Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har inte tagit den, tror inte jag heller kommer göra det, dock har morsan min fått den..

Tror nog hon blivit lite grinigare än vanligt sen dess men vad vet jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
Det e väl ungefär lika många som dött i sverige av vaccinet som av själva influensan så chansen är ungefär lika stor att det går åt helvete hur man än gör. Själv ska jag inte vaccinera mig.

Aftonbladet eller?

Risken att man ska bli riktigt sjuk är ytterst minimal, skillnaden mellan svininfluensan och vanliga influensan är att det verkar drabba unga friska människor in en annan utsträckning. Om man tar det för att man tror att man kommer dö om man blir smittad behöver man nog läsa på lite. Jag kommer ta det eftersom jag hatar att ligga sjuk hemma. Sen vill jag inte smitta ner mina patienter, det börjar komma många med svininfluensa (ok, ett 10-tal på ett sjukhus med upptagningsområde på runt 10-15 miljoner personer) och det skulle vara bra om dom kunde bli undersökta utan att jag behöver oroa mig för att bli sjuk senare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Fick brev om att jag stod på tur på onsdag. Vet helt ärligt inte längre.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Nej tänker inte ta någon.

Permalänk
Medlem

Var ner på vårdcentalen igår och fick nya recept. Sjuksystern påpekade att jag var en av riskgrupperna och borde vaccinera mig snarast möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Kommer nog vara en av de sista att ta det, OM jag ens kommer ta det.
Känns rent löjligt och panikartat.
Tycker det blir bara mer skit med vaccinet än utan, om man vill tro medierna.

Håller med.

Har jobbat i bra skitiga förhållande och har man inte dött av det elelr fått några men så tror jag man klarar av en liten snuva.. dör ju mer personer i den vanliga än vad det gör i denna 'påhittade' sak. Så högst troligt NEJ!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Herregud vad media har lurat på er en massa,
Vacinet är inte dåligt testat, det är testat ordentligt och har gått igenom massa tester.

Just nu är det inte farligt att bli sjuk av svininfluensan, men om man har otur så muterar den och blir dödlig. Det läskiga med svininfluensan är att den smittar väldigt bra. Just nu är den inte dödligare än en vanlig influensa.

Poängen med att vacinera sig är att om smittan sen muterar så är du immun.

Det som finns i vaccinet är framförallt döda svininfluensan virus. Så kroppen lär sig slåss mot dem. Därför är en av biverkningarna att man får influensan light, eller t.om kanske som den är just nu.

Detta är nästan helt ofarligt om du inte redan är mycket svag.

Och ni som säger att det inte är så farligt med influensan nu, det är därför man vaccinerar er innan den blir det. Och även om den inte muterar. Varför inte vaccinera sig? utan vaccin får du influensan ett par dar. med vaccin slipper du det. Vad är förlusten?

ursäkta för denna wall of text

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folke123
Vacinet är inte dåligt testat, det är testat ordentligt och har gått igenom massa tester.

Just nu är det inte farligt att bli sjuk av svininfluensan, men om man har otur så muterar den och blir dödlig. Det läskiga med svininfluensan är att den smittar väldigt bra. Just nu är den inte dödligare än en vanlig influensa.

Det som finns i vaccinet är framförallt döda svininfluensan virus. Så kroppen lär sig slåss mot dem. Därför är en av biverkningarna att man får influensan light, eller t.om kanske som den är just nu.

Och ni som säger att det inte är så farligt med influensan nu, det är därför man vaccinerar er innan den blir det. Och även om den inte muterar. Varför inte vaccinera sig? utan vaccin får du influensan ett par dar. med vaccin slipper du det. Vad är förlusten?

För att göra dig hörd bland alla foliehattar behöver du detta *Räcker över The Sword of Foliehattsförstörelse-thingy*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om alla andra förutom en tar sprutan så är det ganska så riskfritt att inte ta den..
Nå jag ska se hur det ligger till med vaccin i stan idag, jag gillar dock inte injicera något bland mina små älsklingar (biceps) som nu växer för fullt.

Det är inte i din söta lilla älskling du får den, utan den mindre söta älsklingen som sitter lite längre upp och på sidan.

Själv fick jag vaccinet för tre veckor sen, hade bara ont i armen i några dagar, inget mer.

Eller just ja, jag tror min penis växt i storlek... Härligt med biverkningar.

Permalänk
Testpilot

Jag ska gå så fort jag har tid med det verkar som att man måste vänta tills vecka 48 här i Östergötland om man inte tillhör riskgrupperna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folke123

Jag håller med dig om att väldigt många har tagit ställning mot vaccinet på helt galna grunder, men du har inte riktigt rätt om att man får influensa light.
Det är dödade virus, men de finns där för att ge antigener och är i sig inte nog för att trigga immunförsvaret i någon betydande mån. Inte heller är det troligt att man faktiskt ska få influensan.
Det är andra ämnen som triggar immunförsvaret och därför kan ge dig feber.
Vissa andra vaccin fungerar genom att ge sjukdomen light, inte de vanliga influensavaccinen.

Dessutom så håller jag inte med om att det är för eventuella framtida versioner av viruset som man vaccinerar.

Permalänk

Finns det någon skillnad på denna influensavaccin och andra influensavaccin som äldre kan få ta varje vinter, förutom att den just fungerar emot svininfluensan? Isåfall borde biverkningarna vara desamma.

För är det inte mer influensa som influensa, det enda speciella med denna är väl att få har antikroppar emot den eller är det något mer?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Finns det någon skillnad på denna influensavaccin och andra influensavaccin som äldre kan få ta varje vinter, förutom att den just fungerar emot svininfluensan? Isåfall borde biverkningarna vara desamma.

Nej, det är samma.
Biverkningarna är samma. Kanske att autoimmuna problem kan skilja sig lite åt, men det är väldigt ovanligt.

Influensavaccin måste man i regel göra ett nytt av inför varje säsong där man gör kvalificerade gissningar för vilka influensavirus som kommer att spridas den kommande influensasäsongen.
Tyvärr så bröt svininfluensan ut för sent för att man skulle kunna förstå att denna skulle bli ett problem när man gjorde det vanliga influensavaccinet, det är därför vi måste ha ett speciellt vaccin bara för denna influensa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag ska gå så fort jag har tid med det verkar som att man måste vänta tills vecka 48 här i Östergötland om man inte tillhör riskgrupperna.

Tror jag också tar vecka 48, då fram till vecka 27 så är det enbart riskgrupper + barn som får förtur.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, får ni det så sent där uppe? Enligt de papper som jag har fått ska jag få vaccinera mig i nästa vecka, och jag tillhör inte någon riskgrupp, utan den vanliga gruppen 19–29 år.

Permalänk

Kanske en dum fråga, men om man tänker vaccinera sig ska man då gå och anmäla sig och ställa sig på en kö eller något? Många pratar om papper hemskickat, vilket jag inte har fått.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Fan sjukt hur man läser att folk inte tar den pga något media skrivit, jäkla vegetarianer och skit.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Kommer inte vaccinera mig, jag tar inte mediciner direkt, tar inte ens Ipren. Har även en kompis som varit utslagen typ 1-2 veckor med svininfluensan enligt läkarna han va hos. Såg till att han hostade massor i närheten när vi stötte på han !

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Oj va mycket man läser om konspirationer och annat skit angående det här. Man blir ju lite lätt förbryllad över hur många som tycker sig ha en egen teori som motsäger allt som har med sunt förnuft, statistik och vetenskap att göra.

Jaja nu kan "de smarta" gå runt och smitta varandra hur bra dom vill. Hoppas verkligen att min vaccinering hjälper mot det här, orkar inte med att nån jävel ska smitta ner mig och förstöra en hel vecka pga. sin ignorans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Oj va mycket man läser om konspirationer och annat skit angående det här. Man blir ju lite lätt förbryllad över hur många som tycker sig ha en egen teori som motsäger allt som har med sunt förnuft, statistik och vetenskap att göra.

Jaja nu kan "de smarta" gå runt och smitta varandra hur bra dom vill. Hoppas verkligen att min vaccinering hjälper mot det här, orkar inte med att nån jävel ska smitta ner mig och förstöra en hel vecka pga. sin ignorans.

Statistiken och vetenskapen säger ju att det inte är någon större fara. Dödligheten är låg, samt att smittorisken okänd.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Statistiken och vetenskapen säger ju att det inte är någon större fara. Dödligheten är låg, samt att smittorisken okänd.

Nej det är ju ingen större fara om halva sverige ligger utslaget i influensan en vecka, säger sig självt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det är ju ingen större fara om halva sverige ligger utslaget i influensan en vecka, säger sig självt.

Ska du resonera/argumentera så får du väl ändå ha en trovärdig ståndpunkt här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ska du resonera/argumentera så får du väl ändå ha en trovärdig ståndpunkt här?

"As we have seen in recent weeks, the new influenza virus is spreading in Europe. WHO/Europe is supporting preparedness and response activities in countries to address the pandemic, procuring emergency laboratory supplies and medicines, providing training and bringing experts together to refine plans as the situation develops. Continued preparedness and careful monitoring are essential because influenza viruses are unpredictable. Although the pandemic could last a long time, we are working to minimize the impact on people and businesses."

Dr Marc Danzon
WHO Regional Director for Europe

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Statistiken och vetenskapen" säger att vaccinet är en betydligt mycket mindre risk. Så låt oss jämföra alternativen.

Hade jag inget trepunktsbälte i bilen hade jag ändå åkt bil utan att få panik, men det motiverar inte varför jag skulle skippa trepunktsbältet nu när alternativet finns.
Hade Sverige inte köpt vaccin hade jag inte varit speciellt orolig för mig själv, men nu när alternativet finns och det är så galet mycket säkrare än att få sjukdomen är det inte ett bra argument att komma med att sjukdomen inte är väldigt farlig.

Permalänk
Medlem

Tänker inte vaccinera mig. Några av mina kompisar här i Sydkorea har haft Svininfluensan (vi blir ivägkörda till sjukhus för provtagning om vi visar symptom som tyda på att vi är smittade) och dom har varit krassliga i en dag eller två. Här får man medicin om man blir sjuk och dom som varit smittade har blivit mycket bättre inom en dag eller två.

Jag blev sjuk och visade i stort sett alla symptom. Blev ivägskickad till skolans karantän och senare körd med ambulans till sjukhus för provtagning. Men mitt test kom tillbaks negativt för svininfluensan. Men jag vart betydligt krassligare än dom som faktiskt åkte på Svininfluensan. Jag hade "vanlig" influensa.

Permalänk
Medlem

Jag ska vaccinera mig. Risken för att bli dålig av vaccinet jämfört med svinis är mycket lägre. Dessutom vill jag inte ligga i en säng i en vecka. Ni som säger att ni inte ska ta det tycker jag borde tänka om. Det finns folk i er omgivning som inte vill bli smittade fastän ni skiter i vilket.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag har ett starkt immunförsvar så jag behöver inget. Lite svinvirus biter inte på vikingstål

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag ska inte vaccinera mig. Tycker helt enkelt inte det är värt risken.
Tänk om influensan är skapad av eliten själv, likaså "vaccinet".

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

"As we have seen in recent weeks, the new influenza virus is spreading in Europe. WHO/Europe is supporting preparedness and response activities in countries to address the pandemic, procuring emergency laboratory supplies and medicines, providing training and bringing experts together to refine plans as the situation develops. Continued preparedness and careful monitoring are essential because influenza viruses are unpredictable. Although the pandemic could last a long time, we are working to minimize the impact on people and businesses."

Dr Marc Danzon
WHO Regional Director for Europe

Finns inget att utläsa där som stödjer ditt argument om att halva Sverige skulle bli utslagen en vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
"Statistiken och vetenskapen" säger att vaccinet är en betydligt mycket mindre risk. Så låt oss jämföra alternativen.

Hade jag inget trepunktsbälte i bilen hade jag ändå åkt bil utan att få panik, men det motiverar inte varför jag skulle skippa trepunktsbältet nu när alternativet finns.
Hade Sverige inte köpt vaccin hade jag inte varit speciellt orolig för mig själv, men nu när alternativet finns och det är så galet mycket säkrare än att få sjukdomen är det inte ett bra argument att komma med att sjukdomen inte är väldigt farlig.

Nu är ju det där en ganska dålig jämförelse, risken att dö vid kollision är avsevärt högre utan trepunktsbälte (om vi antar att vi menar att det var 2 punktsbälte eller inget som var alternativet) än risken att dö vid svininfluensan. Det är ju stor risk att få någon sorts biverkning, om vi räknar in "ont i armen" och sådant som är vanligt vid de flesta vaccineringar. Ingenting farligt, men likväl irriterande. Skulle nog kunna gissa att sannolikheten att ens få svininfluensan är lägre än sannolikheten att få ont i armen vid vaccineringen. Sen om man verkligen får svininfluensan är sannolikheten att man dör extremt låg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är ju det där en ganska dålig jämförelse, risken att dö vid kollision är avsevärt högre utan trepunktsbälte (om vi antar att vi menar att det var 2 punktsbälte eller inget som var alternativet) än risken att dö vid svininfluensan. Det är ju stor risk att få någon sorts biverkning, om vi räknar in "ont i armen" och sådant som är vanligt vid de flesta vaccineringar. Ingenting farligt, men likväl irriterande. Skulle nog kunna gissa att sannolikheten att ens få svininfluensan är lägre än sannolikheten att få ont i armen vid vaccineringen. Sen om man verkligen får svininfluensan är sannolikheten att man dör extremt låg.

Det där gäller enbart när du definierat för vilken grupp du pratar om.

Går inte att prata rent generellt då det finns riskgrupper och tillhör du en sådan så har du större sannolikhet att dö.
Jobbar du inom vissa områden har du större sannolikhet att bli smittad.
Etc.

Men, det där kan mycket väl stämma just för dig som individ.