Muskampen 2025: Segraren korad!

Dyslexi överepresenterat på sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Varför göra det krångligare för sig än det måste vara? Vi ersätter vårat alfabet med det fonetiska istället, tar bort allt vad mellanslag heter eftersom mellanslagen inte uttalas. Inga dubbelkonsonantsregler, inga särskrivningar ... Se, allt löst på ett sätt som skulle passa mig perfekt.

Störst problemet tangentbordet räcker inte till
För jag av skyr redan att man behöver alt-gr för $
Apropå det viken idiot tyckte ¤ # skulle användas oftare en £ $ för att inte tala om @

Mitt för slag är redan stort men det syftar till att göra språket mer konsekvent
Det du tallar om är ett helt och nytt språk och det är nog att hopas på för mycket

Mitt förslag jag nämnt tidigare :
Alla former av undantag och svårigheter i ett språk ska motverkas

K-ljudet stavas alltid med K
KK: ersätter CK
C: ersätter hårda tj-ljudet
X: ersätter sj-/sk-ljudet
Z: ersätter mjuka tj-ljudet

Kort vokal skal alltid följas av 2 konsonanter inga undantag
Undan taget mm tas bort kam stavas då kamm
Samma görs med nn man stavas mann
3 likadana bokstäver tillåts där av i följd vid sammansatta ord bolllek ägggula glassskål
ett kul exempel
zoo-oordning

W fasas ut
Långa sammansatta ord bör ha minst ett -

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Apropå det viken idiot dykte ¤ # skulle användas oftare en £ $ för att inte tala om @

Nu är det väl inte så mycket jobbigare att trycka på alt gr än att trycka på shift?

Permalänk
Medlem

Jo för alt-gr är en bra bit från 2,3,4, tangenterna medan shift finns det 2 på var sida och använder man endast ena handen, viket ja ofta gör, viket är kroglit med alt-gr

dessutom vill man inte be behöva håla in en special tangent på var och varannan bokstav för att man har för många bokstäver "tecken"

Visa signatur

GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo för alt-gr är en bra bit från 2,3,4, tangenterna medan shift finns det 2 på var sida och använder man endast ena handen, viket ja ofta gör, viket är kroglit med alt-gr

Testa att använda båda händerna. Vid normal fingerplacering kan man till exempel använda höger tumme för att trycka på alt gr och jag skulle nästan vilja påstå att det är mindre ansträngande än att trycka på shift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Apropå det viken idiot dykte ¤ # skulle användas oftare en £ $ för att inte tala om @

Mitt för slag är redan stort men det syftar till att göra språket mer konsekvent
Det du tallar om är ett helt och nytt språk och det är nog att hopas på för mycket

Ditt förslag är stort och tämligen onödigt om man iakttar det faktum att en överlägsen majoritet av befolkningen har små eller inga svårigheter att följa det system vi har idag. Mer konsekvent i all ära, men då är mitt än mer konsekvent. Orden skrivs precis som de uttalas.
Skulle man sedan lyckas införa det på global nivå skulle det vara ännu bättre; helt plötsligt råder ingen tvekan om hur ord från andra språk ska låta eller stavas. Kan du det ena, kan du det andra. Vore väl dessutom härligt att kunna framhäva dialekter i skrift också?

Nej, allvarligt talat ... Försök se sarkasmen i mitt föregående inlägg och framför allt den sista meningen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

1 jag har aldrig lycka lära min fingersättning
2 jag ligger ofta med tangentbordet i sängen och skärmen hänger i en arm ovanför sängen
därav så funkar inte fingersättning fysiskt heller

men mitt huvudargument var inte min ergonomi utan att det aldrig skulle gå skriva effektivt med ett specifikt tecken för varje upptänkligt ljud

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt förslag är stort och tämligen onödigt om man iakttar det faktum att en överlägsen majoritet av befolkningen har små eller inga svårigheter att följa det system vi har idag. Mer konsekvent i all ära, men då är mitt än mer konsekvent. Orden skrivs precis som de uttalas.
Skulle man sedan lyckas införa det på global nivå skulle det vara ännu bättre; helt plötsligt råder ingen tvekan om hur ord från andra språk ska låta eller stavas. Kan du det ena, kan du det andra. Vore väl dessutom härligt att kunna framhäva dialekter i skrift också?

Nej, allvarligt talat ... Försök se sarkasmen i mitt föregående inlägg och framför allt den sista meningen.

Mitt förslag inser ja är för mycket men det var lite roligt att dela med sig av bara

Vist klarar flest småningom språket men hur länge tar inte detta åra tal
det skulle gå betydligt snabbare om språket inte innehåll så mycket dumheter

Ta det nedanför med en stor nypa salt
Men denna diskussion kanske är onödig för om en 15-25 år. För då så har vi väl en mikroprocessor inopererad i hjärnan eller något liknande, så vi är alla uppkopplad till någon slags matrix med ett universellt språk eller nåt ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men mitt huvudargument var inte min ergonomi utan att det aldrig skulle gå skriva effektivt med ett specifikt tecken för varje upptänkligt ljud

Det går alldeles utmärkt, bara man lär sig och vänjer sig vid att skriva med det.

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du menar att vi skulle kunna skriva det lika snabbt som sv i tex MSN forum mm

PS ja är medveten om att diskussionen är delvis urspårad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar att vi skulle kunna skriva det lika snabbt som sv i tex MSN forum mm

PS ja är medveten om att diskussionen är delvis urspårad

Kanske inte vi som lärt oss (i varierande utsträckning) skriva som vi gör, men de som lär sig det från det att de lär sig skriva - ja. Även det alfabet vi använder idag är i grund och botten ett fonetiskt alfabet, skillnaden är att det har kommit att behöva utökas med de vanliga ljud vi har idag - de du påpekat ovan exempelvis. Istället för att använda oss av olika bokstäver för exempelvis ljuden [ɑː] och [a] så använder vi bara "a" och lägger på en extra konsonant när "a" uttalas [a]. Vi använder oss av dumheter som "ng" iställer för [ŋ] eller rd istället för [ɖ].

I korthet skulle man kunna säga att vi skulle spara in många knapptryck på konsonantljuden, men behöva något fler för vokalljuden. Jag har inte räknat nämnvärt på det, men en uppskattning är ändå att vi skulle spara in snarare än öka antalet bokstäver, per ord räknat.

Självklart skulle inte tangentborden komma att ha samma - om ens liknande - layout, men det är väl knappast ett problem då - som du själv påpekat - dagens layout är långt ifrån optimal. Det stora problemet med att införa ett "nytt" alfabet på det viset skulle vara migreringen av alla skrifter, all mjukvara och alla register. Dock anser jag att det vore bättre långsiktigt - om det sköts väl - än att hålla på och försöka förbättra såpass föråldrad grundstruktur som vi ändå använder oss utav.

En tankeparallell går till Televerkets - och senare Telias - lilla låda de stängt sig inne i som jag här väljer att kalla "bredband i koppartrådsnätet". Det går inte att förbättra gammal teknik hur långt som helst. Den som väljer att hänga sig kvar gräver sin grop med nödlösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1 jag har aldrig lycka lära min fingersättning

Every passing minute is another chance to turn it all around.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så håller vi det ännu enklare:
Vi skriver ord med en betydelse som ett ord. Rätt så enkelt egentligen, inte sant?

Nej, "dom" står endast listat som substantiv och suffix i SAOB senast jag kollade. Något pronomen som lyder "dom" finns inte. Däremot uttalas "de" och framförallt "dem" "[dɔ'm]" i dagligt tal av många svenskar. Sannolikt kommer det säkerligen att stå upplistat som pronomen i SAOB inom en snar framtid dock, men tills det gör det kommer jag jaga de användare av "dom" jag kan hitta medelst skärbrännare!

Gällande de jämförande satserna så följer även jag den klassiskt "felaktiga" modellen - "större än mig" i dagligt tal. Så jag tänker inte kasta sten på någon för att använda den modellen, särskilt inte när uteslutande majoriteten av befolkningen gör det.

Så länge Svenska Akademien inte tillsätts av folket så tänker inte jag acceptera att dom bestämmer vad som räknas som det svenska språket. Att använda ordet dom är långt mycket bättre än när man skriver dem istället för de.
För övrigt anser jag att särskrivningar borde utrotas, det tillför absolut ingenting och gör texten bara svårare att läsa.
Vill man dock inte bli tagen på allvar så kan man ju alltid skriva slarvigt. Men jag bemödar mig inte att ge något seriöst svar på frågor som folk uppenbarligen hafsat ihop. Som man frågar får man svar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Att använda ordet dom är långt mycket bättre än när man skriver dem istället för de.

Nja, då har man ju i alla fall försökt (och i 40% av fallen blir det förmodligen rätt). Att skriva "dom" är ju att erkänna att man inte bryr sig om läsarna över huvud taget.

Och vad är det för anklagelser mot Svenska akademien? Har du några klagomål, eller tror du att det skulle bli bättre om medlemmarna valdes direkt av folket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Så länge Svenska Akademien inte tillsätts av folket så tänker inte jag acceptera att dom bestämmer vad som räknas som det svenska språket. Att använda ordet dom är långt mycket bättre än när man skriver dem istället för de.

Men återigen så bestämmer Svenska Akademien inte ett skit vad gäller språket. Det enda de gör med det svenska språket är att dokumentera det och dess utveckling. Det enda det betyder (att "dom" skrivits med som en vardaglig form av de/dem) är att det har fått en formell acceptans; låt kalla att det blivit "vedertaget".
Antag att hela Sveriges befolkning förutom exempelvis smålänningar skulle sluta använda "dom" som pronomen, då skulle det inom sinom tid stå som "dialektalt" i SAOL istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade dock gärna sett att det faktiskt fans någon myndighet som bestämde vad som är koret
Speciellt så kanske kan man bli av med detta "skräpspråk" som talas i förorterna

Jo jag stavar så där... men jag talar alla fall rent och undviker mystiska ny-ord

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är folket som utvecklar språket, ingen annan. Om det inte passar dig så får du helt enkelt hålla dig till det du tror på och låta resten gå sin egna väg. Precis som det har gjorts sen människans begynnelse

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6028615.ab

Det kanske ligger lite idet.. Iallfall här på sweclox

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Haha ja det är humor.. felstavat i rubriken..

Men visst, folk skriver som krattor, och då är det enkelt att skyla över sin egen inkompetens genom att försöka pådyvla folk att man har "dyslexi".

Nu inte sagt att stavning och meningsuppbyggnad är vad Swec handlar om, men i mina ögon blir man bemött i förhållande hur man kan kommunicera med människor, muntligt som skriftligt. Jag orkar i alla fall inte läsa klart trådar och/eller inlägg som kräver 2-3 genomläsningar innan man fått klart för sig vad personen ifråga har för poäng, om det ens finns någon.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead