Vad ersätter hårddisken?

Permalänk
Melding Plague

Vad ersätter hårddisken?

Forskare vid Carnegie Mellon University har undersök vilka minnestekniker som kan tänkas ersätta de mekaniska hårddiskarna år 2020.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja jag tror på att mekaniska diskar kommer att dominera, så jag håller med denna undersökning helt och hållet :).

Permalänk
Avstängd

Jag tror mekaniska diskar lever vidare iaf 10 år till.. Men ssd kommer bli mainstream som system diskar väldigt snart.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant läsning!

Permalänk

Jag som är snål tänker bara på priset bra utrymme lagom snabbt till ett bra pris :=)

Permalänk
Medlem

Jag sätter mina pengar på att det kommer bli allt vanligare att man istället för att köpa sig en lokal disk kommer att hyra in sig på någon diskserver online, som komplement till sina lokala diskar.

Min gissning (och förhoppning) är att jag istället för som nu ha fem diskar, totalt ~3TB, så skulle jag ha EN toksnabb disk (SSD/whatever) på ~500GB och ett konto hos något företag där jag varsomhelst kan komma åt mina 15 TB datalagring med en sådan hastighet att jag lätt kan streama HD-film och musik från mitt eget bibliotek.

Jag tycker det känns helt rimligt inom ett par år. I och med det skulle företag kunna konkurera med olika tjänster i form av backup, antivirus, anonymitet osv.

I övrigt lär nog mekaniska dominera ett tag till, folk behöver MYCKET plats, BILLIGT. Där har SSD osv ingen chans på ett tag.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske konservativ, men jag har verkligen svårt att se hur en privatpersion någonsin kan behöva så mycket utrymme.

Visst i dagens situation går det lätt att fylla upp 1TB utan problem, och mer därtill. 40 terabyte, det är inte att leka med. Det som tar plats på hårddisken är väl egentligen om man har högupplöst video, så är det för mig. Visst, spel, stora mängder bilder från systemkamera, installerade program, om man fortfarande har musik på hårddisken osv osv... Men... 40 terabyte!!!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Nu är jag kanske konservativ, men jag har verkligen svårt att se hur en privatpersion någonsin kan behöva så mycket utrymme.

Visst i dagens situation går det lätt att fylla upp 1TB utan problem, och mer därtill. 40 terabyte, det är inte att leka med. Det som tar plats på hårddisken är väl egentligen om man har högupplöst video, så är det för mig. Visst, spel, stora mängder bilder från systemkamera, installerade program, om man fortfarande har musik på hårddisken osv osv... Men... 40 terabyte!!!

saker och ting tar mer och mer plats tänk dig tillbaka i tiden lite så är det inte så svårt att tänka sig att man kan behöva 40TB

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Nu är jag kanske konservativ, men jag har verkligen svårt att se hur en privatpersion någonsin kan behöva så mycket utrymme.

Visst i dagens situation går det lätt att fylla upp 1TB utan problem, och mer därtill. 40 terabyte, det är inte att leka med. Det som tar plats på hårddisken är väl egentligen om man har högupplöst video, så är det för mig. Visst, spel, stora mängder bilder från systemkamera, installerade program, om man fortfarande har musik på hårddisken osv osv... Men... 40 terabyte!!!

Du får tänka på att även det högupplösta materialet kommer vara ännu mer högupplöst om 20 år. På tio år har upplösningen femdubblats dvd->blue-ray. !!OM!! upplösningen fortsätter att femdubblas var tionde år kommer det högupplösta materialet ha 25ggr högre upplösning än dagens 1920X1080, det lär ta endel utrymme i anspråk.

EDIT: Vatsug hann före

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

40tb på en disk hade man ite sagt nej till:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Du får tänka på att även det högupplösta materialet kommer vara ännu mer högupplöst om 20 år. På tio år har upplösningen femdubblats dvd->blue-ray. !!OM!! upplösningen fortsätter att femdubblas var tionde år kommer det högupplösta materialet ha 25ggr högre upplösning än dagens 1920X1080, det lär ta endel utrymme i anspråk.

EDIT: Vatsug hann före

Nja, inte helt sant, med tanke på att människans öga bara kan uppfatta 3ggr större upplösning (eller om det var 5) än vad HD är idag (källa: Någon föreläsare om 10gigabit nätverk) och samma sak med ljudet. Människans upptagningsförmåga av det visuella och audiologa är snart nådd i teknikens mått sett. Men klart, man kan ju alltid göra saker större och mer kompexa och kanske 3d kommer bli nästa fluga... och då behövs mer information... och därefter 4d (vilket enligt min uppfattning är tidsrymden i ett spel, men det får man ju tolka hur man vill...)

Jag säger inte emot att man kommer använda mer och mer utrymme för saker, men i just det högupplösta materialet så är gränsen snart nådd.... för vad är det för mening att göra något mer högupplöst än vad man kan se?

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Nu är jag kanske konservativ, men jag har verkligen svårt att se hur en privatpersion någonsin kan behöva så mycket utrymme.

"640k should be enough for anyone"

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Var är MBY?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Detta fick mig att minnas min första 40gb disk oj oj va stor den va trodde aldrig att jag skulle fylla den..och vilken tid det tog att köra defrag hehehe

Håller med det dom flesta skriver att mekaniska diskar hänger med ett bra tag till.

Beror väl på lite hur detta med fildelning går.Tror faktiskt att dom flesta med flera TB i datorn inte har semester bilder eller filmer på sina gigantiska servrar

Men en sdd disk som system vore nåt men för dyrt ännu

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
Nja, inte helt sant, med tanke på att människans öga bara kan uppfatta 3ggr större upplösning (eller om det var 5) än vad HD är idag (källa: Någon föreläsare om 10gigabit nätverk) och samma sak med ljudet. Människans upptagningsförmåga av det visuella och audiologa är snart nådd i teknikens mått sett. Men klart, man kan ju alltid göra saker större och mer kompexa och kanske 3d kommer bli nästa fluga... och då behövs mer information... och därefter 4d (vilket enligt min uppfattning är tidsrymden i ett spel, men det får man ju tolka hur man vill...)

Jag säger inte emot att man kommer använda mer och mer utrymme för saker, men i just det högupplösta materialet så är gränsen snart nådd.... för vad är det för mening att göra något mer högupplöst än vad man kan se?

SANT!!! Det verkar som att fler än en har missat det här med komprimering av ljud - vi är redan framme. Ett normalt mänskligt öra KAN INTE höra dataförluster längre någonstans runt 300-400kB/s. FLAC är alltså så bra som vi någonsin kan behöva, och faktum är att inte ens audiofiler, hur mycket de påstår annat, kan höra skillnad på orginal och rätt kodad mp3 runt tidigare nämnda kompression. (källa: professor Ågren, ljud- och bullerteknik, Luleå Tekniska Universitet, 2006)

Samma sak kommer naturligtvis att uppnås inom bildtekniken mycket snart. Själv håller jag på att bli tokig på att Bluray bara har 24fps, men det var en annan sak... En enkel dubbling så klarar hjärnan inte längre av att se skillnaden från verkligheten.

Men. Vi kommer alltid vilja ha mer utrymme. Är det inte det ena så är det det andra.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Jag sätter mina pengar på att det kommer bli allt vanligare att man istället för att köpa sig en lokal disk kommer att hyra in sig på någon diskserver online, som komplement till sina lokala diskar.

Min gissning (och förhoppning) är att jag istället för som nu ha fem diskar, totalt ~3TB, så skulle jag ha EN toksnabb disk (SSD/whatever) på ~500GB och ett konto hos något företag där jag varsomhelst kan komma åt mina 15 TB datalagring med en sådan hastighet att jag lätt kan streama HD-film och musik från mitt eget bibliotek.

Jag tycker det känns helt rimligt inom ett par år. I och med det skulle företag kunna konkurera med olika tjänster i form av backup, antivirus, anonymitet osv.

I övrigt lär nog mekaniska dominera ett tag till, folk behöver MYCKET plats, BILLIGT. Där har SSD osv ingen chans på ett tag.

/joar.

Låter dyrt och långsamt (beror lite på internetuppkopplingen iofs). Sen skulle jag aldrig våga förvara min enda kopia på en diskserver online - såvida inte de har flera datacenter på vitt skilda platser runt hela jorden så om ett datacenter går ner finns alltid ett annat. Nja, inget för mig iaf...

Hoppas lite på den där STT-RAM-tekniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt svårt att fylla min hd som är på fjuttiga 320 Gb.

Har ca 10 gb ledigt på c och ca 126 gb ledigt på d

Har call of duty 4 o 5 samt lego spelen instalerade och några till.

Har över tusen bilder från semestrar osv.

Har även en massa småprogram o annat skit.

Så jag förstår faktiskt inte heller vad man skall ha 40 terrabyte till.

Visst, om man samlar på filmer och är en fotograf som tar 100 tals bilder varje dag med 15 megapixel så behöver man ju mycket mer än 320 gb som jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Jag sätter mina pengar på att det kommer bli allt vanligare att man istället för att köpa sig en lokal disk kommer att hyra in sig på någon diskserver online, som komplement till sina lokala diskar.

Min gissning (och förhoppning) är att jag istället för som nu ha fem diskar, totalt ~3TB, så skulle jag ha EN toksnabb disk (SSD/whatever) på ~500GB och ett konto hos något företag där jag varsomhelst kan komma åt mina 15 TB datalagring med en sådan hastighet att jag lätt kan streama HD-film och musik från mitt eget bibliotek.

Jag tycker det känns helt rimligt inom ett par år. I och med det skulle företag kunna konkurera med olika tjänster i form av backup, antivirus, anonymitet osv.

I övrigt lär nog mekaniska dominera ett tag till, folk behöver MYCKET plats, BILLIGT. Där har SSD osv ingen chans på ett tag.

/joar.

Det finns redan SSD-diskar på 500GB/1TB, dock via Pci-Express, visst dem kostar en del med.

Det fanns tydligen via SATA med.

500GB SSD - SATA
1TB SSD - SATA

500GB SSD - Pci-Express
1TB SSD - Pci-Express

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Det finns redan SSD-diskar på 500GB/1TB, dock via Pci-Express, visst dem kostar en del med.

Det fanns tydligen via SATA med.

500GB SSD - SATA
1TB SSD - SATA

500GB SSD - Pci-Express
1TB SSD - Pci-Express

"...BILLIGT."?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

"Har faktiskt svårt att fylla min hd som är på fjuttiga 320 Gb.

Har ca 10 gb ledigt på c och ca 126 gb ledigt på d

Har call of duty 4 o 5 samt lego spelen instalerade och några till.

Har över tusen bilder från semestrar osv.

Har även en massa småprogram o annat skit.

Så jag förstår faktiskt inte heller vad man skall ha 40 terrabyte till.

Visst, om man samlar på filmer och är en fotograf som tar 100 tals bilder varje dag med 15 megapixel så behöver man ju mycket mer än 320 gb som jag har."

Men om 10 år kanske ett spel är på 1terrabyte. Nu är ju spel ca 5gb för 10 år sen var de 100-500mb

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Joar: Jo, blir intressant när FLAC ersätter mp3.

När man mixar musik brukar man dock använda högre upplösning än så. Typ mellan 44.1 khz till 192 khz i wave. Tar upp en hel del

Jag spelar bara in i 24bit/44.1 dock. Eftersom att man ändå gör om till 16bit/44.1 när man gör om till CD-format.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Joar: Jo, blir intressant när FLAC ersätter mp3.

När man mixar musik brukar man dock använda högre upplösning än så. Typ mellan 44.1 khz till 192 khz i wave. Tar upp en hel del

Jag spelar bara in i 24bit/44.1 dock. Eftersom att man ändå gör om till 16bit/44.1 när man gör om till CD-format.

Ja, självklart vill proffs hålla marginaler, men som du säger så är det ju rejäl overkill. Jag menar, högre kvalitet än CD? Då spelar det mer roll om det blåser eller inte den dagen du lyssnar på skivan för om du märker skillnaden i dataförlust.

Tycker inte riktigt att proffsanvändning av vare sig musk eller film riktigt går att applicera på den här diskussionen. Yrkesmän ligger oftast ett steg högre än amatörer vad man än kollar på. Jämför en skruvdragare för 1500kr till en hemmasnickare (vilket räknas som en bra maskin) med det som många proffs använder. Klasskillnad.

Vad jobbar du med, hwasser? Eller leker du ljudtekniker åt ett band eller något?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
SANT!!! Det verkar som att fler än en har missat det här med komprimering av ljud - vi är redan framme. Ett normalt mänskligt öra KAN INTE höra dataförluster längre någonstans runt 300-400kB/s. FLAC är alltså så bra som vi någonsin kan behöva, och faktum är att inte ens audiofiler, hur mycket de påstår annat, kan höra skillnad på orginal och rätt kodad mp3 runt tidigare nämnda kompression. (källa: professor Ågren, ljud- och bullerteknik, Luleå Tekniska Universitet, 2006)

Samma sak kommer naturligtvis att uppnås inom bildtekniken mycket snart. Själv håller jag på att bli tokig på att Bluray bara har 24fps, men det var en annan sak... En enkel dubbling så klarar hjärnan inte längre av att se skillnaden från verkligheten.

Men. Vi kommer alltid vilja ha mer utrymme. Är det inte det ena så är det det andra.

Varför antar alla att CD-kvalitet är så bra som det kan bli?

Nu när det börjar bli populärt att köpa musik på internet så finns det ju ingen anledning att vara låta sig påverkas av CDns begränsningar.

Istället så får man någon lossy-komprimerad version av CDn, orka?

Du behöver nog dessutom läsa på lite om hjärnan och bilder per sekund. Du kan ju börja med att fråga dig varför många eftertraktar 120 Hz skärmarna (utöver 3D-läget).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför antar alla att CD-kvalitet är så bra som det kan bli?

Nu när det börjar bli populärt att köpa musik på internet så finns det ju ingen anledning att vara låta sig påverkas av CDns begränsningar.

Istället så får man någon lossy-komprimerad version av CDn, orka?

Du behöver nog dessutom läsa på lite om hjärnan och bilder per sekund. Du kan ju börja med att fråga dig varför många eftertraktar 120 Hz skärmarna (utöver 3D-läget).

120Hz skärmar = Folk som spelar CS/Q3/Random FPS-spel. "Jag MÅSTE ha över 100Hz, annars kan jag inte spela!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför antar alla att CD-kvalitet är så bra som det kan bli?

Nu när det börjar bli populärt att köpa musik på internet så finns det ju ingen anledning att vara låta sig påverkas av CDns begränsningar.

Istället så får man någon lossy-komprimerad version av CDn, orka?

Du behöver nog dessutom läsa på lite om hjärnan och bilder per sekund. Du kan ju börja med att fråga dig varför många eftertraktar 120 Hz skärmarna (utöver 3D-läget).

När det gäller ljud så jämför jag inte med CD, jag jämför med verkligheten (=studiokvalitet, det som vår föreläsare jämförde med).

Oj, det var FYRdubbling jag menade... Men klarar skallen/ögonen av mer än 100Hz? Det var mer än vad jag visste. Hm. Hur hög uppdateringsfrekvens klarar en människa egentligen? Har inte så bra koll här.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
[BMen om 10 år kanske ett spel är på 1terrabyte. Nu är ju spel ca 5gb för 10 år sen var de 100-500mb [/B]

Väldigt många spel idag kräver 10-15gb ledigt utrymme för installation. Exempel:

CoD MW2: "Hard Drive: 12GB of free hard drive space"
Dragon Age: Origins (Minimum Vista): "20 GB HD space"

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
När det gäller ljud så jämför jag inte med CD, jag jämför med verkligheten (=studiokvalitet, det som vår föreläsare jämförde med).

Oj, det var FYRdubbling jag menade... Men klarar skallen/ögonen av mer än 100Hz? Det var mer än vad jag visste. Hm. Hur hög uppdateringsfrekvens klarar en människa egentligen? Har inte så bra koll här.

Vad jag läst/hört så klarar det mänskliga ögat runt 60fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Men klarar skallen/ögonen av mer än 100Hz? Det var mer än vad jag visste. Hm. Hur hög uppdateringsfrekvens klarar en människa egentligen? Har inte så bra koll här.

vi är analoga, det är en envis myt att vi ser i fps
btw, synligt ljus svänger rätt duktigt, 540 THz ca.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
SANT!!! Det verkar som att fler än en har missat det här med komprimering av ljud - vi är redan framme. Ett normalt mänskligt öra KAN INTE höra dataförluster längre någonstans runt 300-400kB/s. FLAC är alltså så bra som vi någonsin kan behöva, och faktum är att inte ens audiofiler, hur mycket de påstår annat, kan höra skillnad på orginal och rätt kodad mp3 runt tidigare nämnda kompression. (källa: professor Ågren, ljud- och bullerteknik, Luleå Tekniska Universitet, 2006)

Samma sak kommer naturligtvis att uppnås inom bildtekniken mycket snart. Själv håller jag på att bli tokig på att Bluray bara har 24fps, men det var en annan sak... En enkel dubbling så klarar hjärnan inte längre av att se skillnaden från verkligheten.

Men. Vi kommer alltid vilja ha mer utrymme. Är det inte det ena så är det det andra.

I beg to differ. Forskningsresultat är till för att ifrågasättas. Det spelar en otrolig roll vad för ljudanläggning som används när du ska testa om du hör skillnad på olika upplöst material. Klart som fan man inte hör skillnad med en Ipod och hörlurar för 100 spänn. Det fattar ju vem som helst. Men det är fullt möjligt att höra skillnad på exempelvis DVD-Audio och samma skiva nedsamplad till CD-kvalité i samma anläggning. Om anläggningen är av tillräcklig kvalité.

Ett mer reellt exempel, spotify. I premiumversionen använder man sig av ogg med bitrate runt 320kbps vill jag minnas. Jämför du en skiva på spotify med motsvarande fysiska media hörs otrolig skillnad. Främst i djup men även tydligt i diskant. Den lägre upplösta låter platt och i diskanten hörs tydligt att bitar saknas.

Jag tror att professor Ågren är mer inriktad på buller än välljud för det där är helt absurt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
När det gäller ljud så jämför jag inte med CD, jag jämför med verkligheten (=studiokvalitet, det som vår föreläsare jämförde med).

Oj, det var FYRdubbling jag menade... Men klarar skallen/ögonen av mer än 100Hz? Det var mer än vad jag visste. Hm. Hur hög uppdateringsfrekvens klarar en människa egentligen? Har inte så bra koll här.

Och någon undersökning i USA visade ju att studenter tyckte att MP3 lät bättre än originalet...

Man måste träna sig för att höra bra ljud, de flesta utgår från att det de är vana vid är det som är rätt.

Sen är det inte riktigt så att ögat samplar omvärlden i x fps. Läs denna:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Citat:

So the conclusion is: To make movies/Virtual Reality perfect, you'd have to know what you want. To have a perfect illusion of everything that can flash, blink and move you shouldn't go below 500 fps

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
120Hz skärmar = Folk som spelar CS/Q3/Random FPS-spel. "Jag MÅSTE ha över 100Hz, annars kan jag inte spela!"

Nu menade jag väl lite mer folk som har någon koll.
Andra märker av direkt på musen hur jämna och fina rörelser det blir när bilden uppdateras i 120 Hz - och det i windows alltså, innan man ens startat något spel.