Intel stoppar uppdaterad firmware för X25-M G2

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig och mina egna erfarenheter så ja, antingen fungerar allt utan problem eller inte, men det verkar som folk fått problem fast installationen gått igenom utan problem.

Däremot verkar det inte som man tagit död på disken med nya FW:n. Bara att vänta och se vad Intel säger antar jag.

Permalänk

mm, får prova ringa deras support imorrn om inte annat o se vad dom säger.
kan ju återkomma när jag snackat med dom.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Gör så och låt oss veta hur det gick.

Har en liten uppdatering. Provade flasha om mitt Mobo till ett Rampage Formula för att att se om det är något med just mitt bios som inte är rätt men har samma problem fortfarande.
Skulle tippa på att det är en skitsak som vanligt som ställer till det och hoppas att det går att fixa med en ny fw. IDE funkar ju som tur är men tänker inte lägga ner energi på att försöka fixa det dagsläget. Ska försöka fuska till mig en pro version istället och ta det från där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ta det lugnt?
Du ska nog se att det är betydligt många fler än än Alexei som är irriterad på Intel, om du lägger ner tid att ens läsa mina inlägg så kanske du märker att trots att min disk överlevde flashning så är jag likväl irriterad över att jag ovetandes fått göra rysk roulette med min disk.

Jag hackar inte på Alexei, läs tråden så kanske något klarnar. Nog snackat om detta då han uppenbarligen inte vill prata om något.

jodå ja läste allt i tråden å förstod att alexei var arg på intel,för deras nya officiella fw brickar.
han hade en dålig dag å va förbannad,vill en kommentera de så ä de väl bara å beklaga att den blev brickad.
nå annat behöver man inte tjafsa om.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Men vad menar han egentligen med brickad?

I mitt tycke är brickad något som är totalt förstört, oavsett vad man gör kan man aldrig få den/det att fungera igen. Jag anser inte att min disk är totalförstörd, däremot vill jag ha en ny, alternativt gammal firmware så snart som möjligt så jag kan flasha om den så den funkar med AHCI.

Permalänk

menar du mig?
brickad (brick) är ett ord man kan använda när en elektronisk apparat har ett firmware som är förstört.
står på wikipedia

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Nej, menade inte dig.
Som jag förstått det är "brickad" en firmware man pajat till den gräns man inte kan åtgärda det själv utan man måste skicka in den och antingen få den fixad eller få en helt ny enhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Nej, menade inte dig.
Som jag förstått det är "brickad" en firmware man pajat till den gräns man inte kan åtgärda det själv utan man måste skicka in den och antingen få den fixad eller en helt ny enhet.

du får väl förstå de hur du vill men de låte lite väl avancerat för de ordet,visst finns de brickade enheter man kan fixa sj om man ä något intresserad eller kunnig,hade en psp som ja hade bricka som ja fixade så den funka igen.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
jodå ja läste allt i tråden å förstod att alexei var arg på intel,för deras nya officiella fw brickar.
han hade en dålig dag å va förbannad,vill en kommentera de så ä de väl bara å beklaga att den blev brickad.
nå annat behöver man inte tjafsa om.

Jag fick aldrig reda på om hans disk blev oanvändbar eller inte, och på frågan så fick jag bara skit tillbaks.

Likväl, trist om han nu blev av med det som låg på disken, lika trist som för alla andra som drabbades av Intels sedvanliga X25-M G2-klantigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag fick aldrig reda på om hans disk blev oanvändbar eller inte, och på frågan så fick jag bara skit tillbaks.

Likväl, trist om han nu blev av med det som låg på disken, lika trist som för alla andra som drabbades av Intels sedvanliga X25-M G2-klantigheter.

Frågan är väll om han verkligen blev av med allt på disken eller helt enkelt tog för givet att det var kört?

Permalänk
Medlem

AstralDimension förstod mig rätt jo.

Mitt windows krashade efter firmware updaten och gick ej att reparera.

Hade inget vettigt inlagt på disken så drog en format för att försöka få den att funka igen, lyckades få igång windows men windows gav felmeddelanden om att disken är skadad.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
AstralDimension förstod mig rätt jo.

Mitt windows krashade efter firmware updaten och gick ej att reparera.

Hade inget vettigt inlagt på disken så drog en format för att försöka få den att funka igen, lyckades få igång windows men windows gav felmeddelanden om att disken är skadad.

Det kanske går att fixa med en lågnivåformattering? Jag vet inte, bara spånar.

Har en X-25M G2 160 GB själv men som tur var hade jag missat nyheten om ny firmware. Surt för er som smällde in den och fick problem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
AstralDimension förstod mig rätt jo.

Mitt windows krashade efter firmware updaten och gick ej att reparera.

Hade inget vettigt inlagt på disken så drog en format för att försöka få den att funka igen, lyckades få igång windows men windows gav felmeddelanden om att disken är skadad.

Jag har exakt samma problem. Sen så låser sig chkdsk och många andra diskrelaterade saker (säkerhetskopiering t.ex.). Så det går inte fixxa så. Jag tror att formateringen som gjordes i installationsprogrammet var av den snabba typen så det vore kanske värt ett försök med en riktig formatering (jag kanske missförstår "backfeed" här. Är lågnivåformatering en "extra" riktig formatering?).

Märkte också att Intel SSD Toolbox ger en error på "read scan" i diagnostiseringsverktyget.

Jag har skrivit till Intel om det här problemet och kommer posta tillbaka här om jag får ett svar, så länge så ska jag inte messa med drivrutinerna. Fan vad less man blir. Jag var ju så glad.

Permalänk
Medlem

Testade en lågnivåformatering med i samma veva, resultatet blev att Intel SSD Toolbox slutade ge felmeddelande, men bios (i IDE mode) samt windows fortsatte att klaga.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

snackade med supporten per telefon idag, vilket egentligen inte gav ett smack.
det dom sa åt mig var att kontakta inköpsstället för supportoch eventuell RMA.
När jag frågade efter officiella riktlinjer och om jag skulle hänvisa till något från intel (till dom jag köpt disken av) så svarade han bestämt att han INTE rekommenderade nått specifikt utan att bara rådde mig att kontakta affären och låta dom deala med problemet.
MEN, han sköt dessutom in att om dom inte kunde hjälpa mig på inköpsstället så skulle jag kontakta dom igen så skulle dom se om dom kunde lösa problemet, vilket jag GISSAR är en RMA genom Intel ist.
så jag fortsatte med att försöka luska fram nån form av information genom att påpeka att det kändes onödigt att lämna in disken o vänta en evighet på att få en ny, då disken antagligen inte var paj utan att det kanske bara skulle gå o fixa med en ny firmware, så menade han att intel jobbade på problemet och hade ingen information om detta.

så i grund och botten gav det inte någonting att kontakta support just nu, utan man får gott vänta på officiella kanaler alternativt kontakta affären för support och om det inte hjälper, ringa supporten igen.

personligen väntar jag lite till, eftersom min disk inte totalvägrar än (jag har dock haft filer som försvann).

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk

Uppdaterade min i måndags och det är inga direkta problem. Dock så försöker windows inkonsekvenskontrollera diskjäveln varje gång jag startar windows, även efter att jag låtit den köra klart.

Om det har med failande drivrutiner att göra eller för att jag fick blåskärm en gång när jag spelade det buggiga l4d2 demot vet jag inte.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk

Vet att det är en otrolig dum fråga, men kan någon länka till var man hittar firmwaren? Gick in på Intels sida, men jag hittade ingen fw. Vore fint om ni har en direkt adress.

Jag hittar bara Intel SSD Toolbox.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbayd
Vet att det är en otrolig dum fråga, men kan någon länka till var man hittar firmwaren? Gick in på Intels sida, men jag hittade ingen fw. Vore fint om ni har en direkt adress.

Jag hittar bara Intel SSD Toolbox.

Den har tagits bort.

Permalänk

Tack. Det förklarade ju en del.

Permalänk
Medlem

Givetvis var man tvungen att chansa... Flashade diskarna innan nyheterna om problemen. Men inte kunde man låta bli att installera Win7, som ramlade in igår. Funkade bra till en början, men nu har en disk lagt av helt. Jobbiga är att med den ikopplad nu, ser jag ingen disk över huvud taget.

Jaja, så kan det gå när man är enveten och har dåligt tålamod. Lär väl bli RMA på den tyvärr, den andra lever ju fortfarande och bör gå att flasha när det väl dyker upp en ny firmware.

*Idiotförklarar sig själv och går och surar en stund*

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk

Jag hade problemet att windows behövdes installeras om och sedan dess har det klagats och krånglats pg.a. något diskfel. Datorn låser sig när vissa diskrelaterade saker utförs som chkdsk. Jag skickade supportfrågan genom ett formulär just för deras ssd och frågade om detta var ett exempel på firmwareproblemet. Jag frågade vad hur det ligger till med kommande firmware.

svaret ett bra tag senare och var lite förkortat:
"I understand that you have issues regarding your Intel(R) X25-M Solid State Drive.
Because of the nature of the issue you are experiencing, and to better assist you, please call our Technical Support Staff. In North America, they can be reached at (916) 377-7000.
Hours of Operation:
07:00 to 17:00
(US Pacific Time)
Monday-Friday"
Jag svarade något i stil med. Nu när jag har köpt den här dyra ssd och den verkar ha förstörts av Intel. Så förväntar jag mig åtminstone ett försök på ett svar när jag ställer direkta konkreta frågor. Att låtsas att jag inte frågade något är riktigt oförskämt. Så nu frågar jag igen....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galactus
Givetvis var man tvungen att chansa... Flashade diskarna innan nyheterna om problemen. Men inte kunde man låta bli att installera Win7, som ramlade in igår. Funkade bra till en början, men nu har en disk lagt av helt. Jobbiga är att med den ikopplad nu, ser jag ingen disk över huvud taget.

Jaja, så kan det gå när man är enveten och har dåligt tålamod. Lär väl bli RMA på den tyvärr, den andra lever ju fortfarande och bör gå att flasha när det väl dyker upp en ny firmware.

*Idiotförklarar sig själv och går och surar en stund*

har du testat om du kommer åt den i andra lägen, typ IDE alt AHCI?
har läst att vissa inte kommer åt dom under tex AHCI men i IDE och vice versa.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
har du testat om du kommer åt den i andra lägen, typ IDE alt AHCI?
har läst att vissa inte kommer åt dom under tex AHCI men i IDE och vice versa.

Jao, testat de alternativ som finns, och ingen ansluten enhet syns längre, när den nu dåliga disken är inkopplad. Övriga enheter är ytterligare en X25-M G2 80Gig, en vanlig 500Gig HD och en dvd-brännare. Aktivitets-LED för HD lyser konstant med. (när den är inkopplad)

EDIT: Efter en omstart(när allt fortfarande fungerade), så drog ju chkdsk igång med, redan då borde man ju självklart slutat använda datorn.

Aja, man får lära sig den hårda vägen, det är väl inte min vecka antar jag. Häromdagen åkte jag iväg i jobbilen med en icke fastbunden stege på taket

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig att man för en gångs skull har "tur" med hårdvara eller vad man ska säga.

Såg att den nya firmwaren var ute men efter att ha övervägt om ja skulle flasha eller inte så tänkte ja att d ä bäst om ja väntar en vecka å ser så att den verkar fungera som den ska. Snacka om att känna sig lättad när rapporterna om fallerande diskar började ramla in.

Lider med er som är drabbade dock! Vet att hade ja uppdaterat själv så hade mr murphy sett till att suttit i samma båt som er! Hoppas Intel lyckas hitta en lösning snarast möjligt.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hardsaltad
Hej har samma mobo som dig, och gjorde lika dant. Var hittade du AHCI drivisarna?

Jag laddade aldrig hem några nya drivisar, utan jag ändrade bara en flagga i registret, sedan fixade windows 7 detta automatiskt efter en omstart!

Instruktioner om hur du gör hittar du här:
http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-...

Visa signatur

PC: Asus P7P55D, Core i7 860 @ 3.4GHz, Corsair 4GB DDR3 1600MHz, XFX Radeon HD5870, Intel X25-M G2 80GB, Samsung 500GB HDD, Corsair 750W Black
Laptop: HP Pavilion Dv8298ea, Core Duo T2500, 2GB RAM.

Permalänk

Jag tror att problemet kan ligga i vilket "mode" man kör disken i vid firmware update.
Har man tex IDE så tillåter inte firmware att man kör i något annat efteråt och har man AHCI så måste man behålla det "mode":t.
Man kan alltså inte ändra "mode" i disk configuration efter update och jag tror att det är en väldigt simpel miss från Intel och att det är detta som har ställt till alla problem.

Synpunkter?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Jag tror att problemet kan ligga i vilket "mode" man kör disken i vid firmware update.
Har man tex IDE så tillåter inte firmware att man kör i något annat efteråt och har man AHCI så måste man behålla det "mode":t.
Man kan alltså inte ändra "mode" i disk configuration efter update och jag tror att det är en väldigt simpel miss från Intel och att det är detta som har ställt till alla problem.

Synpunkter?

Det är möjligt att det kan vara så. Min disk fungerar efter flashning och då installerade jag min Win7 Home Premium 64bit med AHCI inställt i BIOS, jag glömde ställa om till IDE under flashning så det var AHCI även där, sen efter flashning så bootade jag upp med AHCI igång. Datorn hittade nya komponenter, Windows installerade drivrutiner automatiskt, och efter uppstart fungerade allt. Jag har även kört Intels SSD Toolbox för att "TRIMma" disken.

Mer info över flashprocedur hos andra och hur AHCI körts eller inte vore intressant.

Någon som sett något nytt från Intel gällande detta bekymmer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Jag tror att problemet kan ligga i vilket "mode" man kör disken i vid firmware update.
Har man tex IDE så tillåter inte firmware att man kör i något annat efteråt och har man AHCI så måste man behålla det "mode":t.
Man kan alltså inte ändra "mode" i disk configuration efter update och jag tror att det är en väldigt simpel miss från Intel och att det är detta som har ställt till alla problem.

Synpunkter?

Jag kör med AHCI påslaget i Bios, men vid uppdateringen av firmware på disken så ställde jag om till IDE. Efter det ändrade jag tillbaka till AHCI. Allt funkar som vanligt, plus att trimfunktionen finns med nu.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte uppdatera firmware i AHCI läge då den inte kunde hitta min disk.
Jag fick ändra till IDE, uppdatera sen ändra tillbaka till AHCI.

Har inte heller haft några problem efter det.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ändrade till IDE för flash, startade om och ändrade till AHCI, installerade Win7 och vid första omstarten står den bara och scannar SATA port 1 i POST.

En kanske idiotisk fråga men för rädd att egentligen pröva utifall jag förvärrar läget.
I och med att disken fungerar i IDE och även fungerade i AHCI innan jag installerade Windows 7 kanske jag kan starta Vista installationen och ta bort hela partitionen sen boota om och aktivera AHCI och installera Vista igen? Eller linux ett tag tills Intel fixat buggen om dom överhuvud kan?