i överkant för om nätaggregatet ej pressas håller det längre och ljudnivån hålls även den nere.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar såhär långt.

Men nu blev jag osäker med hårddiskarna, vad är smartast att köra med utan att det kostar för mycket?

Permalänk
Medlem

köp en F3 1TB och partionera, du kommer älska den.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis en billigare processor/RAM (6GB ger ingen prestandaökning mot 4GB vad jag hört) och då ett HD5870 istället för HD5850?

*censur*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den är inte endast för spel (lite 3D-modellering och andra program), samt att jag planerar att utöka med ett till grafikkort när de blir billigare.
Men har du tester som bevisar att prestandaskillnaden är så liten så kanske jag börjar fundera lite.
Men med den setup jag har nu så får jag också 2GB mer RAM.

Försöker fixa en dator som räcker länge och är lätt att uppgradera, allt jag behöver köpa till nu i framtiden är en till 5850.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=857&p=11

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Möjligtvis en billigare processor/RAM (6GB ger ingen prestandaökning mot 4GB vad jag hört) och då ett HD5870 istället för HD5850?

*censur*

Mycket olämpligt att skriva ladda ner o cracka va?

Skriv istället att ladda ner en gratis version tex Avast eller AVG.

Och att köpa en seagate 80 Gb är nog ingen ide, lägg till nån hundralapp så får du en större o bättre;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Ta i5 ist för i7 och ett till 5850..

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
http://www.legionhardware.com/document.php?id=857&p=11

Mvh

Förstår inte vilket som är bättre, eftersom jag inte tänker överklocka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Ta i5 ist för i7 och ett till 5850..

Det blir tyvärr inte billigare. Hursomhelst hoppas jag på att kunna köpa till ett 5850 lite längre fram när de blir billigare.

Permalänk
Citat:

Förstår inte vilket som är bättre, eftersom jag inte tänker överklocka.

Det blir tyvärr inte billigare. Hursomhelst hoppas jag på att kunna köpa till ett 5850 lite längre fram när de blir billigare.

jag skulle ta en i5.. i7 är inte värt pengarna.. ungefär samma spel prestanda.. annars är en i7 860 att rekomendera.. men i5 klart bäst/pris

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,