Permalänk
Medlem

installera joomla

Har installerat MAMP.
Laddade ner en zip av joomla. Behöver man packa upp den på något sätt? För i nerladdade filer så verkar mappen redan vara uppackad.
Hittar dock ingen installationsfil, eller någon annan startfil. Så vad ska man göra?
Sen en annan fråga, efter lite letande hittade jag hur man skapade mappar. Men går det skapa filer, som tex .txt filer? Tänkte provat så mitt php funkar.

Permalänk
Medlem

Ta en titt här:
http://www.joejoomla.com/news-mainmenu-46/1-latest/40-install...
Den verkar beskriva rättså bra hur du ska gå till väga för att få in Joomla i MAMP.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Laddade ner en zip av joomla. Behöver man packa upp den på något sätt? För i nerladdade filer så verkar mappen redan vara uppackad.

Safari "öppnar säkra filer efter nerladdning", som det kallas i inställningarna. Det är därför du inte ser något zip arkiv efter nerladdning. Det går att stänga av.

Citat:

Hittar dock ingen installationsfil, eller någon annan startfil. Så vad ska man göra?

Det är inget program du laddat hem. Det är en färdig katalogstruktur som skall kopieras till din "web root" för t.ex. apache. Där kör man (oftast) ett php script som gör nödvändiga inställningar för att kunna köra din CMS. Alltså, allt görs från webläsaren. Du får nog läsa på lite mer angående det.
För övrigt kommer du behöva MYSQL, vilket inte ingår i Snow Leopard, utan måste installeras separat.

Citat:

Sen en annan fråga, efter lite letande hittade jag hur man skapade mappar. Men går det skapa filer, som tex .txt filer? Tänkte provat så mitt php funkar.

Menar du direkt i finder eller? Inte vad jag vet. Du startar textedit, och sparar som txt, inte rtf (rich text format). Det går att få textedit att alltid spara (föredra) som txt i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbkxbx
För övrigt kommer du behöva MYSQL, vilket inte ingår i Snow Leopard, utan måste installeras separat.

Menar du direkt i finder eller? Inte vad jag vet. Du startar textedit, och sparar som txt, inte rtf (rich text format). Det går att få textedit att alltid spara (föredra) som txt i inställningarna. [/B]

Gjort hela installationen, deletade de filerna som skulle deletas. Så fick jag det här felmeddelandet "JError Unable to load Database Driver:"
Sen såg jag att du skrev att man var tvungen att installera MYSQL separat? Ingick in det i hela paketet med php osv?
Hur som helst så är det därför jag får mitt felmeddelande?

Permalänk
Medlem

Snow Leopard har Apache och PHP inkluderat, men inte MYSQL. Jag är relativt säker på att det är därför du får det meddelandet, ja.
Men, jag är också tveksam till att installationen slutfördes med lyckat resultat om du inte hade MYSQL installerat redan...

Permalänk
Medlem

Jag har ju som sagt MAMP, och var MYSQL inte intregrerat i det?
Sen så kom jag ju faktiskt igenom hela installation utom problem, deletade installationskatalogen med fil. Och det var först när jag skulle trycka på huset/admin som jag fick felmeddelandet.

Förslag på vad man ska göra? Ska jag gå till MYSQL´s sida och ladda ner det där då?

Permalänk
Medlem

Mitt fel, jag borde lära mig läsa. Jag har ingen erfarenhet av MAMP, men visst är MYSQL inkluderat där!

Jag tycker det verkar konstigt att installationen slutfördes utan problem, men att det inte funkar nu. Är du 100% säker på att Joomla inte klagade på det steget (databas) när du installerade?
Har du satt upp ett konto i phpmydamin, och skapat rättigheter för användaren som joomla använder sig av?

Använder du dig av port 8888 i webbläsaren när du ansulter dig mot MAMP/Joomla? Vilken version av joomla kör du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt fel, jag borde lära mig läsa. Jag har ingen erfarenhet av MAMP, men visst är MYSQL inkluderat där!

Jag tycker det verkar konstigt att installationen slutfördes utan problem, men att det inte funkar nu. Är du 100% säker på att Joomla inte klagade på det steget (databas) när du installerade?
Har du satt upp ett konto i phpmydamin, och skapat rättigheter för användaren som joomla använder sig av?

Använder du dig av port 8888 i webbläsaren när du ansulter dig mot MAMP/Joomla? Vilken version av joomla kör du?

Är inte 100% pga jag bara följde hans steg i guiden och vet egentligen inte vad jag gjorde i alla steg.
Har satt upp ett konto i privilegier, rättigheterna vet jag inte. Jag antar att även det ska stämma, för följde ju guiden. Så här ser det ut.

Användare Värd Lösenord Globala privilegier 1 Grant
Vem som helst % -- USAGE Nej Ändra privilegier
Vem som helst localhost Nej USAGE Nej Ändra privilegier
liraren54 localhost Ja ALL PRIVILEGES Ja Ändra privilegier
root localhost Ja ALL PRIVILEGES Ja Ändra privilegier

Och går jag till databaser så finns ju den som jag lade till.

I MAMP start så står det så här:
Host localhost
Port 8889
User root
Password root

Ej 8888, om det är det du menade.

Version av MAMP är den på nerladdningssidan, men så här står det om innehållet:
Included programs & libraries

* Apache 2.0.63
* MySQL 5.1.37
* PHP 4.4.9 & 5.2.10
* APC 3.0.19 & APC 3.1.2
* eAccelerator 0.9.5.3
* XCache 1.2.2
* phpMyAdmin 2.11.9.5 & phpMyAdmin 3.2.0.1
* Zend Optimizer 3.3.3
* SQLiteManager 1.2.0
* Freetype 2.3.9
* t1lib 5.1.2
* curl 7.19.5
* jpeg 7
* libpng-1.2.38
* gd 2.0.34
* libxml 2.7.3
* libxslt 1.1.24
* gettext 0.17
* libidn 1.15
* iconv 1.13
* mcrypt 2.5.8
* YAZ 3.0.47 & PHP/YAZ 1.0.14

I min configuration.php så säger den:

<?php
class JConfig {
/* Site Settings */
var $offline = '0';
var $offline_message = 'Webbplatsen är stängd för underhåll.<br /> Välkommen tillbaka senare.';
var $sitename = 'liraren54';
var $editor = 'tinymce';
var $list_limit = '20';
var $legacy = '0';
/* Debug Settings */
var $debug = '0';
var $debug_lang = '0';
/* Database Settings */
var $dbtype = '';
var $host = '';
var $user = '';
var $password = '';
var $db = '';
var $dbprefix = '';
/* Server Settings */
var $live_site = '';
var $secret = 'B3g0u83Ie3KzQP74';
var $gzip = '0';
var $error_reporting = '-1';
var $helpurl = 'http://help.joomla.org';
var $xmlrpc_server = '0';
var $ftp_host = '127.0.0.1';
var $ftp_port = '21';
var $ftp_user = '';
var $ftp_pass = '';
var $ftp_root = '';
var $ftp_enable = '0';
var $force_ssl = '0';
/* Locale Settings */
var $offset = '0';
var $offset_user = '0';
/* Mail Settings */
var $mailer = 'mail';
var $mailfrom = 'mymail@gmail.com';
var $fromname = 'mynick';
var $sendmail = '/usr/sbin/sendmail';
var $smtpauth = '0';
var $smtpsecure = 'none';
var $smtpport = '25';
var $smtpuser = '';
var $smtppass = '';
var $smtphost = 'localhost';
/* Cache Settings */
var $caching = '0';
var $cachetime = '15';
var $cache_handler = 'file';
/* Meta Settings */
var $MetaDesc = 'Joomla! - ett lättanvänt webbpubliceringssystem (Content Managament System) som är baserat på öppen källkod.';
var $MetaKeys = 'joomla,joomla!,svensk,svenska';
var $MetaTitle = '1';
var $MetaAuthor = '1';
/* SEO Settings */
var $sef = '0';
var $sef_rewrite = '0';
var $sef_suffix = '0';
/* Feed Settings */
var $feed_limit = 10;
var $feed_email = 'author';
var $log_path = '/Applications/MAMP/htdocs/Joomla_1/logs';
var $tmp_path = '/Applications/MAMP/htdocs/Joomla_1/tmp';
/* Session Setting */
var $lifetime = '15';
var $session_handler = 'database';
}
?>

Jag har ju den nya macbook pro´n. Och det nya os:et är ju med, men det ska väl inte spela någon roll?
Är ju helt ny mac användare, men funderar på om jag ska ta min PC istället. Vill ju bara göra hemsida och blev tippsad om joomla. Vet knappt vad man gör med det, uh

Permalänk
Medlem

Jag testade nyss själv, och det funkade fint, så jag antar att du gjort någonting knas. Jag kör för övrigt joomla 1.5.14, och jag antar att du har den senaste versionen också?

Mest troligt är det något med MYSQL som blivit felinställt hos dig. Börja om från början, ta bort joomla från htdocs i MAMP katalogen. Lägg dit en ny. döp den till "joomla" istället för joomla_1.5.14_etc_etc.

Ta bort databasen du skapade, genom att välja den i sidomenyn i mysqladmin, och välj DROP i fliken längst till höger. Klicka sen så du kommer till "startsidan" igen, d.v.s länken phpmyadmin längst upp på sidan, och välj "privilegies" fliken. Där kan du bocka i användaren du skapade förut, och bocka i Drop the databases that have the same names as the users, och välj "go" så bör det vara rent igen.
Men det är klart att du kan ju installera om MAMP helt och hållet om du vill istället. Det kanske är enklare. hehe.

Sättet som beskrevs i guiden du läste är inte helt korrekt. Det funkar säkert, men man ger rättigheter till ALLT istället för bara databasen man skapar, vilket är onödigt. Detta är dessutom enklare (jag antar en helt ren MYSQL install här):

Välj "Privilegies" fliken, och "Add new user". User name joomla. På host väljer du Local med "knappen". På password skriver du vad du vill, men eftersom det är lokalt kan du lika gärna skriva joomla där också.
I fältet nedanför, välj Create database with same name and grant all privileges. Du behöver inte klicka i några andra privilegier i det nedersta fältet. Det görs automatiskt.

I joomla skriver du localhost i host (eller om det står hostname). joomla som username, och joomla som password. Och till sist joomla som database. Det bör vara allt.

Jag inser att det kanske är mycket att lära sig på en gång, men det blir enklare för varje gång man gör det!

Permalänk
Medlem
Citat:

I joomla skriver du localhost i host (eller om det står hostname). joomla som username, och joomla som password. Och till sist joomla som database. Det bör vara allt.

Jag inser att det kanske är mycket att lära sig på en gång, men det blir enklare för varje gång man gör det! [/B]

Gjorde om allt, installerade MAMP och joomla på nytt. Skapade en ny användare och databas som du sa.
Tog bort installationsmappen, sen gick jag in på http://localhost:8888/joomla/ och då fick jag felmedellande: No configuration file found and no installation code available. Exiting...

Men känns som jag närmare mig

Permalänk
Medlem

Gör du detta för att "Tänkte provat så mitt php funkar" ?

Om så är fallet så behöver du bara gå in i /etc/apache2/httpd.conf.
Avkommentera rad #115 och starta websharing, eller vad det nu heter i den svenska installationen under delning i sysprefs.

Tada!

Dina filer lägger du i ~/Sites och du kommer åt dem på http://localhost/~<användarnamn>

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

När jag vaknade i morse kom jag på att jag faktiskt aldrig körde igenom installationen. Tog ju tidigare bort både mamp och joomla mapparna.
Så jag körde igenom installationen igen och skrev samma anv och liknande som när jag bara gick genom phpadmin.
Efter installationen gick jag in på http://localhost:8888/Joomla/ och då kom jag till joomlas hemsida, fast lokalt på min dator. Stämmer det att det ska va så? Trodde isåfall att det skulle se annorlunda ut, mer som ett program(?)

Och jag hittar inte vart jag kan logga in, fanns ju en "administration" länk men där gick ju inte att logga in.

Permalänk
Medlem

Vad tror du joomla är för något?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

men du skrev ju att du lagt joomla på port 8889 , och försöker connecta till 8888..

Permalänk
Medlem
Citat:

och då kom jag till joomlas hemsida, fast lokalt på min dator. Stämmer det att det ska va så?

Bra, då har du lyckats! Det är inte "joomlas hemsida", men en sida som ser ut som joomlas hemsida. Du kan givetvis använda vilket "theme" du vill, och byta ut materialet till vad som passar dig. När den känns bra brukar man lägga ut den på en riktig webserver.
Länken till administrator interface finns i vänstra menyn (om du installerade exempelmaterial). I vilket fall som helst är adressen http://localhost:8888/joomla/administrator/

Citat:

Trodde isåfall att det skulle se annorlunda ut, mer som ett program(?)

Nej, det är ju ett CMS (content managment system). Tanken är ju just denna, att du skall kunna administrera en hemsida utan programvara installerad, direkt från vilken dator som helst som har en webbläsare!

Permalänk
Medlem

Det bör tilläggas att joomla är ett rätt tungt paket, och inte speciellt nybörjarvänligt. Ta inte för givet att du kommer kunna köra på bara så där. Det finns många guider som visar hur man administrerar joomla på nätet dock.
Personligen tycker jag det är lättare att börja på ny kula, än att peta med exempelmaterialet (som man kan välja att inte installera). Men man kan väl experimentera lite med det antar jag.

Här kan du hitta andra fria PHP cms; http://php.opensourcecms.com/scripts/show.php?catid=1&cat=CMS...
Om jag var dig skulle jag hellre börja med typ, "CMS made simple", "websitebaker", eller kanske "concrete5". Det finns så många exempel.

Det är säkert många som kommer pissa på mig för att jag säger det här, men jag tycker joomla är överskattat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra, då har du lyckats! Det är inte "joomlas hemsida", men en sida som ser ut som joomlas hemsida. Du kan givetvis använda vilket "theme" du vill, och byta ut materialet till vad som passar dig. När den känns bra brukar man lägga ut den på en riktig webserver.
Länken till administrator interface finns i vänstra menyn (om du installerade exempelmaterial). I vilket fall som helst är adressen http://localhost:8888/joomla/administrator/

Att inget bara kan funka. Provade logga in, både med joomla/joomla och även med en ny användare som jag skapade. Men nepp kunde inte.
Är ju lätt hänt att det är något jag ska bocka i någon stanns som jag inte har en aning om...

Permalänk
Medlem

Jag tror du blandar ihop login/lösen för phpadmin/mysql, med joomlas egna användare. mysql behöver bara en användare för joomla. Den användaren, som är "joomla", med lösenordet "joomla", används bara en gång, och det är när du installerar joomla.

Adminstratorn (första användaren) i joomla, har login admin, med ett lösenord du valde själv under installationsmomentet. Du skapar nya användare till joomla, i joomlas egen kontrollpanel. inte i phpmyadmin/mysql.

Tänker jag rätt, när jag säger att du tänkte fel?

Permalänk
Medlem

Å herregud, vad skulle jag göra utan dig? Nu kom jag in i självaste kärnan! wow! Nu ska jag väl bara ta och leta upp ett par guider och försöka att sätta mig in i det här och se om det är något att ha

Tack för all hjälp!