Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Det går att uppdatera direkt genom mobilen. Smidigt. Men kommer inte ihåg var i telefonen då jag sålt den. Nån annan här vet säkert.

Permalänk
Medlem

*#0000# men det går inte att få v31 med standard produktnyckeln.

För att få detta behöver man göra som jag tidigare skrivit:

Med denna kan du uppgradera till FW v31: 0559110 (röd), 0559375 (blå)

Så här gjorde jag.
1: Först laddade jag ner NSS (Nemesis service Suite) som jag bytte produkt kod med.
NSS: http://www.b-phreaks.co.uk/index.php?main_page=page_2

2: Därefter laddade jag ner NSU och öppnade programmet och sökte efter uppdateringar. Då kommer det fram att ingen ny uppdatering finns tillgänglig. Man blir frågad om man vill installera om firmwaren, säg ja.
NSU: http://europe.nokia.com/get-support-and-software/download-sof... - välj 5800 och installera den engelska versionen.

Edit: Det kan hända att du lyckas installera nya v31 firmware direkt via NSU och slipper steg 3 nu iom v31.

3: Efter ominstallationen av firmwaren. Skriv numret *#0000# i telefonen och sök efter nya uppdateringar. Det kommer då komma upp att en ny uppdatering finns tillgänglig. Ladda ner den och uppdatera .

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en 5800 (olåst från teknikmagasinet), verkade vara den prisvärdaste telefonen i dagsläget. Synd att min w850i åkte ner i trappen å dog R.I.P.

Nu tänkte ja kolla med er vad det är man behöver fixa till när man får telefonen, orkar inte läsa igenom hela tråden, och nån bra sökfunktion inom trådar verkar aldrig bli till på swec :(.

Som sagt är jag helt ovan med Nokia.

* Vilket program är det bästa för anslutning mellan telefon och dator?

* Hur uppdaterar man till senaste firmware?

* Vilka program är ett Måste på telefonen?

* Vilka spel är ett måste?

* Och vart får man tag på allt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Orkar inte svara på alla frågor och låter någon annan ta äran för detta. Däremot är spelet Xdancery ett måste och jag har i inlägget före ditt skrivit klart och tydligt hur man uppdaterar till senaste firmware.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur nokias pixelpolicy ser ut? Fick två defekta pixlar, en grön och en lila :(. Inte i mitten av skärmen men det är lite irriterande...

Permalänk
Medlem

Böt produktkod och uppdaterade till v31 nu, men det var ju knappast värt besväret, luren känns något snabbare men annars så märker jag ingen skillnad alls. Finns det någon länk till vad som är nytt i v31?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Böt produktkod och uppdaterade till v31 nu, men det var ju knappast värt besväret, luren känns något snabbare men annars så märker jag ingen skillnad alls. Finns det någon länk till vad som är nytt i v31?

Du kanske inte tycker det är värt besväret just nu. Men du kommer tycka det när du kommer åt v40 betydligt snabbare än annars där man sägs introducera ny homescreen och kinetic scrolling bla.

v21 --> v30 changelog

v30 --> v31 är bara en mindre sådan. Man har bla uppdaterat Ovi maps, mer fritt ram, lite OS tweaks, lite snabbare, några buggar fixade, vissa säger också att batteriet håller lite längre i v31. Det nämnda är nog i princip allt nytt i v31.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ah!, vill ha min telefon NU. Kan inte vänta mer..hehe.

Har hittat en bra guide till hur man uppdaterar iaf, kanske har nämnts tidigare, men tråden är som sagt riktigt lång. Så här kommer en bra länk till alla er som väntar på er nyta 5800.

http://www.dotsis.com/mobile_phone/showthread.php?t=185012

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
ah!, vill ha min telefon NU. Kan inte vänta mer..hehe.

Har hittat en bra guide till hur man uppdaterar iaf, kanske har nämnts tidigare, men tråden är som sagt riktigt lång. Så här kommer en bra länk till alla er som väntar på er nyta 5800.

http://www.dotsis.com/mobile_phone/showthread.php?t=185012

Den guiden fungerar helt klart. Men som jag nu säger för andra gången så har jag postat en guide på samma sida som det meddelande jag skriver nu. Guider hur man gör finns dock överallt på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Den guiden fungerar helt klart. Men som jag nu säger för andra gången så har jag postat en guide på samma sida som det meddelande jag skriver nu. Guider hur man gör finns dock överallt på nätet.

Har läst din guide också :). Det skadar aldrig att vara överinformerad :P. Kommer säkert ha en drös med frågor ändå när jag väl får telefonen. Symbian e en helt ny värld :p, har bara erfarenhet från att ha pillat med WinMo förut med min HTC s730,som för övrigt är den sämsta telefonen jag haft att göra med.

Förresten så är länken till NSU bruten i ditt tidigare inlägg. Men ja antar att man hittar de rätt fort genom google.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Har läst din guide också :). Det skadar aldrig att vara överinformerad :P. Kommer säkert ha en drös med frågor ändå när jag väl får telefonen. Symbian e en helt ny värld :p, har bara erfarenhet från att ha pillat med WinMo förut med min HTC s730,som för övrigt är den sämsta telefonen jag haft att göra med.

Förresten så är länken till NSU bruten i ditt tidigare inlägg. Men ja antar att man hittar de rätt fort genom google.

Jepp, välkommen till symbian. Se till att registrera dig på www.symbian-freak.com. Det är i mitt tycke det bästa symbian forumet. Jag fick hjälp massvis med gånger där när jag var en symbian rookie :). Ett bra forum med blandning av apps/spel/mods/themes bla :).

Fixade länken nyss :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har förresten beställt sjukt billiga skärmskydd från ebay! Återkommer med hur bra dessa fungerar efteråt, har dock haft bra erfarenhet av liknande produkter från ebay till min w850i och även till S730.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=14035472...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är 5800, är det en "iphonekiller" som rubriken lyder?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Hur är 5800, är det en "iphonekiller" som rubriken lyder?

Iphone + iphone 3g killer = kanske, beror på.

Alla ha olik uppfattning om detta. Iphone är bättre på vissa saker, 5800 på andra. Gör din egen bedömning efter att ha läst dessa tester:

m3

mobile-review

Techradar

Letsgomobile

Eget tycke: 5800s funktionalitet kombinerat med dess prisvärdhet gör den i mitt tycke till en Iponekiller, helt klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en imorron, blå eller röd? Läste att det är skillnad på FW? Hur kommer det sig? Måste man vänta längre eller kommer dom samtidigt?

Permalänk
Medlem

Nog kommer de samtidigt vad jag vet. Köp den färg du gillar bäst. Det enda som skiljer dem åt förutom färgen på plektrum/telefon är temafärgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket för svaret!
Usch, är så sjukt sugen på n900, men den kommer ju aldrig.. Får bli denna så länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuXOD
Ok, tack så mycket för svaret!
Usch, är så sjukt sugen på n900, men den kommer ju aldrig.. Får bli denna så länge

Just den jag inväntar :D. När den kommer så får min 5800 gå i pension :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis! Verkar ju vara det bästa nallen på år!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuXOD
Precis! Verkar ju vara det bästa nallen på år!

Helt klart. 5800 må vara mer prisvärd men N900 slår 5800 på i princip allt :).

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar lite på GPSen i denna. Säker efter en telefon som helt ersätter min nuvarande GPS. Men som jag har läst det så använder Nokian även nätet (A-GPS) vilket inte är så lyckat när jag är i norge och kör. Sedan kommer givetvis frågan om man skall köra med Nokia Maps eller köpa till ngt program. Några tankar?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

tänkte fixa så att jag får alla Svenska helgdagar i kalendern i telefonen, har syncat google calendar och telefonens kalender men kan inte få till det så att alla helgdagar syns på telefonen (verkar som att det blev 2 kalendrar i google calendar).

Någon teori på hur man får in alla helgdagarna på telefon / får till det så att alla kalendrar på kontot visas?

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Jag funderar lite på GPSen i denna. Säker efter en telefon som helt ersätter min nuvarande GPS. Men som jag har läst det så använder Nokian även nätet (A-GPS) vilket inte är så lyckat när jag är i norge och kör. Sedan kommer givetvis frågan om man skall köra med Nokia Maps eller köpa till ngt program. Några tankar?

Jag provade utan a-gps och det fanns ingen chans att jag skulle få någon mottagning... Körde sedan med a-gps men tappar mottagning hela tiden, helt värdelöst med andra ord. Kan ha varit så att mobilhållaren blockerade signalen, vet inte vart gps-antennen ligger i telefonen.

Permalänk

Hej! Finns det någon app eller något liknande till att skydda filer/videos i mitt fall. Jag vill göra så att ingen annan en jag kan komma åt dom. Jag har testat Xplore, Crypto och Y-browser. ingen av dom funkar förutom Crypto men det tar minst 1 timme innan den laddat klart. Varenda gång jag lägger in en video i telefonen oavsätt var jag lägger den t.ex i Games mappen, Installs, Sounds, o.s.v så dyker den ändå upp i galleriet. det vill jag inte. tack

//william

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fasiken vad jag gillar 5800!!

igår var vi ute på en roadtrip, vart ~45mil, hade mobilen som GPS-Navigator hela tiden.

var bara i Hedemora som en påfart hade byggts om (vi åkte den så klart och hamnade åt felhåll ), samt att GPSn fuckade sig i Falun och ville åka samma väga hela tiden i all oändlighet. hehe

startade om Kart-programmet och det funkade fint igen.

gillar den mycket bättre än våran vanliga Magellan GPS. hehe

och en sak, sökte efter "Snabbmat" i Falun, fick fram Gyllene Boobsen.
ställde in navigeringen dig, parkerade och gick fram.
men ingen McB där inte.
så det fick bli TjingTjong-mat istället. hehe

idag ska jag testa Sport Tracker i min Rc-bil, se hur fort den går. haha

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Skaffade nyss en 5800 och undrar om ngn, vet om man kan nyttja den inbyggda GPS modulen som extern gps till PC via blåtand?
Borde ju gå men får inte till det. Har testat med Fugawi i pc,en men den kan inte hitta GPS en i telefonen...
Verkar vara en jäkligt prisvärd lur.
Fick iaf, igång Garmin XT nu. Alltid nåt :)...

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fixat internet till mobilen, jag skulle vilja lyssna på vakna med the voice, de har tagit bort kanalen från Göteborg och jag skulle vilja kunna lyssna på vägen till skolan på morgonen. Vad kan jag göra?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

kan ju säga att min rc-bil gjorde 68.1kmh.
ska testa med värre drevning i morgon

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
kan ju säga att min rc-bil gjorde 68.1kmh.
ska testa med värre drevning i morgon

Haha, nice!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Har nu haft min 5800 i några dagar. Fick en med defekt skärm först, men det gick smidigt att byta den mot en ny på teknikmagasinet. Har nu lagt in senaste firmware, blev verkligen skillnad i hur snabbt den flippar skärmen när man vänder på telefonen.

Undrar hur man kan ändra färgen på texten i "homescreen"? Den är ju alltid vit, och det verkar inte vara optimalt för alla bakgrunder.

Undrar också varför den säger att "sidan har skickat ett för gammalt certifikat" när man försöker ansluta till vissa saker?

Vilket program är bäst för navigering? Har provat OVI och GoogleMaps, men både verkar vara väldigt snarlika, och jag verkar inte få nån kontakt med någon satellit, iaf inte inomhus.

Undrar också om det finns något program som kan kolla hur snabbt man har sprungit och vilken väg man har sprungit om man är ute och joggar?

Men allt som allt är luren riktigt trevlig, skärmskydden från ebay funkar bra, med tanke på priset :). Sen så har jag ju 5st till när den skulle bli lite repig.

Visa signatur