Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Det återstår väl att se huruvida de kommer att leverera 60mbit upload.

Tekniken finns och modemen stödjer det så det är nog inte omöjligt men det känns väl som att prio ska ligga i att ro 100/10 i land hos alla befintliga och kommande kunder innan man släpper på mer.

Max upload skulle ligga på 100+ då det var en nyhet om en kabel ISP i Japan tror jag som använder sig av exakt samma modem.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Har haft problem sedan "Factory Reset" på CG3100 modemet (Comhem XXL)

Började med att stänga av NAT, och ingen åtkomst till modemet...
tryckte sedan på Factory Reset.. och sen vägrar modemet få acess på Comhems nät?

så jag bytte allt, Kabel sladden, LAN cabeln, allt..
vägrade fortfarande få Acess in på Comhems nät....

Jag testade då att byta till mitt Gamla modem från 50/10 tjänsten XL
då funkade det perfect och fick ut 51/10

Detta hände igår vid kl 21. så imorse när jag ringde Kundservice förklarade jag problemet och fink info att under natten har det varigt driftstörningar i mitt område som påverkade allt bredband, och att klartid är kl 17.00

efter samtalet kom jag på.. men vänta lite nu... då borde ju inte mitt gamla modem funka..

Så ringde igen..

Fick samma info om allmänt fel som pågick under natten, men att det skulle vara klart... jag förklarade att mitt vanliga modem funkade.. men fick ändå order om att starta om mitt nya modem..

så.. 40 minuter i telefon och fortfarande inget konkret svar..
Jag återkommer med mer info!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verin

tryckte sedan på Factory Reset.. och sen vägrar modemet få acess på Comhems nät?

Detta hände igår vid kl 21. så imorse när jag ringde Kundservice förklarade jag problemet och fink info att under natten har det varigt driftstörningar i mitt område som påverkade allt bredband, och att klartid är kl 17.00

efter samtalet kom jag på.. men vänta lite nu... då borde ju inte mitt gamla modem funka..

Så ringde igen..

Fick samma info om allmänt fel som pågick under natten, men att det skulle vara klart... jag förklarade att mitt vanliga modem funkade.. men fick ändå order om att starta om mitt nya modem..

Låter som comhem det! Lycka till

Permalänk

nu har jag kommit så långt att dem har "kopplat in mitt modem" så nu har jag internet. men jag får alla mina portar stängda i utorrent. lite konstigt kan jag tycka. använder inget trådlöst eller något sådant. någon som vet vad som är fel?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
nu har jag kommit så långt att dem har "kopplat in mitt modem" så nu har jag internet. men jag får alla mina portar stängda i utorrent. lite konstigt kan jag tycka. använder inget trådlöst eller något sådant. någon som vet vad som är fel?

Kör du med NAT så måste du port forwarda eller slå på UPNP i modemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verin

Så ringde igen..

Tja!
Nu har jag skapat en användare här enbart för att hjälpa dig!
Jag hade samma problem, jag kunde inte ens logga in på routern.
Http://192.168.0.1 försökte jag logga in på, men det gick inte.

Det finns en grej du kan göra, och då kommer det att fungera.
Logga in på denna adress (modemet); http://192.168.100.1/ och slå på NAT som du hittar längst ned i vänstra sidan. (Routern och modemet har två olika adresser, även fast det är samma burk).

NAT måste du aktivera igen för att få allt att fungera.. sedan kan du efter några minuter logga in på routern igen...

Jag stängde också av NAT från routern och fick precis samma probem som du, och jag kunde inte göra ett skit.. tills jag hittade adressen till modemet och satte på NAT igen, då fungerade det. Du kanske vill förnya ip-adresserna efter det, om du inte får kontakt.

Men det kommer garanterat fungera efter det.
Det är inga jävla driftstörningar som comhem pratar om.

Permalänk

802.11-N

Hej!

Vilka är dom bästa inställningarna för att få ut mest av N-tekniken?
Mitt nätverkkort pallar upp till 144Mbits trådlöst, och skulle gärna vilja få ut mer än 30Mbits trådlöst som jag har nu...

Så jag undrar vad för inställningar ni har i "wifi-settings", ni som får ut mer än 75Mbits?
Vad för kanaler har ni, och har ni 20 eller 40mhz, och har ni sedan valt "upper" eller "downer"?

Extremt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Re: 802.11-N

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08
Så jag undrar vad för inställningar ni har i "wifi-settings"

Jag får ut ca +50 Mbit/s (enligt bbk).

Kör också WPA-PSK med AES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proboarder
Jag läste nånstans att tekniskt sett kan det bli max 40Mbit upload? Någonting med antalet kanaler tillgängliga.

Ja så länge comhem ligger kvar och kör urgamla EuroDOCSIS 2.0 så lär vi ju inte få se några höga hastigheter. Vi lär fan tjata på dom att uppgradera till 3.0.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Tja.

Nu sitter jag här med deras XXL-version, men får endast ut ca 1mbit/sek i både download och upload, någon som har haft liknande problem eller vet om det kan lösas med någon inställning eller liknande?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja så länge comhem ligger kvar och kör urgamla EuroDOCSIS 2.0 så lär vi ju inte få se några höga hastigheter. Vi lär fan tjata på dom att uppgradera till 3.0.

Vi har redan gått över till docis 3

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Speed_Tables

Där har du hastigheter för 2.0 och 3.0

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JSP
Kör du med NAT så måste du port forwarda eller slå på UPNP i modemet.

det där säger mig faktiskt ingenting. kan du vara snäll och förklara lite närmare vad jag bör göra för att få det att fungera som det gjorde innan jag så att säga byte upp mig!?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Vi har redan gått över till docis 3

Ja där comhem kört igång 100 är det riktig docsis 3. Ett fåtal orter där det max går att få ut 24mbit ligger kvar på den äldre tekniken till någon gång under 2010.

Tror inte alls på några 60mbit i upload, inte hört ett smack om detta... Mer upload är såklart möjligt men inget är redo för lansering.

hårdnackad: Med NAT aktiverat får du öppna portar i modemet. Gå in på 192.168.0.1 i din webläsare efter du läst lite på www.portforward.com Om du inte lyckas får du helt enkelt stänga av NAT i modemgränssnittet.

apophis_84: Låter inte som ditt modem är korrekt inloggat vilket flera andra råkat ut för, ring comhem och be dem fixa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja där comhem kört igång 100 är det riktig docsis 3. Ett fåtal orter där det max går att få ut 24mbit ligger kvar på den äldre tekniken till någon gång under 2010.

Tror inte alls på några 60mbit i upload, inte hört ett smack om detta... Mer upload är såklart möjligt men inget är redo för lansering.

hårdnackad: Med NAT aktiverat får du öppna portar i modemet. Gå in på 192.168.0.1 i din webläsare efter du läst lite på www.portforward.com Om du inte lyckas får du helt enkelt stänga av NAT i modemgränssnittet.

apophis_84: Låter inte som ditt modem är korrekt inloggat vilket flera andra råkat ut för, ring comhem och be dem fixa.

tack för informationen. nu ska jag bara lyckas ta mig in i modemet. testat alla möjliga kombinationer. dem har ju skrivit så jävla konstigt på baksidan av modemet så jag fattar inte vilket som är användarnamn eller pw. haha helt otroligt illa faktiskt... någon som kan ge mig en hint om vad som är vad?

såhär står det typ:

name (SSID):comhem <a21r9b>
WPA KEY: 9bg4g8Hw

vilket är lösenordet och vilket är användarnamnet? jag vet att frågan kanske är korkad. men jag fattar faktiskt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att logga in i modemet använder du:

login: admin
pass: password

Det som du skrev är till trådlösa delen.

Permalänk
Medlem

Fick ett sms från Comhem som sa att driftstörningen på mitt område är åtgärdat. Får ut 12 mb/sek ner i uTorrent. Tyvärr bara max 100 kb/sek upp. Porten är öppen. Någon som vet vad som kan vara fel?

I Bredbandskollen visar den 9.87mbit upp...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att läsa att andra har haft problem, men det har inte vi haft. Vårat Comhem-bredband som är 10 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp fungerar hur bra som helst. Vi har haft det i tre-fyra år tror jag och uppgraderat från 0,5 till 2 till 8 till 10 Mbit/s och det har aldrig varit några nämnvärda problem, som mest kanske en timmes avbrott. Vi har haft samma modem hela tiden också, ett gammalt Scientific-Atlanta WebSTAR EPX2203.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Finns det någon nyare firmware att ladda ner till Netgerar CG3100?

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Herregud, har Combort 100mbit nu? Har missat det totalt. Hur fungerar tjänsten? Samma modem som för 50/10 (som är riktigt dåligt, haft 4-5st olika nu snart)?

BBB fiber 100/10 är inkopplat i lägenheten och vi kommer nog kunna beställa det inom 1 månad, det lär vara bättre att satsa på än Combort va?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nya modemet - segt mot popcorn hour

Fick mitt modem förra veckan och kan inte klaga på bredbandet, snabbt och stabilt.

Märkte dock en avsevärd försämring vad gällde filöverföring från datorn via nätverk till min Popcorn Hour A110. Med min tidigare router förde jag över en fil i runt 7-8Mb/sek men nu går det i knappt 2.

Popcorn är kopplad med nätverkssladd direkt in i modemet och jag ansluter/för över via ftp. Är det någon inställning som ställer till det i modemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Herregud, har Combort 100mbit nu? Har missat det totalt. Hur fungerar tjänsten? Samma modem som för 50/10 (som är riktigt dåligt, haft 4-5st olika nu snart)?

BBB fiber 100/10 är inkopplat i lägenheten och vi kommer nog kunna beställa det inom 1 månad, det lär vara bättre att satsa på än Combort va?

Skulle köra bbb (billigare) men comhem's 100/10 verkar fungera bra nu för de flesta sedan en veckas initsiella problem. comhem var tvungen att göra nått centralt ifrån för att det skulle rulla för alla.

Edit: Det är ett annat modem man behöver för 100mbit. Netgear G3100 tror jag det heter. Vet ej varför man inte kan använda det äldre då det ska klara 100mbit men men. G3100 är ett riktigt Docsis 3 modem, 50mbitmodemet från SA är ett wideband docsismodem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

För mig funkar allt fint, Fullt ned och fullt upp...

Hade problem i början för verkar som mitt kort ej klarade 100mbit, men kör nu med inbygda i modekortet då gick det bättre... gamla datorer

Permalänk

Hmmm... Har lite konstiga problem:
Är NAT aktiverat så kan jag surfa i max 5 minuter, sen lägger linan av och går inte att få igång förrens man avaktiverar NAT. Då funkar allt kalas och jag får gott och väl 100/10-hastigheter.

Hur pass dålig är throughputen på modemet? När jag kopplar in stationära och laptopen i var sin port på modemet så tar det nästan en timme att skicka över en 4.2GB fil mellan datorerna, däremot så får både stationära och laptopen full fart mot internet ensamma. Kan det ha och göra med att NAT är avaktiverat?

Hilfe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RubberDucc
Hmmm... Har lite konstiga problem:
Är NAT aktiverat så kan jag surfa i max 5 minuter, sen lägger linan av och går inte att få igång förrens man avaktiverar NAT. Då funkar allt kalas och jag får gott och väl 100/10-hastigheter.

Hilfe?

Har liknande problem. Mitt internet dör och kommer tillbaka. I 2min kan det gå som det ska, sen blir det supersegt och dör.. trots att linan maxar på bredbandskollen när det väl funkar. Med NAT avstängt funkar det bra..
dock funkar inte ens min telefon.. så nåt skumt är det med det nya modemet.

Visa signatur

/Mange

Permalänk
Medlem

Låter som något mjukvarurellaterat detdär med avbrotten och NAT aktiverat, lär troligen komma nån update inom någon vecka. Kör utan så länge. Ser egentligen ingen anledning att köra MED NAT då man endå får flera ipadresser och slipper portforwardproblem. Iofs så får man bara flera ipadresser till de högre tjänsterna så får man tag på ett C3100 men abonnerar på säg 2mbit kan man bara ansluta en dator på modemet utan NAT.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Låter som något mjukvarurellaterat detdär med avbrotten och NAT aktiverat, lär troligen komma nån update inom någon vecka. Kör utan så länge. Ser egentligen ingen anledning att köra MED NAT då man endå får flera ipadresser och slipper portforwardproblem. Iofs så får man bara flera ipadresser till de högre tjänsterna så får man tag på ett C3100 men abonnerar på säg 2mbit kan man bara ansluta en dator på modemet utan NAT.

Kommer modemet uppdateras automagiskt eller måste man uppdatera själv? Har nämligen kollat igenom Netgears support-sida och där finns inte ens modemet?

Permalänk
Medlem

Finns en sida på netgear.com som gäller detta modem men det är comhem själv som lägger ut nya mjukvaror i sitt nät och modemen hämtar dem vid en reboot. Antingen skjuts det ut "dolt" så man själv får den vid omboot av modemet eller så läggs den ut och alla modem av rätt modell restartas någon natt.

Tror aldrig något tillverkare av cablemodem har haft mjukvarorna ute till modemen på hemsidorna. Alltid, även på de äldre modemen, skett via utspel automatiskt i comhems nät. Det föreligger ju skillnader i konfiguration på olika ISP'er nät och en mjukvara kanske fungerar hos en ISP och inte en annan så comhem brukar testa dessa ganska så rigoröst innan de läggs ut.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

En smidig anledning är nätverk hemma.
Att datorerna hittar varandra direkt utan några tredjeparts-programvara är en
ganska viktig del i att man vill köra NAT.

Permalänk
Medlem

Fick mitt 100mbit i fredags, funkar bra

får ut:

upload:9,7
download:107.13

Tankar och seedare fortare dock så jag e nöjjd. dock så funkar inte telefonen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200