Nya datorn beställd - Ett bra köp?

Permalänk

Nya datorn beställd - Ett bra köp?

Tjenare, efter många om och men så blev det en i7 920 dator istället för AMD Phenom II.

Grejerna blev:

CPU: Intel i7 920 - 2,66GHz
Mobo: EVGA X58 SLI LE
Minne: 3x2GB Corsair Dominator 1600MHz DDR3
CPU kylare: Corsair Hydro H50
Chassi: Lancool K62
HDD: WD Velociraptor ICE 150GB

Har mitt gamla HD 4870x2 som jag ska stoppa i där sen, i väntan på "Fermi"

Tror ni det blir bra eller? Vill gärna klocka processorn upp i 3.8-4GHz senare.

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut, bortsett från Velociraptor som inte längre är värd pengarna när det finns SSD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Velociraptor?!

Aniron var ett par sekunder snabbare att påpeka det...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Raptor...nej

i7..okej om det är till en dator som ska användas för tunga program men är det en speldator har du slösat pengar.

Permalänk
Medlem

nätagg?
lite för mycket pengar har du nog slösat

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Medlem

i7 920 bra val jämfört med Amd...i7 920 är bättre till spel......har sj den prosesson<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atilia91
i7 920 bra val jämfört med Amd...i7 920 är bättre till spel......har sj den prosesson<3

Ja men i5 är lika bra /bättre än i7 i dom flesta tester.

Permalänk
Hedersmedlem

varför kollar man inte om paketen ser bra ut innan man beställer?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
varför kollar man inte om paketen ser bra ut innan man beställer?

Håller med !

inte så stor vits att fråga om datorn är bra om man redan har beställt den och en så har du ju inge nätagg ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Nätagg har jag, Corsair 520W liggandes. SSD gillar jag inte alls, därav valet av raptorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
. SSD gillar jag inte alls.

uhm varför inte?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
uhm varför inte?

Dyrare, lägre kapacitet och att man måste uppdatera och skit. Kommer firmware till hårddisken liksom. Vet att många får udda blåskärmar med det osv.

Kanske har fel, men det känns inte rätt för mig. Kör på gamla goa vanliga hdds istället. kanske tar SSD i framtiden.

Permalänk
Medlem

Håller med Axel Del Piero.

Det är säkert framtiden, men just nu ligger de tidigt i utvecklingsstadiet och kostar för mycket pengar.
Hör att det är mer problem med dem; går fort i början men blir segare och går sönder med tiden.

Har inga konkreta bevis på det jag säger är sant - bara det jag har hört.

Permalänk
Medlem

skulle aldrig lägga pengar på HDD: WD Velociraptor ICE 150GB idagen läge när SSD inte kostar mycket mer...
Avbeställ raptorn o ta en ssd.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
skulle aldrig lägga pengar på HDD: WD Velociraptor ICE 150GB idagen läge när SSD inte kostar mycket mer...
Avbeställ raptorn o ta en ssd.

Nuuurhhhh!

Permalänk
Medlem

SSD diskarna springer ifrån Velociraptorn. Den är en gammal pensionär.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje

Hellre en gammal pensionär som gör sitt jobb stabilt och snabbt, än en dopad toksnabb jäfvel, som springer och dör i förtid av utmattning

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Troll..

Gnåm...

Permalänk
Citat:

Gnåm...

va ?

Permalänk
Citat:

Gnåm...

Dubbeltroll. Skit i raptorn, om det hade funnits bra SSDs då jag skaffade min rigg hade jag struntat i skit raptorn

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje

He he! Ja alla kanske inte har sett denna film.....http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Permalänk

Att köpa en Velociraptor idag kan liknas vid att kasta bort pengarna, om du tycker att SSD fortfarande är för nytt/dyrt fungerar det lika bra med en modern hårddisk med hög datatäthet (t.ex. Samsung F2 om du vill ha en tyst 5400 rpm, eller Samsung F3/Seagate 7200.12 om du vill ha en snabb 7200 rpm). Velociraptorn har spelat ut sin roll när det nu finns fullgoda "mekaniska" diskar, för att inte tala om att SSDn har blivit bra och prisvärd.

Tänk på att accesstiden och överföringshastigheten på en HDD beror på hur stor del av disken du använder, det är snabbare att köpa en stor HDD och använda bara en del av disken. Det är t.ex. bättre att köpa en 500 GB HDD och använda 150 GB av den än att köpa en 150 GB disk och använda 150 GB.

Tänk oxå på att SSD bara det senaste året har blivit många ggr bättre än tidigare, den förra generationen SSD var bedrövlig och har tyvärr skadat SSDns rykte. Den förra generationen SSD säljs fortfarande idag så om du hör ngt dålig om dem fråga i så fall vilken SSD det gäller, om SSDn presterar dåligt fråga i så fall personen varför han inte rådfrågade sweclockers innan köpet.

Permalänk

Längtar till delarna kommer. Blir nog i mitten av veckan
Allt som allt gick det på ca. 9k

Permalänk
Medlem

Håller med övriga här. Skicka tillbaka raptorn och köp en Intel X25-M istället. Värt pengar många gånger mer än Raptorn i dagsläget.

Visst är den aningens dyrare, men den är också många gånger snabbare. Vill du inte begränsa din i7 och 6GB minne så bör du satsa på en SSD. Sen köper du en stor tyst disk för lagring.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Håller med övriga här. Skicka tillbaka raptorn och köp en Intel X25-M istället. Värt pengar många gånger mer än Raptorn i dagsläget.

Visst är den aningens dyrare, men den är också många gånger snabbare. Vill du inte begränsa din i7 och 6GB minne så bör du satsa på en SSD. Sen köper du en stor tyst disk för lagring.

Kan inte lägga 1k extra på HDD denna månaden får ta en ssd en annan gång.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Hoppas du blir nöjd med Raptorn! Nej men seriöst, SSD ger dig ljusår bättre prestanda än en 10k rpm disk. Och inte behöver du krångla något, stoppa i datorn, installera Windows och stäng av defragmenteringen. Klart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag Köpte en raptor när jag byggde min I7 men de va endast för att då hade SSD precis kommit och 80 gig kostade typ 4k och då va dom inte lika bra och pålitliga.

men jag lånade en SSD av en polare och testade för att själv känna på skillnaden.

och de ger faktiskt skillnad även på FPS i spel och mycke annat.

så mitt nästa köp blir SSD för de är de som ökar prestandan i min dator mest.

Mina samsung 750 F1 har typ samma prestanda som Raptor disken när jag kör dom genom lite olika test.

och kör jag Samsung F1;orna i RAID0 så spronger dom i från Raptor med häst längder.

Summa av min "Wall of text" är att RAPTOR SUGER ÅSNE DAZE!!!

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

om man köper nytt idag, så köper man en ssd.
en intel 80giggare är helt enkelt bättre på allt.
Köper man dessutom ett i7 system som är det bästa idag så kan inte jag förstå ens motivation att velociraptor är så bra.

den mekaniska disken är idag för lagring och ska inte användas som systemdisk.

SSD gör datorn snabbare, i praktiken.
surfning, spel, daglig användning, etc..så är ssd så överlägsen Vraptorn att det är skrattretande.

Jag har haft ett i7 system ett år, så för mig är min dator gammal, men bekymret är att det inte finns något snabbare att uppgradera till och även om det fanns det, så skulle frågan uppstå, märker jag skillnad eller inte?
Slänger jag in en 6 kärnad cpu 32nm så lär inte min maskin upplevas snabbare.
trots kanske 8000kr i kostnad.

en ssd märker man skillnad med, och köper man en ny dator idag så köper man en ssd som systemdisk.
Min första raptor 74gb kostade 1700kr.
Idag får man en ssd för liknande pris som utklassar alla mekaniska diskar.

Logiken en del använder för inköp är så rolig

Det enda jag väntat på för att förbättra min maskin var ati´s nya grafikkort serie, med en 5850 som gör cirklar runt det gamla kortet och idag vet jag inte vad som skulle behövas köpas för att ge en märkbar upplevelse framför datorn.

Hum kanske,
1. ny stol, bekvämlighet är viktigt.
2. 3 nya skärmar för eyefinity. bara så coolt.
3. en racerstol gjord för bilspel. helt onödigt men så roligt.
4. elektroder för elchocker vid fps träffar. (riktigt onödigt men så realistiskt, bara det fanns på marknaden)

jo, ssd är att föredra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

och de ger faktiskt skillnad även på FPS i spel och mycke annat.

Nej.

Och har du inte spelen på SSDn ger det inte ens någon skillnad i laddningstid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

och kör jag Samsung F1;orna i RAID0 så spronger dom i från Raptor med häst längder.

Inte på söktid.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W