Banbrytande hårdvara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
AMD Athlon "Thunderbird" 1200/133 säger nog jag, priset var som en pungspark på Intel och priserna började sjunka.

Har lite dåligt minne men jag tror det var då Intel blev tvungna att sänka priserna, eller bara började sjunka.

Annars = Voodoo2, GF2, Radeon 9800.

Sämst = Kyro från PowerVR, tack gud att skiten konka... raka motsatsen till dagens grafikkort, prestanda som en tegelsten.

EDIT: inte direkt banbrytande hårdvara, men Bredband åt folket

Hur tänkte du nu, gämförde kyro 2 med dagens grafikkort, klart att den är seg som en tegelsten då!

kyro 2 smiskade ju gf 2 ganska ofta, och var billigare..
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1435&p=13

citat:
"The 149.99 Kyro II once again does the impossible, beating the $340 GeForce2 Ultra"

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban98422

Men det mest Genombrytande måste väl vara

#1 Microchippet ?

Absolut! Men det beror ju också lite på vad vi menar med "hårdvara". Avser vi "elektronik" är det klart att saker som elektronrör, transistorer och mikrochip är mer banbrytande och fundamentala än exempelvis grafikkort, men då kanske vi har reducerat trådskaparens fråga lite väl mycket.

Jag tolkar trådskaparens frågeställning som rörande fundamentala datorprylar, inte elektroniska komponenter som ju är gemensamma med datorer och t.ex. TV och all annan elektronik.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

[...]

Nja, inte riktigt. 486 var däremot en upphottad 386, men Pentium var ett rätt stort steg, jämförbart med steget mellan 286 och 386. Däremot förkom högar av "586" från andra tillverkare som var mer eller mindre glorifierade 486or.

Mycket riktigt! Tackar för den kommentaren, tänkte precis skriva något liknande

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan hålla med om att P6 är ett ännu större steg, men det var liksom inte frågan. Frågan var om 486->Pentium var ett stort steg, och svaret är "ja".

Att det finns en ännu större skillnad någon annan stans gör väl inte skillnaden mindre?

Mest närbesläktade är 386 och 486. Steget till 386 från 286 var större, och det från 486 till Pentium. Att högre integration medger än större skillnader är inget konstigt. Pentium är superskalär med 64-bitars buss (den är dock en 32-bitarsprocessor) och fördubbling av vissa E-steg i pipeline. Dessa är rätt fundamentala skillnader. Skillnaden mellan 386 och 486 är betydligt mindre; 386 hade förvisso en pipeline (det hade 8086 också, i en primitiv variant) men inget L1-cache. 486 har lite ändringar i mikrokoden och förbättringar i MMUn. Det är i princip allt. Allt som 486 förbättrade hos 386 förbättrade Pentium hos 486, men Pentium införde också helt nya förbättringar. Visst var P6 även det ett stort steg, men det dröjde ett tag innan P6 blev ett accepterat "x86"-chip. Men hur som helst är en 486 egentligen en 386 med optimerad mikrokod och cache. Pentium har mer nydesign i sig.

Jag står på mig och säger att 486->Pentium grovt kan jämföras med 286->386. Även 8086->286 var ett större steg än 386->486, men inte riktigt lika stort om 486->Pentium. 386->486 är måhända det minsta steget i x86-utvecklingen, 486->Pentium hör till de större. Nu blev det nämligen fullständigt klart att det sedan länge dödsdömda x86 skulle överleva och inte bara fortsätta vara de facto-standard på persondatorer utan även ta marknadsandelar. Intel har gjort många försök under 80- och 90-talet att ersätta x86 helt med modernare RISC eller annan arkitektur. Men med Pentium kom så en vinnande kompromiss med "RISC-like CISC", en tradition som sedan P6 tog över. Första gången en "alternativ" arkitektur kunde föras in på PC var när denna arkitektur även kunde exekvera x86. Därför lyckades P6, mycket tack vare Pentium. P6 hade trögt i början då dess virtuella 8086 och 16-bitarsexekvering sög, något som fortfarande då inte var oviktigt.

Jag håller helt klart inte med dig.

Steget från i386 till i486 är ganska stort, det handlar inte bara om optimerad µkod och cache. i486 är i stort sett en pipelinad "RISC" arkitektur med stöd för minnesoperander och optimeringen för den är ungefär som samtida RISC processorer (med vissa undantag - det är ju en CISC i grunden). Skillnaden när man programmerar är väldigt stor, optimerad i386 kod tenderar att inte köras effektivt på i486 och vise versa.

Däremot är steget från i486 till Pentium inte så stor som man kan tro, förbättrad dekoder som kan avkoda två instruktioner i vissa fall + två pipelines varav den ena är i stort sett en förbättrad i486 pipeline och den andra ett subset av den första. Flyttalsdelen är dock enormt förbättrad jämfört med föregångaren, största skillnaden är att den är pipelinad. Minnesgränssnittet är som du skriver förbättrad delvist genom att den är bredare och delvist genom att den har effektivare "burst mode". Pentium optimerade program brukar vara relativt effektiva på i486 också, riktigt optimerade i486 program är även effektiva på Pentium men det är ganska svårt att hitta sådana.

För övrigt kan man knappast seriöst hävda att 8086/88 hade någon form av pipeline, det den hade var en instruktionsbuffert för att minska belastningen på minnesbussen. Jag skulle inte ens kalla det för en "decoupled" arkitektur p.g.a. hur det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut! Men det beror ju också lite på vad vi menar med "hårdvara". Avser vi "elektronik" är det klart att saker som elektronrör, transistorer och mikrochip är mer banbrytande och fundamentala än exempelvis grafikkort, men då kanske vi har reducerat trådskaparens fråga lite väl mycket.

Jag tolkar trådskaparens frågeställning som rörande fundamentala datorprylar, inte elektroniska komponenter som ju är gemensamma med datorer och t.ex. TV och all annan elektronik.

Helt korrekt tolkat Kul att tråden lever fortfarande.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

minns när jag satt och körde carmageddon 2 med ca 5-10 fps och trodde det var mer ram som behövdes men blev övertalad att köpa ett voodoo 2. grafiken blev mkt bättre + att fps säkert steg till 30-40.

sen minns jag AMD64 inte för 64 stödet utan för prestandan och klocknings vänligheten.

9700pro var ett väldigt hopp i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Core2 är en utveckling av Pentium 3. Om intel undvikit snedsteget med netburstarkitekturen så skulle utvecklingen av P3 fram till core 2 inte haft några revolutionerande prestandahopp som vi såg i skiftet från P4 till core2.
...........
Istället vände de sig till utvecklingsteamet i israel som slipat vidare på pentium 3 och fått fram en liten guldklimp. Att ge den duybbla kärnor, 64-bitars instruktioner och alla varianter av SSE så var den i stort sett klar för leverans, och namnet blev core2duo.

Tack för det underbara inlägget! Otroligt intressant.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

modem till bredband?
inte läst hela tråden men en del av den och bredband gjorde för mig i alla fall en hel del

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
Bara jag som tycker att 45nm är helt underbart ? Sjukt svala och överklockar riktigt riktigt bra..

Har inte varit inne i datorer tillräckligt länge för att fatta Pentium 1 eller Voodoo.. Jag kommer ihåg att man såg dom i datorbutiker men jag var för liten för att faktist inse vad det handlade om !

LÅNGT ifrån ett genombrott, samma teknik som en vanlig pentium cpu inget imponerande.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Helt klart 3dfx korten.

Permalänk

a64
vodoo
g80

Permalänk

Jag har läst igenom hela tråden men jag tror ingen nämde PC arkitektur. PC klonerna förändrade världen.

Digitalt ljud är för mig också någon helt fantastiskt. Jag säger inte att jag i princip skulle kunna bygga en skärm men det känns nästan som jag förstår den.

Konrad Zuse's Z3(1941) lär också varit ett genombrott för datorer. Första riktiga programmerings datorn. Även om det förstördes och inte påverka de andra nämnvärt så var den ändå först

Arpanet och internet har varit betydande för datorns utveckling. Hur många datorer finns till bara för att interneta egentligen?

Permalänk
Medlem

USB 2.0

3dfx Voodoo 2

fast ethernet

g80

tft

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem

Några produkter som i mitt minne gav bra lyft mot sina föregångare är Geforce TI-200, Radeon 9700-serien, AMD´s processor-serie T-bird och Intels C2D-serie. De var ofta entusiastens val och nästan hyllade i överklockningsdiskussionerna.

Även övergången från CRT till TFT-tekniken var stort för mig, minns med fasa de trötta ögonen efter ett långpass framför de gamla strålkanonerna...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Sony GDM-FW900 (24tum crt skärm)

Har inte läst igenom hela denna tråden nu så kan ju hända att någon redan nämnt den.

Permalänk
Medlem

geforce 4, mitt första riktiga grafikkort

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem

Antec Sonata: första(?) datorlådan för oss konsumenter som var designad med akustiska hänsyn såsom dämpade hårddiskplatser

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

MOS 6502
Motorola 68k
Intel 8086
tangentbordet
lagring på magnetskiva

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Egentligen borde det vara:
IBM klonerna.
Comondore Vic 20, Vic 64 och Amiga 500.
Atari 800. ST 520 och ST 1040.
Sinclair ZX80, ZX81 ock ZX Spectrum.
LUXOR ABC 80.
Även när Apple släppte billiga folkdatorer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Egentligen borde det vara:
IBM klonerna.
Atari 800. ST 520 och ST 1040.
Sinclair ZX80, ZX81 ock ZX Spectrum.
LUXOR ABC 80.
Även när Apple släppte billiga folkdatorer.

Åhhhh ABC 80 undra om min står kvar hemma hos farsan. Blir att kolla i helgen. Brun plast sååå snygg.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

2x scsi cdrom som brände på 40min och man kunde lyssna på mp3 samtidigt... säger bara wow....

fast pentium 200 mmx är ju en klassiker... voodoo2 sli måste ju vara banbrytande om något då nvidia och ati använder en funktion som uppfanns mer än 10år sen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Voodoo2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz

suck...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwerty76
Åhhhh ABC 80 undra om min står kvar hemma hos farsan. Blir att kolla i helgen. Brun plast sååå snygg.

Fast plasten är i plåt om du menar själva datorn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dator som jag har i sign... körde på en 233 MMX före det med TNT2 grafikkort..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Är väl min tur att lägga upp gamla favoriter:

Gpu: 3Dfx VooDoo Sli
Lägger även till GeForce 4 ti 4200 (nyare än voodoo men förtjänar en plats på listan)

Hdd: Quantum Fireball

Monitor: Tandberg 15" CRT (från tidigt 90-tal) Max upplösning: 1280*1024 i 60hz
Fungerar förövrigt fortfarande, dock har bilden börjat mörkna en aning.

Sen på CPU avdelningen har jag bara en nyare prollen som jag avgudar och det är 939:ans Opteron 182. Den är några år gammal nu men håller måttet trots allt. Klockar som en gud, har gått från orginal hastigheten på 1.8ghz till 3.2 ghz utan att bli för varm med luftkylning (ej orginal fläkt ofc).

Permalänk

Jag kommer ihåg min första hårddisk. 20 Mb... Datorn kunde bootas på nolltid och utan disketter! Alla mina spel kunde få plats på hårddisken också. detta var för mig ett stort genombrott.

4-färgskärm var också ett genombrott till skillnad från den grönsvarta som jag hade innan...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben

USB -> Underlättade massor för PC n00bs

Vet inte riktigt hur du tänker där, du tänker nog fel i vart fall.

Permalänk
Medlem

Själv är Geforce 6800 serien och AMD64 det första jag tänker på. 6800 gav ju ett rejält prestandaskjut från föregående generation(FX?) och var dessutom sjukt enkelt att softmodda till ett quadrokort. Men det är inom den lilla tidsramen jag har varit intresserad ^^

Annars lär väl ersättaren av hålkort varit ett sjukt skönt lyft, haha, dock inget jag var med om.. men jag kan tänka mig XD

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

ATX standarden, Och alla andra införda standards såsom AGP, PCI, PCI-e etc.
DDR ?
Voodoo
CD / DVD .

I spelväg skulle jag vilja minnas att HL motorn var ganska banbrytande då den kom.

Kan inte komma på något annat speciellt just nu, Minns dock nöjet av att faktiskt kunna reducera 2 ICA kassar med disketter till 2 cd skivor.

Visa signatur

| i7 920 @ 3.8 - 6GB - GTX285 XXX - 3150GB - 22" / 30" | Precision M65 |