BFG GeForce GTX 285 OC Dual-DVI 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jo de gjorde du Ja har ingenting emot ATI, de enda ja har är lite kunskap vilket kort som är mest prisvärt för olika setups med ATI. Men å andra sidan fick ju ja rätt, istället för å titta på va han hade i övrig hårdvara för å matcha de, börjades de med "ta 5870", de va de ja mena med "5850 paraden".

De finns ju andra kort i ATI's sortiment eller hur? dessutom är ju 8600GT ett budget kort.

Grejen du missa som du inte är villig att erkänna är de faktum att han inte fått några realistiska förslag överhuvudtaget. Om du läser mitt första inlägg ser du att ja länka till en tidigare tråd av samma TS med exakt samma fråga. Där fick han rådet att byta ut processor, moderkort nättagg FÖRST, medans i den här tråden (ett nytt försök av han) rådet att smacka dit de värsta kortet på marknaden just nu. Avigt eller hur?

Så istället för å ge orimliga förslag, ge ett som känns någorlunda logiskt. Som ja sa, känner inte till ATI's sortiment nåt vidare, men ett HD 4850 alt. HD 4870 eller GTS 250 alt. GTX 260, känns lite mer motiverat med all bakgrunds fakta.

Läs tråden istället för att komma med felaktigheter. Jag påpekade för honom att om han skall köpa ett sådant kort så bör han titta över övriga delar i datorn. Flera i tråden har varit inne på problemet med ett sådant kort till killens setup. Killen vill köpa ett GTX285. Klart folk diskuterar motsvarande bättre/billigare kort. Alla behöver inte upprepa vad som redan har sagts i tråden

Jag har fortfarande inte missat vad du påstår och hade inte haft problem med att erkänna ett misstag. Du gnäller på folk för något som inte har skett. På samma sätt som du ofta gnäller i trådar där ATI kort rekommenderas. Trots att det hade varit oschysst att rekommendera något annat kort.

Om man vill gnälla finns det alltid något att hitta. Det krävs bara att försöka låta bli att se helheten och att dra alla individer som inte håller med en själv över en kam.

Du sade i en annan tråd att man inte kan nämna nvidia utan att bli idiotförklarad här. Jag höll inte med dig då men du verkar själv dra "HD4850 paraden" över en kam. Med den utgångspunkten förstår jag mer hur du hamnar i den situationen.

Nu tycker jag vi har stulit för mycket av den här tråden. Vill du fortsätta diskussionen, var snäll att ta den över PM.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simpon82
joo nätagget vet ja inte kommer funka så de kommer ja ndå att köpa nytt ok vi får se hur de blir med köpet då

tack för svaren

Ok, 5850 eller 5870 skulle jag nog rekommendera.

5850 är billigare, presterar klart bättre och drar mindre effekt (samma som 4850 ungefär!) än GTX285. Sen har det ju stöd för DX11 och Eyefinity.

När det gäller nätagg så kan du ta nåt som finns listat på 80plus.org.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

ok de blev lite rörigt men om jag nu skulle vilja ha detta kort så vad rekomenderar ni för moder kort / prosessor då ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simpon82
ok de blev lite rörigt men om jag nu skulle vilja ha detta kort så vad rekomenderar ni för moder kort / prosessor då ??

CPU: Phenom II 955
Mobo: Asus M4A79XTD EVO (AM3-mobo så DDR3-minne gäller)

Men kolla upp lite själv också. Prisjakt, google, osv...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Men Sweclockers kan kasta sitt test av strömförbrukning i väggen.
Du borde veta med de siffrorna är rena önskedrömmarna.
Eller vill du påstå att Anandtech har fel?
De har lite mer erfarenhet under fötterna än Swec redaktion.

http://images.anandtech.com/graphs/rv870_092209122344/20130.p...

Vill minnas att Anandtech är dom enda utav alla test som lyckats få högre strömförbrukning. Varför vet jag inte. Mycket riktigt brukar annars Anandtech aldrig ha fel.

snozan är för övrigt i full fart som vanligt, ännu en nVidia-fanboy.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Men man måste ha nätagg som klarar maximal tänkbar belastning anars är man väldigt fel ute tycker jag! Vem vill att datorn bara stannar? eller att nätagregatet ryker lite marginal bör man ha men det är min åskit och jag tycker inte den är oseriös.

Jo, men i det här fallet så ÄR det ju så att aggregatet klarar maximal belastning. Ett 450W corsairaggregat klarar ett GTX295. Dels så är aggregatet rätt lågt specat och klarar faktiskt över 500W belastning kontinuerligt (kolla på Hardware Secrets recension).
Dessutom får Anandtech (med en klockad i7 och med Furmark som belastning) en belastning på 460W från väggen. Detta ger att komponenterna drar 0.85 x 460 = 368W från aggregatet (jag räknar med 85% effektivitet i omvandlingen växelström till likström hos aggregatet). Detta är ju en bra bit under ens de 450W som Corsairaggregatet är specificerat för. (och detta med en orealistiskt hög last, då inget spel kommer i närheten av Furmark i belastning)

Så kan du nu förklara vad som är oseriöst med detta?

Camper <=
Som jag redan sagt innan så ger Furmark en helt orealistisk last, som inget spel någonsin kommer att vara i närheten av (AMD har kallat programmet för ett Effektvirus vid något tillfälle, finns med i HD5870 artikeln på Anandtech)

Även anandtech själva har insett att enbart Furmark kanske inte är något bra val för att mäta effektförbrukning under last (mycket pga att de faktiskt inte längre vet om de får maxförbrukningen längre, då grafikkortstillverkarna lagt till begränsningar i drivrutinerna om Furmark används, alternativt som i HD5800 rent hårdvarumässigt throttlar kortet om onaturligt högt antal instruktioner skickas, detta för att skydda kortet). Därför inkluderar de numera även last under spelande i WoW och tittar man där, så ligger lasten väldigt långt från Furmark-lasten.
http://images.anandtech.com/graphs/rv870_092209122344/20135.p...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
De känns lite overkill för din processor Som att köpa en porsche men bara kunna lägga i 3:an

Tror nog ett GTS 250 alternativt GTX 260 är bättre.

Men om du väntar en liten stund kommer "köp 5850" paraden ridande

EDIT: du fick ju lite råd å tips från din förra tråd som var nästan exakt samma som denna: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=942...

Det finns ingen magisk gräns som säger att efter den här hastigheten kan du inte nyttja mer av din GPU.

Ett 5870 kommer ge bättre prestanda än ett GTX 285 oavsett vilken CPU han har. Enda skillnaden är att han kommer inte kunna nyttja lika stor del av prestandan av vad ett 5870 har att erbjuda i jämförelse av vad ett GTX 285 har att erbjuda.

Det bästa han kan göra är att köpa ett budgetkort eller satsa på ett 5850 om han sedan i framtiden känner för att uppgradera hela sitt system.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Köp ett 5850/70 (+ ev. nätagg), lyssna inte på dom som säger att du måste uppgradera processor m.m. nu, du kommer bli hur nöjd som helst. Sen tar du uppgraderingen av övrig hårdvara nångång när du känner för det, fast visst har du pengar är det väl bara slå till på en i5 eller liknande. Att ett 5850/70 skulle prestera samma som 4850 på detta system är ju bara taget ur luften, självklart så ger en bättre processor bättre prestanda men för det menas ju inte att ett riktigt bra grafikkort beter sig som ett mid-/förra generationens kort. Jag testade ett GTX 260 på en AMD 3200+ (single core) och trodde ju att det kommer inte funka efter allt tjat om att processorerna flaskar så fruktansvärt bla bla.. Men jag blev riktigt imponerad att alla nya spel flöt på som dom gjorde. Så som sagt det här att processorn flaskar så fruktansvärt är överdrivet och köper du ett gammalt 4850, så visst får du ett lyft, men köper du ett 5850/70 så får du ännu större lyft.