Video från Konstfacks designarbete

Permalänk
Melding Plague

Video från Konstfacks designarbete

En datorlåda kan vara mycket mer än en behållare för hårdvara. Studenter från Industridesign på högskolan Konstfack i Stockholm vänder upp och ned på gällande konventioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, jag hoppas verkligen att det blir mycket "nytänk" på chassina, inte bara i form utan även i material.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Intressant, jag hoppas verkligen att det blir mycket "nytänk" på chassina, inte bara i form utan även i material.

Det roligaste som jag ser det är att även "små" idéer kan få stor nytta och genomslagskraft. Tänk saker som gummiupphängningar till hårddiskar och möjligheten att dra kablar bakom moderkortet, tog väl 15-20 år innan det slog igenom trots att det inte handlar om några dyra funktioner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack för den flum-jazz i filmen som ska försöka göra projektet konstnärligt. :/

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Vilken hemsk musik...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Problemet med persondatorer är att de åldrar så snabbt och man ofta behöver in och pilla i dem och behöver ha stort utrymme, vilket gör en fyrkantig låda till ett bra val.
Men jag tror säkerligen att andra typer av chassien kan bli populära bland htpc och kanske färdigbyggda datorer.

Sedan så går det alltid att förbättra de befintliga chassina också, men där tycker jag utvecklingen har varit väldigt förutsägbar. Mer och bättre fläktar, bättre cirkulation i inne i lådan (vilket de knappt tänkte på i idekabeltiden), bättre vibrationsdämpning, och så filter så att datorn inte fungerar som en dammsugare.

*edit*
Men många av dessa saker har tillkommit på senare tid, för att behovet tillkom på senare tid. När farsan köpte sin 486 fanns det bara en fläkt och den satt i nätdelen. Nästa dator pentium MMX, ja då fanns det en processorfläkt och jag tänkte wow, va snabb den är som måste ha en fläkt på cpun. Nästa dator igen, ja tro det eller ej men det satt en fläkt även på grafikprocesorn. Och jag blev förbluffad, det var i ofs bara en 60mm fläkt, men ändå.
Idag ja då är det 120mm fläkt på cpun och grafikkortet inte långt därifrån. (ofta dubbla som man får addera)
Med denna värmeutveckling, ja då är det inte konstigt att chassitillverkare har gjort nya chassin för att tillmötesgå efterfrågan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hehe, efter lite jazztobak så kan alla vara konstnärliga.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Känns som att jazz passar lika bra till det här som finsk tango. Jag vill ha elektro!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Älskar det modulära chassit

Permalänk
Medlem

Den där runda idén som en av dem snurrar runt med kommer jag nog aldrig begripa. Rent praktiskt, var har man den? Känns mer som "Rund, det har ingen gjort. Jag gör det!". Finns nog goda skäl till varför man inte bygger så om man tänker ett par steg till.

Ser hellre att man utvecklar på det som finns idag. Finns mycket förbättringar att göra på dagens chassin så hellre att man börjar i den änden.

Vill man ha en designad dator övergår nog t.o.m. jag till att skaffa Mac.

Och musiken var ett rent sömnpiller...

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Underbar video och musik.

Jag gillar verkligen Stefans bidrag. En frisk luft från det vanliga fyrkatiga utseenden som datorchassi har nu haft sedan barnbena.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Underbar musik

Jag gillar hon Jennifer Hillers design, riktigt cool.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft mycket över för denna "konst" som dagens konstelever frambringar (har varit på en modern konstutställning, ALDRIG mer).

Får hoppas att det kan bli något nyttigt i slutändan av detta samarbete, inte bara halvgenomtänkta flumidéer som det dessvärre ser ut att bli nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Tack för den flum-jazz i filmen som ska försöka göra projektet konstnärligt. :/

Varför skulle projektet inte vara konstnärligt? Konst är något relativt och industridesign är inkluderat. Blir så sur på att industridesign brukar vara så tråkig, se dig bara omkring!

Permalänk
Medlem

Efter ha kikat vidare har mina förväntningar besannats, när en person som inte ens vet vad undertryck är för något (nämner inga namn) ska designa ett datorchassi där luftflöde har en stor del i utvecklingen så bådar det inte gott.

Låt folk som har en god kunskap inom ämnet utveckla och designa produkterna!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Efter ha kikat vidare har mina förväntningar besannats, när en person som inte ens vet vad undertryck är för något (nämner inga namn) ska designa ett datorchassi där luftflöde har en stor del i utvecklingen så bådar det inte gott.

Låt folk som har en god kunskap inom ämnet utveckla och designa produkterna!

Det är snarare du som inte fattar vad projektet går ut på. Det handlar inte om att designa den perfekta datorlådan utan ta fram nya idéer och se på saker från nya perspektiv. Ett litet experiment alltså.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

En ingenjör utgår från en funktion, oftast med utgångspunkt att ingenjören redan "vet" hur det skall göras. En konstnärligt inriktad person kommer med största säkerhet inte göra ett bättre datorchassi, men ack vad mycket friare de tänker.
Väldigt trevligt att se att de flesta i alla fall strävar åt rätt håll, fast via andra vägar. Den dagen ingenjören kan använda delar av detta nytänket i sin konstruktion så kan vi få se mycket roligare lådor.

Jag undrar lite vad MBY menar att designstuderande skall göra om de inte skall designa?

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är snarare du som inte fattar vad projektet går ut på. Det handlar inte om att designa den perfekta datorlådan utan ta fram nya idéer och se på saker från nya perspektiv. Ett litet experiment alltså.

Ok, jag som trodde att det var tänkt att något säljbart skulle framställas. Men ska vi ställa ut datorchassin som konstföremål så visst

Edit: Jag vill inte försöka låta negativ, men jag ser ingen anledning till varför konstfack skulle kunna komma med bättre idéer än sweclockers medlemmar när det faktiskt är ett datorchassi som designas. Personligen så tycker jag att någon form av tävling borde gjorts där ett visst antal bidrag skulle få "gå vidare" för att utvecklas, ungefär som idol.

Permalänk
Musikälskare

Trevligt med med nya idéer, hoppas de kan visa upp en färdig produkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ser gärna att swec ordnar mer av det koncept i framtiden. Hade varit jävligt sweet om användare tillsammans med kanske zalman/fractal/antec och swec-ledning tog fram en helt serie lådor (htpc, minitower, miditower och fulltower). Det är något som jag verkligen saknar bland tillverkna idag.. en hel serie med chassin som matchar i rummet.

Permalänk

Förhoppningen är väl att det ska bli nått användbart av det hela:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6205&page=1

Sjukt najs idé. Hade gärna varit en av de som fick vara med å pilla å prova på mina ideér.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ok, jag som trodde att det var tänkt att något säljbart skulle framställas. Men ska vi ställa ut datorchassin som konstföremål så visst

Edit: Jag vill inte försöka låta negativ, men jag ser ingen anledning till varför konstfack skulle kunna komma med bättre idéer än sweclockers medlemmar när det faktiskt är ett datorchassi som designas. Personligen så tycker jag att någon form av tävling borde gjorts där ett visst antal bidrag skulle få "gå vidare" för att utvecklas, ungefär som idol.

Jag kan ta mig an att förklara för dig, snäll som jag är.
Som tekniskt lagd så ser man ett chassi på ett sätt, som skogshuggare ett annat. Hur ser en industridesigner på ett chassi?
Det är mycket lättare råka på fungerande idéer om man tillsätter flera och/eller andra ingredienser.

Jämför grundforskning. 5% intuition och 95% metod och hårt arbete sägs det ta för att få fram något, som i slutändan kankse inte används eller t.o.m. visar sig vara felaktigt. Byt ut 3% intuition mot 3% nytänk och du kan göra om samma sak och få ett nytt resultat.

Vidare vill jag hemskt gärna tro att du har mindre än lite koll på vad som kan pluggas på Konstfack och vad det innebär i runda slängar. Stämmer mina aningar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur en tekniskt lagd person, skogshuggare eller en industridesigner ser på ett chassi. Alla har antagligen idéer och koncept om hur ett "häftigt" chassi skulle kunna se ut. I slutändan är det ens tekniska kompetens som avgör hur mycket man kan "ta ut svängarna" när man formger ett datorchassi.

Självklart kan en industridesigner komma med något som faktiskt fungerar för ett chassi trots knapp teknisk kompetens, men jag tror inte att den chansen (notera att jag skriver chans) är stor.

Appropå vad konstfack (industridesign) studerar så hänvisar jag till denna länk: http://www.konstfack.se/content/1/c4/48/28/Hela%20IDs%20schem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
...ser ingen anledning till varför konstfack skulle kunna komma med bättre idéer än sweclockers medlemmar när det faktiskt är ett datorchassi som designas. Personligen så tycker jag att någon form av tävling borde gjorts där ett visst antal bidrag skulle få "gå vidare" för att utvecklas, ungefär som idol.

Det som jag tror kan vara skillnaden mellan en "swecare" och någon som utbildas på exempelvis konstfack är nog att våra lokala förmågor ofta med sin konstruktion försöker lösa ett problem, medan en designstuderande har en helhet som bas, och detaljerna arbetas sedan fram om en produktionsstudie skall göras. (Konstfack har ju främst ett fokus på utseende och konstnärlighet)

Din idé om nån form av byggartävling gillar jag däremot skarpt... Problemen att genomföra en dylik vore väl dels att det är såpass få som verkligen designar ett chassi från grund här i Sverige (jag undrar om inte underlaget vore lite magert), och dessutom hade det krävts en rätt stor apparat att driva en sådan tävling.
Å andra sidan, om man kan utvidga spektrat till att även innefatta inte bara hårdvarunördar, utan även konstfack, HDK och liknande, främst då de som utbildas inom industridesign, så borde det ju komma upp en del intressanta förslag.

Första utslagningsrundan går på rent luftstadie, ritningar och en idépresentation.. nån sorts avsiktsförklaring. Nästa runda en kombinerad "tekniska lösningar" + design, och sen är det byggdags.. I slutändan måste det givetvis vara möjligt att (med smärre ändringar) producera, i alla fall rimligt ekonomiskt försvarbart, och tilltalande nog för att det skall gå att få någorlunda volym i försäljningen. Jury bestånde av tre elaka typer med syrlig humor från tillverkarindustrin, en erkänt kunnig byggare och en oberoende designbedömare.

(lätt att spåna vidare på intressanta idéer)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
Det som jag tror kan vara skillnaden mellan en "swecare" och någon som utbildas på exempelvis konstfack är nog att våra lokala förmågor ofta med sin konstruktion försöker lösa ett problem, medan en designstuderande har en helhet som bas, och detaljerna arbetas sedan fram om en produktionsstudie skall göras. (Konstfack har ju främst ett fokus på utseende och konstnärlighet)

Din idé om nån form av byggartävling gillar jag däremot skarpt... Problemen att genomföra en dylik vore väl dels att det är såpass få som verkligen designar ett chassi från grund här i Sverige (jag undrar om inte underlaget vore lite magert), och dessutom hade det krävts en rätt stor apparat att driva en sådan tävling.
Å andra sidan, om man kan utvidga spektrat till att även innefatta inte bara hårdvarunördar, utan även konstfack, HDK och liknande, främst då de som utbildas inom industridesign, så borde det ju komma upp en del intressanta förslag.

Första utslagningsrundan går på rent luftstadie, ritningar och en idépresentation.. nån sorts avsiktsförklaring. Nästa runda en kombinerad "tekniska lösningar" + design, och sen är det byggdags.. I slutändan måste det givetvis vara möjligt att (med smärre ändringar) producera, i alla fall rimligt ekonomiskt försvarbart, och tilltalande nog för att det skall gå att få någorlunda volym i försäljningen. Jury bestånde av tre elaka typer med syrlig humor från tillverkarindustrin, en erkänt kunnig byggare och en oberoende designbedömare.

(lätt att spåna vidare på intressanta idéer)

Jag tror det finns gott om swecare som skulle kunna kunna komma fram med dessa helhetslösningar du syftar på. Om möjligt så kan konstfack lägga mer fokus på utsidan av chassit medans swecarna bygger upp insidan samt specifierar klara krav som chassit ska ha, t.ex. 3x120mm fläktplatser för vattenkylningsradiator, x antal hårddiskplatser etc. Som det är nu så är allt för flummigt känner jag, konstfackeleverna lägger fram ett flertal chassin där alla swecare framför olika önskemål samt försöker driva designen åt sitt egna håll.

Att visualisera sin idé idag är så enkelt via grafiska program, nästan vem som helst kan skapa en 3d-modell inom ett par timmar med bra resultat. Sweclockers skulle kunna knåpa ihop en liten startguide till något modelleringsprogram som är gratis. Det vore ju självklart att sweclockers användare sedan skulle få rösta fram de bästa förslagen för vidare utveckling.

Det du lägger fram är precis det jag skulle vilja se. Uppbyggnaden som den är nu känns extremt gammalmodig där man utser personer från start utan att veta ifall deras idéer är något "folket" vill ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB

Edit: Jag vill inte försöka låta negativ, men jag ser ingen anledning till varför konstfack skulle kunna komma med bättre idéer än sweclockers medlemmar när det faktiskt är ett datorchassi som designas. Personligen så tycker jag att någon form av tävling borde gjorts där ett visst antal bidrag skulle få "gå vidare" för att utvecklas, ungefär som idol.

Se så, öppna upp lite nu va och släpp in andra som kanske inte har just din expertis, jag lovar du har inget att förlora. Enjoy the ride

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
...konstfack lägga mer fokus på utsidan av chassit medans swecarna bygger upp insidan samt specifierar klara krav som chassit ska ha, t.ex. 3x120mm fläktplatser för vattenkylningsradiator, x antal hårddiskplatser etc. Som det är nu så är allt för flummigt känner jag, konstfackeleverna lägger fram ett flertal chassin där alla swecare framför olika önskemål samt försöker driva designen åt sitt egna håll.

...sweclockers användare sedan skulle få rösta fram de bästa förslagen för vidare utveckling.

Det du lägger fram är precis det jag skulle vilja se. Uppbyggnaden som den är nu känns extremt gammalmodig där man utser personer från start utan att veta ifall deras idéer är något "folket" vill ha.

Att det är flummigt håller jag med om. Jag kan ha fel men jag tror att det är lite av grejen med just konst/designutbildningar att man skall utgå från en fri idé och sedan titta på begränsningarna. Jag förstår idén med, och uppskattar faktiskt det tänket då det tenderar att ge utrymme för mer kreativa tankar, även om jag tror att det riskerar att krocka rätt rejält med den mer strikt tekniska inriktningen som florerar här på Swec. Hade jag personligen drivit en sådan här "tävling" hade jag nog sett till att få ihop ett grundläggande informationsmaterial som utgångspunkt till de medverkande, varför inte med hjälp av Swec?

För att få fart och kritisk massa i en sådan här tävling tror jag tyvärr att man måste låta fler intressen än "nördarna" på det lokala forumet komma till tals när det gäller bedöming, t.ex. någon sorts designkunnig, och någon med kommersiellt tänk. Däremot vore Sweclockers en ypperlig källa för att få till en kravspecifikation som var tvungen att uppfyllas! och givetvis även som en del av juryn.

EDIT: lade till..
En annan sak, nu när konstfack har kommit in lite på forumet, vore det inte ett fantastiskt tillfälle att bygga i lag? En tekniskt skicklig swec'are, i kombination med någon som har öga för utseendet. Folk är bara ett PM iväg...
/EDIT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Se så, öppna upp lite nu va och släpp in andra som kanske inte har just din expertis, jag lovar du har inget att förlora. Enjoy the ride

Testa att sila bort den lite sträva ytan så hittar du en massa bra tankar och idéer hos HMB. Han stänger inte ute någon, däremot verkar många stänga ute sig själva när de inte kan hantera den... skall vi säga "ibland något bistra" fasaden. (Skall jag våga mig på en gissning på fjortiströtthet?)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly

Testa att sila bort den lite sträva ytan så hittar du en massa bra tankar och idéer hos HMB. Han stänger inte ute någon, däremot verkar många stänga ute sig själva när de inte kan hantera den... skall vi säga "ibland något bistra" fasaden. (Skall jag våga mig på en gissning på fjortiströtthet?)

Jag tvekar inte en sekund på att HMB sitter på en massa bra ideér och kunskap. Och alla har givetvis rätt till sin åsikt, inte min avsikt att värdera dessa heller. Vill inte heller göra mig långrandig om det här (mitt inlägg var väldigt självcensurerat i sista sekund och mycket nerkortat till en mening). Men ibland kan det vara bra att släppa lite på garden och se vart det bär. Två lärdomar; 1 "Dont judge the book by its cover" (och det gäller väl i båda riktiningar i det här fallet, vare sig det handlar om Konstfack, HMB eller upplägget) 2. Ibland är inte resultatet man väntar sig som är mest intressant utan det man inte väntar sig.

Hursomhelst, jag tycker hela idéen är kul och spännande och mötet mellan dessa två världar likaså. Sen om det är det absolut mest produktiva och effektiva upplägget som genererar flest "komersiella" produkter, nej givetvis inte, men det är en annan sak. En annan viktig poäng är att det här är ingen Swec-tävling, initiativtagaren i det här fallet är om jag förstått det rätt är Webhallen? Jag är glad att swec är med och att HMB har möjlighet att bidra med sitt kunnande.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
Jag undrar lite vad MBY menar att designstuderande skall göra om de inte skall designa?

Va? Öh? *yrvaken*

Var och när och hur har jag sagt något sådant?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag undrar om vi kommer få se datorchassies som försöker hoppa från liljeholmsbron? Eller kanske ett datorchassie som kan vandalisera en tunnelbanevagn?

Det blir i alla fall kul att följa de galna idéerna.