Permalänk
Medlem

Windows 7

Tjena grabbar!

Jag sitter på en lite äldre burk (3 år gammal) som jag skulle vilja peta in windows 7 på.

Dator:

HP Pavillion dv2000 (Notebook)
AMD Turion 64 X2 1,8Ghz
2GB RAM
NVIDIA GeFoce Go 6150 256mb delat skitminne

jag misstänker att jag skall ha 32bitars isf eftersom jag har såpass lite RAM-minne i datorn?

Fråga nummer 2, hur får jag tag i drivrutiner till datorn som passar för windows 7, har endast driv för win xp?

hade vart väldigt tacksam för svar om vilken version av win7 ja skall ha och hur jag får tag i drivrutiner.

ha de gott

Permalänk
Medlem

Ja 32 bit är det som gäller för dig.

Gå HPs hemsida för nya drivrutiner. Exakt hur man hittar stå där. Om inte Win 7 finns så laddar man ned Vista drivrutiner så länge.

Permalänk
Medlem

Japp kör på 32-bit

Windows 7 hittar dom flesta drivrutiner själv,annars bör de bara och köra på Vista's drivisar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar, eller man kanske borde vänta och de om de dyker upp något?

tror ni man orkar med windows 7 på en dator som den jag äger för tillfället, med tanke på flytet... man vill ju inte ha nått som sniglar sig fram... jag vet i alla fall att de inte är något att jämföra med XP och absolut inte Win 95

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på 64bit och uppgraderat minnet om datorn stödjer mer än 2 Gb. Handlar inte om mkt pengar på 2 gig extra.

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk

du borde inte ha några problem med att köra win 7 på din burk, och som ovan nämnts win 7 hittar för de flesta alla drivisar utan att man själv behöver göra ngt. om du vill, så kan du tanka ned nätverks drivisarna från hp, om nu något skulle spöka för dig...då kan du ju alltid leta runt på nätet för resten av drivrutinerna, men det borde inte vara några problem...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

alltid kul med en uppgradering på laptopen, bara den är felfri som sagt...

utan att bli tjatig men ni tror att de kan funka felfritt med vista drivisar på 7an, isf drar jag igång speleverket direkt

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer fungera utan problem, kör det på en HP NX6325 laptop med AMD Turon X2 1.6GHz samt 2.5GB RAM utan minsta problem och Windows 7 installerar i princip alla drivrutiner.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Undrar varför alla frågar om just 32bit/64bit flertal gånger per vecka och att de flesta inte ställer frågan i rätt forumsdel?

Nåväl en gång till mindre än 4GB = 32Bit, mer än 4GB = 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Undrar varför alla frågar om just 32bit/64bit flertal gånger per vecka och att de flesta inte ställer frågan i rätt forumsdel?

Nåväl en gång till mindre än 4GB = 32Bit, mer än 4GB = 64bit

Nedu lilla gubben. Sådär funkar det inte heller du, du måste ha en processor som stödjer 64 bitars arkitekturen.
Det spelar ingen roll om du har mindre än 4GB, du kan köra 64 bit ändå.
Jag har bara 2GB i min dator med Windows 7 x64.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Windows 7 x64 på en laptop AMD Sempron Mobile SI-40 2gb ram,lirar på riktigt fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Har man x64 kapabel CPU ser jag ingen som helst orsak att inte köra x64 OS numera. Det finns drivare till så att säga allt och alla program fungerar om varandra.

Enda orsaken skulle väl vara om man har något gammalt x86 program som man bara måste dra med sig, men då har man ju möjlighet till att köra det i en VM.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbis
Nedu lilla gubben. Sådär funkar det inte heller du, du måste ha en processor som stödjer 64 bitars arkitekturen.
Det spelar ingen roll om du har mindre än 4GB, du kan köra 64 bit ändå.
Jag har bara 2GB i min dator med Windows 7 x64.

Jag vet mycket väl att man kan köra 64bit med mindre än ram, läs igen:)..

Det är klart att föredra hårdvara som stödjer 64bit men vad idag stödjer inte 64bit ?

Menade mer på att har man 4GB ram eller mer ska man hålla sig till 64bit och 32bit är för 4GB eller mindre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad Menade mer på att har man 4GB ram eller mer ska man hålla sig till 64bit och 32bit är för 4GB eller mindre.. [/B]

Nej sa jag ju. Man ska inte hålla sig till 32bit om man har 4gb eller mindre.
Har man en 64bit processor så finns det ingen anledning till att köra 32bit OS.

Du kan ha 128mb i ram, det spelar ingen roll, kör 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbis
Nej sa jag ju. Man ska inte hålla sig till 32bit om man har 4gb eller mindre.
Har man en 64bit processor så finns det ingen anledning till att köra 32bit OS.

Du kan ha 128mb i ram, det spelar ingen roll, kör 64bit.

windows 95 x64 då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Har man x64 kapabel CPU ser jag ingen som helst orsak att inte köra x64 OS numera. Det finns drivare till så att säga allt och alla program fungerar om varandra.

Enda orsaken skulle väl vara om man har något gammalt x86 program som man bara måste dra med sig, men då har man ju möjlighet till att köra det i en VM.

Det går att köra 32-bitars program på ett 64-bitars OS.
Däremot är det annorlunda med drivrutinerna för hårdvaran.
I 64-bitars versionen av Vista och Win7 så finns det två stycken Program Files-mappar.
Den ena heter enbart Program Files och är till för 64-bitars program.
Den andra heter Program Files (x86) och är till för 32-bitars program.

Men om man nu har ett riktigt gammalt program från mitten av 90-talet så kan det ju strula.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

64 bit myten är verkligen igång här. Vissa tror även att nätagget minst måste vara 10_000W även till en gammal skärp dator med kast grafikkort. Vad man kan och vilken som är bättre att kör är inte samma sak.

Finns gott om bra anledningar att ändå köra 32 bit.
Läs den klistrade tråden eller liknande innan ni spårar ur totalt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Nykammad:
Kör som du skrev i första inlägget och strunta i kaoset i tråden.

Uppgradera eller köpa ny och billig bärbar är upp till dig och beror på kostnaden. Även normalstora har gått ned i pris. Grafikkortet bruka kännas gammalt först. Välj därför först en bra sådan (helst även DVI eller HDMI port för att koppla till en platt TV). Sedan kollar du på resten.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Finns gott om bra anledningar att ändå köra 32 bit.

Så som? Det finns ett fåtal enheter som saknar fungerande x64 drivare och använder man sig av så gammal programvara att den inte kan köras under x64 är väl frågan om man engång har orkat uppgradera ifrån Win98

x64 är, enligt den stora massan, både snabbare och stabilare än det likvärdiga x86 OSet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

då frågar jag ngnting nytt då!

jag hittar OEM versioner på x64, och jag hittar uppgraderingsversioner på x64...

men vart hittar jag RETAIL versioner med x64?? Har inte hittat en enda återförsäljare som ger info om dom har x64 versionen..

kan det vara så enkelt att alla RETAIL versioner innehåller båda x32 och x64?

för i sånnafall är jag verkligen kass

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobani
då frågar jag ngnting nytt då!

jag hittar OEM versioner på x64, och jag hittar uppgraderingsversioner på x64...

men vart hittar jag RETAIL versioner med x64?? Har inte hittat en enda återförsäljare som ger info om dom har x64 versionen..

kan det vara så enkelt att alla RETAIL versioner innehåller båda x32 och x64?

för i sånnafall är jag verkligen kass

Jodå, sägs att retail innehåller både 32bit och 64bit..