Ändra kontrollen till PS3?

Permalänk

Ändra kontrollen till PS3?

Hej,

En riktig rookiefråga: kan man inte ändra knappar etc till PS3 som med PC? Kan man bara växla typ vänster och höger spak, d v s i FPS växla sikta/knata?

Har just köpt en PS3, och har aldrig tidigare spelat konsoll, bara massa PC. Har bara provat lite demos ännu så länge, främst FPS (Fear, Battlefield etc), men hajar inte riktigt det här med kontrollerna. Kan man kanske ändra i full versionerna?

Dessutom så är det ju olika i olika spel, skitjobbigt, man vill ju gärna typ hoppa med samma knapp.

Har jag missat något? Himla svårt att få till det annars tycker jag, eller är det bara att vänja sig?

ionfresko

Permalänk

Spela FPS på konsoll är värdelöst. Det finns dock en mer eller mindre suspekt adapter du kan köpa som kostar ~900 kr som tillåter dig att spela med mus och tangentbord. Det finns också en nunchuck-liknande pryl som man kan koppla in mus till och på så vis spela. Det bör vara lättare än två analoga spakar som får en att känna sig handikappad

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

I vissa spel så kan man väl välja hur kontrollen ska vara upplagd men oftast så är det låst. Vilket innebär att man kontrollerar två olika fps på två olika sätt.
Likaså med bilspel. Inte alla spel som är likadana.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tack för svar, ja, det var det jag misstänkte, himla dumt. Kan inte vara så svårt att lägga in i spel, att kunna ändra precis varje knapp/spak.

Konstigt att gå från PC till konsoll, inte minst vad gäller FPS, men det skall nog funka att vänja sig trots allt.

Fast hur funkar prylarna som blomqvist nämner? Adaptern har jag sett någonstans, och sedan finns ju den där Frag, har jag nyss lärt mig. Kan något sånt vara värt?

ionfresko

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionfresko
Tack för svar, ja, det var det jag misstänkte, himla dumt. Kan inte vara så svårt att lägga in i spel, att kunna ändra precis varje knapp/spak.

Konstigt att gå från PC till konsoll, inte minst vad gäller FPS, men det skall nog funka att vänja sig trots allt.

Fast hur funkar prylarna som blomqvist nämner? Adaptern har jag sett någonstans, och sedan finns ju den där Frag, har jag nyss lärt mig. Kan något sånt vara värt?

ionfresko

Fps på konsoll är bara jobbigt i några dagar sen har man vant sig.

Den där frag är bara dumt att köpa då du aldrig kommer lära dig bli bra med handkontrollen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Spela FPS på konsoll är värdelöst.

Nej de är de inte, tar en stund o vänja sig men sen fungerar de hur bra som helst. Men de blir ju aldrig lika precist som med mus + tbord

Permalänk
Medlem

Men PS3'an har ju USB-kontakter på framsidan, går det inte bara plugga in usb mus och tangentborg? Har aldrig testat men det kan ju vara en lösning. Vet att mus usb mus funkar, bror min brukar använda sin razer när han ska surfa på PS3'an.

Sån där adapter som blomqvist pratar om vet jag att min pappa köpte till våran xbox för att kunna lira splinter cell, vet inte om han testade den nån gång faktiskt men att det finns råder det inget tvivel om.

Lite OT men ni som pratar om att det är svårt att spela FPS spel på konsol så är det nog en vane sak, jag började spela FPS på konsol, typ halo, strangers wrath, CS, MoH, serious sam innan jag började spela på dator och har alltid föredragit att spela FPS på konsol hellre än dator, gillar inte mus och tangentbord.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Fps på konsoll är bara jobbigt i några dagar sen har man vant sig.

Den där frag är bara dumt att köpa då du aldrig kommer lära dig bli bra med handkontrollen

Lika bra spela på datorn

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Finns två saker som man inte kan använda en handkontroll till, att spela fps och att skriva text.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Men PS3'an har ju USB-kontakter på framsidan, går det inte bara plugga in usb mus och tangentborg? Har aldrig testat men det kan ju vara en lösning. Vet att mus usb mus funkar, bror min brukar använda sin razer när han ska surfa på PS3'an.

De funkar bara så länge utvecklaren lägger in stöd för det. Unreal Tournament 3 har stöd för det till PS3an. Ganska tråkigt spel efter ett tag dock. Samt inga som spelar online alls, nästan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
De funkar bara så länge utvecklaren lägger in stöd för det. Unreal Tournament 3 har stöd för det till PS3an. Ganska tråkigt spel efter ett tag dock. Samt inga som spelar online alls, nästan.

Aha okej, är inte så insatt i hur PS3'an fungerar

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

har alltid kört FPS på konsol ... började med James Bond på N64 det var grejjer det! med en spak! satt även o spela JB på gamecube enormt mycket och det var inget fel med det ... använde snipern hela tiden utan problem. Sen så har det inte blivit mycket FPS spel på konsoll då datorn tog min tid istället. Men nu ska jag snart köpa en PS3 så då får det bli en hel del MW2.

Men jag kommer inte ihåg att det skulle få en till att känna sig "handikappad" haha Alla har ju samma kontroll ... om man nu inte är en nolifer o köper till så att man kan använda t-bort o mus

EDIT: När jag spelade JB som liten så var det alltid multiplayer med delad skärm i fyra med kompisarna/bröderna! så inget lamt SP läge inte!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
har alltid kört FPS på konsol ... började med James Bond på N64 det var grejjer det! med en spak! satt även o spela JB på gamecube enormt mycket och det var inget fel med det ... använde snipern hela tiden utan problem. Sen så har det inte blivit mycket FPS spel på konsoll då datorn tog min tid istället. Men nu ska jag snart köpa en PS3 så då får det bli en hel del MW2.

Men jag kommer inte ihåg att det skulle få en till att känna sig "handikappad" haha Alla har ju samma kontroll ... om man nu inte är en nolifer o köper till så att man kan använda t-bort o mus

EDIT: När jag spelade JB som liten så var det alltid multiplayer med delad skärm i fyra med kompisarna/bröderna! så inget lamt SP läge inte!

Goldeneye använder autoaim....

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Tack för alla svar,

Ja, det är uppenbarligen så att det tycks olika här, inte minst då vad gäller FPS, om konsollkontrollerna.

Men det verkar väl som att man får vänja sig helt enkelt. Vill helst inte "fuska" med adapter och andra lösningar för att få tangent/mus. Lite av grejen med konsoll är ju att liksom glida ner i soffan och småspela lite rakt av, med den kontroll som redan finns.

Känns också, faktiskt, sin flera säger, att om man bara vänjer om så kan det blir bra: inte minst så blandar jag ihop höger och vänster (sikta/knata), blir totalkaos om det kommer fulingar från alla håll, men nöter man in det så kan det nog bli OK. Vad gäller siktandet har jag ändå kört med så dålig mus tidigare, så att det känns nästan lika bra på konsoll.

Mest oroande nu är detta med tilldelningen av övriga knappar, t ex hoppa/krypa, att dom är olika på olika fps och inte går att ändra. Det skulle jag verkligen vilja komma undan.

Är det någon som vet hur det är med MW2 med valmöjligheterna?

Provade faktiskt också att flyga lite häromdagen med vanlig kontroll, HAWKS demot, och där var det inte jättestor skillnad, bortsett från att det är lättare då, än med joystick+tangentbort på PCn (har kört en hel del Il2 genom åren).

ionfresko